SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Инцидент на Сопот
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=6&t=9789
Страница 1 от 2

Автор:  Милен [ Съб Юни 16, 2018 5:53 pm ]
Заглавие:  Инцидент на Сопот

Днес приятел ми каза, че пред тях е паднало момиче на нивото на горна станция, малко преди източното дере. Крилото се е въртяло, викала е по време на падането и по негови думи, тялото и е било в неестествена позиция в сбруята. ОК е след удара, отказала е транспорт с джипа, който е бил горе на лифта. Пилотката е била с оранжева каска, сещам се за едно момиче, отговарящо на описанието, което лети /или се обучава доколкото чух от баща и/, но тогава той не е бил е бил на старта, а двама други пилоти.

Автор:  niki [ Нед Юни 17, 2018 10:14 am ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Сопот

Момичето е от Франция и преди месец изкара курс за начинаещи и курс за среднонапреднали при нас. След това започна да лети самостоятелно покрай приятеля си, като последната седмица се опитваше да лети самостоятелно на термика.
Условията този ден бяха леко турбулентни според други пилоти с нехарактерни качвания с множество ядра - нелогичните потоци са характерни за цебливия период в който се намираме. Вероятно е получила голям несиметричен колапс при опит за въртене на термика, в следствие на което крилото си е усукало коланите и се е вързало. За щастие последвалото спирално въртене от вързването на ухото се е самовъзстановило малко преди земята и е кацнала меко на източния старт. По-късно е излетяла отново (по собствено желание) за да намали психологическите поражения от случката. Вечерта направихме анализ и обобщихме следните проблеми:
- твърде ранни опити да лети на термика
- недостатъчна преценка на условията (за 2 седмици обучение не може да се научи на цялото разнообразие което се случва през годината)
- стаден ефект - щом приятеля ми и другите летят безпроблемно на термика, значи и за мене става в тия условия
- избор на неподходящо за начинаещ крило - low EN B - когато я предупредихме по време на курса за крилото, тя призна че го е избрала заради рекламното послание "за талантливи начинаещи". Производителите доста задобряха в маркетинга и галене на егото, така че начинаещите трябва да внимават със ситния шрифт (да търсят и други мнения).
- психическа блокировка от екстремната ситуация и липса на преценка на ситуацията - не бе наясно на каква височина е в дадения момент и много късно взе решение за запасен (въпреки че при курса е хвърляла запасен със скъсваща връв), не бе наясно че разсукването на коланите отнема време; вързването на ухото и спиралата също - последното го приемам като недостатък на обученито ни. Нашата поука като инструктори е че трябва да набиваме повече в главата на учениците как да действат при други ситуации, които не отренираме директно при курса (на курса правим упражнения по крен и тангаж, уши, асиметрични и симетрични колапси и спирали с тандем).

Автор:  Милен [ Нед Юни 17, 2018 10:16 am ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Сопот

Сега говорих с падналата французойка. Крилото и е ново, купено е на 10 часа, ниско ЕN B. По една случайност падането е видяно от един мноого добър БГ пилот, той е бил и първи при нея. Думите му бяха: "Това е конструктивен дефект на крилото, много е спряно" . От челен тък го е пререагирала насукала се е и в ротация. Хвърлила е запасен, но много ниско, не се е отворил. Истински късмет, крилото се е оправило секунди преди удара. Минути след това с Камен коментирахме и той ми припомни за един наш познат с крило EN C на същата немска фирма, което тъкваше без причина.

Автор:  ЛюбоМ [ Вто Юни 19, 2018 9:20 pm ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Сопот

С какво крило всъщност е станал сакатлъкът?

От подробните обяснения на Ники видях, че се касае за U-Turn - "The INFINITY 4 is aimed at talented beginners..."
Милен по друг повод твърди, че крилото е от "боклуците на Skywalk" - доста смело изявление.

Автор:  Angel_Sim [ Сря Юни 20, 2018 10:47 am ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Сопот

Милен написа:
Минути след това с Камен коментирахме и той ми припомни за един наш познат с крило EN C на същата немска фирма, което тъкваше без причина.


Това изречение говори много неща за човека написал го единствено. Ние живеем в физически свят където съществуват физически закони. според тях крилата не тъкват без причина, винаги има причина в физическата реалност. Параплана не лети щото е омагьосан. Колкото повече човек разбира какво се случва толкова по компетентно ще може да лети.
Един въпрос:
Пилота "открил" конструктивния дефект с поглед дали е проверил дали пък не става въпрос за производствен дефект? Отговарят ли дължините на връвите, геометрията на диагоналите, ребрата, хордата и т.н. на еталона, на оригиналния дизайн?

Автор:  Милен [ Чет Юни 21, 2018 10:29 am ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Сопот

Говорим за чисто ново крило!

Автор:  niki [ Чет Юни 21, 2018 8:21 pm ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Сопот

Любо,
крилото е SkyWalk / Tequila
Не знам от къде е получила рекламата на крилото, но сподели че го е избрала точно заради фразата "for talented beginners". Занимава се с катерене, а физическата й форма е по-добра от тази на повечето мъже и е решила че може да влезе в графата на талантливите начинаещи.
Не ми се вярва крилото да е чак толкова куцо, че да е довело до ситуацията. По-скоро лош късмет - колапс от навлизане в низходящо по време на крен при плахо въртене на термика. Вероятно забавена скорост и понижено налягане в купола.

Автор:  Marv [ Чет Юни 21, 2018 9:56 pm ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Сопот

Миналата година за половин сезон съм навъртял с Чилито 2000км без тък, а не съм от тия дето мн си държат крилото. Пък за спряло - да спряло е, ако му опънеш управленията до гъза :) Крилото се държи супер монолитно и стабилно. Представям си пък Текилата какъв кютюк е. Като си в ситуация без никакви реакции или по-лошото с пререагиране инцидент може да стане с вс крило. Последно колега се почупи на Тополица с чисто ново Болеро от един колапс до склона.

Автор:  BONCHO [ Чет Юни 21, 2018 10:12 pm ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Сопот

Сопотските условия пред старта са си доста сериозни. Аз където съм ходил супер рядко там , съм виждал няколко сринати и падащи до земята крила. Инциденти безброй. Точно от турболенции пред старта. Там за мен да излита начинаещ в термични условия в силната част на деня си е руска рулетка.........

Автор:  niki [ Съб Юли 07, 2018 5:49 am ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Сопот

Направих тест на въпросното крило и мисля че не е подходящо за "талантливи начинаещи", защото при симулация на 50% асиметричен колапс със спийд система завива с агресивен мах на 180 градуса т.е. има опасност да шибне пилота в склона от колапс след излитане.
Ще кажете, че никой не излита със спийд система, но това всъщност е една по-реалистична симулация на колапс, отколкото тези които правим в спокоен въздух.
При симулациите на колапси забелязах тенденция и за насукване на коланите, което потвърждава случката с девойката. Вероятно нейният колапс е бил в низходящи или вихър, за да се получи вързване на ухото във вървите, насукването и спиралата.
При тестове на спирала крилото бързо влиза в нея и достига голямо пропадане.
Иначе сривовете и негативките си бяха нормални, дори приятни.

Автор:  ppountchev [ Съб Юли 07, 2018 7:33 am ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Сопот

По-стандарт едно EN-B крило не завива повече от 90 градуса. Предполагам разликата в градусите се получава от разликата в килограмите.

Автор:  Marv [ Пон Юли 09, 2018 7:24 am ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Сопот

https://www.youtube.com/watch?v=khO8ldoMvkM&t=1s за Tequila 5 не намерих сигурно ще пуснат скоро.
пп сега като се загледах този "тест" не е мн изчерпателен може и да си спестите гледането :lol:

Автор:  Angel_Sim [ Вто Юли 10, 2018 3:42 pm ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Сопот

Има алтернатива на EN-А и ЕН-Б класовете и това е DHV Safety Class. Така или иначе ако двете класации си противоречат за дадено крило примерно Гин Carrera и ако расъждавате като пилот - е редно да приемете теста, който оценява по-лошо дадено крило, защото така ако разчитате на пасивната безопасност на крилото ще е по-малко вероятно да сте подведен и крилото да има неочаквано поведение.
Примерно скоро четох една книга, Топузов ми я препоръча. (Да и аз съм изненадан, но е факт Топузов чете книги.). Там се говори за феномен "зареждане" при който мозъкът на човек чрез определени асоциации се подготвя да възприеме определени ситуация по определен начин или по- лесно. Идеята е, че ако знаете, че крилото ви има тенденция да се вързва след колапс и вие го знаете това, ако ви се случи, то вие много по-бързо ще се ориентирате в ситуацията и ще реагирате по-адекватно. Предтавете си какъв ще е шока от вързано крило, което бързо, бързо влиза в спирала, ако си мислите, че летите на много безопасно EN-B крило. Реакцията ви ще е забавена. И смея да твърдя, че това е научно доказано...

https://youtu.be/IhN6LYMpo8g

Автор:  DVD [ Вто Юли 10, 2018 5:22 pm ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Сопот

Чак пък да се нарече "феномен" е малко пресилено! Това си е популярен начин на трениране, който аз наричам "тренировки на сухо". Такива тренировки се правят като гледаш филми, обсъждаш с други хора, представяш си, проиграваш си мислено всяко едно усещане и действие което трябва да направиш... По този начин мозъка се подготвя и когато дойде реалната ситуация - действаш без много да го мислиш.

Хубаво е всички да си правят такива тренировки на сухо по отношение на оправяне на колапси (включително и чрез пълен срив), насуквания, връзвания, самопроизволни сривания на крилото и др.

Естествено още по-добре е да се оттренира всичко това наистина (над вода задължително)! Ако това е невъзможно - сухите тренировки пак са от някаква полза.

Така че за да летите по-сигурно - мислете си за проблемни ситуации във въздуха и как излизате от тях!!!

:)

Автор:  Djubaca [ Вто Юли 10, 2018 7:40 pm ]
Заглавие:  Re: Инцидент на Сопот

DVD написа:
мислете си за проблемни ситуации във въздуха и как излизате от тях!!!

:)


DVD написа:
... и как излизате от тях!!!

:)


Тънка е границата какво да се мисли :) .
Според мен да си представям проблемни ситуации във въздуха е хубаво само тогава, когато спокойно може да се премине през втората част от мисловния процес : ОПРАВЯНЕТО.
Спирането до първата част оставя отчетливи деформации които се коригират трудно. Процесът е желателно да е пълен.
Сгъване, връзване, срив, падане в крилото, разплитане, сат, дърпане на ръчката, запасен под теб, отново срив, уфффф добре че съм на вода....

Страница 1 от 2 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/