Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 8:24 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 38 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Новото ми крило не обича B-срив
МнениеПубликувано на: Пет Яну 13, 2012 4:11 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 05, 2011 6:21 pm
Мнения: 52
Местоположение: София
Име: Васил Димов
Банско, 10 януари 2012, втори полет за деня с новото ми крило (Nova Factor 2).

До момента бях направил около 1 час с него, множество колапси (включително и задържане на колапса и управление в двете посоки), фронтални, леки wingover-и и спиралки до към -8 m/s.

Реших да направя B-срив.

Крилото се сплеска добре, отиде назад и плавно се върна над главата ми. Идеално. Малко след това обаче краищата започнаха да се къдрят и цялото крило стана неспокойно. Казах си "това крило е така" и продължих да го държа в B-срив [може би тук е трябвало да прекратя маневрата]. Обаче то стана още по неспокойно и вече и средата започна да се гъне - нещо като полу-подкова. Реших, че това е прекалено и го пуснах от B-срива.

Крилото се оправи (излезе от B-срива), но с крават от дясната страна. След като видях, че имам контрол над крилото - летя напред и дори мога да завивам на ляво, реших, че кравата не е нещо страшно и дори мога да кацна с него (кацалката е голяма и покрита със сняг). Пробвах да го оправя с помпане на дясната команда, но бързо ми стана ясно, че това няма да проработи тъй като ухото беше сериозно заплетено във вървите. Тогава реших, че ще дръпна стабилото. Пресегнах се, хванах стабилото и го дръпнах [вероятно съм се наклонил на дясно за да хвана връвта; също така тогава нямах никакво съмнение, че дърпам стабилото, но предвид реакцията на крилото сега си мисля, че може и да съм дръпнал някоя от A-вървите (всички върви са един цвят)].

Дясната страна колапсира (около 50% колапс от целия размах), след което крилото много бързо влезе в стръмна спирала, направо с камерите надолу. Претоварването беше много голямо [след полета вариото показва максимално пропадане -17.2 m/s (усреднено за 2 секунди), а GPS-а -21.2 m/s пиково]. Опитах се да го изкарам с лява команда и тяло на ляво обаче нямаше ефект [може би е трябвало по-агресивно]. Тогава реших, че ситуацията е много зле и аз не мога да я оправя. Нямах и много височина. Запасен.

Хванах дръжката и се опитах да го изтегля обаче ръката ми беше сякаш от олово и не можах. Хванах с две ръце [може би тук съм се наклонил на дясно] и дърпах с всичка сила обаче тъпотията не щеше да излиза. Реших, че за да извадя запасния трябва да намаля въртенето - хванах си лявата команда и я дръпнах много силно - просто крилото трябваше да спре да се върти СЕГА. Претоварването намаля и успях да извадя запасния - вече висеше от ръката ми. Просто го пуснах без да замахвам тъй като не си усещах ръката от дърпане и нямаше да мога да замахна. Почти веднага след това го чух да се отваря и увиснах на него.

Приземих се без проблем в долната част на писта Томба, на стотина метра от кацалката.

За мен изводите са:

1. Трябваше да го пусна от B-срива още като започна да се гъне, предвид че правя B-срив с това крило за първи път.

2. Може би съм го дърпал прекалено много в B-срива. Сега виждам, че съм направил -12 m/s. С предишното крило макс беше -8 m/s. Ако се дърпа по-малко пак си е B-срив, но крилото се сплесква по-малко и ще има по-малко тенденция да се суче.

3. Преди да дръпна стабилото трябваше внимателно да проследя къде отива връвта, която съм хванал. Тогава ситуацията още не беше аварийна. Също трябваше да дръпна много по-внимателно и бавно.

4. Когато влезе в спирала трябваше много по-агресивно да се опитам да го изкарам. Крилото реагира агресивно, аз не.

5. Летях с дебели ръкавици и пъхането и ваденето на ръцете ми от управленията не беше много лесно. В един момент от полета (преди случката) ми писна да се опитвам да си напъхам ръцете в управленията и ги хванах отвън. Реших, че най-много да ги изпусна, но веднага след това ще си ги хвана обратно (няма къде да избягат). Това ми решение ми е спестило още един проблем при ваденето на запасния, който можеше да възникне - да не мога да си извадя ръцете от управленията.

Изображение
Изображение
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Новото ми крило не обича B-срив
МнениеПубликувано на: Съб Яну 14, 2012 6:24 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 26, 2005 7:54 am
Мнения: 175
Местоположение: Варна
Име: Йордан Пенев
Добре че всичко е завършило без травми!
Полезно е за всеки пилот да се "запознае" с крилото си преди да влиза в бойни условия. Това трябва да става постепенно, без бързане. Може самостоятелно или с инструктор.
Моля не правете SIV курсове без осигуряване и над сушата. Ако желате да сте тест пилоти, то спазвайте процедурата:
LTF2009
4.1.19. B-line stall
This manoeuvre is not required should the manufacturer exclude it in the glider
handbook, and the B-risers are explicitly marked to indicate this.
Stabilise the glider in straight flight at trim speed. Quickly pull down the B-riser
maillons symmetrically until the maillons reach the main connectors, or until a
mechanical limit (e.g. interference with the accelerator or other risers) is reached.
Wait 5 s, then quickly and symmetrically fully release the risers in a period of not
more than 1 s. If a special technique for entry is required then this information shall
be contained in the user’s manual, and the test pilot shall follow these instructions.

_________________
SeeYou @ CloudBase
Element - WATER 2+


Върнете се в началото
  Профил    +7 / -0 
 
 Заглавие: Re: Новото ми крило не обича B-срив
МнениеПубликувано на: Нед Яну 15, 2012 9:29 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 26, 2005 11:35 am
Мнения: 677
Местоположение: София
Име: Христо Джамбов
радвам се, че си добре Васе.

_________________
телефони : 0886 216 096, 0888 433 126
Axis Venus 4 - woody valley x alps
Axis Sirius II tandem


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Новото ми крило не обича B-срив
МнениеПубликувано на: Пон Яну 16, 2012 10:03 am 
Offline

Регистриран на: Вто Дек 19, 2006 9:58 pm
Мнения: 182
Местоположение: България -София
Име: Еленко Божков
Много добър пост на Данчо!!! Васко, обаче е феномен за който важат основно уроците от типа "имала глава да пати". Затова Васко от сърце ти желая голяма торба с късмет през 2012 г.

_________________
Ozone - DELTA 2


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Новото ми крило не обича B-срив
МнениеПубликувано на: Пон Яну 16, 2012 5:55 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 27, 2004 5:48 pm
Мнения: 399
Местоположение: Самоков
Хванах дръжката и се опитах да го изтегля обаче ръката ми беше сякаш от олово и не можах. Хванах с две ръце [може би тук съм се наклонил на дясно] и дърпах с всичка сила обаче тъпотията не щеше да излиза. Реших, че за да извадя запасния трябва да намаля въртенето - хванах си лявата команда и я дръпнах много силно - просто крилото трябваше да спре да се върти СЕГА. Претоварването намаля и успях да извадя запасния - вече висеше от ръката ми. Просто го пуснах без да замахвам тъй като не си усещах ръката от дърпане и нямаше да мога да замахна. Почти веднага след това го чух да се отваря и увиснах на него.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Радвам се че е минало без контузии. От написаното излиза че не си могъл да извадиш запасния защото е имало претоварване и си успял когато е намаляло което е меко казано странно. Предполагам това ти е първия запасен ( дано да ти е последния) и не си го изпробвал на сухо. Запасния би трябвало да се отваря почти без усилие. Или ти си действал погрешно или има нещо сгрешено в запасния ти според мен е първото. Хубаво е да намериш отговор на тоя въпрос за в бъдеще. Успех

_________________
Nivuk Artik 6 ---- Gin Carrera +


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Новото ми крило не обича B-срив
МнениеПубликувано на: Пон Яну 16, 2012 10:11 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 15, 2011 10:47 am
Мнения: 353
Местоположение: София
Име: Пламен Пунчев
Твърди се че велкрото, което се ползва за запасния има свойството слепва по-здраво с времето. Затова се препоръчва да се разлепва периодично. Освен това посоката на дърпане трябва да е перпендикулярно, а не по дължина на велкрото. Силата която трябва да се употреби във втория случай е в пъти по-голяма.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Новото ми крило не обича B-срив
МнениеПубликувано на: Пон Яну 16, 2012 10:42 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
ppountchev написа:
Твърди се че велкрото, което се ползва за запасния има свойството слепва по-здраво с времето. Затова се препоръчва да се разлепва периодично.


Аз също мога да го повърдя на 100%. Важи двойно за сбруи със запасен под седалката където натиска при тъпчене в раницата слепва велкрото до степен в която изваждането е силно затруднено. Периодично разлепяйте велкрото, най малкото за да проверите шпилките.

Ако не се лъжа по LTF изискването за усилие при отваряне беше около 2 кг. Лесен тест при прескатаване на запасният е да се опитате да вдигнете сбруята за дръжката на запасния - ако успеете имате проблем!
Ясене повярвай при по-голямо претоварване може да е почти невъзможно да генерираш дори и 2 кг сила за издърпване на запасния (за съжаление хора са загивали при подобни ситуации), да не говорим че има сертифицирани сбруи при които запасният не би излязал ако не дърпаш под точно определен ъгъл, летял съм дълго време с такава - SOL CX Pro - страхотна сбруя, много удобна и добре конструирана, но мястото на запасният и беше грешка в дизайна - ако не го дърпаш под точен ъгъл просто заклинва и не излиза. Да не споменавам и различните модели сбруй със сякаш нарочно усложнени механизми за затваряне на капаците - GIN Gingo например и други подобни. Не казвам че не са добри но просто има изключително шантави дизайнерски решения!
По принцип най-добре, най-сигурно и най-неудобно е фронт контейнера!

Иначе, се радвам че случката се е разминала благополучно, здраве и без повече запасни!

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Новото ми крило не обича B-срив
МнениеПубликувано на: Вто Яну 17, 2012 12:11 am 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 27, 2004 5:48 pm
Мнения: 399
Местоположение: Самоков
Не знам на Васко запасния дали е под седалката или от страни. Ако е от долу като моя е твърде вероятно да не могъл да го издърпа защото си има техника. Дори и с три ръце да се дърпа е все тая ако не под правилния ъгъл. И преди съм писал че всеки трябва да упражнява отваряне на сухо и най-добре сам да може да си го прескатава а не да го дава на някой за прескатаване срещу 30 лв защото не му се занимава.
Според мен основния недостатък на долноразположените запасни е че в легнало положение ( в претоварване положението на тялото е точно така ) трудно се достига ръчката. Когато отварях запасния на Мусала успях да го достигна само с два пръста но усилието беше досатъчно защото го бях упражнявал и знам че не е нужна груба сила а финес .Тогава и аз се бях заключил в спирала с крават претоварването беше голямо.Според проучванията който съм гледал по Дискавъри човек под въздеиствието на адреналина е способен да генерира нечовешка сила. Според мен това е абсолютно вярно защото съм го изпитал но все пак всичко е строго идивидуално някой просто болкират.

_________________
Nivuk Artik 6 ---- Gin Carrera +


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -1 
 
 Заглавие: Re: Новото ми крило не обича B-срив
МнениеПубликувано на: Сря Яну 18, 2012 5:14 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 05, 2007 5:21 pm
Мнения: 103
Местоположение: София
Аз съм отварял запасен в същата ситуация - колапс с крават около 50% от крилото, стръмна неконтролируема спирала с камерите надолу и голямо претоварване.
Опитах да контрирам с двете ръце другата спирачка, после С-колана, но нямаше ефект - според мен проблема не е в теб - просто претоварването на отворената част е много голямо и вървите стават твърди като желязо, силата не стига колкото и да си агресивен.
Аз също имах проблеми с отваряне на запасния, който беше под седалката - борих се с една, после с две ръце и накрая едвам успях да го отворя на 40 м. Едно че сбруята (от първите Racer на Avasport) имаше конструктивен проблем - страничния лист на контейнера не беше разделен на 2 (както в по-късните варианти) и запъваше при дърпане настрани. Друго - както казват колегите - трябва да тренираш и да знаеш накъде да дърпаш - в моя случай трябваше да се дърпа настрани да излязат шпилките и после надолу за да изпадне запасния и чак след туй да замхваш ако имаш време и сила...
Предполагам че претоварването в някои случаи може да натиска запасния да си седи в контейнера.
Последния път като правих В-срив беше преди доста години и се убедих че тази маневра е супер глупава и не върши работа, няма чак такова пропадане, а и крилото става доста нестабилно. Брат ми от В-срив при силен порив на вятъра влезе в срив навремето и спука гръбначни прешлени. Доколкото знам тази маневра вече не е задължителна част от сертификационнните тестове, тъй че аз не бих препоръчал на никой да я прилага.
Безпроблемни полети на всички :)


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Новото ми крило не обича B-срив
МнениеПубликувано на: Сря Яну 18, 2012 6:04 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 01, 2004 9:49 pm
Мнения: 1718
Местоположение: Бургас
Име: Красимир Цонев
За по-старите поколения крила Б сривът е една нормална безпроблемна маневра за бърза загуба на височина (естествено изпълнена кадърно от пилота) с пропадане от 8 до 11м/с.
През последните години с увеличаване на източеността на крилата (за крила с LTF-2/EN-C и нагоре) Б-сривът започна да става проблемен и все повече фирми не препоръчват или въобще не допускат да се прави Б-срив с техните крила (може да се види в инструкциите). Много често крилата в Б-срив започват да стават нестабилни, а при излизане влизат в парашутиране.
Най-точна информация за това може да даде естествено Данчо :wink: .

Пожелавам безаварийни полети на всички и нека има повече парапланеризъм и по-малко парашутизъм през новата 2012г.

_________________
MacPara Elan
Have nice flights!
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Новото ми крило не обича B-срив
МнениеПубликувано на: Чет Яну 19, 2012 1:45 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Апр 13, 2007 8:12 pm
Мнения: 1483
hihihiihhiihihihihihihhiihhihh Smiqh i cirk Uili Ispaneca predi 6-7 godini sa6tiq nomer po4ti eiii ni6to novo pot slanceto

_________________
I v rotor i v Cb vse mi e dobre ....... CB TEAM


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -7 
 
 Заглавие: Re: Новото ми крило не обича B-срив
МнениеПубликувано на: Нед Яну 22, 2012 12:14 am 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 21, 2006 1:22 pm
Мнения: 456
Местоположение: Sofia
ми в инструкцията за експлоатация пише, че ползването на б-срив не се препоръчва.
http://www.nova-wings.com/download/file ... 11_v10.pdf
четете си инструкциите :)
по отношение на запасния - май тея запасни имат проблем и човек трябва сам да знае дали тая простотия ще сработи или не. това дали ще може да се отвори и как зависи и от това как е сложен от потребителя и как се дърпа явно.
моя опит:
1. сбруя спритнер - бая дърпане падна докато излезне после някой ми каза че при тая сбруя има специална техника за отваряне.
2. парата на мак XCL - просто хванах дръжката и я метнах в избраната посока (едно движение) - не съм усетил някакво съпротивление при излизането на пакета. за мен всички сбруи трябва да са така.

при този инцидент имаме натрупване на фактори.
1. експериментиране с крилото.
2. непознаване и неопитност при боравене със резервната спасителната система.
за щастие без последствия.

в тва филмче има подобен сценарий с неуспешен опит за запасен 1:24.
http://vimeo.com/13973490


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Новото ми крило не обича B-срив
МнениеПубликувано на: Нед Яну 22, 2012 8:57 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 21, 2006 1:22 pm
Мнения: 456
Местоположение: Sofia
ми зачетох се в инструкцията на параплана
'Pulling the stabilo line: Some cravats can be opened by strongly pulling the stabilo line. (It is the orange line on the B-riser. Have a look at it or grab it every once in a while and you will be able to react quicker in a moment of danger.)'
пише че е оранжева само тя. по принцип стабилото е важно и на всеки параплан е с друг цвят, а и всеки трябва да се изтренирал да го открие веднага при необходимост...


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Новото ми крило не обича B-срив
МнениеПубликувано на: Пон Яну 23, 2012 11:21 am 
Offline

Регистриран на: Вто Юли 05, 2005 8:18 am
Мнения: 153
Местоположение: Варна
Име: Радослав Савов
Получавал съм връзване на ухо при B-срив, което се оправи при повторно издърпване на B-коланите

_________________
Седењето го зголемува задникот
------------------------------
Радослав Савов


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Новото ми крило не обича B-срив
МнениеПубликувано на: Пон Яну 23, 2012 8:12 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 05, 2011 6:21 pm
Мнения: 52
Местоположение: София
Име: Васил Димов
Здравейте,

Благодаря за препоръките, ето отговорите на някои въпроси:

* Сбруята ми е Ava Sport Mosel Glider XC Light. Запасният се намира под седалката и дръжката се пада на средата на бедрото ми. Нямам проблеми с достигането на дръжката независимо от позата в която се намирам.

* Това ми е първият запасен. Изваждал съм контейнера при статична ситуация на земята и е необходимо известно усилие за да се извади (което си е нормално според мен, иначе може да се извади сам). След тази случка пробвах да го извадя отново (при прескатаването). Усилието е най-малко ако се дърпа под ъгъл от 90 градуса спрямо бедрото или с други думи "настрани", но тогава и човек може да упражни най-малко сила. В спиралата го дърпах право нагоре (успоредно на бедрото), издърпах дръжката около 10-20 см, след което нещо запецна. На G-симулатор не съм се качвал.

* Тук пише, че при пропадане -18m/s се получава ускорение 4.1g

* B-срива го предпочитах за бърза загуба на височина с предишното крило, понеже с уши пропадането беше много малко, а пък в спирала влизаше много бавно и в спиралата крилото се натоварва много. За сметка на това с B-срив никога не съм имал проблеми (поради малката източеност на предишното крило явно). Новото крило пропада повече на уши и влиза много лесно в спирала, така че вече ще се слиза с един от тези два метода.

* Бях прочел няколко пъти какво пише в manual-а относно B-срив преди да го напрая (вкл. още преди да си купя крилото) и се чудех какво имат предвид под "demanding behavior", сега знам.

* На моето крило всички върви са един цвят, включително и стабилото. Бях пробвал да го намирам и дърпам по време на полет. След случката го маркирах по този начин Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 38 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов