Viper_Weasel написа:
Срез на вятъра е малко вероятен освен ако не се наблюдават ясно изразени инверсии на нивото на старта или под него (но не е невъзможен - срезова турболенция може да се получи и при силно изразен градиент).
Катабатичните ветрове (нощният ход) не тръгват рязко така че не мисля че изобщо могат да се разглеждат като причина.
Няколко въпроса:
- Какъв беше основният вятър за деня?
- Наблюдаваха ли се инверсии през деня?
- Наблюдаваха ли се лещовидни облаци (или фракто-кумлуси зад Осоговска планина)?
- Вятърът на старта беше ли поривист и ако да с каква честота в силата и посоката на поривите?
През деня на старта се наблюдаваше типичен есенен ден с много добре изразена инверсия на около 200 метра под старта. Духаше 3 - 4 м/с чело (Ю,ЮИ) с прогноза за усилване. При преминаване през инверсията явно се различаваха двата слоя въздух с добро "ошляпване" на крилото.
В късният следобед тенденцията за усилване на вятъра се беше запазила и на старта вече беше доста поривисто с вятър 6 - 8 м/с, на моменти падайки до 3 м/с. В небето бяха се появили добре изразени лещи и инверсията беше слязла много по-ниско на около 200 метра над равнината. Беше се засилила и източната компонента на вятъра, предизвикана от типичното за сезона изтичане на вятъра по посока на равнината. Честотата на затишията беше много неравномерна, с остри пориви след всяко едно от тях. Влажността на въздуха също се беше повишила, като видимостта беше се влошила. Температурата също беше значително по-ниска в сравнение с тази на обед.
След излитането на Гери се видя, че турболенцията на въздуха е значителна, като се изразяваше в чести зависвания на място, резки вдигания и сваляния с по 20 - 30 метра. Пробиването напред ставаше трудно, както в последствие се разбра и с помощта на спийда. Ира излетя минута след Гери и сцената се повтори - малко напред, рязко нагоре и след миг - рязко надолу. Бавно и двете пробиваха напред, като видимо Ира губеше повече височина от Гери (и двете крила са единички).
При навлизане в инверсионият слой (гледано от старта) на сравнително ниска височина, крилото на Ира претърпя масивен асиметричен колапс над 70 %. Последва срив, отваряне, лек колапс от другата страна и влизане в спирала, излизане от спиралата с голям мах, всичките ситуации свързвани със загубата на значителна височина. Явно Ира е запазила самообладание и способности за реакция, защото даде правилна команда и зави в посока към кацалката. Всички на старта си отдъхнахме с голямо облекчение и останалите пилоти бързо си прибраха крилата в раниците.
Не мога да постна снимки и видео, но всеки може да ги види във Фейсбук на следните линкове -
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =960%2C540 - инверсията на обед
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 048%2C1536 - инверсията в късният следобед
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 048%2C1536 - обстановката на старта преди излитането на Ира, виждат се лещите и ниската инверсия в долината
https://www.facebook.com/video.php?v=10205379544117025 - видео от полета на Ира