Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 9:23 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 23 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2
Автор Съобщение
 Заглавие: Re: Инцидент на шуменското плато
МнениеПубликувано на: Съб Авг 08, 2015 8:25 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
В ротора няма логика, нито правила нито закони които крилото да следва - освен този на гравитацията.
Ротора по правило е хаотично движение на въздушната маса непозволяваща ламинарно обтичане на крилото.
Ако има състояние при което крилото може да се срине без намеса на пилота то това е в ротор!!!
Лично аз бих предпочел да се забия в гора отколкото да вляза в ротор.
Влизал съм няколко пъти в ротор и смятам че всеки път просто съм имал късмет да се размина без особени проблеми.
Който е бил в качествен ротор знае че в него логика няма - нито във посоката на въздушният поток - нито в поведението на крилото.
В този ред на мисли не виждам какво общо има крилото при положение че роторо-устойчиви крила НЯМА!!!!
По същият начин няма и абсолютно колапсо-устойчиви, тъко-устойчиви, идиото-устойчиви и тн.

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на шуменското плато
МнениеПубликувано на: Съб Авг 08, 2015 1:41 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 23, 2012 6:24 am
Мнения: 171
Име: Венелин Грозев
Милен написа:
Нека зададем въпроса по по-простичък начин: колко други случая има на кацащи в ротора на същия хълм и колко падания съответно е имало?
Аз съм виждал много кацания на хълма, не на старта, а доста назад при силен вятър.


Аз преди 7-8 години. Беше на един от първите шуменски събори, летях с FreeX, вятърът беше силен и ме издуха зад паркинга на "информацията". Придървих се някъде между ротондата и паркинга. Имаше колапси, имаше игра във въздуха но извадих късмет някакси.

1 година може би след това едно момче, което идваше с Весито (едно момче дето замина за Америка) претърпя същият инцидент като сегашния -северен вятър, заход зад паметника, резултатът мисля че беше счупен крак.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на шуменското плато
МнениеПубликувано на: Съб Авг 08, 2015 6:26 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 12, 2007 9:33 pm
Мнения: 859
Местоположение: over Shumen
Име: Бончо Жечев
А някой знаели какво точно се е случило, има ли някой който е видял и може да обясни ситуацията ?
Ако е било от колапс, колко е бил голям колапса, на каква височина се е случило и какво е последвало след колапса.
Как е реагирал пилота след колапса.
Добре е да се анализира подробно ситуацията и да се извадят изводи, които биха предпазили бъдещи инциденти.
А не на сляпо да се нахвърлят обвинения и догадки и предположения.
А щом е бил начинаещ пилот, защо е излетял в силно време и се е набутал в най-опасното място.
Не би ли трябвало този който го е учил да му обясни, че това е опасно и трябва при всяка възможност да избягва такива опасности.
Един начинаещ не може да има реакциите като напреднал пилот и в такава критична ситуация много лесно може да се паникьоса и да изтърве контрола на крилото. Затова винаги трябва да се съветва да избягва летене в силно и турболентно време и особено набутване в роторни зони.
По добре един ден нелетял, от колкото една година в болница !!!
Кацането горе на поляната зад ръба на Шуменското платото си е винаги рисково, при силен вятър и термично време, си е само за майстори, но и колкото и голям майстор да си , пак си е рисково, винаги можеш да бъдеш изненадан неприятно. Аз поне винаги при възможност го избягвам и не рискувам.
Дано се възстанови бързо и безпроблемно човека. Наистина не е приятно да се четат такива новини.......


Върнете се в началото
  Профил    +7 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на шуменското плато
МнениеПубликувано на: Съб Авг 08, 2015 9:19 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Пилота се казва Светльо, летял е с Element Water 2 и изкарал курс за начинаещи и среднонапреднали при Скайномад преди 2 години.
Според Беньо от Шумен, след издухването в ротора, крилото получава голям колапс, който го завърта спирално/сатовидно до удара в земята, като всичко се случва на малка височина т.е. бързо.
Не мисля, че крилото има вина за инцидента, защото интензивността на ротора би завъртяла така всяко друго крило. Само този, който не е бил в истински ротор не знае за какво мятане става въпрос. С кола и на люлка не може да докараш такива центробежни сили както в ротора.
Не мисля че има и проблем с обучението му, защото в курса му е обяснено за турбуленцията и опасните зони. Светльо е симулирал 50% колапси и тъкове, но едно е да ги правиш в неподвижен въздух, друго е да си във вихъра.
Проблема е по-скоро комбинация от самочувствие и нередовно летене. Светльо е един от най-талантливите ученици, които сме имали. Преди месец направи първите си големи височини и прелети на Сопот, което му е дало самочувствие и апетит за още. Работата по корабите му ограничава времето за летене и опита, който да съответства на постиженията му. Предполагам че е бил увлечен от големите полети на Шумен, но е надценил възможностите си при силен вятър.
...
Днес един пилот, който претоварва крилото си се панира от порив на вятъра на Добростан, който го върна леко назад. Реши че не пробива и зави по вятъра с голяма скорост. За щастие премина над / покрай ротора, успя да завие срещу вятъра преди да се удари в склона и се приземи нормално на поляните на платото отзад. Основната му грешка бе че не направи разлика между средна и моментна стойност на вятъра и взе рисковано решение. За щастие му се размина. Предполагам че е накрая е усетил опасността, защото трепереше като отидох при него (на мен стомаха ми се бе свил на топка).
....
Мисля че след време ще успеем значително да си увеличим познанията за турбуленцията и роторите, но за момента си остават генератор на случайности.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +7 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на шуменското плато
МнениеПубликувано на: Съб Авг 08, 2015 9:30 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Ники ме изпревари със минута.

Само няколко корекции - крилото е Water 1, но и според мен няма връзка с ротора.
Светльо е минал курс за средно-напреднали където е симулирал колапси, тъкове, спирали и тн.

Преди месец направи и първите си прелети в доста силни условия на Сопот. За седмица навъртя добър нальот в разнообразни условия и на разнообразни и относително сложни места като Брестовица например. Включително повтори и някой от упражненията за средно напреднали като асиметрични колапси и тн.

В планината беше относително предпазлив пилот като никога не ми се е налагало да му правя забележки за летене в опасни места - добре подготвен и информиран е за ротори и капани на терена.

Не знам какви точно са били обстоятелствата при инцидента, но предполагам че по-скоро е бил подлъган от относително "безопасно" изглеждащият терен на Шумен (в сравнение със сложните навигации между роторни зони в планината) или просто е бил издухан.


Последната информация е че очакват да се възстанови напълно до няколко месеца.

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на шуменското плато
МнениеПубликувано на: Нед Авг 09, 2015 4:30 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Юни 15, 2009 10:00 am
Мнения: 427
Местоположение: София
Име: Георги Стефанов
На Шумен имаше дни, в които отнасяйки се с терми ката назад тя швурша и височината не стига да прехвърли платото а излизането отпред не е лесна задача. Та ма човек лесно се озовава в ротора. Не изчакаме....доста пилоти си споделят инциденти те. .но след време


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на шуменското плато
МнениеПубликувано на: Сря Авг 12, 2015 6:44 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Сеп 14, 2013 1:11 am
Мнения: 219
Местоположение: Бургас
Име: Христо Димитров
Да споделя и аз малко от моя скромен опит. Никога не бях влизал в ротор, а последния месец се набих в два.
Първият път беше на Партизани имах лошата идея да кацна на старта при силен вятър крилото просто пада около 50м до земята, като минаваше от всички посоки само не и горе, успях да му запазя профила с много усилия, а приземяването беше тежко, но без последствия.
Вторият път беше точно зад паметника в Шумен, по принцип не съм наясно с кацането там, но колега кацна и аз реших, че няма проблеми(принципна грешка). При кацането колегата се развика "Ицо, внимавай много!", което отчасти ме подготви за това което ме чака, на няколко метра от земята крилото се залюля назад после напред и в земята по очи. После ме понаболяваха някои вътрешности, но не ми се разсъждаваше кое къде е :) Слава Богу инцидентът беше само колкото да ме уплаши и на другия ден си полетях до китното селце Глогинка :)
Та за 1 месец понятието "ротор" предизвика доста респект в мен. На теория е едно, а на практика съвсем друго. Поздрави!

_________________
Skywalk Mint


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Инцидент на шуменското плато
МнениеПубликувано на: Сря Авг 12, 2015 8:00 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Май 08, 2009 6:50 pm
Мнения: 68
Местоположение: София
Да,неприятно нещо са роторите, кои не е попадал в тях, той не знае! Така и така е тема, да споделя.
Та излитам аз на челен вятър на Петруса-Гърция и всичко е нормално, извадих се на прилична височина и си щъкам насам натам около старта и чакам и други да излетят. След 45 мин. обаче на старта много хора, но никой не излита и си казах, че явно е засилило за това не излитат. Тръгвам да летя посока старта, т.е. към планината и виждам, че летя с ниска скорост/много голяма грешка от моя страна, че не съобразих, че вятъра вече е обърнал и духа от към планината т.е. СЗ прехвърля през планината/ и си казах: ооо не обръщам по вятъра и отивам към равнината. И както го пише по учебниците, къде точно се формира ротора в такива случай, точно в ротора се набих смело. За секунди крилото ми стана на фльонга и по ГПС-то за 3 сек съм развил 72км/ч. Добре че имах височина да оправя крилото. Колега после ми каза: незная как беше горе, но отдолу изглеждаше страшно.
Та с този пост искам да кажа, че ротор може да се появи и там, където го е нямало преди 45 мин. и трябва да бъдем осторожни при летене, и да "четем" метеорологията около нас

_________________
airwolf

We do not need better wings, we need better weather conditions!

Assen


Върнете се в началото
  Профил    +7 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 23 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов