SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=9230
Страница 2 от 4

Автор:  dimitar.miladinov [ Вто Апр 04, 2017 7:09 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Вървите на Ръш 3 доколкото чета са от Liros Dyneema. Разпъването на върви от динема е доста безплодно начинание, защото 15 минути след това отново се свиват до първоначалната дължина(за разлика от Кевлар). Това ми каза човек от Air Design който отговаряше за техният изпитателен център/ремонтна работилница в Инсбрук и имаше наблюдения от първа ръка върху много крила.

Също така центровката на крилото се променя най-драстично първите 20-30 часа, след което настава едно плато - вървите почти не се изменят. Много производители предвиждат клупове на майоните на C и D коланите първоначално, за да може след улягането да се удължат. По същата причина Нова предлагат трим тунинг през първата година, като той се прави по обратния начин - с нови клупове на A и B линии.

Така че, ако искаш да постигнеш траен резултат, трябва да се измерят съотношенията между вървите като меренето се прави при натоварване от 5 кг, и необходимите корекции да се направят с клупове или котвени възли на майоните. Ако не можеш да се оправиш сам, мисля че тестовите центрове в София и Сопот предлагат тази услуга.

Автор:  ppountchev [ Вто Апр 04, 2017 7:18 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Не четеш правилно. Едната каскада е изцяло кевлар. От другите две каскади са микс, като центроплана мисля пак е от кевлар.

Автор:  dimitar.miladinov [ Вто Апр 04, 2017 7:31 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Тогава да си опъне само долната каскада ако може :)

Автор:  Viper_Weasel [ Сря Апр 05, 2017 2:54 am ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Ясен Христов написа:
Разбира се много лесно Пунчев ти го обясни. Започва се от средата хващат се едновременно лява и дясна. Разпъваш примерно първо лявата и сравняваш с дясната и виждаш колко е разликата после разпъваш и дясната и пак сравняваш ако не са еднакви което е рядкост се доразпъва по-късата и така подред всички върви.



И след това упражнение пак можеш да си останеш със симетрично скъсени върви - измерването е за да се направи трима спрямо фабричните настройки - разпъването върши работа, но при симетрично разпъване пак може да останеш със по-скъсени С и D например.

Автор:  ppountchev [ Сря Апр 05, 2017 8:32 am ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Тръгнах да пиша по темата не да споря теоретично, а защото намирам доста прилики с неща през които съм минал. Летял съм Rush 3 60-70 часа, взех го като новобранец с 20-30 часа нальот, метнах запасен при близки обстоятелства, имал съм гадни малки краватчета, летял съм го доста разтримовано. Последното го разбрах без мерки и теглилки а след едно състезание на Драма. Долу има прашни дяволи, а Rush-а по скоро се държеше предсривно на моменти от колкото да ми прави колапси. След простата операция по разпъването крилото летеше доста по-различно в положителен аспект, усещаше се че има скорост. Абсолютно субективно мнение.
Не отричам че е добре да се направи правилна тримовка, но със сигурност ако е било някога сериозно наквасено е добре да се разпънат върви. Аз имах 3 см разлика на C/D преди и след разпъване, това не се компенсира с възелчета. Конкретно за Rush 3 дали е динема или кевлар не мисля че е толкова от значение колкото уплетката на втора и трета каскада (от Джубайци да се чете Оплетка).

Автор:  dimitar.miladinov [ Сря Апр 05, 2017 3:47 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

ppountchev написа:
След простата операция по разпъването крилото летеше доста по-различно в положителен аспект, усещаше се че има скорост. Абсолютно субективно мнение.
.


Аз пък писах защото реших да споделя нещо, което ми е казано от човек, който последните няколко години се занимава предимно с центровка и проверка на крила, измислил е един от първите стендове за това, и е разтягал сума ти най-различни крила от всякакви производители. Тествал е с каква тежест трябва да се разтяга, с каква да се тестват за скрити проблеми с вървите (прекъсната сърцевина и тн). Имаше и стенд за късане на върви. Накратко - знае всичко за вървите и центровката. Не знам колко часа "нальот" имаше в тестовия център - за да цитирам като теб, но това му беше основното занимание, а не хоби.

И каза - няма никаква файда от разпъване на динема, а за кевлар също е временна работа. Описа 3 варианта за възли за скъсяване при майоните, както и скъсяване обратно горе при ухото на купола. Просто споделям информация, всеки си преценява как си поддържа крилото.

Автор:  Djubaca [ Сря Апр 05, 2017 9:26 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Мислех да пиша много. Но си замълчах. Сами се сетете какво съм изтрил.

Разпъва се Оплетката.


https://m.vbox7.com/play:1c6b6c79

Автор:  dimitar.miladinov [ Сря Апр 05, 2017 10:12 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Ето жокер, нищо че не трябва:

https://www.nova.eu/en/service/nova-trim-tuning/

https://www.nova.eu/en/news-stories/article/detail/News/we-take-customer-care-very-seriously/

http://theloftworkshop.co.uk/nova-trim-tuning/

https://www.nova.eu/en/news-stories/article/detail/News/mix-and-match-the-perfect-line-set/

Описано е общодостъпно и непретенциозно, с картинки.

Автор:  Djubaca [ Сря Апр 05, 2017 10:49 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Претримоването е свързано със притягане на възли и разработване на крилото в първите 15-20 часа съгласно линковете с картинки.
А разпъването не цели разтягане на сърцевината. Нещото което се свива достатъчно за да промени центровката в рамките на нормалния експлоатационен период е оплетката. В противен случай на всеки 15-20 часа би трябвало да се прави нов клуп.

Автор:  dimitar.miladinov [ Сря Апр 05, 2017 11:25 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Всъщност истината е може би някъде по средата. Ако прочетеш голямата тема в международния форум, а и линковете по-горе, твърди се, че на практика дължината се променя на всякакви върви - облечени и голи, от динема или кевлар.

If a wing had Kevlar lines, would it still require the NOVA Trim Tuning?
Absolutely! Competition pilots re-trim their Kevlar-lined gliders after only a few hours of airtime with good reason. Like other lines, length variation in Kevlar lines can make a difference to flying characteristics.
..........
Through use, paraglider lines shrink or stretch. Generally, A and B lines stretch, whereas C lines shrink. As a result the wing flies slower and the handling is less agile. All lines are affected in this way – regardless of material or manufacturer.


Идеята на претримоването на 20 часа е, че планерът е бил достатъчно време в естествената среда на ползване - при някаква влажност, температура и натоварване, различни от тези на съхраняване на вървите на кангал в склад преди влагането им в изработката. Това обаче не е линейно във времето - както казваш за непрекъснатата нужда от нови клупове - а приключва примерно след 20 часа.

Ако вървите са поставени в някакви неестествени условия - примерно намокрят, те се свиват, като свиването на облечени върви е по-голямо и наистина се дължи най-вече на оплетката, защото тя е с много по-голяма дължина и сложна геометрия в сравнение със сърцевината. Голите върви обаче също се свиват, защото при тях на практика сърцевината геометрично прилича на оплетка.

И ти и Пунчев сте прави, че при силно свиване на вървите (след мокрене или зимата) е удачно да се разпънат, като по този начин ще се докарат до оригиналните им дължини. След което ще се свият много бързо отново до "нормалните" след-20-часови размери. Мисля, че точно това имаше впредвид Даниел Димов като посъветва вървите първо да се премерят а след това да се разпъват.

Съжалявам, ако съм отегчил аудиторията с напоителни и тромави обяснения.

Автор:  Djubaca [ Чет Апр 06, 2017 12:30 am ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Колко бързо? Имаш ли фактически данни?
"Един човек каза" и "Голямата тема във форума" не вършат работа.

За да можеш, утре сутрин си избери една връв от центроплана на С линията. Премери я. Разпъни я. Премери я. Публикувай резултатите заедно с фабричната дължина.

Направи горното след 1,2,3 и т. Н. Седмици. Отчети кога си летял воблак или крилото е било във влажна среда.
Публикувай резултите.

Това са истински данни с които можеш да твърдиш, че разпъването е безсмислено.

Автор:  dimitar.miladinov [ Чет Апр 06, 2017 6:34 am ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Разбира се, че "един човек каза" и "голямата тема" не вършат работа. Независимо, че при "единият човек" отидохме за да получим методологията за правене на тестови център за крила. А в голямата тема по въпроса пишат хора като Люк Арман и Адриан Томас.

Докато "крилото летеше доста по-различно в положителен аспект, усещаше се че има скорост" е далеч по-научно и доказано.
https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BB%D0%B0%D1%86%D0%B5%D0%B1%D0%BE

Имам един Gin Yeti 2008, от първите серии, крило с изцяло голи динема върви. Непреъснато губеше трим и не можеше да излиза добре. Тази работа с разпъването на вървите съм я правил с мнего многократно - удължаваха се с по 3 до 5 сантиметра C и D всеки път, и после пак след едно вадене на крилото на открито се скъсяваха. След като ги смених с кевларени (облечени, с външна оплетка) от същия модел Bolero3 проблемът изчезна.

Спирам да пиша, че осрах бутиковата тема за запасния парашут.

Автор:  Djubaca [ Чет Апр 06, 2017 2:37 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Аз пък говорих с Пламен Пунчев.
Той също се има за голямаТА работа.
Той каза, че го е правил това нещо многократно и освен субективните методи за оценка е ползвал около половината мощност на АЕЦ Белене за да захрани уреди, изобретени от НАСА и е установил, че след разпъване на вървите крилото му лети доста по-добре. За разлика от самия него.
Поощрен от повдигнатото му самочувствие го направих и аз ( около две години преди него ). Резултатът не беше потресаващ, още повече че нямах достъп до високите технологии изобретени в някой гараж който ползва той.

Аз твърдя ( от личен опит ) че след зимното летене е хубаво човек да си чекне крилото. Твърдя че разпъването на вървите е процедура която върши работа. Признавам си, че не съм проверявал колко време има ефект рапъването. Признавам, че нямам отговор на въпроса дали крилото със скъсени върви съответства на прокетната тримовка. Но считам, че би било глупаво прозиводителят да тримова крилото спрямо някакво хипотетично скъсяване което ще настъпи след окколо 20 часа.
За сведение ще споделя че Аспен 3 който летях допреди една година, го разпъвах всяка пролет. Имал сът случаи в които вървите се разпъват с около 3-4 см, а също така съм имал случаи в които съм установявал скъсяване около 1-2см.

В линковете на НОВА не видях нещо което да противоречи на моето твърдение ( още повече че примерът който си дал го потвърждава ).
Празни приказки може да си говорим още дълго. Къде пише Люк Арманд също.

Автор:  ppountchev [ Чет Апр 06, 2017 2:52 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Миладинов може отрича но си е сменил вървите на Yeti-то след прецизно измерване по метода "нещо не ми излиза добре на старта".

Автор:  ppountchev [ Чет Апр 06, 2017 2:54 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Модераторите ако решат да преместят темата в Маняна със заглавие "мерене на връви".

Страница 2 от 4 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/