SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

WingOvers
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=9&t=1071
Страница 1 от 3

Автор:  fsi [ Вто Сеп 19, 2006 1:16 am ]
Заглавие:  WingOvers

ето и темата за wingover-ите...коментирайте малко МОЛЯ хаха
Фигурата се основава на pitch и roll контрол. Това са едни от най-важните упражнения, които всеки начинаещ пилот трябва да направи, за да може да контролира маховите движения на крилото по всички оси.
Pitch control е упражнение, при което крилото се разклаща напред и назад до достигане на максимални и минимални ъгли на атака, след което с еднократно спиране се стабилизира.
Roll control е упражнение, при което крилото се разклаща в стани и се стабилизира след това единствено с тяло.
Без усъвършенстването на тези две упражнения до инстинктивен контрол не е възможно безопасното летене в турбулентни условия. Приемаме че сме правили тези упражнения. Ако не сте, питайте първия инструктор, който ви попадне и той ще ви обясни, даже може да ви води по радиото, ако не е зает....?!
Особеното при wingover е постоянния плавен преход между фазите. След като сме решили, че започваме, плавно изграждаме енергия и скорост. Много е важно да повишаваме амплитудата малко, по-малко. След известна практика ще усещаме колко управление можем да приложим във всеки момент.
Контрол:
Използване на тяло – не трябва да подценяваме ролята на прехвърлянето на тежеста. Могат да се направят хубави wingover-и с тяло и малко управление, дори за достигане на максимална амплитуда е препоръчително това, докато с много управление и недостатъчно тяло не се получава. Тялото се премества в горна мъртва точка на маневрата, като се задържа до следващата такава.(Горна мъртва точка не е мъртва съвсем жива е:] ) В тази фаза крилото е максимално разтоварено и до този момент е губило енергия и скорост за сметка на акумулирана височина (на тялото над крилото), съответно след нея започва да ускорява и да гради кинетична енергия (скорост) за сметка на изгубената потенциална(загубена височина). Чести грешки са:
1. Недостатъчно прехвърляне на тежест. Няма такова нещо като прекалено много тяло в wingover. Винаги е максимално, колкото позволява подвесната система.
2. Закъсняване на тялото. Прекалено късното подаване на тяло води до превъртане на маневрата и до липса на енергия за следващата.
3. Не достатъчно задържане на тялото. Често е неволна грешка на пилота. Поради нарастване на претоварването пилота бива изхвърлян на другата страна. Това може да се коригира в следващия завой, но най-добре е да се предотвратят грешка 1 и грешка 2. Така грешка 3 е почти невъзможна.
Използване на управления – тяхната роля е по-скоро контролираща отколкото градивна. Не трябва да се прекалява с тях по няколко причини:
Водят до загуба на скорост – съвсем нормално заключение при положение, че работят на съпротивителен принцип.
Водят до махове в крилото, които пък от своя страна развалят ритъма на завоите.
При прекалено дърпане без скорост или със може да направите McTwist или начало на DynSat ;)
Ако се използва външното управление в неподходящ момент (долна мъртва точка?) може да се направи лупинг без скорост и падане в крилото.
Правилното използване на управления води до плавно нарастване на амлитудата на wingover-а. Момента на подаване е малко преди точката на максимално претоварване и продължава до момента, в който започва олекване. С прости думи подаваме тяло след това управление, коригираме натоварването с двете управления ако има нужда(в момента сме над крилото), отпускаме управлениета за скорост и преместваме тялото на другата страна и т.н.
Фазата на корекция на натоварването е почти винаги необходима, когато летим с недостатъчно енергично крило (нисък DHV клас) или сме бързали с прекомерно даване на управление. Тя се изразява в плавно, но енергично спиране с двете управления в горна мъртва точка?, за да се предотвратят колапси. Важно е като усетим натоварването пак, което се случва почти веднага, да отпуснем също така плавно, но енергично управленията като не изпускаме ритъма на тялото.
Излизане. Когато решим да излезем просто продължаваме wingover-а докато влезем в спирала а нея знаем как да оправим.

Грешки:
Прекалено нерешително начало – не е опасно, просто няма да имате хубави wingover-и. Най-често се дължи на страха от нарастващото претоварване и привидно безразборното положение на крилото. Лесно се преодолява като гледаме само крилото. Спрямо него винаги сме в едно и също положение.
Прекалена употреба на управления – води до липса на енергия и вероятност за колапси.
Липса на усещане за ритъм и претоварване – За съжаление трябва да сте правили wingover-и, за да придобиете тези усещания.
Липса на реакция при колапс – Колапсите при тази фигура са по-скоро безобидни, тъй като следва момент на нарастване на ъгъла на атака, но все пак развалят ритъма и водят до загуба на скорост.
За мен тази фигура носи най-голяма полза за пилота. Като я правим придобиваме всички нужни усещания за контрол на крилото в целия скоростен диапазон.

Автор:  Xvar4ilotooo [ Вто Сеп 19, 2006 7:59 am ]
Заглавие:  :)

sas vsi4ki tezi dobre sistematizirani i ka4etveno opisani pravila texniki i gre6ki pri izpalnenieto na wingoveri-te foz4o ima predvid samo edno maikata mue wingoveriii kolkoto moje pove4e ....:)))

Автор:  emoo [ Вто Сеп 19, 2006 8:16 am ]
Заглавие: 

Евала за готиният постинг Фози :D

P.S. Режа си главата ако в петък над Сопот няма поне едно 10-тина убезумели парапланериста, които се клатят като откачени в збруите :D :D :D

Автор:  Xvar4ilotooo [ Вто Сеп 19, 2006 8:22 am ]
Заглавие:  :)

m da Emo e prav upasno e da se pi6at tekiva raboti foz 4e tokovij nqkoi ot pro4etenoto zapomnil vsi4ko i posle .. to be6e turbolentnooo toi ima6e kolaps auuu...

Автор:  pesheva [ Вто Сеп 19, 2006 8:30 am ]
Заглавие:  Re: :)

Xvar4ilotooo написа:
m da Emo e prav upasno e da se pi6at tekiva raboti foz 4e tokovij nqkoi ot pro4etenoto zapomnil vsi4ko i posle .. to be6e turbolentnooo toi ima6e kolaps auuu...



хахахахаха представяш ли си .. 6 ученика ляво дясно ляво дясно и в галоп пхехехехех ... и от долу инструкторите зззззззззз :twisted: :mrgreen:

Автор:  venelin [ Вто Сеп 19, 2006 8:41 am ]
Заглавие: 

Браво Фози
Изключително полезен постинг
Не съм фен на акрото...ама направо ми се доправиха уинговъри...
пиши все така....

Автор:  fsi [ Вто Сеп 19, 2006 11:23 am ]
Заглавие:  ...

здр.,
кефя се много, че ви хареса темата, но тези теми не ги пиша само аз, а целия отбор тука на Сопот, така че заслугата не е само моя...


аре в петък яко ръчкане хаха

Автор:  DVD [ Вто Сеп 19, 2006 1:43 pm ]
Заглавие: 

Една друга грешка която съм забелязвал при опити за уинговъри е даването на ОБРАТНО ТЯЛО!!! Няма майтап - някои хора инстинктивно пренасят тежестта на външната страна като усетят силното разклащане на крилото.

Последователността от действия е следната:
1. пренасяте тежестта изцяло на едната страна
2. когато наближи да достигнете максимален наклон по roll оста дърпате управлението така че да завъртите крилото надолу по траекториятя която ще измине тялото ви
3. когато сте с максимален наклон пускате и двете управления максимално и прехвърляте тежестта изцяло на другата страна - много е важно тежестта да се прехвърли изцяло точно в този момент!!!
4. изчаквате да наберете скорост от пропадането надолу и когато сте под крилото (или по друг начин казано когато крилото минава над вас) започвате да теглите леко новото вътрешно управление за да завъртите крилото на другата страна

и т.н. последователността се повтаря

Трябва да се стремите винаги да усещате скоростта от движението на тялото във въздуха - тоест да няма спирания или зависвания! Ако се налага (но само ако наистина се налага) може да давате ъгъл на атака и на външното полукрило така че да не колапсира. Разбира се всичко това трябва да се тренира в спокоен въздух защото турболенциите и термиките развалят разчетите ви...

Успех и от мен!

Автор:  songbird [ Вто Сеп 19, 2006 2:00 pm ]
Заглавие: 

супер Фози .. сега разбрах какви грешки правя ... :D

Автор:  Красьо [ Вто Сеп 19, 2006 2:51 pm ]
Заглавие: 

Много добре написана тема. Искам само да добавя, че накой път колапсите при уингоувъри не са съвсем безобидни, особенно когато крилото е доста разтоварено и склона се намира близо...

Автор:  Доктора [ Вто Сеп 19, 2006 2:58 pm ]
Заглавие:  Началото

В един АКРО сайт прочетох, че най-сложната фигура за прицизно изпълнение била уингоувъра и от нея и спиралата започвало всичко останало.
Аз като виден АКО-пилот :D :D :lol: (няма правописна грешка) усвоих спиралите до -15, но с уингоувърите забелязах няколко неща, който искам да споделя и да запитам същевременно.

1. Забелязах, че при липса на вятър (когато съм високо например и реша да свалям височина) се получават най-добре и ритъмът е много по-добър отколкото ако се мъча да ги правя на склонова поддръжка.
2. Установих, че при някой случай стават отлични, а при други не се получава. Това при положение, че правя всичко еднакво. Разликата е само в началното залюляване и ориентацията на крилото спрямо вятъра на склонова поддръжка.

Та в този ред на мисли, въпросът ми е :
Как точно трябва да се започне фигурата когато си на склон на подходяща за целта височина. Къде спрямо вятъра трябва да е оринтирано крилото преди първия завой и колко точно голям да е той.
Преди 3 месеца като учих един приятел да прави склон на слаби условия с помощта на радиостанция - изпробвах един много удобен метод. Казах му, че дърпането на спирачките го разпределяме така - пълно отпуснати - нула, леко обрани - едно, средно обрани - две, доста убрани - три. И си го командавх по радиото по следния начин - на завой например " Ляво 2, дясно 1", остър към по-плавен завой "Ляво 3, дясно 0, после ляво 2 дясно 1, ляво 2, дясно 2" и така нататък. Получаваше се прецизен контрол на крилото.
Питам се няма ли да е удачно ако разясните на етапи с подобна система от началото до края на фигурата. Тялото разбрахме, че е винаги максималното възможно и точно кога се дава, но спирачките изглеждат малко мътни и според мен положението на крилото спрямо вятъра.

Автор:  Kik [ Вто Сеп 19, 2006 11:46 pm ]
Заглавие: 

Фози що не земеш да заснеме6 некви да се види тайминга.... абе кат срива каде бе снимал, макар 4е то ако не ги прайш няма как да стане с гледане :lol: а и още не6то.. според мен зависи и от крилото как ти пасва, колко е динамично, каде си в тегловия диапазон и тнтнтн - в моя случай пробвах и с nova phillow i s pheron ili phokus беше незнам и не станаха ама с Mac muse.... :D

Автор:  Kik [ Вто Сеп 19, 2006 11:53 pm ]
Заглавие: 

аха тук намерих некво видео http://www.justacro.com/index.php?m=21&dl=102

Автор:  Xvar4ilotooo [ Сря Сеп 20, 2006 12:40 pm ]
Заглавие:  lql

http://paragliding-bulgaria.com/index.php?lng=bg

Автор:  dachy [ Пон Сеп 25, 2006 9:50 am ]
Заглавие: 

Браво на отбора, написал постинга!

Ммм, обичам уинговъри... :lol: с тандем... :wink:



КИК:
Естествено, че зависи от крилото, това даже и аз го знам :wink:

А защо не пробвахте с Ники /при ОНЗИ полет :wink: / малко уинговърчета? :wink: :lol: :lol: :lol:

Страница 1 от 3 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/