Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 5:08 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 14 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: ЦБ - СОПОТ
МнениеПубликувано на: Чет Апр 07, 2016 9:11 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Апр 16, 2007 5:41 pm
Мнения: 163
Местоположение: varna
Много се надявах да не пиша тук, но след 10 години и на мен ми се наложи.
Старта на Сопот
Крило NOWA FAKTOR 2 – Клас C /Ново взето на скоро, направил съм му до момента 20 часа/

Вчера /06.04/си направих един полет от около час /към 14 часа/ след което кацнах, понеже запръска леко, а и имаше инверсия под 1000 м. и минеш ли я нямаше излизане.
Но, кой дявол ме накара в 16:30 някъде пак да грабна лифта и пак на старта. Времето определено не ставаше – цебясваше от към СЗ – доста близко до старта. Едно друго ЦБ от към Средна Гора – ЮЗ, вече беше мъртво, както и още едно, но доста далеко в посока изток
На старта вятър ЮГ, а към равнината лъжливо слънчево. Две крила излетяха като тапи в посока равнината и отидоха да кацат. Аз обаче изпростях и реших, че ще ми се размине: навинтих се на около 1800 и бях вече над отвесната стена, където свършва източния каньон. Вече реших, че това е достатъчно и ще се отправя към равнината, когато чух странен шум на крилото – пат, пат, пат – третото „пат“, се указа ледено късче колкото голям лешник и падна в краката ми, Тогава започнаха и гръмотевиците… От там нататък леда се изсипа изведнъж, като из ведро, а само след 20-30 секунди – ужасно проливен дъжд. Въпреки че валеше порой от град и дъжд, крилото не спираше да катери. Междувременно бях направил големи уши и спийд до дупка. Крилото се всмукваше назад спрямо мен и само на горе за около 5-10 секунди. След това рязко спираше качването, влизаше в срив и в момента в който го оправя излизаше с камерите на долу, като за САТ, но на първата витка успявах да го оправя. След това пак спийд и уши и всичко се повтаряше в абсолютно същата последователност. Междувременно успях да се докарам по близо към равнината, но все още с доста височина и с уйнговъри и спирали стигнах до над кацалката. На 100-150 метра се отказах да правя каквото и да е било, защото при тоя порой, ако нещо се объркаше – нямаше оправяне. На Запасен също не се надявах – Бях все едно потопен в басейн и едва ли щеше да се отвори запасния. Обърнах в посока север и кацнах без проблеми /междувременно вятъра беше от ССИ. И сега се чудя, как въобще успя това крило да лети в тоя порой от дъжд и градушка. Едва се довлякох до лифтената станция – Крилото беше с пълни камери вода, Сбруята беше попила яко вода, дрехите ми също. Долу се бяха скупчели около 10 парапланеристи
Ако някой е снимал, ще помоля да го пусне, за да се видя и от друг ъгъл.
Грешки:
1. Въпреки, че 10 мин. Преди да се кача на лифта, сам казах на жена ми, че цебясва и не става за летене се качих.
2. Не ме уплашиха първите 1-2 капки, които паднаха на старата – Абсолютна глупост /
И все пак се радвам, че попаднах в тази ситуация – Тази практика и в СИВ курса я нямаше :D

Крилото го разстелих в голямата зала на СКАЙНОМАД и до сутринта беше почти сухо. На сутринта малко кайтване и е готово - Ники извинявай, ако съм понамокрил, но мисля, че не съм оставил следи от сушенето.

_________________
Георги Тодоров - Жоро
NOVA FACTOR 2 - EN C


Върнете се в началото
  Профил    +18 / -0 
 
 Заглавие: Re: ЦБ - СОПОТ
МнениеПубликувано на: Пет Апр 08, 2016 6:21 am 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 15, 2011 10:47 am
Мнения: 353
Местоположение: София
Име: Пламен Пунчев
Вода и уши не беше ли неочаквано "добра" комбинация, било то и със спиид?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: ЦБ - СОПОТ
МнениеПубликувано на: Пет Апр 08, 2016 7:47 am 
Offline

Регистриран на: Пон Апр 16, 2007 5:41 pm
Мнения: 163
Местоположение: varna
Да - при дъжд, ушите са равни на срив, но в случая дори с уши и спийд ме катереше, а над мен така гърмеше и беше черно, че срива ми изглеждаше като манна небесна :) Спиралите ме вкарваха назад към отвесната скала, а и не помагаха /колкото на долу, после пак на горе/ След като видях, че успявах да изляза от срив дори с тотално прогизнало крило, реших, че това ще е начина.

_________________
Георги Тодоров - Жоро
NOVA FACTOR 2 - EN C


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -1 
 
 Заглавие: Re: ЦБ - СОПОТ
МнениеПубликувано на: Нед Апр 10, 2016 8:36 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
joro_prodanov написа:
Грешки:
1. Въпреки, че 10 мин. Преди да се кача на лифта, сам казах на жена ми, че цебясва и не става за летене се качих.
2. Не ме уплашиха първите 1-2 капки, които паднаха на старата – Абсолютна глупост /

Жоро, развитието ни като пилоти изглежда минава през наглост и нахалство, но като се вгледа по-добре човек разбира че става въпрос за трупане на опит - особено в областа на дребните подробности.

Конктретно - това че си казал на жена си че цебясва и си се качил на старта не е глупост, а трупане на опит, защото на старта по-ясно ще видиш признаците на развиващото се Цб. Е цената на този опит е двоен билет за лифта и лек риск да те удари мълния по линията, но все пак си струва заради потенциалните бъдещи ситуации. Глупост е че си излетял, когато си усещал че не трябва. В такива случаи се опитвам да не бъда заслепен от желанието / нуждата за летене, а да забележа и други приятни неща наоколо като твърдата земя под краката например.

Често се случва да летим като капе на старта и почти винаги преценката може да е безопасна. Особено ако знаеш, че късно зимните Цб-та имат бързи цикли на развитие и разпад, за разлика от тези по-късно. Обърни повече внимание на различните Цб-та през различните сезони и не бързай да ги слагаш под общ знаменател.

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
 Заглавие: Re: ЦБ - СОПОТ
МнениеПубликувано на: Нед Апр 10, 2016 10:05 am 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 09, 2004 10:18 am
Мнения: 1283
Местоположение: село Величково
Име: Владимир Чорбаджийски
Не е зле да си припомняме от време на време историята. :mrgreen:
Преди няколко години, тъкмо бяха вдигнали цената за качването с лифта на 4 лева отидохме да летим там. Видя ни се висока тази цена и решихме, че няма да се качваме с лифта, а ще летим на Беклемето... :wink: Летяхме там. Мисля че по два полета направихме. Нормално, нищо особено и си тръгнахме. Когато се прибирахме беше към 16 часа и решихме да минем пак през кацалката до лифта, за да видим, какво става. Бяха изскочили три черни облака над равнината. Един идваше от изток, един от към Средна гора и един се надуваше някъде към Кърнаре. На старта още беше слънчево.
От лифта обявиха, че ще свалят някакви работници от горе, и който от нас иска ще го качат на промоция за 2 лева. Ние бяхме 8 човека с две коли всичките парапланеристи, обаче се навихме за полет само "най-умните", аз, Илийката Танчев и Митко-архитекта... :) Останалите казаха, че нещо не им харесва времето и въпреки промоцията няма да се качат и да летят...
Качихме се за по 2 лева, разпънахме и излетяхме. Черните кули продължаваха да се надуват и да нарастват. Илийката без да се мотае хвана курс към равнината. Архитекта и той излезе напред по ръбовете, а само аз се въртех, около старта. Имаше много хубави, широки и мазни термики до +3, +4 м/сек. Набирах се и се кефех, а чернилките се надуваха и започваха да затварят и малкото останало чисто небе....
Набрах се до 2500 м нмв и видях, че почти започвам да драскам облаците. Нещо цветът им ми се стори прекалено тъмен и реших и аз да се махна от старта, и да изляза в равнината над кацалката. Пуснах на прав полет към равнината и бавно започнах да губя височина. Слязох на, около 2200 м нмв. Трите монстъра над мен вече почти се събраха в един. Доста притъмня. Както си летях на прав полет и губех височина изведнъж вариото ми се обади, запищя, и аз започнах да се качвам с +1 нагоре... Разбрах че черното над мен започва да работи... Видях че Танчев направи големи уши и започна да слиза, но той и без друго беше поне 500 м под мен и по-навътре в равнината. :roll: Архитекта беше някъде след Сопот в равнината, като и той беше малко по-ниско от мен. Ще трябва да слизам - викам си....Направих големи уши и продължих с правият полет към Сопот. Загубих, около 100-150 м височина, и като си летях на прав полет и големи уши вариото ми, пак запищя, и пак започнах да се качвам нагоре. :roll: Брех, мамицата му.... :roll: Пуснах големите уши и реших че ще правя Б-срив. През това време пак се качих на 2300 м нмв вече с +2,+3 нагоре. Направих Б-срив и започнах да пропадам с –1, –2 надолу, но крилото нещо стана много нестабилно и започна да се мята насам, натам с усилваща се амплитуда. Разбрах че ще се смачка и ще ме хвърли в суплес, и отпуснах Б-срива. За нула време пак се качих на 2300, че и по-нагоре, като загубих всичката денивелация, която бях спечелил с Б-срива... :shock:
Вече започнах да се притеснявам... Започнах да правя стръмна спирала... Загубих 100-200 м височина, но спиралата ускоряваше и затягаше, и се налагаше да отпускам, а тогава пък крилото излизаше от нея, и докато се натутам, за да го насвиря пак в спирала, бързо набирах отново височината, която губех... Просто не можех да сляза под 2200 м нмв. Вече ме теглеше по-силно нагоре до +5 и вдигането нарастваше. Взе да ме лови вече сериозно шубе... Чернилката ме теглеше право нагоре, като 100-150 метра над мен се протягаха черни мустаци и хоботи от облака, като пръсти, които се опитват да ме хванат....Вятъра не беше силен, 3-4 м/сек от изток...
Взе да ме обзема лека паника... :shock: Земята долу беше много примамлива, но безкрайно далече от мен... Замислих се за резервният парашут, но бързо стигнах до извода, че това не е добър вариант. И без параплана с парашута чернилката, може би пак щеше ме тегли нагоре, а вече ставах и абсолютно неуправляем... Виках си - спокойно Владо... Мисли, а не се паникьосвай... Обърнах гръб на вятъра и се понесох към Анево и Кърнаре. Направих много големи уши на крилото си и след това изтеглих спиида до края.... И започнах бавно да губя височина с -1, -1,5 м/сек... Уфффф, мамицата му!!!
След известно време слязох под 1900 м нмв и започнах да губя по-бързо височина. Когато слязох под 1000 м, вече пуснах спиида, и продължих да губя височина само на големи уши... Кацнах без проблеми в една нива с лавандула, някъде след Анево и преди Кърнаре. Небето над мен беше черно като катран... Обадих се да дойдат да ме приберат. Агитката долу се беше доста притеснила и уплашила, като гледала, какво става в небето. Илийката беше кацнал без проблеми на кацалката доста преди мен. Архитекта имал някакви проблеми, но кацнал успешно някъде при Войнягово. А аз се бях борил 45 минути, за да сляза и да кацна след, като тръгнах в прав полет към кацалката....
И всичкото това нещо, само, за да спестя 2 лева..... :roll: :roll:

_________________
Летеше с Element Air ... Жълто червен.
Правилните решения и действия идват от опита, който се получава от грешни решения и действия!


Върнете се в началото
  Профил    +14 / -0 
 
 Заглавие: Re: ЦБ - СОПОТ
МнениеПубликувано на: Нед Апр 10, 2016 4:52 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Юли 08, 2006 6:44 pm
Мнения: 841
Местоположение: чака Годо
Име: Пешо
Това е не само една наистина забележителна книга, тя се радва и на голям успех — по-популярна е от КНИГА ЗА ВСЕКИ НЕБЕСЕН ДОМ, по-търсена от КАКВО ДА ПРАВИМ ПРИ НУЛЕВА ГРАВИТАЦИЯ — НОВИ ПЕТДЕСЕТ И ТРИ СЪВЕТА, и е по-нашумяла от Уулон-Колъфидовия знаменит философски труд в три тома: В КАКВО СБЪРКА БОГ; ЗА НЯКОИ ОТ НАЙ-ГОЛЕМИТЕ ГРЕШКИ НА БОГ; ВСЪЩНОСТ ЩО ЗА ЛИЧНОСТ Е БОГ?

В много от по-напредничавите цивилизации от Външния Източен край на Галактиката ПЪТЕВОДИТЕЛЯТ вече е изместил великата ЕНЦИКЛОПЕДИЯ ГАЛАКТИКА като настолна съкровищница на целокупното знание и мъдрост, защото въпреки големите пропуски и многобройните съмнителни — или поне крайно неточни — сведения той превъзхожда по-стария и по-традиционен труд в две важни отношения.

Първо, той е малко по-евтин; и, второ, на корицата му с големи приветливи букви са изписани думите БЕЗ ПАНИКА.

_________________
YouTube facebook


Върнете се в началото
  Профил    +9 / -4 
 
 Заглавие: Re: ЦБ - СОПОТ
МнениеПубликувано на: Пон Апр 11, 2016 7:50 am 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 10, 2010 10:27 am
Мнения: 8
Местоположение: plovdiv
Димитър Илиев написа:
Това е не само една наистина забележителна книга...

Може би Димитър Илиев е искал да пусне поста си в друга рубрика, защото поне на мен нещо не ми се връзва с темата???

_________________
●●●●●●●●●●●


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -3 
 
 Заглавие: Re: ЦБ - СОПОТ
МнениеПубликувано на: Пон Апр 11, 2016 7:56 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 10:04 pm
Мнения: 280
Местоположение: Пловдив
bubito_lov3 написа:
Димитър Илиев написа:
Това е не само една наистина забележителна книга...

Може би Димитър Илиев е искал да пусне поста си в друга рубрика, защото поне на мен нещо не ми се връзва с темата???

Мисля, че е точно в темата. Решението на всички проблеми започва с "Don't panic!" :shock: 8) :D

_________________
небесен чергар


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -1 
 
 Заглавие: Re: ЦБ - СОПОТ
МнениеПубликувано на: Пон Апр 11, 2016 4:00 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Апр 16, 2007 5:41 pm
Мнения: 163
Местоположение: varna
niki написа:
Конктретно - това че си се качил на старта не е глупост, а трупане на опит, защото на старта по-ясно ще видиш признаците на развиващото се Цб. Е цената на този опит е двоен билет за лифта и лек риск да те удари мълния по линията, но все пак си струва заради потенциалните бъдещи ситуации.


Ники, много си прав, че това, което мислим за случващото се в атмосферата е едно, а на старта визуализацията ни представя съвсем друго и ни учи много повече. Но и когато си вече там-на старта, е много по-голямо изкушението да излетиш и да направиш грешката, дори, когато я осъзнаваш.
По въпроса за метеорологията около зараждащите се ЦБ-та/зимни, летни, ниски, високи, дъждовни, градоносни и т.н./, бих се впуснал в доста приказки, не само че ме удивяват като най-мощните метеорологични процеси /поне в нашите ширини/, но и често се налага аз самият да ги обяснявам в часовете си по География. Парадокса е в това, че пристъпих елементарни грешки, за да се навра там, дето нямам никаква работа… И не е заради да спестя някой лев от лифта /след като излетях имах предостатъчно време да се плъзна към равнината, вместо да въртя термиките 15 мин. и да се навирам в планината…. А от висока доза лакомия, надценяване на собствените ми възможности и подценяване на самата ситуация!!!
Така или иначе, темата е за цебясването - надявам се от по-долните редове някой да намери полезна информация за себе си и да се вслуша в това, което природата ни подсказва.
Вероятността да цебяса е особено висока, ако още от сутринта температурите са много високи и в същото време вятър липсва или пък е доста слаб. В конкретните дни това беше факт – дори си говорихме, че вечерите са толкова топли, че дори на палатки можехме да остане.
Та в този случай има два варианта:
- вечерта да спаднат температурите: тогава не би трябвало да се очакват ЦБ-та на другия ден
- Вечерта температурите да останат високи: на другия ден ще се оглеждаме за ЦБ-та
Първата ГОЛЯМА разпльокана капка е сигурен признак, че няма да е последната и няма да е прост ръмеж – Също нещо, което игнорирах на старта.
Ако небето започне прекалено да се изпълва с конгестуси, дори и в областта на летене да липсват. Принципно съм спазвал правилото: дори и един мощен конгестус в 360 градусов поглед да им, то считай облака над себе си също за такъв. В повечето случай, ако височината на облака надхвърли 4-5 пъти основата, преминава в ЦБ. Когато пък вече са на лице ЦБ-тата, има разлика в това дали колоните, които го изграждат са като тесни и високи кули или като огромни канари с черна основа: И в двата случая буря ще има, но при първият, бурята се очаква да се развие бързо и за кратко време. Във вторият случай ще продължи доста време и ще е силна. А градушка обикновено се изсипва при изключително мощните ЦБ-та, които се развиват главно във вертикален строеж и са с накъсана основа, а наковалнята им не е плоска а е като дъга. При Градоносните ЦБ-та обикновено гръмотевиците се сливат една в друга, докато в другия случай са отчетливи и самостоятелни. И още една подсказка ни дават появилите се бели-сивкави ивици на фона на чернилката в основата.
За нас нощните ЦБ-та не са от голямо значение, но ако някой е решил да лети нощем :) :) да очаква такъв развой, ако през деня е имало ЦБ-та, но привечер температурите продължават да си стоят. На Сопот няма големи езера, но нямаше да е лошо, понеже ЦБ-тата ги заобикалят, но пък се предвижват по посока на големите речни корита /то и реки големи няма/ Това е валидно само за дневните ЦБ-та. През нощта тенденцията е обратна.
Цебясва и при положение, че абсолютната влажност е доста по-висока от нормалното за съответното местоположение/особено за планинските райони. Крайморските при нас около Варна, по принцип подържат малко по-високи стойности/
Ако имаме динамика в атмосферното налягане - нагоре, на долу, или постепенно падане – като се започне от сутринта.
Трябва да сме особено внимателни ако купести облаци започнат да се появяват още в сутрешните часове, а също и ако небето е ясно, но скоростта на високите купести облаци е сравнително бързо. Обикновено като приземния вятър е слаб, но пък скоростта на вятъра във височина, не само че е висока, но си сменя и посоката, то нещата ще излязат извън контрол.
Има и много други правила, на нас ни остава само да ги разчитаме и най-вече да се съобразяваме…

_________________
Георги Тодоров - Жоро
NOVA FACTOR 2 - EN C


Върнете се в началото
  Профил    +11 / -1 
 
 Заглавие: Re: ЦБ - СОПОТ
МнениеПубликувано на: Сря Апр 13, 2016 4:03 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 11, 2008 9:40 pm
Мнения: 47
Местоположение: София
Име: Filip Stoyanov
Мисля, че всички препатили трябва да запалят по една свещица и да благодарят.Мен също ме смука конгестус на уши с 3,4 метра вътре над Коняво, но за щастие попаднах в низходящо, а и тогава не бях се сетил за Б-срив, а директно спирала.

_________________
Air Design Rise 2
Sky Excite 3 XC


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: ЦБ - СОПОТ
МнениеПубликувано на: Пет Апр 15, 2016 12:13 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Сеп 05, 2007 10:44 am
Мнения: 457
Местоположение: София, etc.
Добре че ми напомнихте, че вече години все отлагам да си го купя:

http://www.flyozone.com/paragliders/en/ ... ti-g/info/

Аз ще си купя една олекотена версия, препоръчана от приятел, от един по-малък производител (http://www.parashop.es/anti-g/174-anti-g-flyfox.html), но концепцията е същата: да ти спаси гъза когато те вдига, а ти не искаш да те вдига.

Според мен е на практика задължителен аксесоар за всеки.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: ЦБ - СОПОТ
МнениеПубликувано на: Пет Апр 15, 2016 2:37 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
+1 за Ясен.

На който не му се дават 200 лева за 1,5 квадрата плат може и да си го направи. Имам оригиналните размери свалени и успях да си скалъпя един. Не вярвах каква разлика прави при спирала, но определено е изключително полезна част от екипировката - щади и пилота и крилото!

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: ЦБ - СОПОТ
МнениеПубликувано на: Пет Апр 15, 2016 6:56 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Апр 16, 2007 5:41 pm
Мнения: 163
Местоположение: varna
Не съм ползвал никога /предполагам и повечето летящи/ има ли някакви особености или просто си го хвърляш. Има ли опасност от заплитане с евентуален запасен и т.н. Дайте и малко информация за това колко намаля претоварването - примерно -10 като колко се чувства. Има ли определен чалъм при спиралата или си я правим както си е по принцип.

Благодаря за инфото.

_________________
Георги Тодоров - Жоро
NOVA FACTOR 2 - EN C


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: ЦБ - СОПОТ
МнениеПубликувано на: Пет Апр 15, 2016 9:52 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 15, 2011 10:47 am
Мнения: 353
Местоположение: София
Име: Пламен Пунчев
Тествал съм го на Gin Tribe и Ozone Delta 2. И двете са около 6 AR. При спирала около 17-18 м/с претоварването пада от 4,6 на около 3,6G. Измерването съм го правил с уред - Sensbox. Явно има резон да се ползва основно с по източени крила там претоварването трябва да е по-голямо. Лично аз вече не виждам голяма полза от анти-G за крилата с които летя.


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 14 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов