Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 2:15 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 14 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: 2017.09.03 Запасен Карловско дере
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 12, 2017 11:40 am 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 26, 2005 11:35 am
Мнения: 677
Местоположение: София
Име: Христо Джамбов
На втория ден от състезанието БГ Оупън 2017 трябваше да се качим на старта в 11:30 доколкото си спомням. Та качихме се таск комитета направи задача и се разпръснахме да се приготвяме за излитане, като трябваше по някое време да съобщят времената за прозореца и въздушния старт. Приготвихме се и започнахме да чакаме. ПРедната вечер и през ноща над София се беше изсипал адксия дъжд по думи на други хора, от преминаващия фронт. Та в момента докато чакахме на старта над Вежен се образуваше някаква чернилка и таск комитета изчакваше. След около час седейки в сбруята на мен и другите около мен започна да ни писва да висим, и поне на мен ми се струваше, че задача няма да има по една или друга причина. Та реших да излетя и да видя, какво ще даде деня.

Изчаках порив и излетях. Минах през дежурките по реброто на старта, но не хванах нищо за въртене и се насочих към съседния източен ръб и скалите с надежда, че ще има нещо. Нещо имаше на границата на планината и равнината между Карлово и Сопот, от сорта на 1-1.5-2. Започнах да въртя търпеливо. Завъртях няколко витки, като в един момент забелязах Ники Стоянов да набира на западния ръб на Карловското дере и да тръгва да го пресича. Реших да се присъединя към него така и така бяхме само двамата във въздуха. Минах в планината над Карлово и на височина на около 1400м започнах да въртя термика, западната половина на кръга беше 2ка, източната беше 0. Забелязах че ме отнасяше малко над дерето, но си рекох, че докато не изпусна термиката няма да има драма. Ники вече беше пресякъл на височина на око около 1800м, леко диагонално за да хване по тънката част може би. Обикновенно съм доста консервативен при пресичане на дерето. Та и сега така исках да се набера още малко, пък тогава да пресичам. Повъртях няколко врътки така и на поредната като стигнах в посока запад усетих, че крилото ще направи нещо. И наистина челен тък. Имал съм един два челни тъка с това крило и няма никакъв проблем с излизането и контролирането на ситуацията. Крилото излезе с 60% летящо от тъка другите 40% отляво бяха легнали на линиите. Издърпах го отново няколко пъти по-плитко и веднъж по-дълбоко и за моя изненада 40те % минаха посредата между вървите и излезе от другата страна в "красива" папионка. F*ck. Добре, това сме го гледали по телевизията .. може и да стане. Турболенцията продължи и даже усили, както и моите опити да успокоя крилото, същевремено пропадайки към дерето.

Междувременно (после излезе от разбора) около 15-тина минути преди горната ситуация на старта раздухва жестоко - шквал от облака над Вежен. Хората държат крилата и прочее... Според мен термиката която въртях е подействала като "ръб", т.е. в комбинация с шквала създава турболенция и аз съм точно в нея опитвайки се да накарам усуканото крило да лети горе долу. Неуспешно поради спомената турболенция и загубата на височина и вече изпадане под западния ръб на Карловското дере. Огледах се, какво ме чака долу. Изхвърлих запасния и той се отвори като по учебник. Започнах да събирам крилото, но мисля че имаше някакво изтичане под ръба в посока нагоре (север) което държеше крилото пълно и с налягане и ме теглеше навътре в дерето близо до западния ръб и склона под него. Пропадах с нормална за ситуацията скорост (визуално, предполагам че може да се види от трака по долу). опитах се да събера крилото но не ми се отдаде беше много тежко. По едно време реши и да се насуче и вече нямаше какво да направя освен да срежа вървите, но само ако си носех специалния нож разбира се. Извадих краката приготвих се за съприкосновението със земята и зачаках - скали, дървета, скали ... по едно време стана ясно, че ще улуча дърветата точно по средата и се развиках "Дървета, дървета". Минах през короната, лашкане наляво надясно, удари в клони. Спрях на 4 крака върху сипей големи камъни 45 градуса наклон, че и повече. Дадох си няколко секунди да си поема въздух и се откачих от сбруята.

Огледах се. Само една драскотина на десния прасец. Седнах. В този момент започна да звъни телефона. Я имам даже и интернет. Написах във чата, че съм добре и нямам наранявания. Обадиха се хора да окажат съдействие, за което благодаря много. Говорих с организаторите на състезанието, казах че не знам все още дали има нужда и ще се обадя след 15тина минути да кажа дали има нужда от помощ и каква. На старта хората са ни гледали явно защото после казаха, че руснаците са се развикали.

Оказа, че мога да си събера крилото сам успях да откача и запасния и набутах всичко в раницата, както дойде, нямаш много опции в такъв момент. Сложих каската и връхна дреха да не ме дерат храстите и айде надолу. Терена представляваше каменен сипей като размера на камъните 25/15см и всяка крачка изискваше да стъпиш няколко пъти, каквото има да тръгва надолу да тръгне и тогава да отпуснеш тежеста. Задължително използване на дръветата и ако ги няма минаваш дето ги има. Раницата стегната на гърба да не се клати и да ме повлече надолу. Много внимателно всяка крачка. И така леви десни леви десни 200-300 метра надолу до реката. Преминах с помощта две сопи пък да не стъпя в реката, не че нещо .. ама дискомфорт щеше да е.

Вече на пътеката спрях на едно вирче да пия вода и да се освежа и газ надолу. Тук вече лесно. Даниел ме пресрещна на края на пътеката със студена бира и вода, а други чакаха в заведението на входа на дерето.

Носете си станция, заредена, работеща на честота на състезанието или таква дето има хора на нея. Аз този ден пък и другите летях без станция.
Проверявайте си редовно екипировката и прескатавайте запасния. Проверявайте всичко от плата на крилото, върви, колани, майони, сбруя, шевове и прочее. И подменяйте всичко навреме.Това са нещата които можем да направим.

Може и да не излитаме в пика на деня с валящо ЦБ или поне конгестус в близост до нас особено, като имаме затворена долина и няма студения въздух къде да се разлее ами се канализира по долината.

Ще се радвам на градивни коментари/критики. Ако някой е наблюдавал също да си каже неговата гледна точка.

leonardo/flight/24009

_________________
телефони : 0886 216 096, 0888 433 126
Axis Venus 4 - woody valley x alps
Axis Sirius II tandem


Върнете се в началото
  Профил    +19 / -0 
 
 Заглавие: Re: 2017.09.03 Запасен Карловско дере
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 19, 2017 12:38 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 21, 2006 1:22 pm
Мнения: 456
Местоположение: Sofia
Два уточняващи въпроса:
Това кой поред инцидент ти е, в който оставаш в ситуация, в която си без контрол? До кога си мислиш, че ще ти се разминава?


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -9 
 
 Заглавие: Re: 2017.09.03 Запасен Карловско дере
МнениеПубликувано на: Чет Сеп 21, 2017 3:50 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 26, 2005 11:35 am
Мнения: 677
Местоположение: София
Име: Христо Джамбов
Разсмя ме Ангеле :-)
Втори запасен ми е. Чак без контрол... направил съм всичко, което е могло да се направи в дадения момент. Може да си говорим много и нашироко за контрола, ама изисква доста бира. Теб не съм те виждал скоро на баира ? ;)

_________________
телефони : 0886 216 096, 0888 433 126
Axis Venus 4 - woody valley x alps
Axis Sirius II tandem


Върнете се в началото
  Профил    +7 / -0 
 
 Заглавие: Re: 2017.09.03 Запасен Карловско дере
МнениеПубликувано на: Съб Сеп 23, 2017 4:22 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 21, 2006 1:22 pm
Мнения: 456
Местоположение: Sofia
Аз пия бира само с истински пилоти... сам.
Харесва ми идеята. Не си обедителен... С бира в ръка според мен ще си поне заплашителен :)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -4 
 
 Заглавие: Re: 2017.09.03 Запасен Карловско дере
МнениеПубликувано на: Съб Сеп 23, 2017 6:08 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Авг 09, 2010 9:20 pm
Мнения: 23
Име: Георги Топчиев
Ангеле, основната предпоставка за инциденти е летенето. Колкото повече летене толкова по-голям шанс/опасност от инцидент. Ти кат си седиш на земята и си пиеш бира сам всичко е безопасно за тебе...така, че кво се пънеш :)


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: 2017.09.03 Запасен Карловско дере
МнениеПубликувано на: Съб Сеп 23, 2017 8:20 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Май 03, 2010 7:59 pm
Мнения: 440
Име: Георги Джамяров
aora_bass написа:
Ангеле, основната предпоставка за инциденти е летенето. Колкото повече летене толкова по-голям шанс/опасност от инцидент. Ти кат си седиш на земята и си пиеш бира сам всичко е безопасно за тебе...така, че кво се пънеш :)


Много правилно определяте диагнозата mr M.D. G.Topchiev.
Човекът си пие сам бирата. Сравнително асоциален тип е, и за да му обърнат внимание трябва да копира нечие чуждо поведение или да застане на агресивна, провокативна позиция, за която няма как да не се вземе отношение.
Като допълнение трябва да се отбележи страховата му невроза към някой изотопи на кислорода, което води до мозъчна и пространствена ( axis ) дизориентация и социална изолация.
За негово съжаление аз съм тук за да го разконспирирам с помоща на Вашата безпристрастно точна диагноза.

Моля нека влязат санитарите.

С ризата за усмиряване. Две дози диазепам!

Амин, шти додем на свиждане.

П.С. Друг път

_________________
Ссса


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -3 
 
 Заглавие: Re: 2017.09.03 Запасен Карловско дере
МнениеПубликувано на: Пон Сеп 25, 2017 5:49 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 21, 2006 1:22 pm
Мнения: 456
Местоположение: Sofia
aora_bass написа:
Ангеле, основната предпоставка за инциденти е летенето. Колкото повече летене толкова по-голям шанс/опасност от инцидент. Ти кат си седиш на земята и си пиеш бира сам всичко е безопасно за тебе...така, че кво се пънеш :)

Как смееш... като ти прелетиш почти 150 км с low ENB крило и кацнеш на място където магазина е затворен... тогава ще ми обясняваш, че не летя... :)

Иначе има две различни доктрини.
Първата е че ако човек опира до запасен има проблем. Решенията са смяна на крилото с по-нисък клас или СИВ обучение докато се научи. Ето в тази тема се случва така - пилота предприема мерки:
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=18&t=9347
Запознах се с един Изрелец в Шумен, той каза че като отворил запасен и паднал посредата на улицата... ходил на СИВ и направил над 100 пълни срива с крилото си за да не се повтори случката...

Втората доктрина е, че запасния е част от играта. Като отвори човек запасен нищо не е станало. Отупва се и продължава напред...

Въпрос на избор е. Аз смятам, че единствено първата доктрина е правилна.
Не виждам защо имате проблем с гледната ми точка.


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -7 
 
 Заглавие: Re: 2017.09.03 Запасен Карловско дере
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 26, 2017 8:09 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 04, 2010 9:45 am
Мнения: 224
Моя проблем с гледната ти точка, е че не коментираш конкретната тема, а си мелиш това, което си си навил на общо основание... тази обсесия лично на мен ми идва в повече.

Първата доктрина включва ли летене без запасен? И ако не, защо смяташ че е обхвнала всички възможности - това пропукване не те ли притеснява?


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
 Заглавие: Re: 2017.09.03 Запасен Карловско дере
МнениеПубликувано на: Вто Сеп 26, 2017 5:15 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Апр 16, 2007 5:41 pm
Мнения: 163
Местоположение: varna
Мнооооооого градивен, съзидателен и поучителен е тоя форум... Радвам се, че така положително са настроени всички и толкова себеотдайно обясняват грешките на пилота, та да се поучим и ние...
Та питам се аз, след като всеки инцидент прераства в кавга и изкарване на мръсните ризи на тоз и оня, как аджеба човек да си напиши мъките и какво всъщност да очаква, като краен резултат от писанието си...

_________________
Георги Тодоров - Жоро
NOVA FACTOR 2 - EN C


Върнете се в началото
  Профил    +9 / -2 
 
 Заглавие: Re: 2017.09.03 Запасен Карловско дере
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 27, 2017 12:31 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Сеп 05, 2007 10:44 am
Мнения: 457
Местоположение: София, etc.
"Angel Sim", псевдоним без име (споменавал съм в този форум мнението ми за безименните псевдоними - не е добро): човешко е да се бърка, а мъдро е като си сбъркал да се извиниш:

https://www.youtube.com/watch?v=HadeOdUnl54

Не се сърди; пощипвам те шеговито така за да те замисля че правиш лошо впечатление с такива коментари. Това е все едно да дочуеш някой в изповедната как си признава греховете и несполуките и както си отвън да се развикаш на всеослушание в цялата църква колко е той неадекватен и т.н. Хайде позрави:-)


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
 Заглавие: Re: 2017.09.03 Запасен Карловско дере
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 27, 2017 9:39 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 21, 2006 1:22 pm
Мнения: 456
Местоположение: Sofia
е как да не е по темата Топузов??? И ти ми летиш с END...
Ето сега ще ти дам пример в твоя клас- чист и ясен за да разбереш, после ще се върна към инцидента...

Тък. Крилото губи връзка с пилота - връвите, управленията са свободни. Следва свободно падане. Какво ще стане?
Вариант 1.
Хмм зависи... Зависи в каква форма ще е крилото, когато започне да се натоварва. В каква форма ще е зависи изцяло от турболенцията - как го е подредило във времето на безвръзка.
Частта която първа се натовари тръгва да лети, повлича след себе си околни области мездувременно и други части могат да се натоварят и да тръгнат и те да възстановяват с някакво закъснение. Колкото по източено е крилото, и колкото по динамично толкова по-интересни неща могат да се случат. Какъв ще е резултата е късмет.
Вариант две.
Пилото вкарва управления за срив. Частите, които се натоварят първи не могат да тръгнат да летят - прфила аеродинамически не е годен да лети при сривни управления, ами отиват към срината позиция над пилота. Липсва динамиката. С малко късмет крилото се подрежда над пилота в срив. Когато се успокои пилота го вади и отлита.
Такава ситуация съм имал над Асеновград и така се оправих... Желанието ми за летене рязко намаля и бързо, бързо се удавих :) Представям си ако бях отворил запасен там - панелки, къщи, тополи, булеварди - чудно...

Проблемът особено на END крилата, че при по-сложен, нетипичен колапс нямаш никакви гаранции как ще излезне и какво ще се случи, дори да контролираш процеса. Переспективите са по-добри ако възстановяваш с пълен срив.
И това си е пилотско решение, кои колапси налагат да се отработват със срив.
В случая това е и грешката на пилота, че е оставил крилото да излиза от колапса - и това за мен в END класа си е 100% пилотска грешка...
Ако директно беше избрал да срива шанса да се върже докато срива е много малък. Как ще го извади от срива зависи колко е подготвен. По-принцип END крилата са доста изискващи спрямо пилота, в редки случаи, а по някога и не само те.

Като препоръка, гледайте качествени авиационни филми:
https://youtu.be/9s-a1vp4LLk


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -1 
 
 Заглавие: Re: 2017.09.03 Запасен Карловско дере
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 27, 2017 9:39 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 21, 2006 1:22 pm
Мнения: 456
Местоположение: Sofia
е как да не е по темата Топузов??? И ти ми летиш с END...
Ето сега ще ти дам пример в твоя клас- чист и ясен за да разбереш, после ще се върна към инцидента...

Тък. Крилото губи връзка с пилота - връвите, управленията са свободни. Следва свободно падане. Какво ще стане?
Вариант 1.
Хмм зависи... Зависи в каква форма ще е крилото, когато започне да се натоварва. В каква форма ще е зависи изцяло от турболенцията - как го е подредило във времето на безвръзка.
Частта която първа се натовари тръгва да лети, повлича след себе си околни области мездувременно и други части могат да се натоварят и да тръгнат и те да възстановяват с някакво закъснение. Колкото по източено е крилото, и колкото по динамично толкова по-интересни неща могат да се случат. Какъв ще е резултата е късмет.
Вариант две.
Пилото вкарва управления за срив. Частите, които се натоварят първи не могат да тръгнат да летят - прфила аеродинамически не е годен да лети при сривни управления, ами отиват към срината позиция над пилота. Липсва динамиката. С малко късмет крилото се подрежда над пилота в срив. Когато се успокои пилота го вади и отлита.
Такава ситуация съм имал над Асеновград и така се оправих... Желанието ми за летене рязко намаля и бързо, бързо се удавих :) Представям си ако бях отворил запасен там - панелки, къщи, тополи, булеварди - чудно...

Проблемът особено на END крилата, че при по-сложен, нетипичен колапс нямаш никакви гаранции как ще излезне и какво ще се случи, дори да контролираш процеса. Переспективите са по-добри ако възстановяваш с пълен срив.
И това си е пилотско решение, кои колапси налагат да се отработват със срив.
В случая това е и грешката на пилота, че е оставил крилото да излиза от колапса - и това за мен в END класа си е 100% пилотска грешка...
Ако директно беше избрал да срива шанса да се върже докато срива е много малък. Как ще го извади от срива зависи колко е подготвен. По-принцип END крилата са доста изискващи спрямо пилота, в редки случаи, а по някога и не само те.

Като препоръка, гледайте качествени авиационни филми:
https://youtu.be/9s-a1vp4LLk


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -2 
 
 Заглавие: Re: 2017.09.03 Запасен Карловско дере
МнениеПубликувано на: Чет Сеп 28, 2017 6:32 am 
Offline

Регистриран на: Пон Фев 28, 2011 9:39 am
Мнения: 333
Местоположение: Казанлък
Име: Николай Стоянов
Ангел - правилно ли разбирам : с крило клас EN D от колапс се излиза със срив" ?
Даваш ли си сметра какъв извод си правят в момента начинаещи, които четат тази тема ?
От къде и как си толкова категоричен , че в дадената ситуация срива е бил по-добрия вариант?
Замислял ли си се каква е разликата между срив над вода и срив в реални турбулентен условия?
Нещо, което няма как да знаеш - аз бях близък свидетел и турбуленсията в която попаднах мога да ти опиша така: " излязох напред в равнината и започнах спирала. Турбуленцията беше такава, че при спирала с пропадане около 10 м/с в рамките на 360 градуса завой имах претоварване като при влизане в сат и в същото време разтоварване на крилото. Бях почти сигурен, че по време на спирала ще получа голям колапс и ще се наложи да хвърля запасен." Крило Ozone LM5

_________________
http://yahoooooskydance.com
https://www.youtube.com/channel/UCSGoiR72lOMLSLOYCar6oUw

Acro: U-Turn Thriller X3
XC/Hike&Fly: Ozone LM5
XC: Ozone M6
Tandem: Ozone Magnum 2


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: 2017.09.03 Запасен Карловско дере
МнениеПубликувано на: Вто Окт 03, 2017 1:21 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 26, 2005 11:35 am
Мнения: 677
Местоположение: София
Име: Христо Джамбов
Ангеле хората се нервират от категоричния начин, по който си поставяш тезата, което не води до градивна дискусия. Опитай малко по меко. Всички би следвало да сме приятели, или поне да се държим с респект, каквито и други мисли да имаме за другите.

Конкретно за случая ако бях останал в срив по някаква причина щях да имам друг подобен разказ тук в тази секция на форума. Конкретно за крилото. за над 100 часа с него съм имал един 40% колапс, и един челен тък, и този инцидент. Колапса се отвори веднага след лека команда. Лично аз като избрах да летя ЕНД, съм със съзнанието, че не мога седя бездеен докато крилото ми се мачка по някакъв начин (избора да не дръпнеш управление на шляпане на ушите също е действие, макар и без конкретно изражение). Челния тък беше под ръб посока изток, вятър източен преди Аневското кале, на 20 метра от дърветата. Оправи се за по малко от 2 сек. - само дръпнах умерено управленията за да не осцилира като излезе.

Нетърпелив съм и това ми играе шеги, особенно съм го забелязъл при прелети, където не изчаквам времето.

_________________
телефони : 0886 216 096, 0888 433 126
Axis Venus 4 - woody valley x alps
Axis Sirius II tandem


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 14 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов