Преди 3 дена няколко чуждестранни пилота, които се бяха установили в Сопот, поискаха да се присъединят към нашите обикаляния, защото времето не ставаше за Сопот.
По принцип избягваме да вземаме случайни пилоти, които не ни ползват услугите за водене на прелети, а се сещат за нас щом задуха север на Сопот.
Споделянето на транспорта е част от кодекса на парапланериста, но някак си е неприложимо за нашата ежедневна дейност, когато трябва да обгрижваме пилоти, които си плащат за това. Вземането на пилоти с нас за пътуване до отдалечено място за летене включва ангажимент към прибирането им обратно и моралното задължение да реагираме при инциденти.
В случая имахме 2 свободни места и убедих колегите да вземем руснаците с нас до Добростан.
За съжаление единият се придърви, а другия се приводни в река Чая с риск от удавяне (реката не е дълбока, но течението й е силно).
.............
На последният ден на Бритиш Оупън в Крушево, Северна Македония се сблъскват и загиват двама пилота. Единият състезател - англичанин, а другият свободно летящ - украинец.
След първоначалният сблъсък пилот в крило, те се разделят, но със спирално завъртане, което отново ги сблъсква, но с голяма скорост тяло в тяло.
Украинецът успява да хвърли запасен, но явно умира още при снижението, защото приземяването му е меко - със запасен върху дръвчета и храсти. Стигат до него за секудни, но вече е безжизнен.
Англичанининът пада с деформирано крило. Пак стигат до него бързо и дори е в съзнание, но в линейката по пътя за болницата към Прилеп почва да се оплаква от задух и болки в гърдите и умира (вероятно от вътрешни кръвоизливи).
Крушево е едно от най-безопасните места за прелети и състезания, заради смекчаващите гори около старта и това че се лети над равнина и горички, но мисля че вече е станало пренаселено. През сезона там има 5 пъти повече чужденци, отколкото в Сопот, а местните са превърнали юли и август в индустрия за състезания. Старта е около 600 метра над кацалката и ако не хванеш първите термики, после е по-трудно да се извадиш. Организаторите на състезания толерират свободно летящите, които захранват високопланинският град (най-високият на Балканите - 1200 м нмв) и резултата е едно пренаселване на небето около старта.