Извадила съм го, защото мисля, че е ценно да е отделно и е по повод писаното от мен за как да коментираме нещата, от раздели като индиденти и безопасност (
viewtopic.php?f=7&t=1152&start=1455), за да има полезност за всички... и да не се чудим, защо хората не споделят...е, поне една част от тях:
За да постига целите по промяната, Обратната връзка не трябва да бъде предоставена по начин, който да кара получателят да се чувства Застрашен или атакуван. Ето и някои насоки как да постигнете това:
Обратната връзка трябва да е насочена към поведение, което може да се променя, а не към личността. Информацията за това, какво човекът е направил, му оставя възможността следващият път да избере дали да постъпи или да не постъпи по същият начин, когато попадне в същата ситуация. Ако вместо това направите оценка на личните качества или характера на човека (категоризирате или етикирате), най-често това води до защитна реакция. (Например: „Ти закъсня с 10 мин.“ вместо „Ти си безотговорен“).
Обратната връзка трябва да е съобразена с потребностите на получателя. Фокусът на Обратната връзка би трябвало да е върху нещата, които са от значение и могат да бъдат полезни за Получателят, а не да дава възможността на подателят да си изкаже, каквото му е на душата.
Използвайте Първо лице, единствено число. Чрез така наречените „АЗ“ Твърдения, вие давате възможност на отсрещната страна да разбере как ВИЕ възприемате и преживявате неговото поведение. (Например: „Аз се разтревожих, когато ти…“). Никой не може да ви отнеме правото да се чувствате по някакъв начин, например разтревожен. Ако вместо това използвате „ТИ“ твърдения (Например: Ти ме разтревожи…), то вероятността твърдението ви да бъде оспорено и комуникацията да бъде затруднена, нараства значително. Избягвайте също така да използвате „НИЕ“ или „Повечето хора“ послания („Ние се разтревожихме…“ звучи по-скоро, като отказ от поемане на отговорността за посланието.
Фокусирайте Обратната връзка върху това, което е казано или направено (действието), а не върху това защо е казано или направено (мотивите). Обратна връзка, която се отнася до това Какво, Кога, Къде и Как се базира на Наблюдаеми събития (поведения), докато мненията и оценките за мотивите и намеренията на отсрещната страна се базират на интерпретация и заключения извадени от тези наблюдаеми събития.
Обратната връзка трябва да бъде Описателна, а не Оценяваща и осъдителна. Като правите обективно описание на онова, което се е случило и вашата реакция на него, вие оставяте свободата на другата страна употреби Обратната връзка, така както смята за удачно. (Например: Стана ми неприятно, когато видях как… описание на поведението). Ако вместо това сте осъдителни, това означава че оценявате поведението на другият на базата на вашите лични ценности.(Например: „Това което правиш е отвратително…“)
Обратната връзка трябва да бъде конкретна, а не Генерализираща и абстрактна. Обратната връзка работи по-добре, когато е свързана с конкретно време, място и действие. Много по-полезно би било да кажем: „На срещата днес ме прекъсна на два пъти, точно когато отговарях на въпроса на шефа…“, отколкото „Ти винаги прекъсваш хората“ (Генерализация).
Споделяйте информация, а не давайте съвети. Даването на съвети (предписания) отнема свободата на човек да избира, как да постъпи следващият път, когато попадне в подобна ситуация. („Друг път като ти казвам, вземи и си записвай“).
….
Проверете доколко Обратната връзка е достигнала до отсрещната страна. За да се уверите че Обратната връзка е възприета на рационално ниво, попитайте отсрещната страна „Какво е чул вие да казвате?“ и дали чутото е онова, което вие сте имали предвид. За да разберете какъв е Емоционалният резонанс от Обратната връзка, попитайте отсрещната страна „Какво има да каже във връзка с чутото?“. Опишете, какво различно поведение в същата ситуация бихте искали да наблюдавате в бъдеще от отсрещната страна. Изцяло в правото на отсрещната страна е да прецени, какво да прави с получената обратна връзка, дали да я отрече, приеме без да се съобрази с нея или да изпробва да практикува различно поведение, което да е по-удовлетворяващо за вас. Ако обаче чрез Обратната връзка сте успели да създадете желание за изпробване на различно поведение, много важно е да опишете това по- удовлетворително за вас алтернативно поведение, така че отсрещната страна да има насока за промяна
Из: Общи насоки за конструктивно подаване и приемане на Обратна връзка в междуличностното общуване …. © 2014 Entalent. Всички права запазени, NA-2014-014