SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=9230
Страница 3 от 4

Автор:  Ясен Савов [ Чет Апр 06, 2017 3:09 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Viper_Weasel написа:
Много добре хвърлен запасен (самото изхвърляне имам предвид) браво за това!

Относно колапса:

1. крилото съвсем ясно подлетя в термиката, а ти пропусна да спреш гмурането - съответно това причини колапса.
2. колапса въпреки връзването беше малък - с мощно тяло на противоположната посока можеше да си запазиш траекторията на полета и да пробваш да го изчистиш
3. когато летиш сбруя с чохъл - при колапс или друга екстремна ситуация - първо сгъвай краката - така се намалява усукващият момент и се пренася тежестта по-лесно.
4. ИЗПОМПИ - колапсиралата страна имаше нужда от няколко (вероятно едно) дълбоко изпомпване за да се оправи - дясната ти ръка не правеше нищо за да отвори колапса.
5. всички тези неща звучат много лесно и ясно на теория - практиката показва че в екстремни ситуации кръвоснабдяването се пренасочва към мускулите които стягат задника :D - евала за решението да хвърлиш запасният обаче - без значение дали ситуацията е била поправима или не - щом ти си почувствал че е извън контрол си взел правилното решение!
Евала за силното хвърляне отново!

Поздрави!


След като Георги ме попита за мнение, реших да го дам на достоянието на всички.

Съгласен съм с горенаписаното от Иво, но бих добавил следното, извлечено от собствен опит:

Първи принцип след получаване на колапс - спри въртенето още в първия момент, ако може още преди да те е завъртяло. (Винаги в комбинация с групиране на тялото.) Даваш обратно тяло и спирачка, колкото е необходимо, за да спреш въртенето до никакво или съвсем слабо; действие което бързо следваш с категорични и дълбоки изпомпвания на затворената половина. (Като казвам "дълбоки", разбирайте понякога до изпъване на ръката надолу.) Ако усещаш че колапсът е прекалено голям и трудно контолируем за да спреш въртенето, градираш от обратно управление и тяло директно в бърз симетричен срив. С други думи - додаваш управнение и от двете страни, като в тоя процес изравняваш тялото в сбруята. Сривът трябва да бъде само моментен, колкото да се изпразни крилото и да се стабилизира ситуацията - ръцете не остават долу, а само слизат до гъза за момент, колкото да изпразниш и стабилизираш; съответно не говорим толкова за истински пълен срив, а по-скоро за бърз дълбок срив. Сривът работи като reset. След него бързо, но плавно, пускаш крилото да лети и преоценяваш ситуацията.

Георги се бави изключително много със спирането на въртенето. След като най-накрая дава обратно управление, той вкарва крилото в негативна на обратната страна, което доусложнява ситуацията, след което следва хаос. И логичен запасен. Ако си закъснял толкова със спирането, по-добре би било вместо в негативна да го вкараш в симетричен бърз срив, както споменах по-горе, за бърз reset и опростяване на ситуацията. Отново, това би станало първо с ляво управление и тяло, като в момента преди да го вкараш в негативна додаваш ляво И дясно управления, за да стане що-годе симетричен срив и да си опростиш ситуацията.

Тъкмо заради тази ми стратегия за бързи сривове, винаги щом получа ново крило, първа работа ми е да си поиграя с дълбоките му сривове, да разбера как реагира, да ми е комфортно да го вкарвам и изкарвам от тях, така че като ми се наложи, да знам точно какво да очаквам и всичко да се случва възможно най-бързо и предвидимо, че земята идва бърже и не пита. Същото важи и за точката на негативна - и с нея е хубаво да си играеш - тъй като дълбоките изпомпвания за изкарване на колапси понякога се правят до точка на негативна, като караш крилото да изнегативи само за момент, завивайки примерно на 60-90 градуса. Моят съвет е такива експерименти да се правят високо над гъста зелена широколистна гора, с радиостанция и приятели наоколо във въздуха. Знам че по принцип се препоръчва над вода на SIV курс, но мое скромно мнение е че ако се прогресира постепенно и конкретният пилот е адекватен във въздуха, над гъста зелена широколистна гора също става. Нещо повече - ако по някаква причина запасният не се отвори и паднеш в стръмна спирала, гората щади тялото много повече от водата, благодарение на далеч по-ниската си плътност.

Докато тествах крила за Mac Para и Gin, тествах поведението им при колапсиране по същия начин - високо над зелена, гъста, широколистна гора. Намирах си турбулентен въздух (отчитайки вятъра и евентуално отвяване) и в него натисках крилото до пълна газ, чакайки по някое време да колапсира. Така разбирах какво мога да очаквам ако същото ми се случи в по-деликатна ситуация - по-ниско, над по-скалист или гол терен, на състезание, и т.н. Не съм сигурен доколко тази стратегия е за препоръчване на всекиго обаче. По принцип би било полезно за всеки, но човек трябва първо да знае основните принципи при справянето с извънредни ситуации, а и как да ги прилага на практика. Знания и умения, които предполагам би било добре да се научат първо на SIV курс.

В Комисията за XC всеки момент трябва да доуточним датите и мястото на Нац. Шампионат за тази година. Там мисля би било добре да направим едно-две събирания на подобни теми - как да летим по-безопсано, по-бързо, по-адекватно. Дори и за полезни практики в тандемното летене може да добавим една дискусия. Мисля би било полезно.

Поздрав от мен, и пожелания за хубав, безопасен сезон, в който да се развиваме.

п.п. По-общо по темата от моя приятел Ръсел Огден, един от истинските авторитети в занаята: https://www.youtube.com/watch?v=_YVbdaLc1jk. Обърнете внимание на подтемата "initial input" (първа реакция) от 5:50.

Автор:  Angel_Sim [ Чет Апр 06, 2017 10:06 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Изображение
http://forum.skynomad.net/gallery/displayimage.php?pid=16571

Автор:  Angel_Sim [ Чет Апр 06, 2017 10:06 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Изображение
http://forum.skynomad.net/gallery/displayimage.php?pid=16571
...und verhaengt.
...und verhaengt.
...und verhaengt.
...und verhaengt.
...und verhaengt.
...und verhaengt.
...und verhaengt.
...und verhaengt.

Автор:  Angel_Sim [ Пет Апр 07, 2017 8:03 am ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Всъщност аз харесвам ozone. Ако колегата летеше с по-просто крило примерно Gradient Golden 4, с какво щеше да запомни този ден? С нищо.Щеше да пришляпа там нещо... и тва е. Друго си е да повисиш по дърветата, да те спасяват, да те поучават в форума... че и видеа как се лети двулайнер да ти пускат... :)

Автор:  ppountchev [ Пет Апр 07, 2017 10:27 am ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Angel_Sim написа:
... че и видеа как се лети двулайнер да ти пускат... :)

Повечето неща валидни за топ резачка са валидни и за летящ дюшек. Просто дуракоустойчивостта на второто те кара да си мислиш че грешните ти реакции са правилни. Не визирам никой. Видеото е едно от най-полезните правени някога.

Автор:  Pastora [ Пет Апр 07, 2017 10:41 am ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

От момента в който изпусна крилото да му направи колапс Жоро има доста адекватни реакции.

Усилено работи с лявото управление за да спре въртенето , като на два пъти почти срива лявото полукрило и въпреки това дясното полукрило си стои в сривно положение и упорито отказва да лети.

В този случай припомпване не би помогнало според мен.

Въпреки,че дясната команда е напълно отпусната съответното полукрило си стои в срив.
Това не е нормално за един парапланер!

Най вероятно става дума за силно разтримувано крило.
На стоп кадър се вижда също ,че остатъка от въженцето на спирачките след възела за регулиране е доста дълго.
Дали не са скъсени прекомерно?

При всички положения крилото в тест център за пориозност и върви!

Поздрави и безаварийни полети.

Автор:  Marv [ Пет Апр 07, 2017 12:02 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Pastora написа:

При всички положения крилото в тест център за пориозност и върви!


Ако се мерят върви и/или порьозност ще помоля автора на темата да пише за резултата. Крилото според мен се държи неадекватно, ситуацията въобще не изглеждаше за запасен, но това си е мое мнение не съм някакъв капацитет. Имах нещастието да летя едно издухано крило още в самото начало при един малко по-затегнат завой застана пред мен като телевизор с камерите надолу и това на височина под 100м. Като го обрах минах покрай земята като в клипче от ютуба.. още няколко метра и щях да съм целия потрошен. На клипчето още на 0:10 крилото тръгва напред много странно без никаква енергия.

Автор:  R2LsD2 [ Пет Апр 07, 2017 6:52 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Изображение

От момента на замерването до момента на инцидента има около +7 часа.

Marv, все още не съм го изпратил за проверка на вървите, но ще споделя резултата, когато имам яснота.

Angel_Sim, старото ми крило беше Golden 2 - бавен дюшек, но добър и прощаващ. С този Rush само първия ми полет беше спокоен, после следваха челен тък, колапси на фул спийд и т.н.
Може би просто му е дошло времето за бракуване и не трябва да обвинявам него за моето решение да го летя в това състояние.

Автор:  Angel_Sim [ Пет Апр 07, 2017 9:42 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

ppountchev написа:
Angel_Sim написа:
... че и видеа как се лети двулайнер да ти пускат... :)

Повечето неща валидни за топ резачка са валидни и за летящ дюшек. Просто дуракоустойчивостта на второто те кара да си мислиш че грешните ти реакции са правилни. Не визирам никой. Видеото е едно от най-полезните правени някога.

Аз за себе си лично съм си доказал, че достатъчно дуракоустойчиво крило няма. По принцип аз съм отворен към критика. Това е най-естественото за един пилот. Но, в същото време съм и скептичен, критичен към всякакви мнения. Не мога да приемам неща на доверие, на кесперт, тралалала. Проблема на чичкото тест пилот е че той не е свободен - той е роб притежаван от фирма. Този чичко е собственост на ozon и нещата, които говори са такива каквито трябва да говори. Той гледа полвинчато - пилота и действията на пилота, като изключва материалната база - крилото. В крилото никога няма проблем. Ако каже Rush3 e с пропуск в дизайнна и е осакатило и претрепало десетки пилоти - на следващия ден ще без работа, а и няма да може да си намери в цялата индустрия - ще жули тандеми до пенсия :) ... Което, прави неговата гледна точка изкривена- изключваща 50% от реалността. Естествено, че избора на оборудване и грижата за него има огромно значение.
Ти сега дето щеше да се очистиш със същото крило - ново, по същия начин, с правилните реакции... Кажи сега, коя от реакциите ми е грешна???
https://youtu.be/wE5z_jncu0Y?list=UULnc5dtH9-LneH7aULLZxaQ
смешници, пилотчета.

R2LsD2 написа:

Angel_Sim, старото ми крило беше Golden 2 - бавен дюшек, но добър и прощаващ. С този Rush само първия ми полет беше спокоен, после следваха челен тък, колапси на фул спийд и т.н.
Може би просто му е дошло времето за бракуване и не трябва да обвинявам него за моето решение да го летя в това състояние.

Не знам за Golden2 но Golden4 e супер приятно крилце, динамично, с много маневрено и с много приличен глайд. По отношение на пасивна безопасност - според мен е една идея по-динамично, но в рамките на разумното (това по никакъв начин не е мой пробле). Ще ти го дам да тестваш и да се извиниш на градиентаджиите...

Автор:  Topuzov [ Съб Апр 08, 2017 6:05 am ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

"Чичкото собственост на Озон", говори за това че "нещата" зависят от 3 фактора: крило, въздух в който се намираш и първа реакция.Акцента е върху последното, защото след избора на крило и излитане (преценка на времето), остава само начина по който реагираш.

Пунчев хвърли запасен защото имаше тежки ръце и липса на усет към крилто, в ден с корави условия - казвам го като свидетел.

Автор:  DVD [ Съб Апр 08, 2017 10:35 am ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Няколко съвета към колегите от Скайкамп:

1. Не давайте резултатите в секунди, а в истинските единици за мерене на пориозитет, които са литра на квадратен метър за минута [l/m2/min] ! Това сме го говорили и преди защо трябва да е така... Накратко - секундите са специфични за всеки уред, истинските мерни единици за пориозност са универсални - на всеки уред ще излезе един и същи резултат.

2. Извода не може да е просто едно число! Там трябва да се напише с думи това крило годно ли е за летене, не е ли годно, опасно ли е и т.н. Може да се сложи също препоръка след още колко часа да се направи пак проверка и др. п.

3. Сложете си във формата една схемичка на крило (купол) с кръгчета на всички места на които мерите, в които да могат да се напишат числа. Нанасяте номерата на измерванията на местата по крилото където са направени. Отдолу в табличката за всеки номер измерване да е посочен резултата (в секунди и отдолу в истински единици).

Автор:  Милен [ Съб Апр 08, 2017 5:59 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Цитат:
1. Не давайте резултатите в секунди, а в истинските единици за мерене на пориозитет, които са литра на квадратен метър за минута [l/m2/min] ! Това сме го говорили и преди защо трябва да е така... Накратко - секундите са специфични за всеки уред, истинските мерни единици за пориозност са универсални - на всеки уред ще излезе един и същи резултат.


Най-използвания порьозиметър в света на парапланеризма "JDK MK 1" дава данните в секунди!

Автор:  DVD [ Съб Апр 08, 2017 6:46 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Те всичките мерят време, но всеки си има специфична константа, която като я разделиш на времето се получава истинската пориозност. Клиентите не са длъжни да знаят нито с какъв точно модел е мерено, нито каква му е константата, нито пък да делят за да получат крайния резултат.

Както дължините на вървите се дава в метри независимо какъв модел рулетка използваш, така и пориозност трябва да се дава в литри на квадратен метър за минута независимо с какъв уред го мериш. Ако аз ти кажа, че еди-коя-си връв е дълга 15 деления, нали първото което ще ме попиташ е колко е едно деление?

Автор:  Милен [ Съб Апр 08, 2017 7:19 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

Обърни се към производителите :)))

Автор:  DVD [ Нед Апр 09, 2017 1:13 pm ]
Заглавие:  Re: Пълна програма + запасен над Златица (01.04.2017г.)

В инструкцията на пориозиметъра си пише, че преобразуването на времето в единици за пориозитет се прави по еди-каква-си формула. Остава тест центровете да почнат да правят това преобразуване...

Ако някой дава резултата като време - то той трябва задължително да даде и останалата информация (какъв обем въздух, при какво налягане преминава през каква площ) !!!

Страница 3 от 4 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/