Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пет Мар 29, 2024 1:29 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 22 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Инцидент на Скалско с тандем
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 25, 2012 8:16 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Сеп 08, 2005 9:49 pm
Мнения: 3
Здравейте,
бих искал да споделя едно леко неприятно преживяване , дължащо се, естествено, на пилотска грешка.

В събота 22 септември, взех тандема, който закупих наскоро и отидохме със сестра ми и баща ми на Скалско. Всички прогнози бяха за северозапад, и реших че може да направим едно празнично хвръкване в късния следобед. 
Преди да се качим спряхме на ливадата за кацане до пътя ( част от която вече е оградена с 50см колчета и сезал ). Направи ми впечатление, че долу потокът не е много ламинарен, но като цяло нямаше нещо много обезпокоително. Имах едно наум, че това може би не е най-подходящият ден за летене там, но реших все пак да се качим. По пътя догоре гледах условията,и нещо не ми хареса - имаше повейвания докато бяхме още зад баира. Мина ми през акъла, че това в хубав ден не би трябвало да се случва. Почудих се дали да вземам въобще хвърчилото за разходката до старта, но в крайна сметка го взех. 
Излязохме на старта - вятърът беше доста слаб северозапад, което там се пада отляво. Постояхме и погледах условията около 20мин - полъсите бяха от слабо до безветрие. Почудих се и в крайна сметка екипирах сестра ми, леви-десни и отлетяхме. На слабия вятър нямаше какво да се очаква, освен плавно и спокойно надолу. Направих 3-4 тигела и се запътих към кацалката. Погледнах вятъра по драките долу, насочих се спокойно и спуснахме колесниците. 
При самото кацане обаче ми се стори, че се движим по-бързо от нормалното. Опитах да обера повече, но явно не достатъчно. Бях инструктирал сестра ми да бяга още от въздуха, и при кацането тя се беше затичала и нямаше проблем. Аз обаче, явно съм си сложил десния крак или накриво, или под нея и се чу един леко неприятен звук. 
В крайна сметка резултатът е счупена по-малката кост на прасеца, и нещо в глезена, операция и желязо, и в момента пиша това от Плевенската болница на един iPad :).

Като изводи, които мога да си направя сам за себе си:
- никога, ама никога да не излитам, ако не съм 101% убеден, че това е моят ден за летне. Винаги съм го спазвал, но тук се намесва и точка 2
- поради много ангажименти в офиса, не летя много редовно. Може би желанието ми за летене е повлияло на решението.

Надявам се тази история да помогне на някого. 

Мнения и препоръки са добре дошли :о)


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Скалско с тандем
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 25, 2012 8:43 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Май 03, 2008 5:16 pm
Мнения: 200
Местоположение: Instagram/quietmup
Име: Пилот
Честно да ти кажа един парапланерист трябва винаги да е готов за такива непредвидени скоростни кацания, и поуката трябва да е ако не ти харесва, не е плавно кацането по добре кацай на сбруя дори да я скъсаш няма да ти пука, ако скъсаш кръстни връзки на коляно примерно ще е за цял живот.

ПС един от последните полети бягах от буреносен облак , преди да кацна беше добро снижението но след това вертикалната и хоризонталната скорост нараснаха и се приготвих за сблъсък като докоснах земята с сбруята отскочих нагоре и стана едно таркаляне напред , резултата беше счупен пръст на раката предполагам още ме боли :lol: , но ако бях се опитал да кацна на крака не ми се мислеше какво можеше да стане


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -3 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Скалско с тандем
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 25, 2012 10:35 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Сеп 08, 2010 3:16 pm
Мнения: 277
Местоположение: София
Име: Боян Евстатиев
Не, че много ги разбирам тия работи, но са ми казвали, че крайниците при падане служат най-вече, за да убият енергията на удара колкото могат и да предпазят вътрешните органи от увреждания. По-добре счупени крака и ръце, отколкото счупени прешлени на гръбначен стълб или счупен таз, или по-тежки поражения...да?

Скорошно оправяне желая!

_________________
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -1 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Скалско с тандем
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 25, 2012 10:47 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Май 03, 2008 5:16 pm
Мнения: 200
Местоположение: Instagram/quietmup
Име: Пилот
Според зависи с каква скорост, но ако става въпрос просто за висока скорост малко над нормалната за кацане сбруята убива пъти по добре енергията, ако падаш след колапс или подобно то е ясно че няма да успее да го поеме. Но при последното силно ме съмнява че някой е способен да падне в стойка която би поела удара максимално безопасно.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -4 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Скалско с тандем
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 26, 2012 7:52 am 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
Бързо и безпроблемно да се оправиш!
Относно кацането, и на мен ми се е случвало няколко пъти при уж безветрие да се окажа с лек гръбен вятър. Моят тандем е без тримери и е тримуван на 44км/ч. Това определено ми усложнява живота при кацане особено с тежък пасажер. Боян е прав, че краката абсорбират добре енергията от удара и по-добре крак, отколкото гръбнак, но това според мен се отнася за кацане с висока вертикална скорост. То обикновено се получава при ранно спиране на крилото и последвалото гмуркане или при минаване през балон точно преди кацането. Тогава е по-добре пилота и пасажера да посрещната земята с крака и после на протектор. Обаче когато се каца с висока хоризонтална скорост, особено с тандема, по-добре пасажера да изпъне краката напред, а пилота да направи опит да изтича няколко крачки, зашото има риск пасажера да се спъне или краката му та минат под пилота и той да го настъпи или да се стовари върху него. От досегашния ми опит съм забелязал, че на 95% от пасажерите, краката са им "омекнали" и дори след меко кацане на крака пак сядат на задника, така че не може да се разчита на пасажера да се затича добре при кацане по вятъра!

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -2 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Скалско с тандем
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 26, 2012 8:51 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 04, 2010 9:45 am
Мнения: 224
Пожелавам бързо оздравяване, също предлагам: ако Ви е скучно - ходете на кино, четете книги или просто се разхождате в планината. МОЛЯ ВИ - не возете хора и себе си преди да сте готови за това (возенето с тандеми е добре да се случи, след минаване на изпит за тандемни пилоти - нищо че не става дума за комерсиален полет). Не се познаваме и не мога да коментирам дали можете или не можете да летите с други хора, но от написаното и случилото се изглежда - "не".

Не се сърдете, не пиша от злоба или друго лошо чувство. Погледнете на истината не като на временно, засягащо егото неудобство, а като факт без емоции.

Ще се радвам да се видим по стартовете в бъдеще и да наблюдаваме как се развивате като летящ. Бъдете здрав :)

(относно коментарите по-долу; защо се дават съвети как да се търкаляме, и обираме вертикалната и хоризонталната скорост - с крака или гъз , а не как да се направи заход, който да не налага този "труден" избор?)


Върнете се в началото
  Профил    +12 / -1 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Скалско с тандем
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 26, 2012 9:25 am 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 29, 2006 1:09 pm
Мнения: 159
Местоположение: Gabrovo
Име: Евгений Гичев
Бързо възстановяване!

В събота и аз летях на Скалско. Условията и полета бяха доста интересни. В Габрово беше югозапад, а на Скалско - както го е описал borischervenkov с малки челни пориви. Имам чувството че двата вятъра се срещаха над и пред скалата, защото имаше доста динамична конвергентна зона, която се местеше насам- натам.
На кацалката ме поеха някакви откъсващи се балони и си беше добро мятане та и аз изпънах яко крака, защото се оказах в гръбен порив, но кацнах нормално.
Голямата поляна вляво от старта долу, макар и малко неравна от следи от разораване и незасяване е може би по добър избор в такова време, тъй като е огромна и търпи всякакъв заход.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Скалско с тандем
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 26, 2012 10:27 am 
Offline

Регистриран на: Пон Фев 28, 2011 9:39 am
Мнения: 333
Местоположение: Казанлък
Име: Николай Стоянов
Колкото и да си добър винаги може да се окажеш с гръбен вятър при кацане. За мен- при съмнения,че това може да се случи оглеждам за терен ,който да е подходящ за плъзгане с висока скорост ,като при подготовката за кацане стягам двата крака заедно и се опитвам това стягане да не изчезне до самото спиране (при парашутизма ни учеха за стягане на краката ,което започва на около 50 метра над земята, но съм виждал немалко случаи на подготвени за кацане парашутисти ,които точно преди земята се разкрачваха инстинктивно).

Бързо оздравяване

_________________
http://yahoooooskydance.com
https://www.youtube.com/channel/UCSGoiR72lOMLSLOYCar6oUw

Acro: U-Turn Thriller X3
XC/Hike&Fly: Ozone LM5
XC: Ozone M6
Tandem: Ozone Magnum 2


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Скалско с тандем
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 26, 2012 10:36 am 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Изградете си навика като летите с тандеми (носите отговорност за здравето и живота и на пасажер) ВИНАГИ да слагате ветропоказател на кацалката!

Ако летите с тандем крос-кънтри (тоест не се знае къде ще кацате) просто трябва да сте достатъно добри за да го правите - ако сте достатъчно добри - няма да кацате с гръбен вятър.


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -1 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Скалско с тандем
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 26, 2012 11:24 am 
Offline

Регистриран на: Чет Сеп 08, 2005 9:49 pm
Мнения: 3
@Topuzov: благодаря за критиката - определено не го приемам като злоба или лошо чуство. Преминал съм обучение за тандем, летя от 11 години и съм летял с доста по- тежки и от мен пасажери. Не казвам, че съм много опитен тандемен пило, но определено си прав, че когато човек не е сигурен е доста по- добре киното и книгите :)

@DVD: ветропоказател на кацалото определено щеше да спести неприятности :)


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Скалско с тандем
МнениеПубликувано на: Вто Окт 02, 2012 6:29 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Яну 06, 2008 7:40 pm
Мнения: 49
Местоположение: стара загора
Браво за смелостта да споделиш с всички нас своя опит!
Поздрави и бързо оздравяване!

_________________
камен павлов


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Скалско с тандем
МнениеПубликувано на: Чет Окт 04, 2012 2:53 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 01, 2010 11:59 am
Мнения: 15
Хм да намеся малко акро-то в тази тема...
След като започнах да летя с бързо крило(около 44 км ми е трим скоростта) установих, че "нормалните" заходи за кацане не вършат работа. Защо - защото крилото лети доста по-бързо от стандартно и въпреки, че е със сравнително хубав глайд - пропадането е по-голямо.
Започнах да кацам с предварителен набор на енергия - или рязък завой(тип лек уингоувър) или ако няма място - pitch контрол. Втория метод не го обичам особено, защото има по-голямо вероятност от тък ако условията са разбълбукани.
Първите пъти ми беше малко трудно да преценя къде точно е добре(като височина) да направя маневрата, но за 2-3 полета се ориентирах и от тогава нямам нито едно куцо кацане.
Идеята е, че имайки събрана допълнителна енергия имам още по-висока скорост, която много лесно се разлага в продължително плъзгане над терена, с което се компенсира стандартното пропадане на крилото - резултата е кацане без почти никакво пропадане и много по-плавно разлагане на вертикалната скорост.
Имам вече 20-на тандема(не са много, но все пак е няква база), при абсолютно всичките си полети използвам тази практика и мога да кажа, че кацанията са супер както за пасажери, така и за мен.
Кацал съм на няколко пъти на гръбен вятър от пориви, но като цяло ако вятъра не е повече от 3-4м/с по този начин изобщо не се усеща, защото крилото се движи доста по-бързо от трим скоростта+скоростта на вятъра.
За съжаление наблюдавам не малка част от "индустриалните" тандемни пилоти, които кацат с метода на припопването или някви други методи от целното кацане, което често води до ужасяващи празнения или негативни движения на крилото на няколко метра от земята...


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Скалско с тандем
МнениеПубликувано на: Чет Окт 04, 2012 5:23 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Юли 08, 2006 6:44 pm
Мнения: 841
Местоположение: чака Годо
Име: Пешо
Скоро разпитвах Данчо за разни неясноти, ето малко: Когато тандема е с пуснати тримери и много управления, профилът е изкорубен, по-носещ и бавен. Когато тримерите са обрани и пак много управление, рискът от срив е по-голям.

_________________
YouTube facebook


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Скалско с тандем
МнениеПубликувано на: Пет Окт 05, 2012 8:29 am 
Offline

Регистриран на: Пон Авг 09, 2010 9:20 pm
Мнения: 23
Име: Георги Топчиев
Ако има имаш 4 м/с насрещен само обираш леко, изправяш се и като балеринка правиш 2 леки крачки :)


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на Скалско с тандем
МнениеПубликувано на: Пет Окт 05, 2012 6:23 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 01, 2010 11:59 am
Мнения: 15
Да, 4 м/с е чуден вятър за кацане, но като се замислиш това е почти 3 пъти по-малко от трим скоростта на крилото...ам ако е порив у гърба ко праим? Като си се подготвил за такова убаво кацане, не си събрал скорост и изведнъж - оп, гръб...ще има да правиш крачки през глава:)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 22 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов