Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 11:46 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 5 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Скъсване на върви при акро със спортно крило
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 27, 2005 9:57 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
В събота (24.09) Орлин Димов прави динамичен САТ с крилото си - Avax RSE и на около 300 м над земята му крилото му "гръмва" поради масовото скъсване на вървите и част от плата.
Веднага хвърления запасен се отваря сравнително бавно (верятно поради по-голямата му площ и сравнително бавното пропадане на деформираното крило).
Приземява се нормално в боровата гора СЗ от полянта за кацане.
При огледа на крилото се установи масово скъсване на основни върви (в областа на ушите), както и две половин метрови скъсвания на плата около шевовете по протеженито на ребрата. Интересно бе че някои от вървите бяха скъсани от двете страни, а много други имаха наченки на скъсване от другата страна.

Напомням че преди години Димитър Михов (Мицо) загина поради масово скъсване на спортни върви на малка височина при изпълнение на САТ със спортно крило.

При САТ Даниел Димов също скъса спортните върви на Boomerang-а на Венци (възраст неизвестна), а при изпълнение на тъмблинг скъса обикновените (облечени) върви на Boomerang-a си (над 500 часа).

Извод: Крилото и вървите на Мицо бяха на около 200 часа. Производителите на крила препоръчват смяна на спортните върви на всеки 100-150 часа. Крилото и вървите на Орлин бяха на около 90 часа!
Въпреки че някои спортни крила са чудесни за акро, производителите не ги препоръчват за акро и някои дори предлагат специализирани "акро/free style" модели.
Добре е да знаете че не само САТ и акро фигурите водят до претоварване на крилото. Значителни ускорения (претоварвания) има също при стръмна спирала, асиметрична спирала, уинговер, срив, негативна спирала и др. Аз съм късал 3 основни върви и връв на управлението при уинговер. Чувал съм случаи на скъсани върви поради колапс!
Тези които летят с крила с обикновени (неспортни) върви също не са застраховани. При спирала Иван от Варна получи скъсване на основни върви на стария си Dynamic.

Останалите изводи си ги правете сами
:wink:

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Моето мнение по въпроса:
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 27, 2005 11:45 am 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Между състезателните и "нормалните" върви има една доста значителна разлика... Нормалните върви са направени от два материала - сърцевината е много слабо оплетена и материала е с голяма здравина и малка (почти нулева) разтегливост. Като резултат сърцевината се получава много "твърда" при опъване. Обвивката (или бронята) е силно оплетена тръба с по-голям диаметър защото се намира върху сърцевината и материала е с по-голяма разтегливост, но и с по-голяма устойчивост на механично износване и UV светлина. Освен това материала от който е направена обвивката се свива много повече при навлажняване отколкото материала на сърцевината. Състезателните върви представляват само сърцевината БЕЗ обвивката (евентуално промазана със защитен лак против UV светлина)

Като рзултат от всичко това се получават следните предимства и недостатъци в реални условия:
Състезателните върви са с по-малко паразитно съпротивление (по-тънки са) и по-малко променят геометрията на крилото с течение на времето (свиват се от влагата по-малко), но са по-слаби на статично и на динамично натоварване, по-бързо стареят от слънчевата светлина и по лесно се износват от допира в различни неща.
Облечените върви са по-здрави на статично и на динамично натоварване (бронята винаги се свива повече от сърцевината и при рязко натоварване първо се рзтяга тя, а после започва да работи и сърцевината - получава се амортизиращ ефект), по бавно стареят от светлината и са по-устойчиви на износване при допир, но са с по-голямо въздушно съпротивление и с течение на времето променят геометрията на крилото (слабо натоварените върви около ушите, C и D линиите се свиват трайно и като следствие крилото става с по-голям ъгъл на атака).

Някои от недостатъците и на едните и на другите върви могат да се избегнат - състезателните върви могат да се сменят по-често :wink: , а на бронираните върви може периодично да се прави процедура по разтягане :)

Още нещо за състезателните върви: понеже нямат броня която да създава амортизиращ ефект и особено когато са стари те стават много "крехки" при резки натоварвния. Когато крилото е натоварено скъсването на една връв много рязко разтоварва площта която тя държи и натоварването се пренася (също толкова рязко) на съседните върви, те не издържат динамичния удар и също се късат... Получава се "верижна реакция" при която могат да се скъсат 20-30 върви и купола в рамките на 1/2 скунда.

С две думи - НЕ ПРАВЕТЕ ФИГУРИ СЪС СЪСТЕЗАТЕЛНИ КРИЛА!


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: В - линия
МнениеПубликувано на: Чет Сеп 29, 2005 10:38 am 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 26, 2005 7:54 am
Мнения: 175
Местоположение: Варна
Име: Йордан Пенев
До всички пилоти летящи с AVAX!

Разгледах крилото на Орлин след инцидента и ми направи силно впечатление липсата на каквото и да е усилване на ребрата в мястото на окачване на В вървите. Точно от там е разкъсан плата на реброто и пришитите към него платки от долната повърхност. Причината е претоварването на В линията след скъсването на А вървите. Силно натоварване на В линиятя се получава и при други "нормални" режими на полета - излитане, парашутиране, В - срив, рязко отваряне след симетричен и асиметричен колапс.

Мисля че е недопустимо да се остави В линията без усилване и ще обърна внимание на GRADIENT. Предполагам отговора ще е че крилото е издържало 8g Load Test и че не е предназначено за ACRO.

Препоръчвам на всички летящи с AVAX да усилят ребрата в местата на В линията чрез пришиване на допълнителни платки от Дакрон.

Данчо


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Нед Дек 18, 2005 12:48 pm 
Данчо,ти ли беше пуснал линк съсснимка на крилото и по-точно на Б-линията в детайли?
Все пак,ако някой може да даде линк към тази(тези) снимки,моля нека го направи .

Поздрави


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие: Линк към Авакса на Орлин
МнениеПубликувано на: Пон Дек 19, 2005 7:17 am 
Offline

Регистриран на: Пет Май 20, 2005 3:33 pm
Мнения: 83
Местоположение: София
Крилото е снимано веднага след инцидента, както и след като го върнаха от ремонт: ТУК!

Оригиналите на снимките са по 2-4 МБ. Ако е необходим конкретен кадър, ще го пращам на мейл :)

_________________
Асен Баръмов, MAC Para, Eden III


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 5 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов