В събота (24.09) Орлин Димов прави динамичен САТ с крилото си - Avax RSE и на около 300 м над земята му крилото му "гръмва" поради масовото скъсване на вървите и част от плата.
Веднага хвърления запасен се отваря сравнително бавно (верятно поради по-голямата му площ и сравнително бавното пропадане на деформираното крило).
Приземява се нормално в боровата гора СЗ от полянта за кацане.
При огледа на крилото се установи масово скъсване на основни върви (в областа на ушите), както и две половин метрови скъсвания на плата около шевовете по протеженито на ребрата. Интересно бе че някои от вървите бяха скъсани от двете страни, а много други имаха наченки на скъсване от другата страна.
Напомням че преди години Димитър Михов (Мицо) загина поради масово скъсване на спортни върви на малка височина при изпълнение на САТ със спортно крило.
При САТ Даниел Димов също скъса спортните върви на Boomerang-а на Венци (възраст неизвестна), а при изпълнение на тъмблинг скъса обикновените (облечени) върви на Boomerang-a си (над 500 часа).
Извод: Крилото и вървите на Мицо бяха на около 200 часа. Производителите на крила препоръчват смяна на спортните върви на всеки 100-150 часа. Крилото и вървите на Орлин бяха на около 90 часа!
Въпреки че някои спортни крила са чудесни за акро, производителите не ги препоръчват за акро и някои дори предлагат специализирани "акро/free style" модели.
Добре е да знаете че не само САТ и акро фигурите водят до претоварване на крилото. Значителни ускорения (претоварвания) има също при стръмна спирала, асиметрична спирала, уинговер, срив, негативна спирала и др. Аз съм късал 3 основни върви и връв на управлението при уинговер. Чувал съм случаи на скъсани върви поради колапс!
Тези които летят с крила с обикновени (неспортни) върви също не са застраховани. При спирала Иван от Варна получи скъсване на основни върви на стария си Dynamic.
Останалите изводи си ги правете сами