Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пет Мар 29, 2024 12:59 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 15 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Колапс след излитане
МнениеПубликувано на: Вто Юни 19, 2012 7:32 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Тази неделя, брат ми Димитър получи колапс след излитане и падна на източния склон на Сопотския старт.
Като отидох при него ми се сви сърцето - цялото му лице бе в кръв, а на мястото на веждата му имаше дълбока рана и окото му бе затворено под нея. На темето му отгоре имаше друга рана. На лявата подбедрица друга дълбока рана. На още места по ръцете и краката имаше силни ожулвания. Най-контрастното бе че той лежеше спокойно и в пълно съзнание и адекватност ми обясняваше какво му се бе случило и къде го боли. Основната му болка му бе в областа на левия глезен, но също го болеше и рамото. Движеше си краката, но спомена че има лека болка в основата на таза.
Побързах да сваля обувките му, за да не се налага да ги режем после заради подуването.
Обадих се на спасителите и почнах да смятам - 30 минути да се събере екипа, 30 минути да се качат на лифта, 30-40 минути да го вземат от мястото на падането и транспортират до лифта, 30 минути сваляне с лифта и натоварване на линейка, 1 час пътуване до Пловдив...
Въпреки че раните по-главата намалиха кървенето, прецених че 2 часа са твърде много при евентуални вътрешни кръвоизливи в главата и тялото и взех решение да го транспортираме до лифта. От една раница със странични за затягане колани и две колчета от ветропоказатели се получи прилична носилка и така го закарахме до лифта.
Дълбоки благодарности на всички които направиха това което трябваше да направят. Еленко, Румен, Валя, Краси, Росен, Минко и всички други знайни и незнайни помагачи и съпричастници.
На лифта трябваше да изчакаме половин час за да се извърти платформата, но през това време успяхме да му превържем раните, да му поизмием кръвта и да го натоварим на изрязаната от талашит носилка, която Ицо докара от някъде.
После се спуснахме надолу по платформата и го натоварихме на линейката - добре че не се налагаше да убеждавам докторите да прескочим Карлово и да ходим направо в Пловдив.
По време на суматохата около линейката получавах най-различни съвети и предложения - "в Пловдив не работел скенера - карайте го в Пирогов", "не губи време и го карайте в Токуда". Благодаря на всички за загрижеността и готовността за помощ, но в такива ситуации е по-добре да се оставиш на отработената система на Спешна помощ, отколото да сътворяваш времегубещи варианти.
Когато пристигнахме в хирургийте на Пещерско шосе (добре че този ден те обслужваха Карловско, че Окръжна болница е доста по-мизерна) отидохме пред шоковата зала и зачакахме.
Там му обработиха раните и отидохме на изследвания (добре, че нямаше пазарлъци за скенера, както миналата година, когато един англичанин крещеше от болка когато го въргаляха и усукваха по леглото на ренгена за снимки в различни пози, аз обяснявах на ренгеноложката че има счупен прешлен, а тя ми казваше да не и давам акъл защото има 20 години стаж)
Скенера показа че няма вътрешни наранявания на главата и тялото (спести време за ехография), но се оказа че има сериозно разцепване на прешлен (L4) и ще се наложи спешна операция. Глезена също бе счупен и трябваше да се оперира. Шийката на раменната кост също бе ударена, но нямаше размествания и просто трябваше да се обездвижи.
Неврохирурга - д-р Калнев дойде и погледна резултатите от скенера. Каза че ще се наложи поставянето на имплант, който се заплаща отделно. Казах му че няма проблем. Той каза че влиза на друга спешна операция и ние зачакаме своя ред.
Към 7 вечерта почнаха да подготвят брат ми за операцията и по-късно разбрахме че са оперирали глезена. Към 8 часа неврохирурга излезе уморен от операцията, отидохме в кабинета му, уточнихме вида и цената на импланта (5040 лева, отказа вариант плащане в кеш с цел намаляване на цената - явно комисионерските практики с импланти в нашите болници излизат на светло и процедурите стават официални и законни)
Операцията на прешлена почна към 8:30 и завърши към 11:30. На излизане неврохирурга каза че положените е било по-сериозно отколкото на снимката, но брат ми е извадил късмет защото отчупеното парче е изхвърчало навън, а не на вътре към гръбначния мозък. Голям зор са видели заради здравите кости и силната гръбна мускулатура (като на работяга, а не на спортист). Беше много уморен и си тръгна.
Брат ми бе все още замаян от упойките. Закарахме го в стаята и на смени дежурихме покрай него през нощта - освен да го наглеждаме, трябваше да гледаме кога свършват банките с инфузионни разтвори и да викаме санитарките да ги сменят с нови. Съседа в стаята му доста хъркаше, така че на другия ден с облекчение го пренесохме във ВИП стаята с климатик, хладилник. Струваше 30 лева на ден, но комфорта и спокойствието са изключително важни за възстановяване след такива преживявания.
От тук нататък се надяваме да няма следоперациони усложнения и най-важното ще е рехабилитацията и раздвижването.
........................

Не пожелавам на никого моето кошмарно преживяване. Преди инцидента се радвах че съм намерил хубаво и евтино крило за брат ми. Преди полета си говорихме с другите как крилата с по-малка стреловидност колапсират повече от другите.

Еленко бе очевидец на инцидента. 10 секунди след излитането брат ми получава 50% ляв колапс, който спира защото не развива характерния мах, но все пак пада вертикално надолу.
Предните дни направих тест полет с крилото (Airwave / sport) и установих че при симулирани колапси има склонност да задълбава и завърта повече от обикновено - крилото се самовъзстановяваше след четвърт оборот. Преди полета предупредих брат ми за тази му особеност. След инцидента разпитах брат ми и мисля че е реагирал правилно - спрял е завъртането без да пререагира (изнегативи крилото), но явно всичко е станало на неподходяща височина. Ако бе по-ниско щеше да набере по-малко вертикална скорост на пропадане. Ако бе по-нависоко крилото щеше да сработи и да забави пропадането от колапса.
Просто лош късмет, който може да споходи всеки от нас, независимо колко опит и часове във въздуха имаме.

Друг извод който си правя е че трябва да опознаем по-добре себе си и хората около нас. Има луди за летене като мене. Има хора които ни се радват и обичат, но разумния им страх ги държи на земята. Помагат ни в работата, чистят стартове, прибират ни от полети. После ние поради някакво криворазбрано чувство за задължение искаме да им се отблагодарим. И то как? Като има дадем най-скъпото си - летенето. Почваме да ги приобщаваме и бутаме към летенето, без да осъзнаваме че техниия път към небето е различен от нашия. Някои пролитат и се задържат години. Други падат и се отказват. Трети се научават и трансформират. Във всички случаи това което правим трябва да го правим със свободната си воля. Не защото завиждаме и искаме да подражаваме на някой. Не защото ни бутат и демонстрират колко е лесно и безопасно.
Пилот е този който добре оценява ситуацията, взема свободно решения и носи отговорност за действията си.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +16 / -0 
 
 Заглавие: Re: Колапс след излитане
МнениеПубликувано на: Вто Юни 19, 2012 11:02 am 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 19, 2008 12:45 pm
Мнения: 47
Митко ще се оправи - ако трябва да помагаме за импланта сме насреща!!!


Последна промяна todorbb на Вто Юни 19, 2012 11:05 am, променена общо 1 път

Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Колапс след излитане
МнениеПубликувано на: Вто Юни 19, 2012 11:02 am 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 19, 2008 12:45 pm
Мнения: 47
Бързо възстановяване му желая на Митко...

Времето изглеждаше чудесно, но всъщност не беше така. Ако не беше станало това сигурно и аз щях да летя, но като видях пораженията като носехме Митко, наистина загубих всякакво желание за полет.

Това можеше да се случи на всеки и наистина и аз бих предпочел старт от източния склон. Всички чорапи бяха изправени с изключение на този на източното ребро който беше на 90 градуса и индикираше силен вятър от изток. Горе поривите не се усещаха кой знае колко - направо си изглеждаше добре, докато някой не пробваше да излети - качваше като коркова тапа и дори някои не успяваха да пробият лесно - същото и в равнината, имаше случай и на летене назад...
Посъветвах всички около мен да не летят днес, особенно тези с по-малко опит. Другите си решиха сами, и без това си личеше че деня няма да е бразилска мечта.

Винаги когато имате и най-малкото съмнение по-добре не летете. Не упреквам Митко, защото ако бях отишъл преди него сигурно аз щях да излетя пръв.
Една забележка към всички - малко по активно участие на БГ пилотите при такива ситуации!
Всички знаеха какво е станало и въпреки това Валя носеше с носилката... трябва да действаме бързо и да си помагаме, а не да чакаме на старта. И тези горе на лифта да си държат носилка!!!
Оправяй се Митко - ще се видим скоро :)


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Колапс след излитане
МнениеПубликувано на: Вто Юни 19, 2012 1:57 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 23, 2012 6:24 am
Мнения: 171
Име: Венелин Грозев
Ники,

Познавам брат ти, който наистина е добър човек. Пожелай му бързо и успешно оздравяване от мен.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Колапс след излитане
МнениеПубликувано на: Вто Юни 19, 2012 3:18 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
Niki, cъжалявам че се е случило това с брат ти, дано да се оправи без усложнения. Не бих се съгласил с мнението че е просто лош късмет. Според мен много от нас ( включвам и себе си) или не разчитат добре движението на въздуха в непосредствена близост до старта, или го пренебрегват и въпреки логиката излитат, разчитайки на майсторство в управлението или късмет. Аз мисля че трябва да полагаме повече усилия в разчитането на микро-метеорологията и да не се вкарваме излишно в ситуации. Наскоро четох един коментар в Hang Gliding и тезата беше за кацанията, и че е по-добре да излитаме по-рано, когато термиките са по-слаби, така че ако се хванем, хванем, но ако не се закачим, поне да имаме възможност да кацнем не в най-голямата термична турбуленция на деня. Тука инцидента не е с кацане, но има място за подобно мислене...да си подбираме условията на излитане. Парапланерите очевидно са най-уязвими когато са на ниско над земята и в подобни случаи и най-големия майстор не би могъл да се справи с колапс. Единствения начин да се избегне това е да не се излита ако има риск от колапс непосредствено около старта.
Предполагам че и крилото е изиграло някаква роля в случая, в смисъл че в дадената ситуация по-стабилно крило може да мине без колапс, но пилота да не се е съобразил че е с друго крило и нещата стават различно.
Стискам палци да се оправи.


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Колапс след излитане
МнениеПубликувано на: Вто Юни 19, 2012 5:18 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 09, 2004 10:18 am
Мнения: 1283
Местоположение: село Величково
Име: Владимир Чорбаджийски
Лоша работа... Да се подготви психически за по-дълго лежане. Минимум месец. И болки ще има... Абе гадна работа. Такава ни е орисията парапланеристка...
Много скъп имплант бе Ники. На мен за 4 планки и 18 болта ми взеха 1800 лева, а тук за един имплант (дали е само един) 5040 лева!?!? ВИП стаята е добра. И аз имах "щастието" точно там да лежа. Тоалетната и банята не знам дали са добри. Нямах възможност да ги посетя за 36 дена. Само жена ми, която спеше на съседното легло ги ползваше. :?
Колкото до колапса на всеки може да се случи. Ние не виждаме, какво точно става пред нас, а само гадаем и въз основа на това гадаене правим планове за излитане, или не. Ако някой си въобразява, че знае абсолютно точно, какво става във въздуха пред него на старта, вероятно няма да мине много време и ще се изненада неприятно... :roll: Освен това всички знаем, че точно пред старта на Сопот има ротор и не веднъж там са се сгъвали крила, и са падали хора... ДХВ 1-2 не би трябвало да се върти веднага след 50% колапс според мен. Но новите 1-2 май вече не са много 1-2 а?
Успешно оправяне на Димитър и дано мине с по-малко болки и мъки... :roll:

_________________
Летеше с Element Air ... Жълто червен.
Правилните решения и действия идват от опита, който се получава от грешни решения и действия!


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Колапс след излитане
МнениеПубликувано на: Вто Юни 19, 2012 6:32 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Май 15, 2011 11:01 pm
Мнения: 177
Местоположение: Плевен - София
Име: Тихомир Иванов
Искрени съчувствия за това, което се е случило с брат ти. Пожелавам бързо въстановяване. Само да попитам, понеже ми направи впечатление следното:
niki написа:
...На темето му отгоре имаше друга рана...

- да не е бил без каска?

_________________
I believe I can fly..
________________
Skywalk Chili 4 / Limited edition "Yellow"


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Колапс след излитане
МнениеПубликувано на: Вто Юни 19, 2012 8:43 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Окт 05, 2006 1:40 pm
Мнения: 27
Местоположение: sofiq
Име: Теодора Величкова
Съжелявам да прочета за този инцидент,наистина :( ,бързо възстановяване ,надявам се всичко да е наред!


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Колапс след излитане
МнениеПубликувано на: Вто Юни 19, 2012 8:48 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Ное 08, 2006 12:19 am
Мнения: 926
Местоположение: Над Шумен
Име: Хари Ламбев
Многото рани и двете фрактури говорят за разнасянето на енергията в много точки. Това ме води до мнението, че е паднал на склона или е имало въртене от колапса което е довело до по-малки травми, а не до фатални последствия. Радвам се, че е станало така, защото ако всичката тази енергия беше в областта на таза примерно последствията щяха да са много по-лоши. Стискам палци за бързо възстановяване.

_________________
Gradient AVAX RSF 24, AXIS Mercury и тандем INDEPENDENCE
SKYPE - harypara / 0896 898 464
Ако съдбата ти обърне гръб, само я изчакай да се наведе и ....!
http://letenebulgaria.alle.bg/


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Колапс след излитане
МнениеПубликувано на: Сря Юни 20, 2012 8:28 am 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Много кофти случка - крилата на Airwave никога не съм ги харесвал! С точно такова крило летях веднъж на Албена и не ми хареса изобщо - не се държи като другите стандартни крила. Андро беше много учуден, че с него не стават хубави уинговъри и трябва много дърпане на управления изобщо за да станат някакви и да не колапсира!

Ники, ситуацията след като бяхте направили скенера (и се знаеше че няма вътрешни наранявания) спешна ли беше? Имаше ли възможност да се консултирате с други лекари? Имахте ли възможност да вземете скенерното изследване на диск?

Пожелавам да се възстанови напълно, бързо и без никакви последствия!!!


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Колапс след излитане
МнениеПубликувано на: Сря Юни 20, 2012 11:25 am 
Offline

Регистриран на: Пон Фев 28, 2011 9:39 am
Мнения: 333
Местоположение: Казанлък
Име: Николай Стоянов
Най-искрено пожелавам на Митко това да отмине като кратък сън! Съжалявам и за кошмара,който са преживели всички ,около инцидента, особено Ники.
Бързо възстанвяване!

_________________
http://yahoooooskydance.com
https://www.youtube.com/channel/UCSGoiR72lOMLSLOYCar6oUw

Acro: U-Turn Thriller X3
XC/Hike&Fly: Ozone LM5
XC: Ozone M6
Tandem: Ozone Magnum 2


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Колапс след излитане
МнениеПубликувано на: Сря Юни 20, 2012 1:51 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 01, 2004 9:49 pm
Мнения: 1718
Местоположение: Бургас
Име: Красимир Цонев
Ники, не познавам брат ти, но му пожелавам бързо и безпроблемно възстановяване.
Незнам просто как си имал сили и концентрация да опишеш какво се е случило.

_________________
MacPara Elan
Have nice flights!
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Колапс след излитане
МнениеПубликувано на: Сря Юни 20, 2012 6:04 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 24, 2011 12:56 am
Мнения: 91
И от мен бързо възстановяване на брат ти, Ники, въпреки, че не го познавам лично! Стига да няма сериозна увреда на нервите мисля, че ще се възстанови напълно. Фрактури на L4 прешлена са с по-добра прогноза отколкото по-горни (както при Дейв миналата година), защото там гръбначния мозък се е разделил на вече на множество нерви и не е толкова силно притиснат от фрагментите на фрактурата.
Иначе и аз съм забелязал, че в долната част на старта на Сопот не винаги си личи кога духа изток. Не знам дали това е допринесло за инцидента. Ники и мен ме скастри миналия път, когато бях на Сопот, че влизам в ротора. Ще гледам да си извадя поука. Но това са си рисковете на летенето...
За раните на главата - каската не го ли е предпазила Митко? Според мен си заслужава да носим по-солидни каски, които предпазват и лицето.

_________________
Владислав Борисов
Ozone Alpina 4

"Колкото по-високо летим, толкова по-малки изглеждаме в очите на тези, които не могат да летят."
Ф. Ницше.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Колапс след излитане
МнениеПубликувано на: Сря Юни 20, 2012 7:05 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Сеп 08, 2010 3:16 pm
Мнения: 277
Местоположение: София
Име: Боян Евстатиев
Мити е един от най-готините хора, свързани с летенето, които познавам. Дано се оправи бързо!

_________________
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Колапс след излитане
МнениеПубликувано на: Пет Юни 22, 2012 7:13 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Благодаря на всички за съчувствието и подкрепата!

@todorbb
Инцидента стана към 11 часа. Мисля че условията не бяха все още силни. Аз щях да излитам от южната страна с тандема, защото прецених че И вятър е все още слаб. Въпреки всичко понякога съм забелязал че при началното тръгване на термиките, условията могат да бъдат изненадващо турбулентни, вероятно защото първите термики пробиват среднощни инверсии и остатъци от падащи ветрове. По-късно през деня също е турбулентно, но циркулациите са по-установени, термиките са смесени със склоновия вятър и мащабите са по-големи (за един Боинг, спокойната за нас термика е турбуленция).
Често съветваме неопитните да летят рано сутрин или късно следобед. Въпреки риска от пробиване на гръбен вятър, късно следобед като че ли си остава по-спокойно, отколкото рано сутрин.

@krassi
Краси, съгласен съм че трябва да задобреем в микрометеорологията и "прочитането" на вятъра преди излитане. Мисля че съм напреднал в тази област, но всичко е на ниво усет, който за съжаление не може да бъде описан и преподаван. Наблюдавайки вятъра, силата и продължителността на поривите му, както и затишията, аз си правя някакъв модел в главата който ми подсказва кога да излетя. Всички знаем че преди идването на термиката, вятъра отслабва, а след изтичането и усилва, но отвъд това има още много неща за изясняване.
Митко ми сподели, че е изчакал някакъв порив около 30 секунди, което на мен ми говори за механично изчакване определен период от време, отколкото адаптивно дебнене и усещане на момента за излитане.

@RvE
Митко е летят с каска, но тя е отхвърчала при първия удар с земята. Всички каски се тарират да си късат каишките или закопчалките на около 30 кг, за да не увреждат гърлото. Шлемовете с подбрадници допълнително се правят да се чупят, за да не чупят вратове.

@ХАРИ
Митко пада вертикално на склон, посрещайки земята последователно с ляв крак, подбедрица, бедро (има голяма синявица), рамо и глава.

@DVD
след като от скенера казаха че няма вътрешни наранявания по тялото и главата си отдъхнахме. Все пак бе спешно да се направи операция на гърба, защото от последвалия оток може да има притискане на нерви. Предполагам че при всяко счупване, колкото по-бързо се наместят нещата, толкова по-добре е за възстановяването.

@Владич
мисля че цената на импланта е нормална, защото преди това се консултирах с Иван неврохирурга от военна болница и той също ми посочи подобни цени.

Дълго мислихме относно предложението на Тодор за събиране на пари за импланта. Импланта бе заплатен с личните спестявания на Мити и жена му Ирина за жилище. Въпреки, че няма спешна нужда от тяхното възстановяване, може би ще е полезно упражнение по парапланериска взаимопомощ ако се съберат някакви пари.
Така че който иска може да се включи:

Николай Йотов
IBAN: BG40 CECB 9790 10B0 6342 01
BIC: CECBBGSF
Централна Кооперативна Банка
Основание: "За Мити"

Няма да публикувам кой колко е дал, за да не се влияете от общественото мнение в желанието си да помогнете на някого.
Благодаря!

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 15 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов