Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пон Окт 23, 2017 8:23 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 3 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Подаване на конструктивна Обратна връзка
МнениеПубликувано на: Пон Мар 21, 2016 2:36 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Дек 01, 2013 7:01 pm
Мнения: 135
Име: gergana ilieva
Извадила съм го, защото мисля, че е ценно да е отделно и е по повод писаното от мен за как да коментираме нещата, от раздели като индиденти и безопасност (viewtopic.php?f=7&t=1152&start=1455), за да има полезност за всички... и да не се чудим, защо хората не споделят...е, поне една част от тях:

За да постига целите по промяната, Обратната връзка не трябва да бъде предоставена по начин, който да кара получателят да се чувства Застрашен или атакуван. Ето и някои насоки как да постигнете това:
Обратната връзка трябва да е насочена към поведение, което може да се променя, а не към личността. Информацията за това, какво човекът е направил, му оставя възможността следващият път да избере дали да постъпи или да не постъпи по същият начин, когато попадне в същата ситуация. Ако вместо това направите оценка на личните качества или характера на човека (категоризирате или етикирате), най-често това води до защитна реакция. (Например: „Ти закъсня с 10 мин.“ вместо „Ти си безотговорен“).
Обратната връзка трябва да е съобразена с потребностите на получателя. Фокусът на Обратната връзка би трябвало да е върху нещата, които са от значение и могат да бъдат полезни за Получателят, а не да дава възможността на подателят да си изкаже, каквото му е на душата.

Използвайте Първо лице, единствено число. Чрез така наречените „АЗ“ Твърдения, вие давате възможност на отсрещната страна да разбере как ВИЕ възприемате и преживявате неговото поведение. (Например: „Аз се разтревожих, когато ти…“). Никой не може да ви отнеме правото да се чувствате по някакъв начин, например разтревожен. Ако вместо това използвате „ТИ“ твърдения (Например: Ти ме разтревожи…), то вероятността твърдението ви да бъде оспорено и комуникацията да бъде затруднена, нараства значително. Избягвайте също така да използвате „НИЕ“ или „Повечето хора“ послания („Ние се разтревожихме…“ звучи по-скоро, като отказ от поемане на отговорността за посланието.

Фокусирайте Обратната връзка върху това, което е казано или направено (действието), а не върху това защо е казано или направено (мотивите). Обратна връзка, която се отнася до това Какво, Кога, Къде и Как се базира на Наблюдаеми събития (поведения), докато мненията и оценките за мотивите и намеренията на отсрещната страна се базират на интерпретация и заключения извадени от тези наблюдаеми събития.
Обратната връзка трябва да бъде Описателна, а не Оценяваща и осъдителна. Като правите обективно описание на онова, което се е случило и вашата реакция на него, вие оставяте свободата на другата страна употреби Обратната връзка, така както смята за удачно. (Например: Стана ми неприятно, когато видях как… описание на поведението). Ако вместо това сте осъдителни, това означава че оценявате поведението на другият на базата на вашите лични ценности.(Например: „Това което правиш е отвратително…“)

Обратната връзка трябва да бъде конкретна, а не Генерализираща и абстрактна. Обратната връзка работи по-добре, когато е свързана с конкретно време, място и действие. Много по-полезно би било да кажем: „На срещата днес ме прекъсна на два пъти, точно когато отговарях на въпроса на шефа…“, отколкото „Ти винаги прекъсваш хората“ (Генерализация).
Споделяйте информация, а не давайте съвети. Даването на съвети (предписания) отнема свободата на човек да избира, как да постъпи следващият път, когато попадне в подобна ситуация. („Друг път като ти казвам, вземи и си записвай“).

….
Проверете доколко Обратната връзка е достигнала до отсрещната страна. За да се уверите че Обратната връзка е възприета на рационално ниво, попитайте отсрещната страна „Какво е чул вие да казвате?“ и дали чутото е онова, което вие сте имали предвид. За да разберете какъв е Емоционалният резонанс от Обратната връзка, попитайте отсрещната страна „Какво има да каже във връзка с чутото?“. Опишете, какво различно поведение в същата ситуация бихте искали да наблюдавате в бъдеще от отсрещната страна. Изцяло в правото на отсрещната страна е да прецени, какво да прави с получената обратна връзка, дали да я отрече, приеме без да се съобрази с нея или да изпробва да практикува различно поведение, което да е по-удовлетворяващо за вас. Ако обаче чрез Обратната връзка сте успели да създадете желание за изпробване на различно поведение, много важно е да опишете това по- удовлетворително за вас алтернативно поведение, така че отсрещната страна да има насока за промяна

Из: Общи насоки за конструктивно подаване и приемане на Обратна връзка в междуличностното общуване …. © 2014 Entalent. Всички права запазени, NA-2014-014


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -6 
 
 Заглавие: Re: Подаване на конструктивна Обратна връзка
МнениеПубликувано на: Пон Мар 21, 2016 9:19 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1921
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Скъпа Гергана,
казват че пътят към ада е постлан с добри намерения.
Предполагам, че искаш да подобриш качеството и количеството на комуникацията при споделянето на инциденти, но многословното ти изложение ми звучи като търсене под вола на теле (или внимание).

Конкретно:
gerganailieva написа:
1. За да постига целите по промяната, Обратната връзка не трябва да бъде предоставена по начин, който да кара получателят да се чувства Застрашен или атакуван.
Съгласен.


gerganailieva написа:
2. Обратната връзка трябва да е съобразена с потребностите на получателя. Фокусът на Обратната връзка би трябвало да е върху нещата, които са от значение и могат да бъдат полезни за Получателят, а не да дава възможността на подателят да си изкаже, каквото му е на душата.
Съгласен.


gerganailieva написа:
3. Фокусирайте Обратната връзка върху това, което е казано или направено (действието), а не върху това защо е казано или направено (мотивите).
Това не повтаря ли 1?


gerganailieva написа:
4. Обратната връзка трябва да бъде Описателна, а не Оценяваща и осъдителна.
Това не повтаря ли 1?


gerganailieva написа:
5. Обратната връзка трябва да бъде конкретна, а не Генерализираща и абстрактна.
Това не повтаря ли 1? т.е. ако генерализирам има опасност да накарам споделящия инцидент да разбере че е постъпил тъпо с което да се почувства застрашен и атакуван.


gerganailieva написа:
Даването на съвети (предписания) отнема свободата на човек да избира, как да постъпи следващият път, когато попадне в подобна ситуация.
Вярно за офис отношения, но неприложимо за парапланеризма. Например кое е по-полезно за един начинаещ - мнението "ако минеш отляво на Цб-то има 51 % шанс да пострадаш, а ако му минеш отдясно 49%" или съвета "не се завирай в Цб-та" ?


gerganailieva написа:
Проверете доколко Обратната връзка е достигнала до отсрещната страна. За да се уверите че Обратната връзка е възприета на рационално ниво, попитайте отсрещната страна „Какво е чул вие да казвате?“ и дали чутото е онова, което вие сте имали предвид. За да разберете какъв е Емоционалният резонанс от Обратната връзка ...
тука не сме психо студио да си бъзикаме Емоционалните Резонанси. Не сме и в армията за да изискваме потвърждение и проверка на казаното от нас. Считаме, че летящите са достатъчно разумни да търсят съветите на по-опитните, без да се засягат ако някой им каже, че са постъпили тъпо.

Иначе темата е интересна и си струва да се обсъди във форума "инциденти". Защото освен за статистиката, описанията на инциденти трябва да служат за споделяне на опит и знания. Инцидентите в авиацията са много скъпи и извлечената от тях информация е полезна за живота и здравето на следващите.
Амин :twisted:

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Подаване на конструктивна Обратна връзка
МнениеПубликувано на: Вто Мар 22, 2016 5:20 am 
Offline

Регистриран на: Нед Дек 01, 2013 7:01 pm
Мнения: 135
Име: gergana ilieva
да, предполагам съм искала да посоча вариант, хората да станат по -споделящи и с възможност да се учат от свои и чужди грешки, горните цитати са от бизнес статия :), но моите наблюдения както и казаното по-горе от ники -ме убеждават напълно, че подобни опити са напълно безмислени и признавам като своя голяма грешка, че подтикнах хора да споделят случилото се с тях или аз през главата им го направих и сега само съжалявам....


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -2 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 3 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов