SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

ЦБ - СОПОТ
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=8610
Страница 1 от 1

Автор:  joro_prodanov [ Чет Апр 07, 2016 9:11 pm ]
Заглавие:  ЦБ - СОПОТ

Много се надявах да не пиша тук, но след 10 години и на мен ми се наложи.
Старта на Сопот
Крило NOWA FAKTOR 2 – Клас C /Ново взето на скоро, направил съм му до момента 20 часа/

Вчера /06.04/си направих един полет от около час /към 14 часа/ след което кацнах, понеже запръска леко, а и имаше инверсия под 1000 м. и минеш ли я нямаше излизане.
Но, кой дявол ме накара в 16:30 някъде пак да грабна лифта и пак на старта. Времето определено не ставаше – цебясваше от към СЗ – доста близко до старта. Едно друго ЦБ от към Средна Гора – ЮЗ, вече беше мъртво, както и още едно, но доста далеко в посока изток
На старта вятър ЮГ, а към равнината лъжливо слънчево. Две крила излетяха като тапи в посока равнината и отидоха да кацат. Аз обаче изпростях и реших, че ще ми се размине: навинтих се на около 1800 и бях вече над отвесната стена, където свършва източния каньон. Вече реших, че това е достатъчно и ще се отправя към равнината, когато чух странен шум на крилото – пат, пат, пат – третото „пат“, се указа ледено късче колкото голям лешник и падна в краката ми, Тогава започнаха и гръмотевиците… От там нататък леда се изсипа изведнъж, като из ведро, а само след 20-30 секунди – ужасно проливен дъжд. Въпреки че валеше порой от град и дъжд, крилото не спираше да катери. Междувременно бях направил големи уши и спийд до дупка. Крилото се всмукваше назад спрямо мен и само на горе за около 5-10 секунди. След това рязко спираше качването, влизаше в срив и в момента в който го оправя излизаше с камерите на долу, като за САТ, но на първата витка успявах да го оправя. След това пак спийд и уши и всичко се повтаряше в абсолютно същата последователност. Междувременно успях да се докарам по близо към равнината, но все още с доста височина и с уйнговъри и спирали стигнах до над кацалката. На 100-150 метра се отказах да правя каквото и да е било, защото при тоя порой, ако нещо се объркаше – нямаше оправяне. На Запасен също не се надявах – Бях все едно потопен в басейн и едва ли щеше да се отвори запасния. Обърнах в посока север и кацнах без проблеми /междувременно вятъра беше от ССИ. И сега се чудя, как въобще успя това крило да лети в тоя порой от дъжд и градушка. Едва се довлякох до лифтената станция – Крилото беше с пълни камери вода, Сбруята беше попила яко вода, дрехите ми също. Долу се бяха скупчели около 10 парапланеристи
Ако някой е снимал, ще помоля да го пусне, за да се видя и от друг ъгъл.
Грешки:
1. Въпреки, че 10 мин. Преди да се кача на лифта, сам казах на жена ми, че цебясва и не става за летене се качих.
2. Не ме уплашиха първите 1-2 капки, които паднаха на старата – Абсолютна глупост /
И все пак се радвам, че попаднах в тази ситуация – Тази практика и в СИВ курса я нямаше :D

Крилото го разстелих в голямата зала на СКАЙНОМАД и до сутринта беше почти сухо. На сутринта малко кайтване и е готово - Ники извинявай, ако съм понамокрил, но мисля, че не съм оставил следи от сушенето.

Автор:  ppountchev [ Пет Апр 08, 2016 6:21 am ]
Заглавие:  Re: ЦБ - СОПОТ

Вода и уши не беше ли неочаквано "добра" комбинация, било то и със спиид?

Автор:  joro_prodanov [ Пет Апр 08, 2016 7:47 am ]
Заглавие:  Re: ЦБ - СОПОТ

Да - при дъжд, ушите са равни на срив, но в случая дори с уши и спийд ме катереше, а над мен така гърмеше и беше черно, че срива ми изглеждаше като манна небесна :) Спиралите ме вкарваха назад към отвесната скала, а и не помагаха /колкото на долу, после пак на горе/ След като видях, че успявах да изляза от срив дори с тотално прогизнало крило, реших, че това ще е начина.

Автор:  niki [ Нед Апр 10, 2016 8:36 am ]
Заглавие:  Re: ЦБ - СОПОТ

joro_prodanov написа:
Грешки:
1. Въпреки, че 10 мин. Преди да се кача на лифта, сам казах на жена ми, че цебясва и не става за летене се качих.
2. Не ме уплашиха първите 1-2 капки, които паднаха на старата – Абсолютна глупост /

Жоро, развитието ни като пилоти изглежда минава през наглост и нахалство, но като се вгледа по-добре човек разбира че става въпрос за трупане на опит - особено в областа на дребните подробности.

Конктретно - това че си казал на жена си че цебясва и си се качил на старта не е глупост, а трупане на опит, защото на старта по-ясно ще видиш признаците на развиващото се Цб. Е цената на този опит е двоен билет за лифта и лек риск да те удари мълния по линията, но все пак си струва заради потенциалните бъдещи ситуации. Глупост е че си излетял, когато си усещал че не трябва. В такива случаи се опитвам да не бъда заслепен от желанието / нуждата за летене, а да забележа и други приятни неща наоколо като твърдата земя под краката например.

Често се случва да летим като капе на старта и почти винаги преценката може да е безопасна. Особено ако знаеш, че късно зимните Цб-та имат бързи цикли на развитие и разпад, за разлика от тези по-късно. Обърни повече внимание на различните Цб-та през различните сезони и не бързай да ги слагаш под общ знаменател.

Автор:  ВладиЧ [ Нед Апр 10, 2016 10:05 am ]
Заглавие:  Re: ЦБ - СОПОТ

Не е зле да си припомняме от време на време историята. :mrgreen:
Преди няколко години, тъкмо бяха вдигнали цената за качването с лифта на 4 лева отидохме да летим там. Видя ни се висока тази цена и решихме, че няма да се качваме с лифта, а ще летим на Беклемето... :wink: Летяхме там. Мисля че по два полета направихме. Нормално, нищо особено и си тръгнахме. Когато се прибирахме беше към 16 часа и решихме да минем пак през кацалката до лифта, за да видим, какво става. Бяха изскочили три черни облака над равнината. Един идваше от изток, един от към Средна гора и един се надуваше някъде към Кърнаре. На старта още беше слънчево.
От лифта обявиха, че ще свалят някакви работници от горе, и който от нас иска ще го качат на промоция за 2 лева. Ние бяхме 8 човека с две коли всичките парапланеристи, обаче се навихме за полет само "най-умните", аз, Илийката Танчев и Митко-архитекта... :) Останалите казаха, че нещо не им харесва времето и въпреки промоцията няма да се качат и да летят...
Качихме се за по 2 лева, разпънахме и излетяхме. Черните кули продължаваха да се надуват и да нарастват. Илийката без да се мотае хвана курс към равнината. Архитекта и той излезе напред по ръбовете, а само аз се въртех, около старта. Имаше много хубави, широки и мазни термики до +3, +4 м/сек. Набирах се и се кефех, а чернилките се надуваха и започваха да затварят и малкото останало чисто небе....
Набрах се до 2500 м нмв и видях, че почти започвам да драскам облаците. Нещо цветът им ми се стори прекалено тъмен и реших и аз да се махна от старта, и да изляза в равнината над кацалката. Пуснах на прав полет към равнината и бавно започнах да губя височина. Слязох на, около 2200 м нмв. Трите монстъра над мен вече почти се събраха в един. Доста притъмня. Както си летях на прав полет и губех височина изведнъж вариото ми се обади, запищя, и аз започнах да се качвам с +1 нагоре... Разбрах че черното над мен започва да работи... Видях че Танчев направи големи уши и започна да слиза, но той и без друго беше поне 500 м под мен и по-навътре в равнината. :roll: Архитекта беше някъде след Сопот в равнината, като и той беше малко по-ниско от мен. Ще трябва да слизам - викам си....Направих големи уши и продължих с правият полет към Сопот. Загубих, около 100-150 м височина, и като си летях на прав полет и големи уши вариото ми, пак запищя, и пак започнах да се качвам нагоре. :roll: Брех, мамицата му.... :roll: Пуснах големите уши и реших че ще правя Б-срив. През това време пак се качих на 2300 м нмв вече с +2,+3 нагоре. Направих Б-срив и започнах да пропадам с –1, –2 надолу, но крилото нещо стана много нестабилно и започна да се мята насам, натам с усилваща се амплитуда. Разбрах че ще се смачка и ще ме хвърли в суплес, и отпуснах Б-срива. За нула време пак се качих на 2300, че и по-нагоре, като загубих всичката денивелация, която бях спечелил с Б-срива... :shock:
Вече започнах да се притеснявам... Започнах да правя стръмна спирала... Загубих 100-200 м височина, но спиралата ускоряваше и затягаше, и се налагаше да отпускам, а тогава пък крилото излизаше от нея, и докато се натутам, за да го насвиря пак в спирала, бързо набирах отново височината, която губех... Просто не можех да сляза под 2200 м нмв. Вече ме теглеше по-силно нагоре до +5 и вдигането нарастваше. Взе да ме лови вече сериозно шубе... Чернилката ме теглеше право нагоре, като 100-150 метра над мен се протягаха черни мустаци и хоботи от облака, като пръсти, които се опитват да ме хванат....Вятъра не беше силен, 3-4 м/сек от изток...
Взе да ме обзема лека паника... :shock: Земята долу беше много примамлива, но безкрайно далече от мен... Замислих се за резервният парашут, но бързо стигнах до извода, че това не е добър вариант. И без параплана с парашута чернилката, може би пак щеше ме тегли нагоре, а вече ставах и абсолютно неуправляем... Виках си - спокойно Владо... Мисли, а не се паникьосвай... Обърнах гръб на вятъра и се понесох към Анево и Кърнаре. Направих много големи уши на крилото си и след това изтеглих спиида до края.... И започнах бавно да губя височина с -1, -1,5 м/сек... Уфффф, мамицата му!!!
След известно време слязох под 1900 м нмв и започнах да губя по-бързо височина. Когато слязох под 1000 м, вече пуснах спиида, и продължих да губя височина само на големи уши... Кацнах без проблеми в една нива с лавандула, някъде след Анево и преди Кърнаре. Небето над мен беше черно като катран... Обадих се да дойдат да ме приберат. Агитката долу се беше доста притеснила и уплашила, като гледала, какво става в небето. Илийката беше кацнал без проблеми на кацалката доста преди мен. Архитекта имал някакви проблеми, но кацнал успешно някъде при Войнягово. А аз се бях борил 45 минути, за да сляза и да кацна след, като тръгнах в прав полет към кацалката....
И всичкото това нещо, само, за да спестя 2 лева..... :roll: :roll:

Автор:  Димитър Илиев [ Нед Апр 10, 2016 4:52 pm ]
Заглавие:  Re: ЦБ - СОПОТ

Това е не само една наистина забележителна книга, тя се радва и на голям успех — по-популярна е от КНИГА ЗА ВСЕКИ НЕБЕСЕН ДОМ, по-търсена от КАКВО ДА ПРАВИМ ПРИ НУЛЕВА ГРАВИТАЦИЯ — НОВИ ПЕТДЕСЕТ И ТРИ СЪВЕТА, и е по-нашумяла от Уулон-Колъфидовия знаменит философски труд в три тома: В КАКВО СБЪРКА БОГ; ЗА НЯКОИ ОТ НАЙ-ГОЛЕМИТЕ ГРЕШКИ НА БОГ; ВСЪЩНОСТ ЩО ЗА ЛИЧНОСТ Е БОГ?

В много от по-напредничавите цивилизации от Външния Източен край на Галактиката ПЪТЕВОДИТЕЛЯТ вече е изместил великата ЕНЦИКЛОПЕДИЯ ГАЛАКТИКА като настолна съкровищница на целокупното знание и мъдрост, защото въпреки големите пропуски и многобройните съмнителни — или поне крайно неточни — сведения той превъзхожда по-стария и по-традиционен труд в две важни отношения.

Първо, той е малко по-евтин; и, второ, на корицата му с големи приветливи букви са изписани думите БЕЗ ПАНИКА.

Автор:  bubito_lov3 [ Пон Апр 11, 2016 7:50 am ]
Заглавие:  Re: ЦБ - СОПОТ

Димитър Илиев написа:
Това е не само една наистина забележителна книга...

Може би Димитър Илиев е искал да пусне поста си в друга рубрика, защото поне на мен нещо не ми се връзва с темата???

Автор:  архитекта [ Пон Апр 11, 2016 7:56 am ]
Заглавие:  Re: ЦБ - СОПОТ

bubito_lov3 написа:
Димитър Илиев написа:
Това е не само една наистина забележителна книга...

Може би Димитър Илиев е искал да пусне поста си в друга рубрика, защото поне на мен нещо не ми се връзва с темата???

Мисля, че е точно в темата. Решението на всички проблеми започва с "Don't panic!" :shock: 8) :D

Автор:  joro_prodanov [ Пон Апр 11, 2016 4:00 pm ]
Заглавие:  Re: ЦБ - СОПОТ

niki написа:
Конктретно - това че си се качил на старта не е глупост, а трупане на опит, защото на старта по-ясно ще видиш признаците на развиващото се Цб. Е цената на този опит е двоен билет за лифта и лек риск да те удари мълния по линията, но все пак си струва заради потенциалните бъдещи ситуации.


Ники, много си прав, че това, което мислим за случващото се в атмосферата е едно, а на старта визуализацията ни представя съвсем друго и ни учи много повече. Но и когато си вече там-на старта, е много по-голямо изкушението да излетиш и да направиш грешката, дори, когато я осъзнаваш.
По въпроса за метеорологията около зараждащите се ЦБ-та/зимни, летни, ниски, високи, дъждовни, градоносни и т.н./, бих се впуснал в доста приказки, не само че ме удивяват като най-мощните метеорологични процеси /поне в нашите ширини/, но и често се налага аз самият да ги обяснявам в часовете си по География. Парадокса е в това, че пристъпих елементарни грешки, за да се навра там, дето нямам никаква работа… И не е заради да спестя някой лев от лифта /след като излетях имах предостатъчно време да се плъзна към равнината, вместо да въртя термиките 15 мин. и да се навирам в планината…. А от висока доза лакомия, надценяване на собствените ми възможности и подценяване на самата ситуация!!!
Така или иначе, темата е за цебясването - надявам се от по-долните редове някой да намери полезна информация за себе си и да се вслуша в това, което природата ни подсказва.
Вероятността да цебяса е особено висока, ако още от сутринта температурите са много високи и в същото време вятър липсва или пък е доста слаб. В конкретните дни това беше факт – дори си говорихме, че вечерите са толкова топли, че дори на палатки можехме да остане.
Та в този случай има два варианта:
- вечерта да спаднат температурите: тогава не би трябвало да се очакват ЦБ-та на другия ден
- Вечерта температурите да останат високи: на другия ден ще се оглеждаме за ЦБ-та
Първата ГОЛЯМА разпльокана капка е сигурен признак, че няма да е последната и няма да е прост ръмеж – Също нещо, което игнорирах на старта.
Ако небето започне прекалено да се изпълва с конгестуси, дори и в областта на летене да липсват. Принципно съм спазвал правилото: дори и един мощен конгестус в 360 градусов поглед да им, то считай облака над себе си също за такъв. В повечето случай, ако височината на облака надхвърли 4-5 пъти основата, преминава в ЦБ. Когато пък вече са на лице ЦБ-тата, има разлика в това дали колоните, които го изграждат са като тесни и високи кули или като огромни канари с черна основа: И в двата случая буря ще има, но при първият, бурята се очаква да се развие бързо и за кратко време. Във вторият случай ще продължи доста време и ще е силна. А градушка обикновено се изсипва при изключително мощните ЦБ-та, които се развиват главно във вертикален строеж и са с накъсана основа, а наковалнята им не е плоска а е като дъга. При Градоносните ЦБ-та обикновено гръмотевиците се сливат една в друга, докато в другия случай са отчетливи и самостоятелни. И още една подсказка ни дават появилите се бели-сивкави ивици на фона на чернилката в основата.
За нас нощните ЦБ-та не са от голямо значение, но ако някой е решил да лети нощем :) :) да очаква такъв развой, ако през деня е имало ЦБ-та, но привечер температурите продължават да си стоят. На Сопот няма големи езера, но нямаше да е лошо, понеже ЦБ-тата ги заобикалят, но пък се предвижват по посока на големите речни корита /то и реки големи няма/ Това е валидно само за дневните ЦБ-та. През нощта тенденцията е обратна.
Цебясва и при положение, че абсолютната влажност е доста по-висока от нормалното за съответното местоположение/особено за планинските райони. Крайморските при нас около Варна, по принцип подържат малко по-високи стойности/
Ако имаме динамика в атмосферното налягане - нагоре, на долу, или постепенно падане – като се започне от сутринта.
Трябва да сме особено внимателни ако купести облаци започнат да се появяват още в сутрешните часове, а също и ако небето е ясно, но скоростта на високите купести облаци е сравнително бързо. Обикновено като приземния вятър е слаб, но пък скоростта на вятъра във височина, не само че е висока, но си сменя и посоката, то нещата ще излязат извън контрол.
Има и много други правила, на нас ни остава само да ги разчитаме и най-вече да се съобразяваме…

Автор:  gotov_da_leti [ Сря Апр 13, 2016 4:03 pm ]
Заглавие:  Re: ЦБ - СОПОТ

Мисля, че всички препатили трябва да запалят по една свещица и да благодарят.Мен също ме смука конгестус на уши с 3,4 метра вътре над Коняво, но за щастие попаднах в низходящо, а и тогава не бях се сетил за Б-срив, а директно спирала.

Автор:  Ясен Савов [ Пет Апр 15, 2016 12:13 pm ]
Заглавие:  Re: ЦБ - СОПОТ

Добре че ми напомнихте, че вече години все отлагам да си го купя:

http://www.flyozone.com/paragliders/en/ ... ti-g/info/

Аз ще си купя една олекотена версия, препоръчана от приятел, от един по-малък производител (http://www.parashop.es/anti-g/174-anti-g-flyfox.html), но концепцията е същата: да ти спаси гъза когато те вдига, а ти не искаш да те вдига.

Според мен е на практика задължителен аксесоар за всеки.

Автор:  Viper_Weasel [ Пет Апр 15, 2016 2:37 pm ]
Заглавие:  Re: ЦБ - СОПОТ

+1 за Ясен.

На който не му се дават 200 лева за 1,5 квадрата плат може и да си го направи. Имам оригиналните размери свалени и успях да си скалъпя един. Не вярвах каква разлика прави при спирала, но определено е изключително полезна част от екипировката - щади и пилота и крилото!

Автор:  joro_prodanov [ Пет Апр 15, 2016 6:56 pm ]
Заглавие:  Re: ЦБ - СОПОТ

Не съм ползвал никога /предполагам и повечето летящи/ има ли някакви особености или просто си го хвърляш. Има ли опасност от заплитане с евентуален запасен и т.н. Дайте и малко информация за това колко намаля претоварването - примерно -10 като колко се чувства. Има ли определен чалъм при спиралата или си я правим както си е по принцип.

Благодаря за инфото.

Автор:  ppountchev [ Пет Апр 15, 2016 9:52 pm ]
Заглавие:  Re: ЦБ - СОПОТ

Тествал съм го на Gin Tribe и Ozone Delta 2. И двете са около 6 AR. При спирала около 17-18 м/с претоварването пада от 4,6 на около 3,6G. Измерването съм го правил с уред - Sensbox. Явно има резон да се ползва основно с по източени крила там претоварването трябва да е по-голямо. Лично аз вече не виждам голяма полза от анти-G за крилата с които летя.

Страница 1 от 1 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/