Днес един от учениците ми си счупи крака при кацане на поляната до лифта.
Условията бяха спокойни със слаби балончета от първите термики. Беше първи полет за деня и общо втори полет за пилота от високо след около 20+ успешни полета на учебният хълм.
Заходът беше идеален като в последните няколко завоя пилотът започна леко да пререагира с тяло при изправянето на курса. На около 2 метра от земята полу-изправен във сбруята докато коригираше курса си към поляната пилотът вкара малко повече тяло в маневрата и вероятно несъзнателно добави малко управление, като комбинация в този момент го чукна и балонче - приземяването беше с леко повишена вертикална скорост със типичното изтупкване при кацане в низходящо. Щом видях че го удари балон му казах да издърпа управленията за кацане по-рано но той закъсня с около секунда.
Приземяването не беше много твърдо, но все пак беше с повишена вертикална скорост - подобно на кацане в низходящо. Пилотът посрещна земята първо с единият крак, последва спъване и претъркулване. Първоначално реших че просто се спъна защото кацането не изглеждаше чак толкова твърдо. Останах доста учуден когато той каза че си е счупил кракът. Самият той също беше учуден защото и според неговото усещане кацането не е било толкова твърдо.
Резултатът - счупени тибия и фибула - вече наместени оперирани и фиксирани.
Грешки на пилота: Непълна осъзнатост върху положението на ръцете по време на кацане - малкото колебание вкарано с дясната ръка добави вертикална скорост към излизането от балона - колебанието беше наисина малко, но в случая се оказа значимо. Недостатъчно издърпване при кацането - на учебният баир случихме на време с предимно умерен вятър и явно ученикът си беше изградил навика да опъва управленията по-плавно във всички ситуации. Това по принцип не е грешка, но в конкретната ситуация беше недостатъчно. Обременяваща травматологична история - човекът е имал счупване на същият крак преди време при много по прости обстоятелства което навежда на мисълта за слаба костна структура която обаче той сам не е осъзнал.Също така ми беше спестил информацията за предишното счупване до този момент. Летене с неподходящи обувки - обувките му бяха с относително добри подметки, но недостатъчна поддръжка на глезена.
Мои грешки: Не бях разпитал подробно ученика за здравното му състояние - знаех че е диабетик, но не знаех че е имал предишна травма на кракът. Казвам на всички ученици още преди да започнем полети на учебният хълм да си носят обувки с дебела подметка и добро пристягане на глезена, не мога да го изисквам от тях обаче, а явно трябва да започна! Не направих забележка на ученика за малкото му пререагиране с тяло веднага - реално нямах и време за това защото той го направи буквално на последните 2 завоя преди кацането - преди това показваше малка тенденция да го прави на симулатора и нулева тенденция на учебният хълм за всичките му полети. Парашутно приземяване -Въпреки че бях обяснил парашутното приземяване на учениците във връзка с приземяванията под запасен - не бях наблегнал силно на него като алтернатива за по-твърди приземявания. Забелязал съм обаче и че инстинкта за подпиране се бори изключително трудно.
Ученикът е малко по-холеричен тип като се въодушевяваше лесно от успешните си полети - първото му идеално кацане според мен го накара и да се поразсее малко и да започне да допуска нови грешки.
Като цяло тази седмица имах курс в който имах най-много хора които пропускаха важни подробности от травматологичната си история. Като започнем от 2-ма човека с болтове в ключиците и стигнем до предишното счупване на кракът на ученика. Ако сте ученици - не премълчавайте никакви подробности от медицинската ви история които са включвали големи интервенции. Добрите инструктори ще променят методиката на обучение в зависимост от вашите нужди. Ако сте инструктори - разпитвайте подробно учениците си за бившата им травматологична история! Настоявайте за използването на средства за пасивна безопасност които не зависят от вас - като например добри обувки!
_________________ "Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил
Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+ Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+ Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+
Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+
|