Leonardo | ФОТО
Дата и час: Вто Апр 16, 2024 11:56 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 28 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: 12.04.2004 Смъртен случай с неопитен пилот
МнениеПубликувано на: Пон Апр 12, 2004 4:40 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Денят започна спокойно, но от време на време даваше признаци за подозрително усилване на вятъра. Направихме 2 спокойни полета с ученика ми, но на обед вятърът започна да усилва. Пилотите, които излетяха по-рано, започнаха да се набират добре на термики въпреки изцяло покритото с облаци небе. Всичко изглеждаше наред, някои се набираха над старта, но после започна да усилва повече. Излетях и силен вятър започна да ме забавя да излизам от планината. Най-странното е, че се появи някаква турбуленция - имах внезапни изпарашутирвания, клатене и подмятане на крилото. Тези, които излетяха по-късно, имаха повече проблеми - освен усилващата се турбуленция и вятър, имаха много и разнообразни колапси, силни вдигания (+6) и изпарашутирвания (-6). Когато кацнах, вятърът на поляната беше от 7-8 север до 7-8 юг. В небето се виждаха маматуси, които явно визуализираха силната нестабилност във височина.
Въпреки предупреждението ми да се внимава и да не се лети по задачата, някои опитни пилоти продължиха да излитат. Явно подлъган от другите Иво Луканов от Пловдив излита (2-ри полет за деня, Vertex/Nova) и се опитва да рее близо до източния ръб. Получава 60-70% асиметричен колапс, който го завърта надясно. Не го спира (а е било възможно според опитни пилоти, наблюдаващи инцидента). След завъртането към склона получава пълен колапс и пада на склона със силен удар. Спасителите пристигат веднага и въпреки опитите им за възстановяване на жизнените функции, констатират смърта на пилота.
Ситуацията и изводите са подобни както при миналогодишния инцидент през ноември: неопитен пилот (доколкото разбрах лети много нередовно); неподходящо крило за нивото му (DHV 2-3), грешни решения за излитане...
Предупрежденията, които отправих за времето, бяха на руската честота. Ако всички пилоти имат станции и летят на една и съща честота, вероятно могат да се чуят предупреждения от други пилоти.
Тъпо е за толкова малко летящи в БГ да има по един смъртен случай всяка година и не трябва да се учудваме че застраховките са скъпи и има напъни за лицензиране на пилотите и повишаване безопасността.
Ако имате още информация, изводи или предложения - пишете! За нас го правим!

_________________
www.nest.bg


Последна промяна niki на Пон Апр 26, 2004 9:50 pm, променена общо 2 пъти

Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Апр 13, 2004 10:27 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
днеска чух от други очевидци, че след първия асиметричен колапс имало завъртане и гмурване на крилото напред. После последвал асиметричен колапс от другата страна, а завъртането от него продължило около 3 витки до земята т.е. имало е предостатъчно време да спре въртенето.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Апр 14, 2004 12:37 am 
Offline

Регистриран на: Сря Апр 14, 2004 12:27 am
Мнения: 1
Местоположение: Haskovo, Hamburg(DE)
Razbrah dnes ot edin priqtel ot ICQ za incidenta, i blagodarenie na foruma na niki razbrah podrobnostite.Mislq 4e e kraino vreme v BG da se vuvede nqkakuv red :x . tuk v Germany(kudeto sum ot okolo 6 meseca) az ve4e se svurzah s nqkolko paraplanerista, koito mi dadoha da razbera 4e prosto ako ne izkaram kurs tuk i ne poloja tqhnite izpiti pred dhv nqma da se vdigna i 10 sm ot zemqta ili samo na taboretka metafori4no kazano. mislq 4e tozi incident ot v4era i slu4aqt ot kraq na minalata godina pak na sopot trqbva da so4at ,4e ve4e dori e malko kusno, no vse pak ne 4ak tolkova, dase sloji krai na cqlata tazi nepriqtna seriq ot incidenti.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Апр 14, 2004 5:33 am 
Смятам, че с дисциплинарни мерки и обучителни мероприятия ред трудно ще се сложи, пък и всеки разбира под "ред" нещо различно.
Ред няма в цялата страна, откъде да дойде той в свободното летене и как да се задържи там?
Смятам също така, че не е реалистично да се очаква, че ако се въведе ред, това ще сложи край на инцидентите в парапланеризма.
PG е летене, а летенето, както и карането на кола и много други дейности са опасни по самата си същност.
От 1986 година, когато в България са полетели първите парапланеристи, досега има 5 (пет) смъртни случая с пилот на парапланер. Това прави грубо по един случай на 3,5 - 4 години.
В страните с "ред" случаите са значително повече. Трябва разбира се да се отчита, че в някои от тях се лети много повече, отколкото в България.
Както вече казах, смятам че не можем да сложим край на инцидентите, със или без смъртен изход, но можем да се поучим от тях и да си направим съответните изводи, което със сигурност ще намали броя им.


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Апр 14, 2004 3:24 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 11:17 pm
Мнения: 25
Местоположение: Хасково
Днес говорих с Д-р Шишков- патоанатома от Пловдив, който е извършил аутопсията на загиналия в понеделник парапланерист. Както той каза, случаят е почти идентичен по отношение на нараняванията и причината за смъртта с другия такъв от ноември(освен, че е почти идентичен по отношение на причините довели до него). Намерени са травматична руптура(разкъсване) на аортата, руптура на черния дроб и фрактури на двете подбедрици. Първите две увреди могат да настъпят при МНОГО силен удар отгоре надолу (както в случая) или отпред назад (челен удар при автомобилна катастрофа, дори при поставен колан ако няма airbag). Смъртта настъпва много бързо и практически не може да се помогне с нищо.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Апр 19, 2004 4:10 pm 
Здравейте! Преди 15-тина години се занимавах с парашутизъм и даже имам 2 разряд. В момента непрактикувам, но напоследък се интересувам от парапланеризъм- тоест събирам информация и ми се иска да пробвам. Разбира се, ако почна активно да се занимавам, първо ще изкарам курс. Правя това въведение, за да разберете че съм «външен» за парапланерния спорт човек. В същото време, забелязвам, че във връзка с инцидента, много хора се опитват да затегнат дисциплината. Това е процес подобен на нож със 2 остриета. Сертификати, курсове…добре! А чужденците? И тях ли? Просто ще ги изгоним с тези формалности и ще унищожим зараждащия се парапланерен туризъм. Няма смисъл. Представете си на черноморските курорти, БЧК и спасителите да проверяват дали всеки искащ да влезе в морето има документ за правоспособен плувец. Майтап! Всеки сам да си преценява силите, затова носим глави. А жертви винаги ще има. Се ла ви!
Друг е въпроса, че е хубаво да има сертифицирани места за спортуване- тоест не навсякъде да се лети, а на определении за целта места. Там може да се организира нещо като «спасители на плажа». Служба която да следи за атмосферните промени, да консултира, да съветва, да вдига бял, червен или черен флаг- тоест предупреждават, а по-нататък всеки сам да решава и да преценява. И да оказват бърза помощ, доколкото това е възможно. Цялата организация може да е отново под егидата на БЧК- нека не се стискат а да плащат заплати на въздушните спасители, като на водните.
Подобно е положението и със ските. Ако искаш- заповядай на курс, учител ще ти покаже първите стъпки. Ако неискаш – троши си главата, избора е твой!
С две думи- Вие дето сте във тези среди- натиснете БЧК, Контролноспасителната служба, всички институции от които зависи и изкрънкайте пари за нови работни места. Сигурен съм че има много отдадени на спорта хора, които и за немного пари ще се навият да поемат тези функции.
Успех!
Атанас


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Апр 19, 2004 6:26 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 09, 2004 10:18 am
Мнения: 1283
Местоположение: село Величково
Име: Владимир Чорбаджийски
Mного интересни идеи даваш. Надявам се хора от ръководството на БНАК да ги вземат предвид. А пък това с флаговете е направо 6+. Още утре може да се направи някаква подобна сигнализация на Сопот. Надявам се Ники Йотов да вземе отношение.

_________________
Летеше с Element Air ... Жълто червен.
Правилните решения и действия идват от опита, който се получава от грешни решения и действия!


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Апр 19, 2004 8:54 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Апр 17, 2004 11:07 pm
Мнения: 7
Местоположение: sofia
A kolko hora shte se zaemat vobshte s tova nachinanie da razviavat flagove?! Edva li niakoi shte se zanimava,i kade otiva poniatieto *FREE FLYING*.Neka da se litzenzirat pilotite,s nakazatelni merki intzidentite niama da namaleiat.!!! POMISLETE DALI POSLEDNITE NIAKOLKO FATALNI INTZIDENTA NE BIAHA V SLEDSTVIE NA -neadekvatna reaktzia ot strana na pilota,ne pravilna pretzenka na situatziata i nadtzeniavane na sobstvenite vazmojnosti.!!!Riskove poeti na sobstvena otgovornost.RESHI LI,NIAKOI DA PRAVI SAMOZVANI IZPULNENIA VINAGI SHTE NAMERI NACHIN![/u]


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: za licenziraneto
МнениеПубликувано на: Вто Апр 20, 2004 4:05 am 
tuka puskam edna izvadka ot tipichen manual( narachnik) za deltaplaner na nai-silnata US firma proizvoditel, kato sashtite neshta vajat i za paraplaner, shtoto toi spada pod sashtata obshta kategoria vazduhoplavatelno sredstvo.

Disclaimer and Warning
Hang gliding is a form of aviation. Like any form of aviation, its safe practice demands the consistent
exercise of pilot skill, knowledge of airmanship and weather, judgment and attention at a level which
is appropriate to the demands of each individual situation. Pilots who do not possess or exercise the
required knowledge, skills and judgment are frequently injured and killed.[/b] The statistical rate at which
fatalities occur in hang gliding is approximately one per thousand participants per year.
[b]The Federal Aviation Administration does not require a pilot’s license to operate a hang glider.
Hang
gliders and hang gliding equipment are not designed, manufactured, tested or certified to any state or
federal government airworthiness standards or requirements. Federal Aviation Regulation Part 103
states in part, "ultralight vehicles are not required meet the airworthiness certification standards
specified for aircraft or to have certificates of airworthiness" and "operators of ultralight vehicles are
not required to meet any aeronautical knowledge, age, or experience requirements to operate those
vehicles or to have airman or medical certificates
." Wills Wing hang gliding products are not covered
by product liability insurance. As a hang glider pilot, you are entirely responsible for your own safety.You should never attempt to fly a hang glider without having received competent instruction. We
strongly recommend that you not participate in hang gliding unless you recognize fully and wish to
personally assume all of the associated risks.
Please fly safely.

V kratze: pilotite koito ne pritejavat ili uprajniavat iziskuemite znania, umenia i precenka bivat chesto naraniavani ili ubivani.
federalnata aviacionna administracia ne iziskva pilotski license za upravlenie na deltaplaner.
kato pilot na deltaplaner vie ste izcialo otgovoren za vashata sobstvena bezopasnost. Nikoga ne se opitvaite da letite deltaplaner bez da ste poluchili kompetentno obuchenie.Nie silno vi preporachvame da ne se zanimavate sas deltaplanerizam osven ako napalno razbirate i jelaete da priemete vsichki svarzani s tova riskove.
Molia letete bezopasno!

Tova koeto iskam da podchertaia e , che bezopasnostta ne e organizirana na federalno ili shtatsko nivo. tia e organizirana i se regulira ot samata delta- i para associacia (USHGA) tia vodi obuchenie i izdava licenzi za instructori i piloti na 4 razlichni niva. Tova e stanalo v rezultat na dalag i
machitelen process, pri koito sa zaginali mnogo piloti i togava federaziata e osaznala che za da imame dobar image pred obshestvoto , nai-dobre e sami da se zaemem i organizirame taka che da namalim do minimum proizshestviata.
Pak napomniam che tuk ne se pravi osobena razlika (zakonovo) mejdu para i delta...te sa pod edin chadar na edna organizacia i mejdu drugoto sajitelstvat bez nikakvi tarkania pomejdu si.


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Апр 20, 2004 11:22 am 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 11:02 am
Мнения: 871
Местоположение: София
Мисля, че много хора объркват "наказателните мерки" с регламентирането на спорта. Това са две съвсем различни неща и постинга на Krassi дава добър отговор на това.
Според мен:
1. Регламентирането не е и не трябва да бъде работа на държавата или на държавни институции.
2. Регламентирането е работа на асоциацията (или федерация, или каквото е там...)
3. Наказателни мерки (ако изобщо трябва да ги има), трябва да са на ниво асоциация и членството в нея.
4. Това, че наказателни мерки няма или не са "страшни" обаче не означава, че регламентация не трябва да има! Регламентация (тоест - стандарти за безопасност, категоризация на пилотите и т.н.) е нужна за да се знае ясно как трябва и как НЕ трябва да се лети, а не какво ще ти се случи ако не спазваш правилата (в повечето случаи това е ясно).

Дано по-рядко дискутираме подобни случаи....
Лека и безаварийна!


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Апр 21, 2004 2:03 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Краси и Наско - благодаря ви за включванията.
Мисля че нещата ще се развиват така както го описвате. Въпросът е кой да свърши работата. Комисията по парапланеризъм към БНАК трябваше отдавна да заработи, но явно делото за спасяване на давещите се е дело на самите давещи се. Това което предстои да се направи е да се изготви методика за обучение на пилоти. Най-лесно е да се преведе американската, немската, английската илии друга методика и да се заработи по нея. Затова трябва да се изслушат мненията на повече пилоти и инструктори и да се действа.
Така първите стъпки които можем ние (а не някои свише) да направим е да направим обучението по-качествено (това е към инструкторите) и да има по-голям контрол/морал при продажбата на екипировка на по-неопитни пилоти (това е към всички пилоти).

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Апр 21, 2004 3:03 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 11:02 am
Мнения: 871
Местоположение: София
Здрасти Ники,

niki написа:
Въпросът е кой да свърши работата.

Това винаги е бил фундаментален въпрос!
niki написа:
...но явно делото за спасяване на давещите се е дело на самите давещи се.

Винаги е така ....

Сега, след няколкото прозрения :wink: ще споделя как според мен трябва да се развият нещата (мое мнение, с което не ангажирам никого, нито настоявам че е най-правилно):

1. Комисията по парапланеризъм се събира, дискутира и решава коя методика и регламентация би била най-близо до нашите нужди (US; GB; FR или нещо друго).
2. Взима се документацията (в повечето случаи я има в Интернет, но и самите асоциации няма да откажат да ни я дадат) и се дава на преводач (това е доста работа и не мисля че някой ентусиаст-парапланерист би могъл да я преведе цялостно). За това към момента БНАК би трябвало да има (вече) пари. (Аз поне съм си платил :? )
3. Така преведената документация се качва в Интернет (сайтове - бол, не настоявам да е на "Портала", но ако БНАК иска, няма проблем)
4. Дискутира се в някой форум (форуми - пак бол!)
5. Взимат се бележки, преправя се при нужда (от комисията към БНАК), гласува се и ....

Какво ще кажете?
Наско


Последна промяна Hacko на Сря Апр 21, 2004 5:37 pm, променена общо 1 път

Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Апр 21, 2004 5:06 pm 
tui,tui.


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Апр 22, 2004 7:58 am 
Здравей Наско!
Защо не дадеш Линкове към сайтовете, на които са публикувани методиките и регламентите, по които работят американци, англичани, немци, французи? По този начин ще улесниш всички, които са заинтересувани, обсъждането може да започне и преди даден превод да е готов. Форумите се посещават от много хора, някои владеят по няколко езика, може пък да се намери ентусиаст да направи няколко превода.

Атанас


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Апр 22, 2004 8:59 am 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 11:02 am
Мнения: 871
Местоположение: София
Адаш, иди на http://www.paragliding-bulgaria.com/hom ... links.html и ще видиш връзки към практически всички големи федерации и асоциации по света.

Мисля обаче че наистина преди да започнем да дискутираме по форумите, трябва комисията да избере и да посочи вариант. Иначе нещата са доста специфични и различни в различните страни. Ако ги подхванем всичките, само ще си чешем езиците и никаква няма да я свършим.
Не е много сложно, но пък и не е чак толкова просто!

Наско


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 28 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов