SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Мокро крило + уши = срив
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=5971
Страница 1 от 2

Автор:  vasildimov [ Пон Юни 04, 2012 5:51 pm ]
Заглавие:  Мокро крило + уши = срив

Събота, 2 юни 2012,

За да не слизаме пеша от старта на Сопот няколко пилоти излетяхме, въпреки, че беше ясно че ще е хвръх-кац и въпреки, че на няколко места в равнината отпред валеше дъжд.

След като излетях направих уши. Малко след това заваля дъжд. Стигнах района на кацалката с голяма височина и врътнах лека спиралка до -5/-6m/s, която прекратих на прилично разстояние от земята. Когато излязох от спиралката видях, че имам още малко височина за губене и реших пак да направя уши. Крилото вече беше доста мокро. Когато дръпнах А-коланите крилото се сви като в Б-срив, отиде леко назад, после леко напред и се "оправи". Под оправи имам предвид, че си възстанови формата и стоеше мирно над главата ми. Земята обаче идваше необичайно бързо като за сметка на това нямах почти никаква хоризонтална скорост и абсолютно никакво налягане в управленията. Парашутиране. Опитах се да бутна А-коланите напред, но това е доста неефективно и дръпнах спийда. Крилото се оправи веднага, за съжаление няколко метра над гората и последва неизбежно придървяване.

Исках да сляза по-бързо, защото:
1. Можеше да ме целне светкавица
2. Можеше да ме засмуче нещо или да се появи турболенция (без уши не пропадах, 0 m/s въпреки дъжда)
3. Да се намокри крилото по-малко

Грешки, довели до инцидента:
1. Излитане в такива условия. При излитането дъжда изглеждаше пред кацалката, но това или е било илюзия и всъщност е валяло още тогава и на кацалката или по време на полета дъждът се е преместил към планината или и двете.
2. В желанието си да сляза по-бързо забравих, че мокрите крила се сриват по-лесно и правих уши (основната грешка).
3. Отне ми няколко мига докато разбера, че парашутирам. Много безобидно поведение на крилото!
4. Първо пробвах да бутна А-коланите, което отне още няколко ценни мига.

Искам да БЛАГОДАРЯ на хората, които се притекоха на помощ - без Вас крилото още щеше да виси на онзи бор! Незнам имената на всички, за това няма да споменавам никой - Вие си знаете кои сте. Интересно, че някои хора които познавам и бяха там не дойдоха, а вместо това дойдоха непознати да ми помогнат. Благодаря!

Автор:  Djubaca [ Пон Юни 04, 2012 7:00 pm ]
Заглавие:  Re: Мокро крило + уши = срив

Без да те познавам младежо ми се струва че си доста невнимателен.

Дали следващият път преди да се учудваш че не идват да ти помагат няма да е по добре да слезеш пеша ?!?!?!

Автор:  dimitar.miladinov [ Пон Юни 04, 2012 8:32 pm ]
Заглавие:  Re: Мокро крило + уши = срив

Джамяров дали следващия път като се качваш в една кола с Васил на Златица не е добре да запомниш и името му?

Автор:  Djubaca [ Пон Юни 04, 2012 8:57 pm ]
Заглавие:  Re: Мокро крило + уши = срив

Ех,Миладинов :)

Нямам нужда да му помня името :) той сам си го е написал .. само не знам защо спамиш темата ?

Автор:  dimitar.miladinov [ Пон Юни 04, 2012 9:00 pm ]
Заглавие:  Re: Мокро крило + уши = срив

Ми защото момчето лети много сърцато и добре, посипало си е главата с пепел, и защо да му скачаме отгоре?

Автор:  Angel_Sim [ Вто Юни 05, 2012 12:10 am ]
Заглавие:  Re: Мокро крило + уши = срив

какви уши бе?!? запасен. това е единственото предвидимо решение. ама ти сигорно не си отварял... то тогава и това си е доста рисково.
земи малко да се ограмотиш, а до тогава намери някой да те спира да не правиш глупости, че кат се натроши човек от глупост е кофти... не бързай да благодариш, може би е било по добре крилото да си остане да виси на бора...

Автор:  ppountchev [ Вто Юни 05, 2012 5:49 am ]
Заглавие:  Re: Мокро крило + уши = срив

Angel_Sim написа:
какви уши бе?!? запасен. това е единственото предвидимо решение. ама ти сигорно не си отварял... то тогава и това си е доста рисково.
земи малко да се ограмотиш, а до тогава намери някой да те спира да не правиш глупости, че кат се натроши човек от глупост е кофти... не бързай да благодариш, може би е било по добре крилото да си остане да виси на бора...

Хванах се на бас на 5 лв, че Angel_Sim ще напише нещо умно по темата. Най-лесно изкараните 5 лева. Със сигурност Васко е поне 10 пъти по-грамотен от теб в летенето, просто го сърбят ръцете да дърпа разни връвки повече от нормалното.

За да бъда малко по-конструктивен ще препиша два абзаца по темата от предпоследното XCMag.

Цитат:
Това е кратък списък от нещата, които могат да причинят deep stall:

Действия на пилота
- Летене с обрани управления (близко до сривната скорост)
- Големи уши
- Летене при променлива скорост (градиент) на вятъра
- Тримери позиционирани на бавна скорост

Характеристики на крилото
- Удължени или скъсени върви
- Мокро крило (при дъжд)
- Ненатоварено крило (в някои особени случаи и претоварено крило)
- Крила с податливост към deep stall (дизайн)
- Порьозоност на плата в горната повърхност на атакуващия ръб
- Скъсени управления (спрямо оргиналната позиция)


При Васко са били налични два от тези фактора и той си го е написъл перфектно в заглавието "Мокро крило + уши = срив".

Още един абзац:
Цитат:
Проблема от това (deep stall) е че пилота губи контрол и пропада с около 5 м/с, което е достатъчно да си счупите гръбнака при лошо стечение на обстоятелствата.

Същото важи и за запасен, особено ако го отвориш ниско.

Автор:  Angel_Sim [ Вто Юни 05, 2012 10:19 am ]
Заглавие:  Re: Мокро крило + уши = срив

ppountchev имаш 5 лв. и от мен. може и под формата на бира :)
разговора кой е по-по-най го водя след предварителна подготовка от две три бири. имам мнение за някои неща. нямам претенции да е вярно.


[url]50k-or-bust.com/Flying_Articles/Deep_Stall.htm[/url]
ако има нужда мога да ви го преведа.
Според тази статия потърпевшия е реализирал възможно най-лошия сценарий.

Автор:  ppountchev [ Вто Юни 05, 2012 11:32 am ]
Заглавие:  Re: Мокро крило + уши = срив

Angel_Sim написа:
ppountchev имаш 5 лв. и от мен. може и под формата на бира :)
разговора кой е по-по-най го водя след предварителна подготовка от две три бири. имам мнение за някои неща. нямам претенции да е вярно.

Не пия бира. Предлагаш ми за втори път. Може би точно предния път при който ти свалях крилото и парашута от едно дърво ме кара да мисля, че не е много редно да поучаваш Васко. Него за разлика от теб съм го виждал и в летежна фаза. Не е толкова важно, че се е вкарал в ситуация - той това си го може. Важно е че е разпознал какво се е случило и е реагирал що годе адекватно. Няма как да се разбере колко точно, защото две еднакви ситуации няма.

Автор:  dimitar.miladinov [ Вто Юни 05, 2012 1:03 pm ]
Заглавие:  Re: Мокро крило + уши = срив

Цитат:
Него за разлика от теб съм го виждал и в летежна фаза.

Това кърти, чисти и извозва :) Браво Пламене :mrgreen:

Автор:  DVD [ Вто Юни 05, 2012 1:45 pm ]
Заглавие:  Re: Мокро крило + уши = срив

И на мен ми направи много добро впечатление, че Васко е разпознал много бързо срива и дори се е сетил да бутне А-коланите и спийда! Браво за това!

Търпи обаче много сериозна критика за "За да не слизаме пеша от старта на Сопот няколко пилоти излетяхме, въпреки, че беше ясно че ще е хвръх-кац и въпреки, че на няколко места в равнината отпред валеше дъжд."

За да не слизаш пеш Васко, сядаш в лифтената станция да си лафиш с останалите, които са там и чак когато всичко се разчисти - тогава правиш хвръх-кац.

Автор:  zgaddo [ Вто Юни 05, 2012 2:11 pm ]
Заглавие:  Re: Мокро крило + уши = срив

А какво всъщност е крилото?

Автор:  dimitar.miladinov [ Вто Юни 05, 2012 2:17 pm ]
Заглавие:  Re: Мокро крило + уши = срив

Крилото е Nova Factor на няколко часа.


Цитат:
запасен. това е единственото предвидимо решение. ама ти сигорно не си отварял... то тогава и това си е доста рисково.


Ангеле интересно как в толкова привлекателната за теб рубрика "Инциденти" си пропуснал темата на Васко http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=5662 в която той отваря запасен.

СигОрно щото си писател, а не читател?

Автор:  Angel_Sim [ Вто Юни 05, 2012 11:56 pm ]
Заглавие:  Re: Мокро крило + уши = срив

ppountchev написа:
Angel_Sim написа:
ppountchev имаш 5 лв. и от мен. може и под формата на бира :)
разговора кой е по-по-най го водя след предварителна подготовка от две три бири. имам мнение за някои неща. нямам претенции да е вярно.

Не пия бира. Предлагаш ми за втори път. Може би точно предния път при който ти свалях крилото и парашута от едно дърво ме кара да мисля, че не е много редно да поучаваш Васко. Него за разлика от теб съм го виждал и в летежна фаза. Не е толкова важно, че се е вкарал в ситуация - той това си го може. Важно е че е разпознал какво се е случило и е реагирал що годе адекватно. Няма как да се разбере колко точно, защото две еднакви ситуации няма.

леле чак сега зацепих, че това си ти. да знаеш, че не хубаво да се трошат дървета заради накви запасни парашути и крила. както знаеш и аз съм обещал да ти свалям крилото и запасния от някъде ако се наложи. изчаквам. ама ти кацаш по някви полянки...
По принцип кат се задържи човек в/около парапланеризма и около него почват да се трупат хора с различни инцидент и съответните изпотрошени хора. Та от тая гледна точка какво е редно и какво не ми е все тая. една част от така наречените инциденти са много трудни за избягване, другите са просто от глупост и безхаберие. А масово хората не могат да си представят какви неща могат да си причинят и колко лесно.
добре известен факт е, че мокрите крила спират да летят и са опасни и непредвидими (дори и да са нова). Когато човек по някаква причина се озове под мокро крило той е в много сериозна опасност - факт(не си го измислям аз). това нещо трябва да се избягва с разумни средства.
Но, тази ситуация не е непозната и има определена теория и препоръки как да се разреши. dhv.de казват, че в такава ситуация едно разумно решение е пилота да предпочете да извърши кацане, като използва аварийната си система - запасен парашут. още повече ако има възможност да го планира - натамани (изключително трудно решение). запасния парашут стига да е сух при отварянето, салбо се влияе от дъжд и гръмотевици. друга препоръка, която дават е ако ще се каца с мокрото крило е да не се ползват управления, а да се извършва насочване на крилото само с пренасяне на тежестта. това ще намали вероятността крилото да изпадне в срив, но няма гаранция, че поради турболенция, градиент или спонтанно, то няма да го направи в един момент. друг не по-малко известен факт е, че ушита могат да сринат и сухо крило при отварянето си.
За мен да излетиш и да се набичиш директно в дъжда е пълна глупост. това кой го е направил и защо няма никакво значение. дори да дойде и най-големия пилот и да го направи това за мене пак си оства пълна глупост.
П.С.
Пламене, не виждам защо се притесняваш колко летя. няма никакво значение. космоса е безкраен.

Автор:  niki [ Чет Сеп 06, 2012 9:08 am ]
Заглавие:  Re: Мокро крило + уши = срив

Вчера в Сант Андре, две мокри крила (Ozone/Enzo) изпаднаха в парашутиране, когато пилотите отпуснаха спийд системата. Единия хвърли запасен, другия - Ясен успя да овладее крилото. Една италианка си изнегативи мокрото крило при опит за спирала.

Извод: при летене в дъжд не отпускайте спийда. Този дето е хвърлил запасния се е опитал да излезе от парашутирането с натискане на спийда, но не е помогнало.

Страница 1 от 2 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/