SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

въртележки на старта
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=9322
Страница 1 от 1

Автор:  niki [ Пет Юни 16, 2017 7:39 am ]
Заглавие:  въртележки на старта

Преди няколко дена излитахме от Сопотския старт с роторлив западен вятър, който причиняваше характерната турбуленция отпред.

Един пилот изяде 50% колапс на 10 метра над земята малко след излитането. Леко закъсня с реакцията, но накрая реагира на викането ми по станцията и спря завъртането да не го шибне в склона (преди години наблюдавах подобне колапс, с подобно завъртане, от подобна височина, на почти същото място, което завърши фатално, въпреки че бе спокоен ноемврийски ден). По-късно говорих с пилота (англичанин над 60 години), който въобще не бе разбрал че става въпрос за колапс, а камо ли от коя страна е. Полезното бе, че му извиках "BREAK" , което в превод е "спирачка" или "спри" и той дръпна и двете управления, което спря въртенето и не причини проблем на колапсиралата страна. В случая, нямаше време и смисъл да му казвам дясно тяло и спирачка, които щяха да спрат въртенето по-дозирано.

Друг пилот излетя след дълго разбягване, но отлепи късно заради низходящо пред старта (отново заради западния вятър) и закачи с крак крилото на друг пилот по-долу. Повлече го и почна да се забавя, но добре че А-връвта се скъса, та се освободи и не причини по-голяма вреда за себе си и за закачения за крилото пилот на земята.

Когато дойде моя ред да излитам бе безветрие и вдигнах крилото с идеята само да усетя въздуха и да го погася ако не ми харесват условията. Само, че веднага след вдигането на крилото над главата, то ме вдигна на 2-3 метра вертикално, въпреки слабия вятър преди това, завъртя ме и ме засили към източния склон. Опитах се да го управлявам или поне срина, но то не се подчинавяше. Приземих се с висока скорост, но с благоприятен ъгъл на тревистия склон, но то веднага ме двигна отново на около метър над земята и ме завъртя. Разбрах че съм във вихрушка и някак си или аз го сринах или то се смили, та отново бях на земята, мъчейки се да овладея крилото, което ме влачеше в кръг по тревата. Разминах се без драскотина, въпреки че бях по сандали. Просто късмет!

Автор:  Marv [ Пет Юни 16, 2017 8:12 am ]
Заглавие:  Re: въртележки на старта

niki написа:
Когато дойде моя ред да излитам бе безветрие и вдигнах крилото с идеята само да усетя въздуха и да го погася ако не ми харесват условията. Само, че веднага след вдигането на крилото над главата, то ме вдигна на 2-3 метра вертикално, въпреки слабия вятър преди това, завъртя ме и ме засили към източния склон. Опитах се да го управлявам или поне срина, но то не се подчинавяше. Приземих се с висока скорост, но с благоприятен ъгъл на тревистия склон, но то веднага ме двигна отново на около метър над земята и ме завъртя. Разбрах че съм във вихрушка и някак си или аз го сринах или то се смили, та отново бях на земята, мъчейки се да овладея крилото, което ме влачеше в кръг по тревата. Разминах се без драскотина, въпреки че бях по сандали. Просто късмет!

Наистина късмет, Ники, Начо така си обърна коляното на Тополица пред очите ми за 2 бройки. От едно нищо и никакво вдигане на западен вятър с пориви да види как е .. аз в същото време вдигах и свалях т.е. извадих същия късмет като твоя. При пориви над 3-4м разлика с основния вятър вече се замислям какво всъщност правя на старта независимо колко ми се лети.

Автор:  Angel_Sim [ Съб Юни 17, 2017 1:13 pm ]
Заглавие:  Re: въртележки на старта

Благодаря Ники, че споделяш.
Един въпрос. Кога се ползва западния старт и въобще съществува ли като такъв? Винаги съм се чудел... веднъж ми се стори, че един тандем излетя натам и пробвах и аз въпреки, че и нормалиния старт ставаше, беше ми любопитно. там където застанах даваше и чело-запад и странично-юг - изчаках да ми даде чело и тогава излетях.
https://youtu.be/ltqf6E1-JFg

Автор:  niki [ Нед Юни 18, 2017 6:23 am ]
Заглавие:  Re: въртележки на старта

Angel_Sim написа:
Кога се ползва западния старт и въобще съществува ли като такъв?

Западния старт се ползва при западен вятър, който би създал турбуленция при излитания на юг. Турбулентната зона обикновено е под нивото на скалния ръб и при по-леки З ветрове може да се прескочи с излитане от по-висока позиция на Ю склон.
Ако вятърът засили, то излитането от тази по-висока позиция е рисково, защото страничния вятър може да те избута в дерето на Манастирска река и турбулентата зона на целия рид на старта, а не само на западното му разклонение.
Тогава е по-добре да се излита от З старт, който има 1-2 оптимални позиции за разпъване на крило. Нужна е добра преценка на поривите на вятъра, за избиране момента на излитане - трябва да се избягват тези със С компонента и да се предпочитат тези с Ю, въпреки, че има съмнения за турбуленция, защото идват от към лифта и западната скала (досега не съм виждал проблеми с турбуленция от тях). По-важното е че Ю компоненти на порива обикновено са възходящи, а С компоненти - низходящи. Добре е да се излита във възходящи пориви (стига да не са турбулентни), защото те отдалечават по-бързо от земята. На З трябва да се прескочи лифта и електропроводите, за да се мине пред З ръб, а не зад него. След пресичане на лифта и жиците се завива веднага наляво, за да не се попадне в ротора на следващия ръб от З. Този ръб понякога докарва вихри до З старт и летенето след излитане често е инфарктно, защото причинява внезапни вдигания/спускания и притеснения дали ще прелетиш жиците. Понякога, низходящите фази дори приземяват пилоти по склона преди пътя, лифта и жиците, но досега не съм виждал размазвания при тях. Ако вятърът не е зъл, а е сравнително постоянен, то може да се опита излитане отново (въпреки знаците на съдбата).
З старт позволява излитания и при ветрове с леко С компонента, но те трябва да не са силни и поривисти, защото избутва траекторията ти ЮИ на З ветропоказател и трябва да имаш добра височина, за да прескочиш или преживееш турбулентата му зона.
При още по С компоненти просто не можеш да излетиш отначало и след няколко замятания и отъркалвания може да се сетиш че не става за летене.
...
В деня на инцидентите вятъра на трите ветропоказателя бе променлив, различен и не много силен. Това обикновено се получава при умерен СЗ (каквато бе прогнозата) с добър градиент (влагата помага), който създава нещо като капсула от безвъздушно пространство (както казват някой лаици), в която проникват Ю пориви и създават усещане че става за летене. Проблемите обикновено са след излитането, когато се излезе от кораба майка и се пресече турбулентната ивица на З старт.
Характерен признак за криминалния характер на условията са необичайни възходящи и низходящи, вероятно причинени от големи вихри, но понякога е трудно да се разпознаят от деня с обикновени термични цикли. Поривите във височина вероятно създават моменти на частичен вакуум, който благоприятсва образуването на вихрушки и навлизането на произволни пориви (разхерметизиране на капсулата). Вихрушки могат да се образуват и когато през старта минава силна термика в нормален за летене ден. До инцидента ми не наблюдавах вихрушки, но в случая грешката ми бе че не сглобих пъзъла от останалите признаци - прогноза за усилващ СЗ, произволни пориви, необичайни възходящи и низходящи. Откровено се повлиях от стадния ефект - на старта периодично излитаха пилоти от 2 училища, тандеми и групата, която водех. Излетях също и защото не ми се даваха 10 лева за лифта надолу. Полета след случката не оправда очакванията - СЗ вече подтискаше условията отпред, а долу бе пробил З вятър (друг признак че времето е проблематично).

Страница 1 от 1 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/