SkyNomad http://forum.skynomad.net/ |
|
Подаване на конструктивна Обратна връзка http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=7&t=8576 |
Страница 1 от 1 |
Автор: | gerganailieva [ Пон Мар 21, 2016 2:36 pm ] |
Заглавие: | Подаване на конструктивна Обратна връзка |
Извадила съм го, защото мисля, че е ценно да е отделно и е по повод писаното от мен за как да коментираме нещата, от раздели като индиденти и безопасност (viewtopic.php?f=7&t=1152&start=1455), за да има полезност за всички... и да не се чудим, защо хората не споделят...е, поне една част от тях: За да постига целите по промяната, Обратната връзка не трябва да бъде предоставена по начин, който да кара получателят да се чувства Застрашен или атакуван. Ето и някои насоки как да постигнете това: Обратната връзка трябва да е насочена към поведение, което може да се променя, а не към личността. Информацията за това, какво човекът е направил, му оставя възможността следващият път да избере дали да постъпи или да не постъпи по същият начин, когато попадне в същата ситуация. Ако вместо това направите оценка на личните качества или характера на човека (категоризирате или етикирате), най-често това води до защитна реакция. (Например: „Ти закъсня с 10 мин.“ вместо „Ти си безотговорен“). Обратната връзка трябва да е съобразена с потребностите на получателя. Фокусът на Обратната връзка би трябвало да е върху нещата, които са от значение и могат да бъдат полезни за Получателят, а не да дава възможността на подателят да си изкаже, каквото му е на душата. Използвайте Първо лице, единствено число. Чрез така наречените „АЗ“ Твърдения, вие давате възможност на отсрещната страна да разбере как ВИЕ възприемате и преживявате неговото поведение. (Например: „Аз се разтревожих, когато ти…“). Никой не може да ви отнеме правото да се чувствате по някакъв начин, например разтревожен. Ако вместо това използвате „ТИ“ твърдения (Например: Ти ме разтревожи…), то вероятността твърдението ви да бъде оспорено и комуникацията да бъде затруднена, нараства значително. Избягвайте също така да използвате „НИЕ“ или „Повечето хора“ послания („Ние се разтревожихме…“ звучи по-скоро, като отказ от поемане на отговорността за посланието. Фокусирайте Обратната връзка върху това, което е казано или направено (действието), а не върху това защо е казано или направено (мотивите). Обратна връзка, която се отнася до това Какво, Кога, Къде и Как се базира на Наблюдаеми събития (поведения), докато мненията и оценките за мотивите и намеренията на отсрещната страна се базират на интерпретация и заключения извадени от тези наблюдаеми събития. Обратната връзка трябва да бъде Описателна, а не Оценяваща и осъдителна. Като правите обективно описание на онова, което се е случило и вашата реакция на него, вие оставяте свободата на другата страна употреби Обратната връзка, така както смята за удачно. (Например: Стана ми неприятно, когато видях как… описание на поведението). Ако вместо това сте осъдителни, това означава че оценявате поведението на другият на базата на вашите лични ценности.(Например: „Това което правиш е отвратително…“) Обратната връзка трябва да бъде конкретна, а не Генерализираща и абстрактна. Обратната връзка работи по-добре, когато е свързана с конкретно време, място и действие. Много по-полезно би било да кажем: „На срещата днес ме прекъсна на два пъти, точно когато отговарях на въпроса на шефа…“, отколкото „Ти винаги прекъсваш хората“ (Генерализация). Споделяйте информация, а не давайте съвети. Даването на съвети (предписания) отнема свободата на човек да избира, как да постъпи следващият път, когато попадне в подобна ситуация. („Друг път като ти казвам, вземи и си записвай“). …. Проверете доколко Обратната връзка е достигнала до отсрещната страна. За да се уверите че Обратната връзка е възприета на рационално ниво, попитайте отсрещната страна „Какво е чул вие да казвате?“ и дали чутото е онова, което вие сте имали предвид. За да разберете какъв е Емоционалният резонанс от Обратната връзка, попитайте отсрещната страна „Какво има да каже във връзка с чутото?“. Опишете, какво различно поведение в същата ситуация бихте искали да наблюдавате в бъдеще от отсрещната страна. Изцяло в правото на отсрещната страна е да прецени, какво да прави с получената обратна връзка, дали да я отрече, приеме без да се съобрази с нея или да изпробва да практикува различно поведение, което да е по-удовлетворяващо за вас. Ако обаче чрез Обратната връзка сте успели да създадете желание за изпробване на различно поведение, много важно е да опишете това по- удовлетворително за вас алтернативно поведение, така че отсрещната страна да има насока за промяна Из: Общи насоки за конструктивно подаване и приемане на Обратна връзка в междуличностното общуване …. © 2014 Entalent. Всички права запазени, NA-2014-014 |
Автор: | niki [ Пон Мар 21, 2016 9:19 pm ] |
Заглавие: | Re: Подаване на конструктивна Обратна връзка |
Скъпа Гергана, казват че пътят към ада е постлан с добри намерения. Предполагам, че искаш да подобриш качеството и количеството на комуникацията при споделянето на инциденти, но многословното ти изложение ми звучи като търсене под вола на теле (или внимание). Конкретно: gerganailieva написа: 1. За да постига целите по промяната, Обратната връзка не трябва да бъде предоставена по начин, който да кара получателят да се чувства Застрашен или атакуван. Съгласен.gerganailieva написа: 2. Обратната връзка трябва да е съобразена с потребностите на получателя. Фокусът на Обратната връзка би трябвало да е върху нещата, които са от значение и могат да бъдат полезни за Получателят, а не да дава възможността на подателят да си изкаже, каквото му е на душата. Съгласен.gerganailieva написа: 3. Фокусирайте Обратната връзка върху това, което е казано или направено (действието), а не върху това защо е казано или направено (мотивите). Това не повтаря ли 1? gerganailieva написа: 4. Обратната връзка трябва да бъде Описателна, а не Оценяваща и осъдителна. Това не повтаря ли 1?gerganailieva написа: 5. Обратната връзка трябва да бъде конкретна, а не Генерализираща и абстрактна. Това не повтаря ли 1? т.е. ако генерализирам има опасност да накарам споделящия инцидент да разбере че е постъпил тъпо с което да се почувства застрашен и атакуван.gerganailieva написа: Даването на съвети (предписания) отнема свободата на човек да избира, как да постъпи следващият път, когато попадне в подобна ситуация. Вярно за офис отношения, но неприложимо за парапланеризма. Например кое е по-полезно за един начинаещ - мнението "ако минеш отляво на Цб-то има 51 % шанс да пострадаш, а ако му минеш отдясно 49%" или съвета "не се завирай в Цб-та" ?gerganailieva написа: Проверете доколко Обратната връзка е достигнала до отсрещната страна. За да се уверите че Обратната връзка е възприета на рационално ниво, попитайте отсрещната страна „Какво е чул вие да казвате?“ и дали чутото е онова, което вие сте имали предвид. За да разберете какъв е Емоционалният резонанс от Обратната връзка ... тука не сме психо студио да си бъзикаме Емоционалните Резонанси. Не сме и в армията за да изискваме потвърждение и проверка на казаното от нас. Считаме, че летящите са достатъчно разумни да търсят съветите на по-опитните, без да се засягат ако някой им каже, че са постъпили тъпо.Иначе темата е интересна и си струва да се обсъди във форума "инциденти". Защото освен за статистиката, описанията на инциденти трябва да служат за споделяне на опит и знания. Инцидентите в авиацията са много скъпи и извлечената от тях информация е полезна за живота и здравето на следващите. Амин |
Автор: | gerganailieva [ Вто Мар 22, 2016 5:20 am ] |
Заглавие: | Re: Подаване на конструктивна Обратна връзка |
да, предполагам съм искала да посоча вариант, хората да станат по -споделящи и с възможност да се учат от свои и чужди грешки, горните цитати са от бизнес статия , но моите наблюдения както и казаното по-горе от ники -ме убеждават напълно, че подобни опити са напълно безмислени и признавам като своя голяма грешка, че подтикнах хора да споделят случилото се с тях или аз през главата им го направих и сега само съжалявам.... |
Страница 1 от 1 | Часовете са според зоната UTC + 2 часа |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |