SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Поредица от каскадни колапси и падане в гората над Тополица
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=7674
Страница 1 от 4

Автор:  bojo [ Пет Сеп 26, 2014 11:25 am ]
Заглавие:  Поредица от каскадни колапси и падане в гората над Тополица

Вчера, на 25.09.2014 излетяхме от Тополица към 12:30 при вятър юг-югозапад. Не изглеждаше особено турбулентно. Набрахме се аз и още двама колеги - Венци и Начо на около 900м нмв. Термиката беше много тясна и трудна за въртене. Двамата тръгнаха в посока с. Карагеоргиево, а аз реших да се спусна в равнината към с. Тополица, да потърся по-добре оформено качване. Имаше постоянно някакви силни балони и не много силни термики - 1 - 1.5. Позагубих височина над с. Тополица и реших да се върна на склона. Натиснах повече от 50% спийд по вятъра на ниска височина (моя голяма грешка след анализа). Когато приближих склона бях на ~200 м над земята. Неочаквано крилото направи челен тъг. Обрах го, но явно още съм бил в турбуленцията на среза и последва 70% колапс отдясно. Крилото се насука около вървите и ми се стегнаха управленията, като ведна влезе в стръмна спирала, наполовина отворено и спиралата се натягаше. После като видях уреда имаше отчетено -17.2 м/с пропадане. Хвърлих запасен - много плътно и силно, чаках как ще се отвори и ще си пропадам с облекчение. Но уви - запасния се мяташе като продължение на крилото и вървите от другата ми страна и така и не се отвори. Когато го видяхме долу торбата му беше наполовина излязла. Запасният е Gin Yeti #40, закупен нов в началото на март т.г. Не е прескатаван. Другата ми екипировка е крило Gin Carrera L и сбруя Gin Genie Lite. Приближавах земята с много голяма скорост и малко преди удара си казах "толкова ми беше". Стегнах си цялото тяло много силно преди удара и обрах управленията до последно. Строших 4-5 дебели клона с дясната част на ребрата си и се забих в земята по задник. Не можах да помръдна 30-40 секунди и да натисна бутона на радиото, което се беше забило в земята до дясното ми рамо. Само чувах от кацалката Никола да вика "Божо, чуваш ли, добре ли си?". Като се поразмърдах малко и ми се наместиха кокалите със силно щракане от ребрата долу вдясно и таза, пак от дясно, успях да се обадя по радиото и да им кажа, че май доста се ударих. После видях, че съм бил на 5 м от асфалтовият път, разкачих се трудно от сбруята и се свлякох там. Добре, че не съм паднал на пътя - сега не знам дали щях да мога да пиша. Никола, Ицо и Станислав дойдоха много бързо, качиха ме на колата и ме закараха в Бургас в спешното отделение. Там ми направиха обстойни изследвания - рентгенови снимки на гръбнак, таз и гърди, ехограф на вътрешните органи, кръв и урина. Оказа се, че имам само силни натъртвания и разкъсани малко мускулни връзки на ребрата, без никакви други поражения. Не мога да повярвам как се е променило отношението на лекарите и сестрите в спешното. Преди години ми се беше наложило да ми направят там една превръзка след падане с мотор - беше ужасно - вътре нямаше нито един пациент, но те си пиеха кафетата и отвън чакахме 10 души някой да ни обърне внимание.
Отдолу са ме гледали и са видели как падам със спирала докрай в дърветата. Чул се е силен пукот. Радвам се, че съм жив и само натъртен. До нови срещи приятели!

Автор:  niki [ Пет Сеп 26, 2014 12:12 pm ]
Заглавие:  Re: Поредица от каскадни колапси и падане в гората над Топол

добре си го описал и е радостно че си оцелял.
посади едно дърво за спомен и продължавай да пълниш торбата с опит, преди да изпразниш торбата с късмета.

Автор:  bojo [ Пет Сеп 26, 2014 12:18 pm ]
Заглавие:  Re: Поредица от каскадни колапси и падане в гората над Топол

Благодаря за идеята! Задължително ще посадя, даже три дървета, защото докато са ми сваляли крилото е станало полянка.

Автор:  ppountchev [ Пет Сеп 26, 2014 12:30 pm ]
Заглавие:  Re: Поредица от каскадни колапси и падане в гората над Топол

Сега Ангел ще ти обясни че според DHV Carrera-та е 5/5/5, сиреч не става за летене. При подобна ситуация изтеглящото парашутче помага много, на мен ми помогна при подобна ситуация. Щях да го препоръчвам горещо ако не съм виждал как в определени ситуации същото парашутче ти помага запасния да влезе запасния в крилото. Иначе подобни травми като твоите получих преди време от един инцидент в банята, хлъзнах се и щях да счупя мивката с ребра. Така че не намирам парапланеризма за по-опасен от нормалното ни ежедневие. Оправяй се бързо.

Автор:  bojo [ Пет Сеп 26, 2014 1:00 pm ]
Заглавие:  Re: Поредица от каскадни колапси и падане в гората над Топол

ppountchev написа:
Сега Ангел ще ти обясни че според DHV Carrera-та е 5/5/5, сиреч не става за летене. При подобна ситуация изтеглящото парашутче помага много, на мен ми помогна при подобна ситуация. Щях да го препоръчвам горещо ако не съм виждал как в определени ситуации същото парашутче ти помага запасния да влезе запасния в крилото. Иначе подобни травми като твоите получих преди време от един инцидент в банята, хлъзнах се и щях да счупя мивката с ребра. Така че не намирам парапланеризма за по-опасен от нормалното ни ежедневие. Оправяй се бързо.


Благодаря! Всъщност преди някой да ми обяснява колко е несертифицирана по DHV, Carrera-та реално ме спаси (и дърветата), а не запасния. Ще се виждаме по стартовете! Поздрави! :)

Автор:  Viper_Weasel [ Пет Сеп 26, 2014 1:31 pm ]
Заглавие:  Re: Поредица от каскадни колапси и падане в гората над Топол

Браво за описанието Божо, и честито оцеляване. Радвам се че си се разминал.
Какво ще рече обаче че торбата на запасният е била наполовина излязла? В смисъл запасният изобщо не е напуснал вътрешният контейнер или контейнерът не е бил отворен изцяло? При 17,7 пропадане би трябвало да имаш едновременно достатъчно скорост и достатъчно центробежна сила за да се отвори запасният.
Въртенето беше ли САТ-ообразно (негативно) или беше в спирала (позитивно) - може би и страничните наблюдатели трябва да кажат. Запасният беше ли се оплел около вървите на крилото или беше изпънат зад теб?
При всички положение браво за оцеляването и бързо възстановяване!
За пореден път доказателството е че дърветата пазят и то МНОГО!!!

Автор:  bojo [ Пет Сеп 26, 2014 1:55 pm ]
Заглавие:  Re: Поредица от каскадни колапси и падане в гората над Топол

Viper_Weasel написа:
Браво за описанието Божо, и честито оцеляване. Радвам се че си се разминал.
Какво ще рече обаче че торбата на запасният е била наполовина излязла? В смисъл запасният изобщо не е напуснал вътрешният контейнер или контейнерът не е бил отворен изцяло? При 17,7 пропадане би трябвало да имаш едновременно достатъчно скорост и достатъчно центробежна сила за да се отвори запасният.
Въртенето беше ли САТ-ообразно (негативно) или беше в спирала (позитивно) - може би и страничните наблюдатели трябва да кажат. Запасният беше ли се оплел около вървите на крилото или беше изпънат зад теб?
При всички положение браво за оцеляването и бързо възстановяване!
За пореден път доказателството е че дърветата пазят и то МНОГО!!!


Вътрешният контейнер не се беше отворил изцяло , запасният се показваше наполовина от него. Според наблюдатели, а и това което аз усетих, запасният е бил зад мен по продължение на крилото и е наподобявало хеликоптер - крило, запасен, крило, запасен - тн. Спиралата беше позитивна надясно, която се натягаше прогресивно, но със затворено крило отдясно и в последния момент успях да я поконтрирам малко с лявото управление преди удара. Точно преди удара обрах и двете управления. Ицо, който летеше сравнително близо и на една височина с мен каза, че крилото е направило нещо като подкова, преди да се разбия в дърветата. Прав си за тях.

Автор:  ВладиЧ [ Пет Сеп 26, 2014 1:57 pm ]
Заглавие:  Re: Поредица от каскадни колапси и падане в гората над Топол

Голям късмет си извадил момче! Сега погледнах данните на твоето крило. При източеност 6,2, голи върви и декларирани скорости от 24/40/57 км/час според мен, няма никакъв шанс това крило да е ЕN В, или бившо 1–2. Ама никакъв! Това крило си е ЕN С, или бившо DHV 2 и то даже над средата на DHV 2 тоест много по-близко до DHV 2–3. И точно така се е държало и реагирало крилото ти в тази ситуация, а не като крило 1–2. По-рано, когато имаше само DHV нещата бяха сравнително ясни. С въвеждането обаче на ЕN нещата се позамазаха, а производителите започнаха да използват това положение и някак си лекичко започнаха да баламосват хората. Няма как крило с източеност 6,2 да бъде в клас 1-2, ако ще и космически, и вселенски технологии да има в него. Просто няма такъв начин. До преди 7-8 години крила с източеност 6,2 бяха компетишъни. Сега с такива скрорости и с такава източеност крилата са някъде, около долната граница на 2-3. Толкова!
Та съвета ми е да не се доверявате особено много на новите класификации на производителите и на рекламите им, ами да гледате общите показатели на крилото, с което сте решили да летите, а ако не сте наясно по-добре се консултирайте с по-старите кучета, който имат повече опит. Ще си спестите много болка, неприятности и ядове!
Вярно, че всеки производител иска да продава най-много крила с най-яките данни, най-бързите, най-летящите и най-безопасните... Това последното ми прозвуча, почти, като дървено желязо... Ама за този, който ги купува тези крила живота му зависи от тях...

Автор:  bojo [ Пет Сеп 26, 2014 2:16 pm ]
Заглавие:  Re: Поредица от каскадни колапси и падане в гората над Топол

ВладиЧ написа:
Голям късмет си извадил момче! Сега погледнах данните на твоето крило. При източеност 6,2, голи върви и декларирани скорости от 24/40/57 км/час според мен, няма никакъв шанс това крило да е ЕN В, или бившо 1–2. Ама никакъв! Това крило си е ЕN С, или бившо DHV 2 и то даже над средата на DHV 2 тоест много по-близко до DHV 2–3. И точно така се е държало и реагирало крилото ти в тази ситуация, а не като крило 1–2. По-рано, когато имаше само DHV нещата бяха сравнително ясни. С въвеждането обаче на ЕN нещата се позамазаха, а производителите започнаха да използват това положение и някак си лекичко започнаха да баламосват хората. Няма как крило с източеност 6,2 да бъде в клас 1-2, ако ще и космически, и вселенски технологии да има в него. Просто няма такъв начин. До преди 7-8 години крила с източеност 6,2 бяха компетишъни. Сега с такива скрорости и с такава източеност крилата са някъде, около долната граница на 2-3. Толкова!
Та съвета ми е да не се доверявате особено много на новите класификации на производителите и на рекламите им, ами да гледате общите показатели на крилото, с което сте решили да летите, а ако не сте наясно по-добре се консултирайте с по-старите кучета, който имат повече опит. Ще си спестите много болка, неприятности и ядове!
Вярно, че всеки производител иска да продава най-много крила с най-яките данни, най-бързите, най-летящите и най-безопасните... Това последното ми прозвуча, почти, като дървено желязо... Ама за този, който ги купува тези крила живота му зависи от тях...


Изключително си прав. Но аз това крило го летя вече 7 месеца и около 50 часа само в термични условия. Правило ми е подобни изпълнения, но на 1700 м на срез и след излизане от един облак на 3000 м , но там съм имал височина и се е оправяло сравнително бързо, дори и след спирала и крават, после със стабило и кравата изчезва за секунди. Правило ми е и странични 50% колапси на малка височина, и наистина много бързо се оправя с изпомпване и изобщо не завива по посока на колапса. Това, обаче беше много ниско, а и аз без да мисля започнах да натискам доста често спийд. Смятам, че това със спийда ми е грешката.

Автор:  niki [ Пет Сеп 26, 2014 4:43 pm ]
Заглавие:  Re: Поредица от каскадни колапси и падане в гората над Топол

bojo написа:
Ицо, който летеше сравнително близо и на една височина с мен каза, че крилото е направило нещо като подкова, преди да се разбия в дърветата.

Подковата е от деформациятя при срив. Значи крилото е излизало от спиралата, щом си успял да го сринеш.
При срива пропадането е 7-8 м/с, така че късмета е почнал да работи от по-рано, защото с пропадане -17 м/с и периферна скорост над 100 км/ч едва ли щеше да ти се размине.

bojo написа:
Смятам, че това със спийда ми е грешката.

да, неправилно е да се лети ниско със спийд, но има и други проблеми за отстраняване.
това със запасния също е обезпокоително

Автор:  bojo [ Пет Сеп 26, 2014 4:49 pm ]
Заглавие:  Re: Поредица от каскадни колапси и падане в гората над Топол

Много съм благодарен за анализите - изключително полезни са. Вчера Начо също ми спомена, както и Пламен днес за изтеглящо парашутче, за което сериозно се замислям.

Автор:  NaNego [ Пет Сеп 26, 2014 6:02 pm ]
Заглавие:  Re: Поредица от каскадни колапси и падане в гората над Топол

Първо - Радвам се, че си се разминал с нещо по-лошо. Инциденти от такъв калибър дано все само до натъртвания се ограничават.

На мен ми стана интересно как така вътрешният контейнер не се е отворил изцяло? Имаш ли снимка /надали ти е било до снимки в тази ситуация, де/.
От кой вид е вътрешният контейнер?
Изображение

Ако е от първият вид не мога да си го обясня. Ако е от втория, в който парашута се тъпче като в торба ми е малко по-ясно.

Автор:  Skyhiker [ Пет Сеп 26, 2014 6:05 pm ]
Заглавие:  Re: Поредица от каскадни колапси и падане в гората над Топол

Ей Божо, ей да се оправяш бързо и дано да няма повече такива случки!

Автор:  Petyof [ Пет Сеп 26, 2014 6:26 pm ]
Заглавие:  Re: Поредица от каскадни колапси и падане в гората над Топол

Божо, пълно и бързо оздравяване!
Най-важното е, че нямаш тежки наранявания - почерпи се по тоя повод :wink:

Никак не е нормално това, че запасния не е излязъл от вътрешния контейнер!
Когато се оправиш и си скатаеш запасния, вземи го хвърли на някоя поляна, за да се види, че няма проблем с отварянето му.
Много добре си описал инцидента.

Автор:  bojo [ Пет Сеп 26, 2014 6:56 pm ]
Заглавие:  Re: Поредица от каскадни колапси и падане в гората над Топол

NaNego написа:
Първо - Радвам се, че си се разминал с нещо по-лошо. Инциденти от такъв калибър дано все само до натъртвания се ограничават.

На мен ми стана интересно как така вътрешният контейнер не се е отворил изцяло? Имаш ли снимка /надали ти е било до снимки в тази ситуация, де/.
От кой вид е вътрешният контейнер?
Изображение

Ако е от първият вид не мога да си го обясня. Ако е от втория, в който се парашута се тъпче като в торба ми е малко по-ясно.


Запасният е от първият тип. Това с полуизлизането го видях бегло, докато ме качваха в колата да ме транспортират до болницата. Видях, че белият парашут беше полуизлязал от жълтият контейнер. Може би контейнерът е бил слепнал по някакъв начин. Тук в Бургас имахме доста наводнения последно време и даже гаража, в който го държах се беше наводнил доста, но запасният и сбруята все пак бяха на втория етаж. Може да е просмукал доста влага. А и все пак тази сбруя я летя и на морската градина - там е много влажно също. Явно в Бургас трябва да си прескатаваме запасните по-често.

Страница 1 от 4 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/