SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

speed flying обучение?
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=9&t=8010
Страница 2 от 2

Автор:  ppountchev [ Вто Апр 28, 2015 3:19 pm ]
Заглавие:  Re: speed flying обучение?

Цитат:
LEVEL I : 3 > Wingload > 5
For varied use, suitable from 100% beginner pilots (learning/school, mountain flying, soaring, thermic, fly-downs, ski). It has virtually no pitch, is reactive during roll, moderate height loss during 360s, large brake travel. Similar speeds to a paraglider.


Ето и още един цитат на английски ... има много такива от повечето производители като ключовата дума за кого става е "Wingload", а не сертификация като при парапланерите.

Автор:  Viper_Weasel [ Вто Апр 28, 2015 4:38 pm ]
Заглавие:  Re: speed flying обучение?

Не мисля че темата е за стабилността на спиид крилата а за фактора скорост. Спиис крилата са по бързи и оставят по-малко време за реакция от страна на начинаещи пилоти. Спиид крилата които не са особенно бързи все пак се характеризират с по-голяма загуба на височина при завои до голяма степен поради малката източеност и квадратура. Всички тези фактори свеждат времената за реакция дори в стандартни ситуации до много ниски нива.
Моят опит показва че времето за реакция е основният проблем на всички начинаещи - хората реагират (пре-реагират или недореагират) на дадена ситуация различно и особенно динамично в началните стадии на оабучение. Ето защо според мен минаването през парапланеризъм би трябвало да е задължително.
Аналогията с колелото и мотора ми хареса и по-адекватна - само че си представете и двете неща без спирачка.

Автор:  Topuzov [ Сря Апр 29, 2015 8:06 am ]
Заглавие:  Re: speed flying обучение?

За себе си съм сигурен че не бих имал няколко крила с различна квадратура, за да летя в различни условия/стилове. Мисля, че летя твърде малко за да може да съм адекватен с всички.

Автор:  niki [ Чет Апр 30, 2015 6:05 am ]
Заглавие:  Re: speed flying обучение?

Бояне,
сигурно си прав че е възможно да започнеш спийд летене (летене с малко крило) без да се обучаваш на стандартен парапланеризъм, но при условие че имаш някакво обучение, което не съм чувал да се провежда в България.
Иначе думите ти могат да се тълкуват, че трябва просто да си купиш спийд крило и да се измяташ от някакъв старт, където да се самообучаваш, между другото, от близките до потрошаване ситуации.
Поради голямата си скорост на летене, предполагам че спийд летенето не е приложимо на учебния баир (освен при силен вятър) и трябва да се почне директно от високата планина.

Ето защо пилотите на малки крила трябва да помислят за система за обучение и безопасно въвеждане на новодошлите, а не просто да им помпат адреналина и да им организират летене в силни пролетни условия в Доломитите.
....

Първия опит за малко крило бе Shockwave на Nova, като при него концепцията бе да се лети по-бързо на прелет в силни условия. За съжаление се оказа, че е доста реактивно на външните условия и Петко загина.

След известна пауза, Матиас Ротен и Джин започнаха да разработват летене и ски с малки крила, предполагам донякъде насърчавани от туристическата ски и лифт индустрия в Алпите.
Парапланериските крила, бяха еволюирали от парашутиските за да достигнат сегашните си качества, но производителите на мини крила ги направиха отново да приличат на парашути, защото не се интересуват толкова от качество на планиране, колкото от устойчивост при големи скорости.
Така наречената pitch stability е значително подобрена, но продължава да е проблем, защото след срива Виктор е паднал в крилото си именно поради гмуркане на крилото напред.

Моят извод е че този нов спорт е все още в развитие. Поради разнообразието на пилотите и условията не са изяснени целите (в крос кънтрито е да летиш високо и далече, в доцелното да кацнеш в точка, в акрото да правиш красиво сложни фигури). Ето защо трябва да се внимава, да се анализира и да не се учите копирайки буквално нещо дето сте го видяли в youtube.

Автор:  Pastora [ Пет Май 01, 2015 8:26 am ]
Заглавие:  Re: speed flying обучение?

+10 на Ники за темата която е отворил.
Това, което разбирам аз е ,че той от позицията на огромния си опит в летенето с парапланер и като инструктор се опитва да предпази от неприятни инциденти бъдещите спиидфлаиъри.
Това, което ме учудва е ,че именно представители на спиид летенето му опонират.

Колеги внимавайте какво пишете в тази тема , тъй като тя се чете и ще се чете от млади хора които тепърва са решили да се занимават със спиид летене. Добре е те да не се заблуждават ,че ще станат добри и безопасни пилоти на спид глайдер ако не са минали през нормален курс и летене с парапланер!!!

Автор:  Росен [ Пет Май 01, 2015 1:05 pm ]
Заглавие:  Re: speed flying обучение?

Според мен качества подходящи за спийдлетене, могат да се изграждат с парашутни скокове. Не виждам никаква връзка на спийдлетенето с парапланеризма. Парашутистите отдавна скачат с летящи крила, и с все по-малки квадратури. Със сигурност имат методика за обучение и критерии за преминаване от по-ниско ниво към по-високо.

Автор:  Viper_Weasel [ Пет Май 01, 2015 5:22 pm ]
Заглавие:  Re: speed flying обучение?

Спиид летенето се характеризира със скорост (спиид) която при парашута липсва, именно тази скорост според мен повишава рисковият фактор поради намалените времена за реакция. парашутите освен ако не са спортни 10 квадрата или други подобни надали имат дори близка маневреност и скорост до тази на спиид крилата. Да не говорим че ниският център на тежеста при парашутите ги прави и допълнително по-стабилни.

Автор:  Росен [ Пет Май 01, 2015 6:55 pm ]
Заглавие:  Re: speed flying обучение?

Не мога да се съглася, че центъра на тежеста е по-ниско при парашутите без да видя цифри. http://www.google.bg/url?sa=i&rct=j&q=& ... 4751943897
Парашутите са се развили много за времето, в което не съм се занимавал и съм чувал от мои приятели и децата на мои приятели, че скачат с 17-18 квадрата, чувал съм и за скорости 70км/ч и по-високи.
Прегледах отново темата и видях, че хора които се занимават с това летене не отричат, че парашутизма е полезен и леко ще заобля първото си мнение. Изречението " Не виждам никаква връзка на спийдлетенето с парапланеризма." да се разбира всякакъв летателен опит е полезен.

Автор:  ppountchev [ Съб Май 02, 2015 3:57 pm ]
Заглавие:  Re: speed flying обучение?

Пиша за последно по темата защото имам чувството, че говорим на различни езици. Въпросите които възникват по темата са следните:

Необходимо ли е обучение? Необходимо е като за всяко друго летене поне в началото. След като можеш безопасно да излиташ и кацаш от там нататък приятелите с опит са по-полезни от инструктурите. Целта е всеки сам да си намери баланса между плавен и безопасен прогрес от една страна и бързо но рисково придобиване на умения.

Може ли „спиид“ крило да е безопасно? Може, ако се лети ненатоварено, на ниска скорост. Тогава думичката "спиид" не пасва. Имаше една шега че Bobcat с обрани тримери е Pussycat. Ненатоварено миникрило е парапланер и може да се лети като такъв. Разликите са по-къси върви (-), компенсира се с по-малка източеноност (+). Глайда е аналогичен на единичка. Това са перфектните "спиид" крила за новобранец особено такъв минал през парапланеризъм. Спокойно може и да е първо крило. След това за да прогресирате сменяте крилата със все по-малки. Да се избират правилните условия също помага. За да не кажете че съм субективен проверете сертификациите на Gin Yeti (2011) (олекотено Bolero 4), Ozone Ultralight 3 (oлекотен Element 2) и Littlecloud Spiruline EZ размери XL и XXL (само тези са сертифицирани). Първите две от тези крила са на база чисти единички, но тъй като са таргетирани като планински са сертифицирани в повече от един теглови диапазон и с голям „wingload“. Ще стигнете до следните „изненадващи“ факти:
- По–големите размери са по-безопасни.
- При еднакво претоварване миникрило е по-безопасно от единичка. Предполагам е заради по-малката източеност.
- Претоварването влияе отрицателно повече на парапланерите от колкото миникрилата.

Предполагам горните неща са в още по-голяма степен верни за чистите „спиид“ крила с малки особености. Тези крила нямат добър глайд и при липса на скорост кацат като парашут (предполагам някой по-наточен), т.е. с голяма вертикална скорост и е необходим PFL. За да не се стига до там е необходима да е натоварено или поне да се насвири към земята или и двете за да се слупне като хората. За това са необходими умения които най-безболезнено се придобиват със ски, там скороста на кацане е без значение.

Цели на „спиид“ летенето. Те са простички и ясни:
- Да се лети когато е силно за голямо крило, примерно на склон и особено при силен бриз на морето.
- Да си доставиш удоволствие дори когато правиш парашутка (вечер след работа, зимата, кофти облак над старта).
В този смисъл тези крила не „ядат“ от времето за XC и помагат да се поддържа форма зимата или просто при липса на условия за дълъг полет . Между другото ако направя XC полет и уцеля няколко баници на целно със спиид крилото как ще ме категоризирате, като „спиид“ , XC пилот или целен кацач. Това вече е правено многократно от други хора.

Аз лично засега бягам от комбинацията много летящо и много бързо крило. Nova Shockwave и Littlecloud Gouse са точно такива.

Автор:  Skyhiker [ Нед Май 03, 2015 8:46 am ]
Заглавие:  Re: speed flying обучение?

Както обикновено, нещата се свеждат до начина на мислене и манталитета.

Ето какво се случва на практика. Някой гледа яко клипче в нета ( без значение с кола, мотор, парапланер или спиид крило) и решава че ще "пробва". По стара българска традиция, и в повечето случаи поради липса на достатъчно средства, се икономисва от обучение и техническа изправност на оборудването. Тук вече са на лице два основни фактора за инцидент, като добаваи и липсата на опит и готово.

По-принцип ако човек има желание, може да се научи да прави доста неща класифицирани като рискови, без да застрашава излишно живота и здравето си. Много е важно обаче да се подхожда методично и с мисъл, важно е да се черпи познание от подходящите източници и да се надгражда стъпка по стъпка, като се избягва ефекта на стадото.

Не съм летял със спиид крило все още, но минах от парапланер през парамотр, паратрайк и мотоделта и при всички ВС принципа е все същия.:
Теория, практика с инструктор, соло практика, като е много важна преценката на обстановката във въздуха и обективната преценка за собствените възможности.

Автор:  niki [ Нед Май 03, 2015 7:21 pm ]
Заглавие:  Re: speed flying обучение?

Пламене, благодаря за изчерпателните отговори.

ppountchev написа:
Необходимо ли е обучение? Необходимо е като за всяко друго летене поне в началото.

Тъй като темата вероятно се чете и от кандидат спийд пилоти, добре би било тук да се публикуват контакти на инструктори и училища по спийд летене. Ако такива все още липсват в България, то поне посочете контакти на опитни спийд пилоти, които биха се наели да въведат начинаещите по-безопасно в този нов спорт.

Автор:  niki [ Съб Май 16, 2015 8:13 pm ]
Заглавие:  Re: speed flying обучение?

След като узнах малко повече за спийд летенето, искам да се извиня на колегите за първоначалното си мнение в тази тема. Емо и Ясен ( parafly.org ) са се захванали сериозно с този спорт. Имат учебници и опит да въведат адекватни начинаещи в спийд летенето без предварителен опит в парапланеризма и въпреки някои съображения също мисля че е възможно да се практикува достатъчно безопасно.
Въобще става въпрос за едно фенско начало и другарска взаимопомощ, каквато почти не остана в овехтелия и комерсиализирания ни парапланеризъм.

Автор:  Xaoc [ Нед Май 17, 2015 7:09 pm ]
Заглавие:  Re: speed flying обучение?

И браво на Ники, че е готов веднага да зарови томахавката в името на нещото, което ме прави най-щастлив - летенето! Ники, ти си от последните мохикани навярно. Поне от последните, които аз познавам. :)

Автор:  niki [ Пон Май 18, 2015 10:11 am ]
Заглавие:  Re: speed flying обучение?

В Библията пише "не съди за да не бъдеш съден" т.е. дори древните са прозряли човешката ограниченост в сложния околен свят и са искали да предпазят човека да не се вживее в ролята на Бог. С цялото налично знание днес има още по-голямо изкушение да даваме оценки, да отхвърляме това и да приемаме онова. Стремежа да опростим света около себе си води до духовно осакатяване и липса на експериментален материал. Еволюцията на живата природа се базира на два основни принципа - генератор на случайности (мешането на гените) и селектиращи механизми.
Същото е валидно и в нашата сфера. Трябва да приветстваме пионерите да генерират нови неща в летенето (независимо дали е акро, спийд, доцелно...) и да оставим селектиращите механизми (гравитация, пари, суета...) да работят...
...
Доскоро мислех, че има нещо сбъркано в мотивацията при акрото, спийд летенето, base jump, където движените от адреналин хора имат основна цел да вдигнат летвата спрямо предишния път, а това води до честна неизбежна смърт или страхливо самозалъгващо зацикляне.
След няколко късметлийски оцелявания, реших че адреналина не ми е цел и се насочих към знанията и красотата. И тъй като прелетите изобилстват от знания и красота за няколко живота напред, поисках да ги споделя с другите. Почнах да обучавам, възгордявам и се улисах дотам да отричам всичко различно.
Благодарение на тази дискусия разбрах, че греша и ще се опитвам да не преча на другите.
...
Небето е голямо за всички и трябва да намерим начин да съжителстваме.
За да не си пречим трябва да въведем някакви правила за излитанията и приземяванията.
Например на старта на Сопот разпъват тандеми, уикенд пилоти и над тях спийд пилоти. Как да се урегулират излитанията на дълго разпъващите се многобройни парапланеристи на които има трябва сравнително малко разстояние за излитане или бързо приготвящите се спийд пилоти, които имат нужда от по-голяма полоса за излитане?
Кой е виновен, ако спийд пилот тръгне да излита в момента в който някой вдигне крило пред него? (това вече е ставало с парапланери, но със спийд крила ще е още по-силен сблъсъка).

На кацането учим нашите ученици да изпълняват правоъгълен заход за кацане, почващ от амфитеатъра, отсечка по вятъра над манастира, отсечка със страничен вятър по северния край на поляната успоредно на реката и преди лифта завиване на ЮИ за последното планиране и кацане срещу вятъра. Почти винаги преди финалното планиране има нужда от 1-2 S образни завоя за загуба на височина. Правоъгълния заход се ползва по летищата и на всички натоварени парапланериски кацалки, защото позволява включването и приземяването на много крила. Чисто S образното кацане блокира пространството за другите и е възможно за максимум 2-3 крила едновременно.
Добре би било на Сопот всички да кацат с правоъгълен заход. Вече имаме и Летателни апарати с различни скорости (пара и спийд).
Едно от основните правила в авиацията е по-бързия да пази по-бавния (балоните са с предимство пред параланерите, парапланерите са с предимство пред делтите, делтите са с предимство пред безмоторниците, безмоторниците са с предимство пред самолетите).
Друго правило е че по-ниския при приземяване има предимство пред по-високия.
Трето правило е че можеш да изпреварваш отляво или отдясно, но не и от долу ако сечеш траекторията на приземяващ се летателен апарат.
Трафика на Сопот ще се увеличава и лека полека трябва да намерим начин да не си пречим, за да можем да се радваме един на друг.

Страница 2 от 2 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/