Leonardo | ФОТО
Дата и час: Нед Май 26, 2019 7:30 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 4 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: излитане във вихрушка
МнениеПубликувано на: Сря Авг 15, 2018 5:23 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2016
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
На вторият ден от българо-полския шампионат, един свободно летящ румънец излетя в поветрената страна на източната термика, получи 50% колапс, който не направи опит да спре и последвалото спирално завъртане го удари със зловеща скорост в склона.
Посрещна земята странично, което явно е разложило донякъде удара, защото очаквах нещо по-сериозно от удар с такава сила.
До колкото разбрах има 2 счупени крака и прешлен, но това е дреболия в сравнение с един вътрешен кръвоизлив.
Повечето състезатели бяха излетяли, но голяма група свободно летящи техни приятелки и приятели гледаха ситуацията 3D от амфитеатралния терен. Част от тях си слезоха с лифта, защото се уплашиха от условията и осъзнаваха, че не могат да получат удоволствие от полета след такава сцена. Вероятно по-късно бяха предали своите емоции на състезателите, защото след вчерашната удавническа задача, на днешния брифинг състезателите с някакво раздразнение повдигнаха въпроса за липсата на вертолетно спасяване.
За чужденците такъв инцидент е равнозначен на автоматично идване на вертолет. Как да им обясниш нашата система, че решението за вертолет се взема шефа на спасителите или доктора, които понякога могат да имат нужда от няколко часа да се доберат до пострадалия (и да влезат в обхват), после на вертолета ще му трябват 40-50 минути да дойде от София или Пловдив, а преди това на екипажа ще му трябва определено време за реакция и процедури. След като дойде, вертолета ще има нужда от спасителите да помагат за качването на пострадалия и присъствието на парамедик или доктор да наблюдава пострадалия по време на полета (те са просто двама пилота с един техник).
В случая благоприятното бе че нямаше вътрешен кръвоизлив, че инцидента стана по средата на старта, пред екипа на спасителите и че лифта бе наличен за транспорта надолу, където чакаше линейката.
Докато чужденците се възмущаваха от липсата на вертолет, българите си траеха, защото знаеха че цената на живота в България е доста ниска. Даже поета го е казал - "какво тук значи някаква си личност".
Единственото което ни остава е превенция, превенция и пак превенция. На миналото състезание кацнах в с. Александрово, Казанлъшко, където една табела гласеше - "Огънят и врагът се появяват там, където няма бдителност".
Този инцидент бе в резултат на недостатъчно подготовка на пилота, стадния инстикт и стреса от състезателната суматоха на старта.
Вятърът на старта бе 3-5 м/с от изток и юг, като изтока преобладаваше. От източния ръкав се откъсваха по-силни термики, зад които се образуваха вихри, които се откъсваха и тръгваха по вятъра, първо през областа със шипките на изток от мястото за излитане на тандемите. Този модел (pattern) се повтаряше периодично и всеки средно наблюдателен пилот би трябвало да забележи визуализацията на вихрите от тревата и шипките (няма прах, че да видим прашни дяволи). Ако е проблем да се види движението на разстителността, то след като излезеше от шипките, вихрушките периодично размяткваха разстланите крила на състезателите. Ако и това бе трудно за забелязване, то колапсите на пилотите които излитаха по горе и минаваха през тази зона също бяха предостатъчно красноречиви.
Но да допуснем, че пилота е достатъчно подготвен и би трябвало да забележи признаците за турбуленция и вихрушки. Същият този пилот може да е под стрес, защото някой е разпънал пред него, а на този някой, друг му е разпънал още по-отпред. Така се получава едно естествено изтласкване на по-ненахалните пилоти далеч от хубавите и по-безопасни зони за излитане.
Отделно, някой опитни пилоти използват затишито и неатрактивността на опасните зони за да си подготвят крилото и екипировката. После сгъват крилото на розичка и се преместват в по-нормалните зони за излитане, но в повечето случаи издебват хубав момент и излитат от опасната зона. Така, неопитния пилот се повлича от стадния инстикт, доверява се на добрите пилоти, спира да мисли самостоятелно и решава че мястото е добро за излитане. После ясно. Роди ме мамо с късмет, пък ме хвърли във вихрушка.
....
За съжаление няма магия в летенето. Всичко става с причина.
....
Накрая, на всеки може да му се случи колапс след излитането. Въпреки, че според мен причината бяха вихри от термиките откъснати около източният ветропоказател, пилота получи само колапс, без нещо по-грозно като от баш вихрушка. След излитането, вихрушката или нещото го вдигна на около 20 метра, преди да го колапсира със завъртане. Мисля, че можеше да спре завъртането и шибването в склона, дори и да срине останалото крило, но поне да падне по-вертикално и с краката отдолу. Краката ни са велико творение на природата. Протектори на сбруи, дискове между прешлени, тлъстинки и прочие не могат да се сравнят с амортизиращата им способност.
Който е слаб в главата, трябва да бъде поне силен в краката!

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +9 / -0 
 
 Заглавие: Re: излитане във вихрушка
МнениеПубликувано на: Чет Авг 16, 2018 8:54 am 
Offline

Регистриран на: Пон Ное 17, 2014 9:26 pm
Мнения: 29
Име: Милко Кръстев
niki написа:
Вероятно по-късно бяха предали своите емоции на състезателите, защото след вчерашната удавническа задача, на днешния брифинг състезателите с някакво раздразнение повдигнаха въпроса за липсата на вертолетно спасяване.


Раздразнени са с пълно основание. При стотици летящи, рискът от инцидент в трудно-достъпна зона не е за подценяване. Тогава превозването с носилка от ПСС или хеликоптер след 4 часа чакане може да не са достатъчни.

Имахме идея група хора да се организираме, съберем пари за 2 часа хеликоптерно спасяване и да ги дарим на ПСС в сметка за целево ползване. В случай на инцидент и по преценка на ПСС се вдига хеликоптер и ПСС плаща на Хели Еър от целевата сметка за парапланеристи. След това ПСС подава иск към застрахователя на пострадалия за възстановяване на средствата. Това изисква всеки, който следва да бъде покрит от доброволно събраните целево средства, да има застраховка с подходящо покритие. Предимството на тази целева сметка е, че няма да има суетене и загуба на време от страна на ПСС дали има или няма средства за хеликоптера. За съжаление, като стигнахме до детайлите, имаше твърде много изисквания от различни хора. От типа на "ще даря пари, но искам човек Х, който знаем, че лети рисковано, да не участва". Но кой може да предвиди кой друг ще изтегли късата клечка първи?


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: излитане във вихрушка
МнениеПубликувано на: Чет Авг 16, 2018 9:02 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Сеп 02, 2014 8:53 pm
Мнения: 98
Име: Gancho Bahchevanski
Много пилоти които ходят да летят в Европа знаят как е организиран хеликоптерът .Купуваш си винетка от 5 6 евро за денят и си подсигуряваш хеликоптер евентуално ако закъсаш .


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: излитане във вихрушка
МнениеПубликувано на: Пет Авг 17, 2018 6:01 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Окт 07, 2007 5:53 pm
Мнения: 46
Местоположение: Варна
Знае ли се името на пилота, който е пострадал?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 4 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов