Leonardo | ФОТО
Дата и час: Сря Окт 18, 2017 10:06 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 29 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: speed flying обучение?
МнениеПубликувано на: Нед Апр 26, 2015 8:11 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1919
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Днес на кацалката на Сопот наблюдавах приземяването на един спийд пилот, който не прецени добре последния завой на захода за кацане. Закъсня със завоя или може би се остави на вятъра да го отнесе към лифта, от където пусна към поляната, но мина през едно от дърветата достатъчно ниско за да си закачи крилото. Завъртя се като пергел и се заби в земята в посока СИ. Падането му бе несиметрично - първо единия крак посрещна земята, после другия и после се плъосна по очи. Удара не изглеждаше силен, защото нямаше отскок, но за съжаление при плъосването, десния му крак удари 3 см стърчащ от земята камък в областа на бедрото и го счупи.
След падането той се опита да стане и да види в какво се е ударил, но пак падна охкайки от болка.
Всичко това стана на 15 метра от мене и скочих да видя как е. Каза че си е счупил бедрото. Обадих се на 112. Спешна помощ дойде за 15 минути и когато го натоварихме видях неестествената чупка в бедрото му.
...
Докато чакахме линейката го попитах за опита му и се оказа че лети от 6 месеца, като преди е опитвал парапланеризъм. Ядосваше се че вероятно възстановяването му ще трае дълго, тъй като планували с други спийд пилоти да ходят да летят в Италия?!?
...
Предния ден гледах едно дълго приземяване до края на поляната на спийд пилот (може и да е бил същия), като друг - явно по-опитен и неформален лидер, го окуражаваше с викове и крясъци по време на приземяването.
Някак неестествено ми се струва да те помпат с адреналин или сам да се самонадъхваш в момент, когато трябва да си концентриран за приземяването.
...
Признавам си че съм промит мозък на тема крос кънтри и когато се появи акрото, се зачудих какъв му е смисъла. Опитах и разбрах че владеенето на крилото наистина е полезно и атрактивно, но също така се убедих че акрото не може да достигне дълбочината на крос кънтрите. В последствие и самите акро пилоти се върнаха в правата вяра и почнаха да прелитат насам натам.

После се появи доцелното кацане. Не намерих мотивация да го опитам, но от странични наблюдения си казах че има смисъл от него защото спасиха Расник да не стане каменоломна и все пак популяризират парапланеризма като цяло. За да си добър в доцелното трябва крилото ти да лети лошо, но това си е тяхна работа.

Последните години се появи спийд летенето. В началото ми бяха интересни няколко клипчета на комбинация на ски с подлитания, но после бързо ми омръзна. После спийд пилотите почнаха да летят и през другите сезони. Един от тях опита акро в Олудениз миналата година, падна си в купола и загина.
Днес, счупено бедро. Сигурно има и други инциденти за които не знаем, защото тази нова порода пилоти са във собствен филм и нямат чести контакти с другите.

Всичко това го пиша, за да подсетя спийд пилотите да потърсят начин как да практикуват любимия си спорт по-безопасно. Не че имам нещо против тях, но рано или късно ще почнат да пречат и на другите летящи.
Например на поляната на лифта имаше около 20 дечица, които си играеха навсякъде. Голямата скорост на приземяване на спийд крилата може да е фатална за някое от тях.
На запад, освен пилота биха осъдили собственика на земята, където става инцидента (затова са им толкова големи застраховките за трети лица). Може да се случат верижни реакции, които да повлияят на всички летящи, защото държавните органи не обичат да си правят труда да разграничават едно хвърчило от друго.
...
Освен липсата на обучение, участие в днешния инцидент има и този, който е продал екипировка на пострадалия пилот.
Вижте еволюцията на обявите в Parashop през годините, където пилотите почнаха да внимават на кого какво продават.
Нека по-опитните спийд пилота да помислят някаква система за обучение, за да въведат постепенно и безопасно нови пилоти в този спорт. Обучение не се прави с викове (ауууу, уау, как ти се размина копеуе, shit, fuck и прочие).
Почва се от простото към сложното. По едно упражнение на полет.
И малко теория.
Помислете и за мотивацията:
Първото ми приземяване на поляната на лифта бе случайно, на второто сринах крилото и се забих в земята, но под остър ъгъл и ми се размина. На третото кацнах на един покрив. На четвъртото реших че ми е рано за лифтаджийската поляна и много пъти кацах на големите поляни докато добия достатъчно опит.
Предлагам ви да смените мотивацията от атрактивни, но опасни за вас и другите приземявания до лифта в нещо по-екстремно - белите скали по източния склон на манастирска река. Там понякога прелитам между едни скални блокове, като тялото ми минава между тях, а крилото е отгоре. Естествено не го правете при осезаем източен вятър, защото според теорията и практиката там има ротор и низходящи.
...
а ние ще почакаме и който оцелее, ще го привестваме с добре дошъл в крос кънтри летенето.

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +12 / -1 
 
 Заглавие: Re: speed flying?
МнениеПубликувано на: Нед Апр 26, 2015 9:11 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 567
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
За съжаление измамната простота при практикуването на някои въздушни спортове е причина за много инциденти, било то на пътя с коли и мотори или с парапланери и спиид крила.

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: speed flying?
МнениеПубликувано на: Нед Апр 26, 2015 9:30 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 25, 2010 6:56 pm
Мнения: 298
Име: Димитър Миладинов
Цитат:
Първото ми приземяване на поляната на лифта бе случайно, на второто сринах крилото и се забих в земята, но под остър ъгъл и ми се размина. На третото кацнах на един покрив. На четвъртото реших че ми е рано за лифтаджийската поляна и много пъти кацах на големите поляни докато добия достатъчно опит.


Все пак околните са били достатъчно толерантни към теб навремето, за да те оставят да си направиш грешките от които да се учиш :)


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -4 
 
 Заглавие: Re: speed flying?
МнениеПубликувано на: Нед Апр 26, 2015 9:43 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Сеп 08, 2010 3:16 pm
Мнения: 269
Местоположение: София
Име: Боян Евстатиев
Ще кажа с други думи, което Петьо е написал. Мисля, че така начената темата е тесногръда. Има доста скрити инциденти от доста парапланеристи.
Всъщност има инциденти с всякакви занимания. Не бих бързал да меря кое е по-опасно и дали акро или мото или спийд се държат по-отговорно или не. До човек си е. Доста бг хс пилоти не знаят правила за реене и създават опасности, когато не летят хс, а реят. Доста тандемни пилоти травмират пасажери. Доста спийд пилоти създават опасности. Доста скиори създават опасности. Доста пешеходци се навират между шамарите. Пускат си децата по улици, кацалки. За поляната до Сопот, на която кацаме, съм съгласен, че трябва да я пазим. Да не правим инциденти. Да пазим играешите там деца и пораснали деца. Ама да му се не види, някаква култура на поведение си трябва от всички, не само от летящите.
Щото иначе става така, че крадецът вика "Дръжте крадеца".

_________________
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -2 
 
 Заглавие: Re: speed flying?
МнениеПубликувано на: Нед Апр 26, 2015 10:49 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 15, 2011 10:47 am
Мнения: 320
Местоположение: София
Име: Пламен Пунчев
Имаше една стара статия в която се обясняваше че това с което летим е без значение за инцидентите които правим. Единственото от значение е колко риск сме склонни да поемем. За това няма значение дали сме тръгнали да правим XC, акро или спиид, а и границата между трите е леко размита.

P.S.
Шестдневното обучение също не е добра практика за създаване на безопасни пилоти.


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -3 
 
 Заглавие: Re: speed flying?
МнениеПубликувано на: Пон Апр 27, 2015 4:34 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 967
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Инцидентите в най-честия случай са резултат от натрупване на грешки в следствие на грешни решения често породени от липса на знание и/или пренебрегване на рискове.
Ако изключим склонноста от поемане на риск от уравнението, остава лиспата на знание.

Спиидрайдинга според мен е изключително надценен като спорт по отношение на безопасност. Усещането за стабилност и реалната стабилност на крилото породена от малката квадратура и увеличеното крилно натоварване подлъгва много начинаещи пилоти към практикуването на спиидрайдинга. В повечето случаи тези пилоти нямат елементарни изградени преценки за полетни маневри при ниска скорост каквито дава парапланеризма. Иначе казано - хора които току що са взели книжка се качват на болид от формула 1 (по принцип мразя сравненията на коли с летателни апарати но за друго не се сещам).
Матиас Ротен (лека му пръст) който беше изключителен пилот и един от пионерите на спиидрайдинга загина именно по време на спиидрайдинг.
За младите пилоти които не помнят Матиас - той беше един от асовете на акро и ХС, понякога комбинирайки и двете.
За мен лично правилната прогресия към спиидрайдинг би била - парапланеризъм, акро, спиидрайдинг. Както при BASE скоковете е - скокове с парашут, скоскове с wingsuit, BASE, proximity flying. Никой от BASE-ърите не е започнал обратен ред или поне не е оцелял за да разкаже.
Пробвал съм спиид райдинг и чесно казано ми идва малко прекалено бързо. Нямам нищо против спиидрайдърите и им се кефя, но е факт че има изключително неподготвени пилоти между тях.

Неразбрах само какво общо има шестдневното обучение - прозвуча като злобен коментар.

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +7 / -1 
 
 Заглавие: Re: speed flying?
МнениеПубликувано на: Пон Апр 27, 2015 6:13 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1919
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
dimitar.miladinov написа:
Все пак околните са били достатъчно толерантни към теб навремето, за да те оставят да си направиш грешките от които да се учиш :)


През 98-ма и 99-та съм имал седмици на Сопот без други летящи наоколо. На поляната имаше повече коне и крави отколкото хора. Бях самоук, защото не знаех че сред останалите самообучаващи се имаше нещо като инструктори.
С пари на заем си взех на изплащане втора ръка състезателно крило за 1000 лева при заплата 200 лева. Запасен и каска си купих след 2 години летене. Почти нямаше мобилни телефони и интернет за да се информираш какво правят другите.

Трябва ли да се сравняваме с миналото?
Като тези дето се самонадъхват колко велика е била България на три морета, а нищо съществено не правят в настоящето :?

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +13 / -1 
 
 Заглавие: Re: speed flying обучение?
МнениеПубликувано на: Пон Апр 27, 2015 12:21 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юни 14, 2009 10:06 pm
Мнения: 169
Тук всичко е написано:

http://www.speed-flying.com/introduction

Най-важното което прочетох е, че е необходимо да имаш отлични умения като парапланерист преди да се захванеш със Speed-Flying :) :)


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -1 
 
 Заглавие: Re: speed flying обучение?
МнениеПубликувано на: Пон Апр 27, 2015 1:00 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1688
Име: Даниел Димов
тъкмо това щях да пиша - първо парапланер, после спийд глайдер

най-близката аналогия е колело и мотор - ако си карал колело като дете, бързо ще се научиш да караш мотор, но ако никога не си карал колело - не завиждам на инструктора ти за категория А - ще му побелеят косите :wink:


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -1 
 
 Заглавие: Re: speed flying обучение?
МнениеПубликувано на: Пон Апр 27, 2015 9:26 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Сеп 02, 2014 8:53 pm
Мнения: 61
Име: Gancho Bahchevanski
Подобен пример бих дал при мотористите .Мама и тати са купили на момчето Ямаха R1 щото скутерчето му е малко вече .


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: speed flying обучение?
МнениеПубликувано на: Вто Апр 28, 2015 12:23 am 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 15, 2011 10:47 am
Мнения: 320
Местоположение: София
Име: Пламен Пунчев
Летя "спиид" крила рядко, основно когато не става за XC или ми писне от XC. Тези крила ми позволяват да си разширя диапазона като условия и места от които летя. Не съм капацитет по въпроса, но имам опит различен от нулев за разлика повечето традиционни пилоти. От там и идват доста заблуди които ще се опитам да разсея. Слагам "speed" както и "miniwing" в кавички защото това е много широко понятие. Производителите го ползват за всички крила различни от традиционен парапланер. За да разберете дали някой кара Ямаха R1 или скутерче трябва като минимум да разберете каква е квадратурата на крилото, после тежестта на пилота с екипировката за да може да сметнете крилното натоварване. Предполагаемия глайд и вида на профила са също от значение. Чак след това може да си правите изводи за това кой с какво лети. Ако не го правите е все едно да сложите двулайнер и единичка по общ знаменател защото и двете били парапланери. Ще се опитам примери с крилата които съм летял или поне подлитвал.

Littlecloud Goose: Много нетипично крило. Не съм го летял и не се чувствам готов да го направя. Има много камери, тънък профил, добър глайд, арка като на XC крило. Някои правят по 150-200 км с такива крила докато тези с двулайнерите правят двойно.

Litlecloud Spiruline, Skywalk Tonilk и подобни: Това са тъй наречените мини крила. Имат относително тънък профил, източеност по-ниска от единичка и сносен глайд около 7-8. В момента летя последния модел Spiruline EZ 24 квадрата. За сравнение парапланера ми е 30 квадрата. С моите около 117-118 кг с екипировката крилното натоварване е около 5. В този му вариант крилото се държи като фриистайлър. Перфектно е планинско крило, за реене в условия в които не сте склонни да си извадите крилото от раницата. Има достатъчно енергия за перфектни спирали, SAT-ове и уинговъри. Трим скоростта му не е висока. Глайда му не отива на кино като натиснеш спиид (някои модели са с тримери). На кацане не изисква особена техника. Пробвал съм да го слупвам след като предварително съм му дал скорост, както и да го държа предсривно със помпане като един целен кацач при топ-лендинг. Изненадващо за мен върти термики, като по-силните ги центрира с лекота. Като изключим по късите върви и произтичащите от това особености се държи като леко претоварен парапланер и всеки летял такъв ще се справи с подобно крило. Това което е уникално е контрола който имаш с това крило. Ако някой с двайсет килограма по-лек от мен лети с това крило ще се чувства все едно лети единичка. По-малките размери не са скалирани както се прави при парапланерите. Колкото е по-малко крилото толкова по-малко камери и глайд. Иска се и повече опит. Има размер 7,5 който по мое мнение не е за летене.

Gin Bobcat/Yak, Ozone XT16/Firefly: Това са тъй наречените "speed flying" крила. Летял съм Bobcat 16 със ски и Yak 18 на крака. Имат широки камери, глайд около 5-6 и още по-малка източеност. Стават за планински крила, но е желателно да си сметнеш колко глайд е необходим за да стигнеш кацалката. Глайда е силно зависим от това къде са тримерите и колко са обрани спирачките (или последните колани). Обикновено се излита на обрани или неутрални тримери, лети се обрано докато не набереш комфортна височина. На кацане трябва да се слупва. Ако се каца като парапланер има голяма вертикална и хоризонтална скорост и боли. Сопот, Комините, Свещиплаз, Паскал, Беласица са ОК. Изисква се и старта да не е полегат ако се излитат на крака, особено за хора като мен (на възраст и с повечко килограми). Стават и за реене но трябват прекалено силно условия, което обикновено е свързано с неизбежна турболенция. Като фигури обикновено се правят барели, за друго рядко има височина по нашите планини. Термики и нормални турболенции не ги усеща особено. Лети се натоварено (около 6,5-8). При малка натовареност е парашут.

Gin Nano, Ozone Bullet/Fazer: Това са тъй наречените "speed riding" крила. Gin Nano прилича на Bobcat с 2-3 камери по-малко от всяка страна. Съответно по-лош глайд. Лошият глайд всъщност е плюс за тези крила. Идеята е да караш ски (freeride) до момента в който стигнеш място непосилно за скиори което да прелетиш. След това продъжаваш със ските. Лети се още по натоварено, максимум около 11, нагоре е неразумно.

Всичките тези крила колапсират рядко и се оправят бързо. Ако изключим факта че се летят ниско и се кацат на скорост са по-неподатливи на проблеми от традиционен парапланер.


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -2 
 
 Заглавие: Re: speed flying обучение?
МнениеПубликувано на: Вто Апр 28, 2015 7:54 am 
Offline

Регистриран на: Сря Сеп 08, 2010 3:16 pm
Мнения: 269
Местоположение: София
Име: Боян Евстатиев
Аз започнах с парапланер. След приблизително година и нещо, опитах така нареченото спийд летене. Които ме познават, знаят, че обичам да летя с всичко. Обичам ХС, акро (доколкото го мога), спийд летене... Моят неголям опит със спийд летенето и тази тема ме накараха да се замисля. Стигнах до извода, че всъщност за спийд летенето не се изисква предварителен опит с парапланер. Може да е плюс, ако го има, но и да го няма е ок. По-скоро се искат някакви начални познания за термики, турбулентност, ротор. Идеята е да не се навре някой със спийд крило на 3 метра от склон в подветрената страна, да не лети ниско в термично време и други подобни. Парапланер, спийд крило, миникрило, кайт са подобни, но според мен няма нужда човек да учи едното, за да стигне до някое от другите. Има курсове за спийд летене по света. Те не изискват умения за летене с парапланер. Има курсове по кайт сърф, които също не изискват нищо освен здрав физически човек. И курсовете по парапланеризъм не искат да предварително човек да е овладял кайт да кажем.

Виктор започна с парапланер. Именно за да е по-безопасно, да натрупа опит преди да се окачи под малко крило. Които го познават, знаят, че беше доста добър с парапланер, и много много добър в спийд летенето. Всички знаем, че с или без курс, с каквото и да е крило и пилот - инциденти се случват. Предпоставките са твърде много. И тях ги знаем. Чудя се в такъв случай защо се дърляме?...

Кажете ми един едничък клуб, който гордо да се изпъчи и да каже, че няма инциденти сред учениците си, преди или след обучението им...

_________________
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -2 
 
 Заглавие: Re: speed flying обучение?
МнениеПубликувано на: Вто Апр 28, 2015 2:03 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юни 14, 2009 10:06 pm
Мнения: 169
Xaoc написа:
Стигнах до извода, че всъщност за спийд летенето не се изисква предварителен опит с парапланер. ...


http://www.speed-flying.com/introduction :
Speed-Flying Requirements
For this reason, we urge that only experienced athletes partake in this sport. It is NOT a sport suitable for everyone. Speed-Flying involves both paragliding and skiing skills, but at the same time is unique from both, and therefore involves a new skill that should be learned gradually

Speed-Flying Beginners
If you are thinking about taking up Speed-Flying, it is recommended that you contact an experienced Speed-Flyer or Speed-Flying organization/school/instructor in your area and that you don't attempt to learn Speed-Flying on your own.

На Боян ли да се доверим или на speed-flying.com ?
Има ли лицензирано училище за Speed-Flying в България?
Колко от сега практикуващите това летене имат предишен опит с парапланер?

Ще цитирам и Виктор: viewtopic.php?f=9&t=4816&start=0
- Да имаш летателен опит преди това – парапланер или парашутизам!

- Парапланеризма ти дава адски много полезни знания, който са много ценни в преценката на ситуацията – мнооого важно!!!!..

- Според мен е задължително да имаш летателен опит въпреки, че в Алпите правят курсове за спеед райидинг но пък там се записваш на курса караш 5 дена и тва е. Но там си ти казват, че този курс не е достатачен и ти треа още много.


Последна промяна ognian на Вто Апр 28, 2015 2:12 pm, променена общо 1 път

Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: speed flying обучение?
МнениеПубликувано на: Вто Апр 28, 2015 2:08 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Сеп 08, 2010 3:16 pm
Мнения: 269
Местоположение: София
Име: Боян Евстатиев
Оги, в цитираното от теб пише, че спийд летенето включва умения от ски и парапланеризъм, но в същото време е различно и от двете, поради което е всъщност ново умение, което трябва да се научава постепенно. Пише още, че ако искаме да се учим на спийд летене, е препоръчително да се свържем с опитен спийд-пилот или спийд-организация/училище/инструктор и да не се опитваме да го учим сами.
Хората не знаят законовото уреждане на нещата с летенето във всяка страна и са написали възможните варианти.

Моля, без крайни изказвания при недостатъчно знание на английски. Що се отнася до доверяването - всеки си решава дали на интернет сайтове, дали на тв или на вестници да се доверява. Аз предпочитам да мисля, вместо да взимам наготово. И понеже дискусията продължава в стил заяждане, стига толкова от мен. Имате глави на раменете - ако искате ги използвайте, ако искате - не.

_________________
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -1 
 
 Заглавие: Re: speed flying обучение?
МнениеПубликувано на: Вто Апр 28, 2015 2:18 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юни 14, 2009 10:06 pm
Мнения: 169
Ето ти превод на български, Бояне. Не знаех че не разбираш английски, извинявай!
"Поради тази причина, ние призоваваме само опитни състезатели да участват в този спорт. Това не е спорт, подходящи за всеки. Speed-Flying включва както парапланеризъм и ски умения, но в същото време е уникална и от двете, и следователно включва ново умение, което трябва да се научи постепенно. Както при всеки екстремен спорт, отделете време и не бързайте неща. Най-малкото, трябва да имате и двете отлично парапланеризъм, както и ски опит."

кое не е така? кое не си разбрал?
Иначе мнението си е твое, дръж си го за себе си и не втълпявай на другите колко е безопасно това явление.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 29 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов