Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пет Дек 15, 2017 4:47 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 35 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща

Правили ли сте пълен срив?
Да 34%  34%  [ 33 ]
Не 66%  66%  [ 63 ]
Общо гласове : 96
Автор Съобщение
 Заглавие: Пълен Срив
МнениеПубликувано на: Сря Мар 15, 2006 2:34 pm 
Пълен Срив

За какво служи пълният срив?

Въпреки че изглежда грозен, пълният срив е доста контролируем и полезен. Ако нищо не помага при оплитане / връзване на крилото след колапс или акро и при достатъчно височина може да се пробва пълен срив. При изпълнение на акро понякога се преминава през сривни режими на полета и познаването на поведението на даденото крило е полезно за по-бързото му възстановяване или насочване към следващата фигура.

Как се влиза?

Съществуват два начина за влизане в пълен срив.

Първият (стандартния и по-безопасния) се получава чрез намаляване скоростта на крилото до сривна скорост. Прави се с плавно симетричо дърпане на двете управления, като всяко крило си има специфична сривна скорост / конструкция т.е. не можеш да кажеш дръпни управленията с 33.3 см за всеки модел крило. Различните метео условия също влияят на сривната скорост. При достигането на сривна скорост различните крила “предупреждават” по различен начин – някои леко се раздрусват, други леко се втурват напред, трети въобще не искат да се сринат J и т.к.н. В някои предварителен полет може да се упражнявате с “напипване” на сривната скорост на крилото ви, но да продължим с влизането в пълен срив. След достигане на сривната скорост доиздърпвате енергично и симетрично управленията, до крайно изпъване на ръцете надолу. Ако крилото ви не може да се срине, то повторете гореописаната процедура като предварително скъсите връвта на управленията чрез намотаването и около дланите си. Когато ръцете са изпънати надолу – “заключете” си лакътните стави и опрете ръцете до тялото / сбруята, защото след малко крилото ще се опита да излезе от пълния срив опитвайки се да изскубне управленията от ръцете ви с изненадваща сила. След преминаване през сривна скорост и влизане в пълен срив, крилото пада назад, често деформирано в специфична подковообразна форма (различна от подковата която се прави с А-вървите). Останало без опора(крило) тялото ви започва да пада надолу и се повлича назад от крилото. В този момент е много важно да не се паникьосате от падането ви надолу и назад и да пуснете управленията. Преждевременното пускане на управленията в неподходящ момент води до следващо рязко изстрелване на крилото напред и непредсказуеми последствия (несиметрични излизания, колапси, падане в купола). Знам за смъртен случай с тандем, когато след влизане в срив пилота изпуска управленията (поради голямата площ на крилото се изискват и по-яка физика), крилото се втурва напред и двамата с пасажера го достигат падайки в купола, оплитайки се в него без възможност да отворят запасен парашут до падането им във водата. След сривното втурване на крилото назад, то се опитва да възстанови полета си и тръгва напред. Само че движението му напред се спира от управленията (които държите здраво в ръцете си) и то тръгва пак назад. Получава се “пулсиране / помпане” на крилото напред и назад, чиято амплитуда се стабилизира малко след влизането в пълен срив. Инертните лашкания на тялото напред назад също намаляват и вече може да се съсредоточите върху пейзажа, показанията на вариометъра (7-8 м/с) и оставащата ви височината. По време на пълния срив е възможно да се получи бавно завъртане на крилото около вертикалната ос. Изчистете несиметричноста на позицията на ръцете или тялото в сбруята.

Втория начин за влизане в пълен срив е просто с рязко дърпане на управленията надолу докрай. По динамичен е, но след първоначалните мятания, поведението на крилото и тялото на пилота преминават в гореописания стандартен пълен срив.

Как се излиза от пълния срив?

Съществуват два варианта на излизане от пълен срив.

При първия вариант трябва да се наблюдават внимателно опитите на крилото за самовъзстановяване и съответните маховете му напред назад. Когато то достигне позиция максимално напред – отпускате управленията. Не го правете по време на движение на крилото напред, защото освобождаването му в този момент му позволява да се втурне изненадващо мощно и рязко напред (асиметрични излизания, колапси, падане в купола). Отпускането на управленията при започване на движение назад, кара крилото да прави по-малка амплитуда на движение назад. Съответно ще има и по-малка амплитуда / енергия при следващото движение напред. Макар и по-слабо втурването на крилото напред е впечатляващо и трябва да бъдете нащрек и да спрете с дозирано дърпане на управленията прекалено голямото втурване напред ако има опасност от колапс. Втурването на крилото напред го нахранва с обтичане, скорост и подемна сила. След няколко маха поради инертното забавяне от тежестта на пилота, крилото бързо намалява маховете напред-назад и влиза в нормален полетен режим. При по-чепати крила често е необходимо спиране на втурванията на крилото напред, като дозата на спиране намалява с всяко следващо втурване напред и така след 2-3 маха крилото преминава в нормален полетен режим.

Втория начин на излизане от пълен срив изисква по-голям контрол върху тялото и крилото. След някои от маховете напред на сринатото крило отпуснете частично (20-30%) управленията. Движението на крилото назад е по-малко, а следващото движение напред не е толкова енергично, както ако бяхте отпуснали изцяло управленията. При следващото движение на крилото назад отпускате управленията още малко. Следва по-голяма амплитуда, но по-плавно движение на крилото назад и напред. След около 3 такива дозирани отпускания на управленията в подходящите моменти крилото бързо възстановява нормален режим на полета. Недостатък на този метод е че е трудно да се удържат управленията (особено симетрично), когато ръцете не са изпънати надолу и заключени в лактите. При някои крила съществува и вероятност от преминаване в парашутиране на крилото при бавно излизане от пълен срив.

gallery/displ ... p?pos=-192 - ето пример за парашутиране

gallery/displ ... hp?pos=-93 - а тази снимка показва много ясно как крилото се е зад пилота


Последна промяна fsi на Пон Юни 19, 2006 2:29 pm, променена общо 9 пъти

Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Мар 15, 2006 2:42 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1930
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Трябва да е ясно че правенето на разни фигури и симулирането на разни ситуации въз основа четене на инструкции от форума е рисковано и изцяло на ваша отговорност. Ако искате системно да напреднете в акрото и безопаснотта на полетите - препоръчвам ви да се обърнете към опитен инструктор.
...

Фози
заради системното досаждане с латиница те глобявам с 3 часа тежък физически труд на Войнягово (което става предимно за прелети, и много рядко за акро :twisted:

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: ...
МнениеПубликувано на: Сря Мар 15, 2006 2:56 pm 
готов съм на тежък физ. труд дърпайки управленията на тандема, а ти ще си пред мене и няма да е само 3 часа :twisted:


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Мар 15, 2006 10:29 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Май 05, 2005 8:03 pm
Мнения: 8
Местоположение: Пловдив
Ето едно филмче което показва какви може да са последствията :evil:


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: ?
МнениеПубликувано на: Чет Мар 16, 2006 8:57 am 
Offline

Регистриран на: Пет Май 20, 2005 3:33 pm
Мнения: 83
Местоположение: София
фозка, беше правил едно филмче с камера на крака при пълен срив.
що не го качиш и коментираш по етапите, дето се виждат доста добре? ако го нямаш при теб - да взема да го изровя от моите архиви? :)

_________________
Асен Баръмов, MAC Para, Eden III


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Мар 16, 2006 10:10 am 
Offline

Регистриран на: Пон Мар 08, 2004 4:27 pm
Мнения: 465
Филмчето е много поучително.Проблема беше ,че пилота не можа напълно да срине крилото ,а точно в момента на срива не му достигна сила да го задържи във сривен режим и отпусна рязко спирачките.Да паднеш в крилото е според мен най-лошото което може да се случи,защото както се вижда от клипа не можа да се хвърли и запасен.Явно пилота се беше оплел във вървите.При различни крила поведенията при срив са различни,така че преди да се прави тази фигура според мен трябва да имаш поне 50 часа с крилото което ще сриваш.
Може и да греша,защото не съм специалист по сривовете,но то затва е форум -някой да ме поправи ако греша.

_________________
В дългосрочна перспектива вероятността за оцеляване на всеки един спада до нула.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: ...
МнениеПубликувано на: Чет Мар 16, 2006 11:21 am 
Aсенка незнам къде са dvd-та с филмчетата, ако го имаш резниго и го пусни на някое ftp.
Относно филмчето мисля, че пилота се стресна, защото си срина крилото нормално (в тази точка където пусна, управленията са супер леки), макар и малко а-симетрично, но пусна управленията в момент който е най-грешен. В тази фаза когато крилото е зад теб, управленията са супер леки почти без никакво напрежение. За запасния мисля, че пилота Zsofi просто незнаеше какво става :] смисъл тя се мъчеше повече да се разплита от колкото да метне запасен. (или поне аз така го виждам)


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Мар 16, 2006 5:15 pm 
Е ,дойде най-подходящото време и място да ви раскажа за моя опит със срив.
Непосредтсвено след като зажърших курс за начинаещи пр Ники Йотов ,при един полет на сопот реших да пробвам и срив . И така - започнах да обирам управленията докато в един момент плата на крилото хлатна и непосредствено след това крилото започна да пада назад ( раззпънато като в нормален полет). Да,обаче - направих една огромна грешка- ВЪОБЩЕ НЕ ЗНАЕХ КАК СЕ ИЗЛИЗА ОТ СРИВ!!! Нямах представа,че трудния момент е не на влизането,а на излизането .И така,както всеки новобранец би направил -пуснах управленията с мисълта,че крилото ще възстанови нормален полет. Само че- бях в долна граница на крилото и момента беше точно най-неподходящия за който спомена Фози. И така за секунда крилото изскочи напред и застана така,че аз видях крилото на фона на земята .ПОследва рязко дръпване на мен и сбруята към крилото. И така в посока средата на крилото(което между другото помня,че беше изпънато и с налягане в камерите) .Паднах в плата и усетих увеличаване на скоростта. Бях завит в крилото за секунда-две може би. Както наскоро разбрах-наричали го "завит подарък" . Та последва изсулването ми от крилото ,след което пропадане,докато вървите се изпънаха. Всичко щеше да е ОК ,ако от дясната страна вървите не се бяха вързали на сноб от колана,до около метър от плата.Опитах да ги развържа,но трудна работа.Контрирах с ляво управление,но крилото започна отново да дава признаци за предстоящ срив. Забравих да кажа- връзването на вървите ме вкарваше бързо в спирала, ако за момент спрях да контрирам . Нямаше начин- последва пускане на лявата спирачка и дърпане и хвърляне на запасния,който се отвори безпроблемно. Прибрах крилото дърпайки вътрешните А-върви. Късмета беше на моя страна- приземих се на пътя,който върви към станцията на лифта ,като крилото беше съвсем леко закачено.

Поучавайте се от грешките на другите.

Поздрави


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Мар 16, 2006 7:55 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Апр 01, 2004 9:49 pm
Мнения: 1672
Местоположение: Бургас
Име: Красимир Цонев
Ей тука има малко снимки - http://www.sa-paraglider.narod.ru/galery/Gagra2004.htm

_________________
MacPara Elan
Have nice flights!
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: пълен срив
МнениеПубликувано на: Пет Мар 17, 2006 10:04 am 
Offline

Регистриран на: Пет Май 20, 2005 3:33 pm
Мнения: 83
Местоположение: София
нагледен материал по темата:
първи филм
втори филм
трети филм
епизодите са подредени хронологично. в едно и три - оператора (Васко) е на земята. във втория - камерата е вързана за крака на Фози, явяващ се пилот ;-)
видеото е снимано есента 2005 на Сопот.

_________________
Асен Баръмов, MAC Para, Eden III


Последна промяна thefly на Пет Сеп 29, 2006 4:46 pm, променена общо 1 път

Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Мар 17, 2006 10:33 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Авг 29, 2005 10:33 pm
Мнения: 98
Местоположение: Правец
Име: Бисер Ликов
Много добри кадри и изпълнение!
RESPECT!

_________________
MAC PARA - INTOX
UP-Blues


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Нед Мар 19, 2006 6:22 pm 
thnx mate
more fun for the people


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пон Мар 20, 2006 6:24 am 
Offline

Регистриран на: Чет Дек 01, 2005 4:16 am
Мнения: 107
Местоположение: Melbourne
Фози, поздравления за доброто изпълнение и филмиране.
Тъй като рано или късно на всеки от сериозно летящите ще му се случи да се справя със ситуацията пълен срив на крилото, може би е добра идея всеки които има някакъв опит да го сподели тук (както негативен, така и изпитан опит на правилно изпълнение). И тъй като аз все още имам жълто около човката и нямам какво да споделя по отношение на радикалните парапланиристки техники ще си позволя да задам няколко въпроса:
- На клип #2 се вижда как Фози вкарва крилото в срив дълбоко изтегляйки управленията, лявата ръка е прилепена до сбруята и заключена в лакъта като по учебник, обаче дясната с обрано управление остава на нивото на карабинера. Какво е обяснението на това на пръв поглед “асиметрично” задържане на срива?
- В този конкретен случай каква е настройката на гръдния колан на сбруята- хлабав, стегнат (разстоянието между карабинерите) и как това влияе за по- плавно излизане от срива?
- Колко време е необходимото да се задържи крилото в срива преди отпускането на управленията (например броиш ли си 1....2.....3..... пускам......)или изцяло зависи от реакцията на крилото над теб без значение продължителността на задържане?
Асене, благодарности за публикуването на клиповете във форума.

Със здраве момчета и дълги часове удоволствие във въздуха.

Илин

_________________
FACE YOUR FEARS, FLY YOUR DREAMS!
Илин Илинов - Gradient "ASPEN 4" gold; Gin "Carerra"


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: ...
МнениеПубликувано на: Пон Мар 20, 2006 12:39 pm 
здрасти илински, как е сидни:)hope all is ok:) та на клип#2 ще видиш, че крилото не се срива симетрично (предполагам Laughing ) затова едната ми ръка е по-долу от другата(забележи, че и по-късно пускам дясната ръка) Попринцип трябва и двете ръце да са семетрични, но когато крилото не се срине симетрично, ръцете трябва да компенсират.
Относно гръдния колан на мен винаги ми е отпуснат докраи. Което помага за по-трудно насукване, а и по лесно даваш тялоSmile, а за броенето аз незнам да има нещо такова, а и при всяко крило е различно. Според мен е най-добре просто да разбереш фигурата(да я пройграеш в главата си) и когато го правиш (realOne) само като видиш крилото ще ти стане ясно кога, какво и колко.Smile дано ти помогне това инфо. ако има нещо ...u know:).
love


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие: ???
МнениеПубликувано на: Пон Мар 20, 2006 6:18 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Мар 20, 2006 6:09 pm
Мнения: 226
Местоположение: София
Поздрави на всички и евала за готината тема :lol:
Има ли някакво ограничение, за това колко време можеш да задържиш крилото в пълен срив? С каква максимална скорост пропадаш и няма ли опасност след определено време(скорост) прекарани в пълен срив, отварянето на крилото да е съпроводено с експлозия :twisted:


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 35 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов