Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 10:30 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 10 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Запасен над Кърнаре
МнениеПубликувано на: Вто Апр 17, 2012 6:15 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 15, 2011 10:47 am
Мнения: 353
Местоположение: София
Име: Пламен Пунчев
Привет на всички.

Вчера (16 април) се качихме за втори полет на Беклеме. Бях с относително новото ми крило Ozone Rush 3 на което имам 25 часа нальот, повечето от тази година. До момента с него имах само един 30% колапс. Извадих се бързо на около 600 метра над старта, когато крилото тръгна за тък. Стигна до нивото на хоризонта въпреки че ръцете ми бяха под седалката. Явно съм задържал командите с една идея повече защото двете уши тръгнаха назад и нагоре като при срив. Нямах си на идея че може да се срине крило, което е на нивото на хоризонта. Реагирах инстиктивно (имам предвид че не знам точно как) и според свидетели съм минал през парашутиране преди да го оправя. Загубил съм малко под 40 метра височина.

След това си намерих друга термика, извадих се на 2000 метра (ASL) и тръгнах на изток. Крилото което по-принцип е що годе спокойно, доста играеше и непрекъснато губеше налягане в някоя от камерите. Реших че ще повторя ситуацията от старта и се насочих към равнината за кацане или в търсене на малко по-нормални за мен условия. Естествено ме подпря поредната термика (4 м/с усреднено) и като по-безопасно тръгнах да я въртя. В един момент отслабна и реших да излезна от нея. За кратко време повторих първата ситуация, заедно с опит да си скоча в крилото (явно пак съм го сринал и съм го пуснал в неподходящ момент, все още си мислех че това е тък) и два кравата - първия от дясно, втория от ляво последователно. При втория 25% от крилото се беше обърнало цяло (без да се мачка, най вероятно заради латите) плътно под останалата част стигайки до средата. Мисля даже че не беше минало през върви, по скоро като едно голямо ухо с налягане в него. Вкара ме директно в стръмна спирала с първия завой. Външното управление беше супер кораво и не виждах никакъв шанс на направя нещо с една ръка, а и ме притесни бързината с която се насвири. Реших че си е е...о м...та и метнах запасния. Излезе и се отвори без проблем. Крилото мина пред мен, летейки надолу, като кравата се оправи. Тръгнах да го погасявам и най-лесно ми беше да дърпам C-коланите. Явно в тоя момент все още съм имал сериозна вертикална скорост и не успях дръпна и сантиметър, пак ми беше кораво. Хванах с две ръце само единия колан и успях да прибера около два метра върви. През цялото време се въртях с метър-два радиус около запасния. Понеже земята вече беше близо се концентрирах върху приземяването и спрях с погасяването на крилото. Паднах на крака с около 6 м/с, след това на задник, протектора определено свърши работа (Реклама: АваСпорт Танто). Парашута е за 120 кг олекотен, с екипировката съм около 125 кг. Кацнах на перфектното място, наклонена тревиста полянка с малко шипки. Разминаха ми се дори и шипките. Аз и екипировката сме невредими :)

Втората ситуация стана на 400 метра над терена, запасен метнах на 250.

Ето го и траклога http://paraglidingforum.com/leonardo/flight/591738
За първи път кацам на по-високо отколкото излитам :)

Лично аз съм си извадил изводите (след разбор), надявам се на някой да съм му бил полезен и да не ми повтаря грешките.


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Запасен над Кърнаре
МнениеПубликувано на: Вто Апр 17, 2012 8:12 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Сеп 06, 2007 8:02 pm
Мнения: 77
Честито колега! Добре дошъл в клуб ОЗП!)))


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Запасен над Кърнаре
МнениеПубликувано на: Вто Апр 17, 2012 9:20 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 01, 2010 11:59 am
Мнения: 15
Четейки описанието на ситуацията а и на няколко ситуации от миналата година все повече се убеждавам, че SIV обучението трябва да е неразделна част от обучението по ПП...както бях казал в едно "интервю" на първия курс на Охрид - преди този курс изобщо не знаех за какво става дума, на какво съм вързан и какво може да му се случи:)
Е вече си имам над 50-на срива зад гърба и смея да твърдя, че чак след 20-тия започнах да контролирам нещата по начин, по които ми се искаше в началото...което за мен значи, че ако севтето се случи в неконтролирана среда, без инструктор с радио вероятността за проблем е сериозна. Вярно, че голяма част от грешките се компенсират от крилото(особено по-ниските класове), но явно не всички.
Е така де...дано не се случват тез неща:)


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Запасен над Кърнаре
МнениеПубликувано на: Сря Апр 18, 2012 11:27 am 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Гледането на чужди SIV курсове и анализите след това също помагат да се научи човек! Някои неща отстрани се виждат и осмислят по-добре...


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Запасен над Кърнаре
МнениеПубликувано на: Сря Апр 18, 2012 11:59 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Мнения от темата са отделени в нова тема "Съвременна сертификация на крила" в раздел "Парапланеризъм"

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Запасен над Кърнаре
МнениеПубликувано на: Сря Апр 18, 2012 12:09 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 04, 2010 9:45 am
Мнения: 224
DHV, LTF, OZON всичко е Мафия :) "Понабрахме" се малко...

Той Пламен, съвсем правилно, си търси грешката Основно в себе си. Тъй като летяхме заедно (макар, че не видях запасния) според мен основната причина е свързана с липсата на повече опит в точно такива условия (респ. ситуация), в които летя. Те (условията) бяха силни, с често резки и турбулентни, накъсани термики поради сравнително ранния час, в който летяхме и смесването на основен Западен и (местния) Източен вятър.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Запасен над Кърнаре
МнениеПубликувано на: Сря Апр 18, 2012 3:26 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 20, 2010 5:03 pm
Мнения: 17
След като се позабавлявах с оригиналните мнения по темата не можах да се сдържа да си кажа своето.

С Топузов летяхме точно над Пламен. Наблюдавах първата каскада на Пламен над старта. Каскадата изглеждаша доста зловеща - крилото мина през парашутиране в предсривно състояние с ушите назад. Излизането бе съпроводено с големи махове в различни посоки. Пламен успя да овладее крилото и тръгна на изток с нас. Над голямото дере, където стана инцидента, условията загрубяха. С Топузов продължавахме на изток, а Пламен се насочи към равнината. В този момент ние влязохме в една злобна 7,5 м/с термика на около 2000 м височина. Топузов изпадна, а аз направих още няколко витки и при излизането преминах през здрава каскада. Не дадох на крилото да колабира но това беше една от най-сериозните турболенции, през които съм минавал. Малко след това чух по радиостанцията, че Пламен е хвърлил запасен и е кацнал благополучно. След още една-две термики осъзнах, че предпочитам в този момент да си пия бирата и се върнах. Топузов направи същото. В коментара за чудесния си полет в този ден Даниел Балъков също пише, че такива турболенции му се случват за втори път откакто лети.

Много се радвам и поздравявам Пламен за благополучния изход, но според мен, основната причина за инцидента е, че условията в този момент на това място изискваха по-високо ниво на владеене на крилото.

Колкото и да е стабилно едно крило винаги ще се намерят ситуации, които ще го смачкат. Жалките ни крилца са просто сламки за природните стихии. И стоманено крило да летим, пак е смешно да се залъгваме, че ще се справим с всяка ситуация.


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Запасен над Кърнаре
МнениеПубликувано на: Сря Апр 18, 2012 3:44 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
един курс не е достатъчен! хубаво е периодично да се минават такива курсове и също така при свободно летене периодично да се правят разни по-леки фигури за да се поддържа форма... естествено всичко това на безопасно голяма височина :)


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Запасен над Кърнаре
МнениеПубликувано на: Сря Апр 18, 2012 3:51 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Темата продължава ТУК: http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=3&p=42929#p42929

НЕ СПАМЕТЕ ТАЗИ!

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Запасен над Кърнаре
МнениеПубликувано на: Чет Апр 19, 2012 8:34 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Ное 21, 2010 12:54 am
Мнения: 32
Пламене,
Много се радвам че всичко е минало благополучно. Нека бъдем по-внимателни с пролетните условия. За предотвратяване на такива инциденти много помага и изказаното навреме мнение на по-опитните пилоти. Нали затова ползваме радио станции.
Поздрави,
Здравко


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 10 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов