Здравейте всички, радвам се да видя грамотна дискусия за спиралата и в нашия форум. Браво Фозка добре си описал фигурата. Абе красива работа е спиралата,
вероятно за това е толкова популярна сред пилотите навсякъде по света.
Обаче както всяко красиво нещо (въобще не си мислете че правя сравнение с жените
) и тука опасностите ги има и то в изобилие(Фозката вече спомена за огромните G които могат да бъдат генерирани изключително бързо).
Напоследък за по малко от месец трима пилоти загинаха в резултат на “заключване” в спирала в USA, Italy и Spain. Тази тъжна статистика възбуди сериозна дискусия в
http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=6902 за причините поради които пилота не е в състояние да излезе от спиралата и остава заключен до земята......
Вярно е че звучи страшно, но така е с всяко нещо което не се познава достатъчно добре. Аз съмият съм правил спирала два пъти, нищо екстремно, само изучавах реакцията на крилото и физическото усещане във фигурата, за по-дълбоките експерименти обаче смятам да запиша SIV курс! Мисля че четенето и споделяне на опит също много помага и е добре да го направим тук във форума, за да има всеки достъп до него. Живота не е толкова дълъг, а и торбата с късмет едва ли е толкова голяма за всеки от нас, че да успее да научи всичко сам.
От написаното в
www.paraglidingforum.com могат да се извадят няколко мнения и препоръки които ще перефразирам и ще се радвам ако всеки изрази становището си:
1.
Крилата от клас DHV1, DHV 1-2 създават фалшиво чувство за сигурност в спирала – при нормална (не много стръмна) се съпротивляват на спиралата и излизат лесно дори и без намеса на пилота (ръцете горе, тежестта на тялото в средата на сбруята), но когато нещата отидат към зле и крилото се заключи в стръмна спирала излизането става изключително трудно. В тази ситуация стабилността на крилата от DHV1, DHV 1-2 се превръща в недостатък. Поради по-малката разпереност в сравнение със спортните те се завъртат по-лесно.
2.
Заключени в стръмна спирала DHV1, DHV 1-2 крила излизат по-трудно в сравнение със спортните крила!?
3.
Паника на пилота и неадекватни реакции kaто причина- обикновено след асиметричен колапс водещ до влизане на крилото в спирала и много бързата й ескалация до самозаключване в стръмна спирала. Препатили споделят че това става много бързо и силата която трябва да се приложи на спирачките за забавяне и излизане от това състояние е ОГРОМНА!
4.
Препоръчва се да се изтеглят двете управления едновременно като първоначална реакция за бързо излизане от стръмна спирала, тук да се има предвид опасността от динамичен срив – от двете злини по-малката. (А French instructor (Marc Boyer IIRC) recommends pulling BOTH brake handles as an initial corrective measure to return the wing to normal flight)
5.
Когато нещата излезат извън контрол – хвърляй резервния парашут. Колкото по-бързо, толкова по-добре особено ако не си много високо. Всяка секунда забавяне те води все по-бързо и по-близо до земята.....!
Искрено пожелавам на никого да не се случва да попадне в такава ситуация, със сигурност обаче само добри пожелания не са достатъчни, нужни са теоретични знания и много много полети без да надценяваме летателните си способности!
Предполагам, че по-опитните летатели ще има какво да споделят, така че дискусията е отворена.......
Хайде със здраве и да се пазите
пък аз да ходя да си карам сърфа в океана, че при тези силни ветрове и зимни условия за друго не става