SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Негативна спирала, Срив след вързване, Засмукване в облак.
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=9382
Страница 1 от 3

Автор:  Viper_Weasel [ Пон Юли 24, 2017 10:34 pm ]
Заглавие:  Негативна спирала, Срив след вързване, Засмукване в облак.

В Събота (22.07.2017) е имало 2 последователни инцидента с един и същ пилот на старта на Сопот.

Пилот Х излита от Южният старт на Сопот с крило Element X-Fire и се насочва към дежурната термика на Източният ръкав. След влизане в термиката и набиране на височина около 100 метра явно придърпал прекалено много управлението влиза в негативна спирала която задържа до удара в земята под източният ръкав. Крилото прави 3-4 витки във негативна спирала.
За щастие и по чудо се разминава без сериозни наранявания.

Следва повторно разпъване и излитане - след второто излитане се вижда връзване на едното ухо - пилотът поддържа курс извън склона и оправя вързването - връща се към дежурната термика при което при завъртането отново изпада в срив или негативна спирала (различни варианти според гледните точки на други очевидци) - следва отново падане до земята под източният ръкав.

Отново за щастие и по чудо се разминава без сериозни наранявания В крайна сметка слиза с лифта до долу.

По разкази на очевидци преди няколко седмици същият пилот излита от старта на Саръяр и влиза в напомпен конгестус точно над старта с въртене - без опити да избяга.
Височината на която се издига не ми е известна, но доколкото знам получава сериозни измръзвания 3-та степен на пръстите на ръцете!

Не познавам пилота и описвам инцидентите по сведения на очевидци просто защото бях помолен.
Честно казано не знам защо се премълчават инциденти от очевидци и макар да не обичам да съм черната станция смятам че статистиката на инцидентите е полезна за всички. Разбирам ако сте имали инцидент и не ви е удобно да говорите за него, но не разбирам защо трябва едва ли не да се потулват подобни неща.
Дори да изпитвате срам знайте че освен ако нямате сериозен проблем с егото няма от какво да се срамувате - напротив - вашият опит може да помогне на някой друг който би изпаднал във вашето положение!

Подобен хет-трик лично според мен говори за лош подбор на условия и екипировка за летене.
Изнегативяването на крилото в 99% от случаите е пилотска грешка - ако ви се случва да вкарвате крилото в необичайни полетни режими, може би е добре да се замислите дали не сте надскочили възможностите си за справяне с екипировката.

Ако някой желае да внесе повече яснота по отношение на тези инциденти нека се включи - както казах аз ги описвам по разкази на очевидци в името на статистиката.

Автор:  adit0 [ Вто Юли 25, 2017 9:53 am ]
Заглавие:  Re: Негативна спирала, Срив след вързване, Засмукване в обла

Понеже крилото с което е летял човека е сравнително нов модел и все още няма публични отзиви за него, се чувствам длъжен да напиша нещо тук. Няколко дни летях с X-Fire в различни условия - силни, слаби, турболентни и не чак толкова. Крилото изисква внимание и контрол, като за крило от клас EN-D, следователно и сривните му режими се достигат с по-къс ход на управленията, но не съм наблюдавал нищо необичайно и извънредно.
Често се наблюдава прекомерно фокусиране върху модела крило тук във форума и доста по-малко върху уменията на пилота, затова се включвам.

Предполагам за кой пилот е темата. Крилото е по-малък размер. Тестовият полет (за оглед на върви, дефекти и т.н.) на неговото конкретно крило също не показа нищо необичайно и извънредно в управлението.

Автор:  Viper_Weasel [ Вто Юли 25, 2017 10:27 am ]
Заглавие:  Re: Негативна спирала, Срив след вързване, Засмукване в обла

Не ме разбирайте погрешно - изобщо не обвинявам крилото - 100% съм сигурен че Данчо и Митко са направили страхотно крило.
Единствената причина да напиша модела е за да отбележа че пилота е бил на висок клас крило вероятно несъответстващ на възможностите му. Знаейки че има може би само няколко бройки от този модел се надявам това да провокира и размисли в пилота за собствената му преценка - просто е по- деликатен начин за насочване на вниманието отколкото да пиша името на пилота.
Отговорността за подбора на екипировка е изцяло лична, особено при подбора на клас след 1вото крило. Въпросният пилот явно има опит но може би е надскочил преценката си в желание за по висок клас.
Както казах и по-горе в случая с касае за сериозни пилотски грешки.
Всъщност ако се вгледате във всички записани от нциденти ще видите че 99.99% от инцидентите са породени от пилотски грешки.
За 12 години летене с парапланер единственият инцидент породен от лоша изработка на крило за който съм чул е инцидента с крило на Апко в Сопот с един Унгарец.
Освен ако не ви се разпадне крилото в прав полет почти всичко друго са пилотски грешки било то в преценката на условия или собствените възможности при подбора на екипировка.

Автор:  Тихомир [ Вто Юли 25, 2017 10:42 am ]
Заглавие:  Re: Негативна спирала, Срив след вързване, Засмукване в обла

Ами нямах запасен, инак нямаше се целя в скалите

Автор:  DVD [ Вто Юли 25, 2017 11:19 am ]
Заглавие:  Re: Негативна спирала, Срив след вързване, Засмукване в обла

Лети на двулайнер, а прави две поредни изнегативяния - това е сигурен признак, че човека се опитва да прогресира твърде бързо...

Моя съвет е да проведе един сериозен разговор с инструктора си и заедно да преценят как да продължи нататък преди късмета му да се изчерпи!

Автор:  Тихомир [ Сря Авг 09, 2017 7:56 pm ]
Заглавие:  Re: Негативна спирала, Срив след вързване, Засмукване в обла

leonardo/flight/23484

Автор:  svetliowind [ Сря Авг 09, 2017 8:53 pm ]
Заглавие:  Re: Негативна спирала, Срив след вързване, Засмукване в обла

Не можа ли да устискаш още 12 меттттррра и да закръглиш на 9 бона?!Чак мен ме хваща яд.
Жив и здрав и безаварийно!

Автор:  Viper_Weasel [ Сря Авг 09, 2017 11:47 pm ]
Заглавие:  Re: Негативна спирала, Срив след вързване, Засмукване в обла

svetliowind написа:
Не можа ли да устискаш още 12 меттттррра и да закръглиш на 9 бона?!Чак мен ме хваща яд.
Жив и здрав и безаварийно!


Хваща те яд на полу-съзнателен опит за самоубийство?

Хора - това не е геройство - това е глупост - не защото самите вие ще се затриете а защото ще направите летенето една идея по трудно за всички нас след като поредното ЦБ изплюе безжизненото ви тяло на покрива на някоя детска градина например. По-вероятно е разбира се да е и някъде насред гората където никога няма да ви намерят - тежко за близките ви - вие сте умрял - какво ви пука.

По принцип да си тъп и да си умрял е почти едно и също - тежко е за тези около теб но не и на теб самия!

И аз съм се врял в подобни облаци и много бързо разбрах че това е нещо в пъти по силно от това което дори можеш да си представиш - смисъл няма - просто пробваш колко живота ти остават - но всичко си има лимит.

Ако толкова ви се въртят конгестуси - има си начини - екипировка, съглеждачи които да следят развитието на облака, използване на доплери, и въпреки всичко това шанса да оцелееш не е голям.

Явно ангелът хранител на Тихомир работи на 24 часова работна смяна - лошо няма да е жив и здрав, ама и той си има лимит със сигурност. Аз лично предпочитам на моите ангели да не им търся помоща без причина.

Автор:  niki [ Чет Авг 10, 2017 6:20 am ]
Заглавие:  Re: Негативна спирала, Срив след вързване, Засмукване в обла

Тихомир написа:
leonardo/flight/23484


Това е височинен рекорд! Ева не се брои, защото не се е стремяла към такива висоти и е била в безсъзнание.

Тихомире, би ли описал полета. Интересува ме поне от метеорологична гледна точка. Такова развитие на облака е преминало нивото на замръзване и би трябвало да е съпроводено с електрически изпразвания.
На каква височина почнаха да се появяват ледени образувания? В учебниците пише, че водните капчици могат да поддържат преохладено състояние до -10 и дори -20 градуса преди да замръзнат поради липсата на кондензационни ядра. Ти беше ли такова ядро? Тоест - почна ли да се обледеняваш преди да видиш снежинки и лед около теб?

На какви височини имаше отчетлива турбуленция? А светкавици?
Мина ли през срезове на възходящи и низходящи потоци?
Имаше ли моменти, където крилото не искаше да завива?

На графиката за височината си достигнал плато - предполагам си бил в наковалнята. Успя ли да и летиш отгоре или си бил в нея? По периферията на наковалнята понякога се образуват маматуси - облаци с форма на женски гърди. Успя ли да се завъртиш покрай някой от тях? Като в песента - сънувам, че в море от цици плувам. Въобще беше ли в съзнание тогава?

На трака, влизането в облака не показва характерни кръгове като при въртене на термика - предполагам че кръженето е разтеглено от силните възходящи.
След излизането от първото ядро си попаднал в друго качване - това друг облак ли беше. По нататък има характерно кръжене - опитваше се да снижиш със спирала ли или и ти като Ева си загубил съзнание и клюмналата на една страна глава е наклонила тялото и крилото е почнало да описва кръгове?

Ако си губил съзнание, на каква височина изчезна и на каква се появи? Имаше ли други ефекти от недостига на кислород?

След подобно преживяване, предполагам че се чувстваш особено жив и щастлив. Все едно си проверил, че Бог още те обича. Че си обичан и обичаш. Всеки човек има нужда от любов. Все още не е късно да подмениш адреналиновата мотивация в нещо по-дълготрайно. Да видиш красотата на малките неща и да намериш мир със себе си. Мързеливо търсиш вечността, а истинските въпроси искат работа. Препоръчвам ти да попътешестваш из Африка, за да видиш други отношения към живота и да оцениш повече това което имаш.

Автор:  архитекта [ Чет Авг 10, 2017 7:21 am ]
Заглавие:  Re: Негативна спирала, Срив след вързване, Засмукване в обла

Тихомир написа:
leonardo/flight/23484


Нещо не ми се отваря като IGC2KMZ file в Google Earth?...

Автор:  Росен [ Чет Авг 10, 2017 8:31 am ]
Заглавие:  Re: Негативна спирала, Срив след вързване, Засмукване в обла

Има нещо за уточняване около височината, която е достигната :D . Видях с очите си уреда му Digifly и той показваше над 9000м максимална височина. От друга страна във файла има следния запис:
B1316074245366N02524077E"A09165"100791007909047000+00.0,
След часа B131607 следват координатите 4245366N, 02524077E и GPS Altitude A09165, което си е 9165м. Може би 10079 е барометрична височина.
Картинката на височината в леонардо ми се струва, че не е достатъчно точна. Опитах се да кача в галерията картинка от SeeYou.
gallery/displayimage.php?album=lastup&cat=0&pid=16709#top_display_media

Автор:  DVD [ Чет Авг 10, 2017 10:18 am ]
Заглавие:  Re: Негативна спирала, Срив след вързване, Засмукване в обла

Първата височина (тази която е до буквата "А") е барометричната височина. Втората е височината от GPS-модула. В траклога ясно се вижда как баро-височината спира да нараства на 9165 м, докато GPS височината продължава да нараства. Тази баро-височина съответства точно за 300 mBar, което е лимита на датчика който Digifly използват.

Според мен това е Световен Рекорд за височина с парапланер: 10'079 метра!

Автор:  wesselin [ Чет Авг 10, 2017 11:45 am ]
Заглавие:  Re: Негативна спирала, Срив след вързване, Засмукване в обла

Здравейте на всички ,
интересно ми е защо Пилота не споделя нищо , и на мен както и на много други ще е интересно да научим за изживяванията .
Николай Йотов зададе доста добри въпроси .
Опиши на кратко поне как е минало всичко .
:)

Автор:  DVD [ Чет Авг 10, 2017 11:56 am ]
Заглавие:  Re: Негативна спирала, Срив след вързване, Засмукване в обла

Според разкази на негови приятели - той е бил в безсъзнание през по-голямата част от този полет.

Все-пак ще е добре той самия да напише всичко което помни и най-важното - развитието на нещата след това! Имал е сериозни измръзвания, лежал е в болница и т.н. Интересно ми е какви изводи си е направил от случката!?

Автор:  Тихомир [ Чет Авг 10, 2017 4:20 pm ]
Заглавие:  Re: Негативна спирала, Срив след вързване, Засмукване в обла

Истината е твърде сложна :/ но поне беше път към нови знания ,
хич , не съжалявам

За Ники ще разкажа само че спиралата беше с големи претоварвания
Студено беше видях една светкавица, бях в частично съзнание доколкото исках.
Като в облак ама за последно.
Кацането беше ОК извинявам се че няма какво да разкажа но в сив облак и последица от бурни ветрове някак си чувствам че не мога да изстискам много.

Страница 1 от 3 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/