Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пет Дек 15, 2017 4:46 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 66 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3, 4, 5  Следваща

Правили ли сте спирала?
Не! 36%  36%  [ 27 ]
Да! С максимално пропадане 10м/с 25%  25%  [ 19 ]
Да! С пропадане над 10м/с 39%  39%  [ 29 ]
Общо гласове : 75
Автор Съобщение
 Заглавие: Спирала
МнениеПубликувано на: Пет Юни 02, 2006 11:40 pm 
Сори за закъснението ама..сопот...много летене..хаха


Нека първо да кажем няколко думи за фигурите като цяло. Има два вида фигури - SIV и акробатика.
SIV – сигурност в полет. Тоест всеки пилот(независимо дали е акро или кроскънтри) трябва да ги владее и познава отлично. Това са фигури, които изграждат правилните реакции на пилота. Под правилни реакции се има в предвид не да се замислиш върху ситуацията и да действаш, а директно да реагираш. Тоест да стане инстинкт, нещо от теб. SIV включва в себе си контрол на маховете на крилото(напред, назад и настрани), всички видове колапси(със и без спийд система) Б-срив, различните видове спирали, wingover-и, пълен срив и негативна спирала. Владеенето на всички тези фигури позволява на пилота да управлява крилото си на максимум. Владеенето на фигурите не означава да направиш 5 пъти Б-срив или негативна спирала и да си мислиш, че вече ги познаваш, а да ги правиш съзнателно и без страх.
Акробатиката като сат, хеликоптер, тъмблинг... са основно за fun, но благодарение на тях можеш да изучиш различните граници на крилото си, да го контролираш в различни състояния и да трансформираш различните видове енергии.
Спиралата е една от основните фигури и всеки, който мисли да лети трябва много добре да я владее. Това е най-ефективната фигура за губене на височина, събиране и разлагане на енергия.
Можем да разграничим 3 вида спирали – плоска, стръмна и асиметрична. В тази тема ще опишем плоска и стръмна. Асиметричната е малко по- трудна за изпълнение, затова ще я обсъдим в отделна тема.

Как се влиза в спирала?

Излизате срещу вятъра, накланяте тялото надясно и започвате бавно, прогресивно да опъвате дясното управление. В началото се получава завой на 360 градуса с голям радиус, но постепенно радиуса намалява, а скоростта нараства. Тук е момента да обясним разликата между плоска и стръмна спирала.
При плоската спирала крена на крилото спрямо хоризонта е от 45 до 60 градуса и вертикална скорост от 5 до 9 м/с (пропадане). В това положение крилото се опитва да излезе, затова трябва да се компенсира с управление и тяло. Компенсирането трябва да е с много тяло и по-малко управление. (управление = губене на енергия и скорост).
Кога спиралата става стръмна? Още малко управление и крилото се завърта с камерите към земята. Скоростта и претоварването рязко нараства и тенденцията за излизане изчезва. Вече е достатъчно съвсем малко управление, за да задържите крилото в това състояние. Доста често срещано явление при крилата от DHV клас 1 и ½ е да се самозаключат в стръмна спирала, което е доста неприятно ако нямате опит и тренинг с претоварването.
Спиралата трябва да се изучава постепенно! Първоначално започнете с леки завои с много тяло и малко управление, за да се научите как да излизате от нея (най-важната част).

Как се излиза от спирала?

В следствие от спиралата вече сме събрали доста скорост и енергия, затова трябва да разложим тази енергия плавно. Повечето крила излизат като центрираш тялото и отпуснеш постепенно управлението. Ако много сме затегнали спиралата крилото прави още един завой и преминава към плоска спирала. При прехода между двете спирали, сте натрупали доста скорост, затова е добре да дадете много тяло и малко управление надясно, за да разложите енергията в още един завой.
Ако излезем бързо енергията, която сме натрупали може да ни изиграе лоша шега. Какво става ? Спираме въртенето, но разполагаме с голям излишък от скорост, която се преобразува във височина. Крилото е изостанало зад нас, губи скорост(опасност от сриване и парашутиране) и след това се изстрелва напред. Трябва да сме готови да спрем гмуркането (опасност от челен тък).


Внимание!!!
Тази фигура трябва да се изучава постепенно и внимателно под наблюдението на инструктор или поне от някой, който я познава добре. Има няколко неща, с които трябва да се внимава – претоварването (възможно е да стигне до над 4G), излизането и плавно разлагане на скоростта.


Последна промяна fsi на Пон Юни 19, 2006 2:29 pm, променена общо 1 път

Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Юни 06, 2006 1:27 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Мар 27, 2006 10:14 am
Мнения: 81
Местоположение: ROTOR - UAE
Звучи страшно.....


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -1 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Юни 06, 2006 2:25 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Мар 08, 2004 4:27 pm
Мнения: 465
http://paragliding-bulgaria.com/article ... g=bg&pg=50
Предполага се ,че сте чели и това.
Още по страшно ,ако съдим по заглавието.

_________________
В дългосрочна перспектива вероятността за оцеляване на всеки един спада до нула.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: мдам...
МнениеПубликувано на: Вто Юни 06, 2006 6:50 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Май 20, 2005 3:33 pm
Мнения: 83
Местоположение: София
в зората на авиацията се е смятало за опасно завоите да се правят с крен, лупинга е бил фигура за самоубийци, свределът се е считал за неминуема смърт.

опровергаването на тези фундаментални истини е спасило много животи :)

фърча от една година и ми стана любопитна фразата за крила DHV 1 и 1-2 да се 'самозаключват' в спирала. а коментарите 'много страшно' нещо малко информация подават.

та.. как става 'отключването'? :)))

_________________
Асен Баръмов, MAC Para, Eden III


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Юни 06, 2006 8:10 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 26, 2005 11:35 am
Мнения: 676
Местоположение: София
Име: Христо Джамбов
от скромния ми опит ...
връщаш тежеста в средата и много плавно и едновременно отпускаш вътрешното управление и дърпаш външното. Ако го направиш по-бързо, крилото спира, ти излизаш напред=>опасност от срив, да речем че го избегнеш, крилото се стрелва напред => опасност от тък. Даже както е написал Фози, може и без външно управление. така ще излезеш в широк завой обратно към глайд.
Важно е да се знае, че управленията стават изключително чувствителни. Поне на моето крило е така /Gradient Golden 28/.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Вто Юни 06, 2006 9:20 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Дек 20, 2004 8:17 pm
Мнения: 82
ako izleze6 mnogo burzo i v lu4aq kakto ti kazva6,te istrelq napred togava ako iska6 moje6 da drupne6 upraleniqta do dolu )) tva se kazva dinami4en sriv :P


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Сря Юни 07, 2006 6:43 am 
Offline

Регистриран на: Чет Дек 01, 2005 4:16 am
Мнения: 107
Местоположение: Melbourne
Здравейте всички, радвам се да видя грамотна дискусия за спиралата и в нашия форум. Браво Фозка добре си описал фигурата. Абе красива работа е спиралата,
вероятно за това е толкова популярна сред пилотите навсякъде по света.
Обаче както всяко красиво нещо (въобще не си мислете че правя сравнение с жените :D) и тука опасностите ги има и то в изобилие(Фозката вече спомена за огромните G които могат да бъдат генерирани изключително бързо).
Напоследък за по малко от месец трима пилоти загинаха в резултат на “заключване” в спирала в USA, Italy и Spain. Тази тъжна статистика възбуди сериозна дискусия в http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=6902 за причините поради които пилота не е в състояние да излезе от спиралата и остава заключен до земята......
Вярно е че звучи страшно, но така е с всяко нещо което не се познава достатъчно добре. Аз съмият съм правил спирала два пъти, нищо екстремно, само изучавах реакцията на крилото и физическото усещане във фигурата, за по-дълбоките експерименти обаче смятам да запиша SIV курс! Мисля че четенето и споделяне на опит също много помага и е добре да го направим тук във форума, за да има всеки достъп до него. Живота не е толкова дълъг, а и торбата с късмет едва ли е толкова голяма за всеки от нас, че да успее да научи всичко сам.
От написаното в www.paraglidingforum.com могат да се извадят няколко мнения и препоръки които ще перефразирам и ще се радвам ако всеки изрази становището си:

1. Крилата от клас DHV1, DHV 1-2 създават фалшиво чувство за сигурност в спирала – при нормална (не много стръмна) се съпротивляват на спиралата и излизат лесно дори и без намеса на пилота (ръцете горе, тежестта на тялото в средата на сбруята), но когато нещата отидат към зле и крилото се заключи в стръмна спирала излизането става изключително трудно. В тази ситуация стабилността на крилата от DHV1, DHV 1-2 се превръща в недостатък. Поради по-малката разпереност в сравнение със спортните те се завъртат по-лесно.
2. Заключени в стръмна спирала DHV1, DHV 1-2 крила излизат по-трудно в сравнение със спортните крила!?
3. Паника на пилота и неадекватни реакции kaто причина- обикновено след асиметричен колапс водещ до влизане на крилото в спирала и много бързата й ескалация до самозаключване в стръмна спирала. Препатили споделят че това става много бързо и силата която трябва да се приложи на спирачките за забавяне и излизане от това състояние е ОГРОМНА!
4. Препоръчва се да се изтеглят двете управления едновременно като първоначална реакция за бързо излизане от стръмна спирала, тук да се има предвид опасността от динамичен срив – от двете злини по-малката. (А French instructor (Marc Boyer IIRC) recommends pulling BOTH brake handles as an initial corrective measure to return the wing to normal flight)
5. Когато нещата излезат извън контрол – хвърляй резервния парашут. Колкото по-бързо, толкова по-добре особено ако не си много високо. Всяка секунда забавяне те води все по-бързо и по-близо до земята.....!

Искрено пожелавам на никого да не се случва да попадне в такава ситуация, със сигурност обаче само добри пожелания не са достатъчни, нужни са теоретични знания и много много полети без да надценяваме летателните си способности!
Предполагам, че по-опитните летатели ще има какво да споделят, така че дискусията е отворена.......

Хайде със здраве и да се пазите
:wink:
пък аз да ходя да си карам сърфа в океана, че при тези силни ветрове и зимни условия за друго не става :D

_________________
FACE YOUR FEARS, FLY YOUR DREAMS!
Илин Илинов - Gradient "ASPEN 4" gold; Gin "Carerra"


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: спирала с DHV-1
МнениеПубликувано на: Сря Юни 07, 2006 7:59 am 
Offline

Регистриран на: Пет Май 20, 2005 3:33 pm
Мнения: 83
Местоположение: София
Моята малка практика:

Нормална спирала с учебно крило: крилото постоянно имаше тенденция да излиза от фигурата и малко трудно му намерих правилното съотношение спирачка/пренасяне на тежестта, но когато стана - фигурата се закова.

Стръмна спирала с учебно крило: след първите 3 витки реших да изляза. Знаех, че излизането трябва да е постепенно, затова само пренесох тежестта в средата и отпуснах вътрешната команда. Възможно е да съм дал леко и външна команда за малко. След това изчаках. След 2-3 витки крилото си излезе нормално.

Изводи: фигурата не ме изненада с претоварването - преди това бях в тандемен полет с Емо, който кацна след спирала. Имах достатъчно височина, за да изчакам крилото да си излезе. Въобще... мисля, че Орлин обобщи много вярно начина да се управлява - целта на управлението е не да получиш точна траектория в момента, а да получиш точната тенденция.

И понеже съм инженер, казано с езика на механиката - управлява се, като се променя не скоростта, а ускорението :)

Моля по-опитните да коригират ако има нужда!

И две любопитни нещица, които научих покрай тази тема - за спирането с двете управления при излизане от спирала и техниката за бързо слизане - спирала с уши. Някой правил ли е такава? Твърдеше се, че претоварването е много по-малко, а слизането е възможно най-голямо. Коментари?[/b]

_________________
Асен Баръмов, MAC Para, Eden III


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: ...
МнениеПубликувано на: Сря Юни 07, 2006 2:29 pm 
асенка и не само хаха
не с всяко крило може да направиш спирала с уши, тоест можеш, но не е много готино. Попринцип в спирала с уши претоварването е по-малко, но пропадането не. Проблема на спиралата с уши е крилното натоварване, има вече доста случки, когато пилот прави спирала с уши и му гръмва крилото. Идеята на този вид спирала е за компе крилата(С компе крило - Б-Срив е много труден, почти невъзможен). Като направиш уши и летиш направо, пропадането ти е около -5м/с, а като правиш 360та (тоест мазни завои) пропрадането скача до -10м/с. Но е доста трудно да го задържиш в мазни леки завои, защото има тенденция да закопава, а това не трябва да става. Затова не се препоръчва, освен ако не си сигурен, че крилото ти е доста здраво, а и доста трудно се вади от стръмна спирала. Ок някои може ли да обясни защо претоварването е по-малко или да напиша и една тема като цяло за динамиката на фигурите, летенето и пиенето на алкохол...хаха аре аз отивам да си поркам уиски(откраднах го от ники хаха - cutysark - не ми е фаво ама като няма какво друго да си цокам и това е ок) аре и пишете няма нищо срамно да си кажеш каква грешка си направил...напротив така показваш нещо ....


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие: моят скромен опит
МнениеПубликувано на: Чет Юни 08, 2006 9:54 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 980
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Да споделя и аз моят скромен опит или по точно експеримент.
Бях решил да не правя спирала освен ако нямам мин. 500 м и ако я правя да е само в мазни, спокоини условия и да гледам да излизам до 300 м. Първите ми опити бяха с плавно влизане колкото да се усети G-то и не повече от 1-2 витки. Постепенно започнах да правя все по стръмни спирали и така докато стигнах до спирала "с камерите към земята", имал съм честта да се въртя в центофуга (кандидатсвах за пилот в Долна Митрополия) но беше извън официалните тестове и не беше повече от 4 G, та с две думи имах си представа що е ускорение, въпреки всичко ме изненада ускорението при спирала, може би защото трябва едновременно с усещането че двама сумиста са седнали отгоре ти трябва да преценяваш много други неща като височина и тн. При първият ми опит пуснах плавно управлението и излязох без проблем, бях подготвен за гмуркането и го контрирах, при втората подобна спирала обаче достигнах точка на въртене при която започнах да отпускам вътрешното управление и при началният ход крилото не тръгна веднага да излиза само (малко се стреснах :shock: ), наложи се да опъна съвсем леко и външното при което крилото "тръгна" след което излезе по стандартният начин.
Като цяло не мисля да пробвам спирала в скоро време освен ако не ми се наложи, но мога да кажа че си направих следните изводи: 1: колкото повече височина толкова по добре; 2: колкото по- бързо излезеш толкова по добре; 3: стреми се да излизаш на не по-малко от 300м след 300м ако видиш че ще имаш проблем с излизането или усетиш че си се заключил най - доброто решение е запасния отколкото да се мъчиш да излизаш; 4:"с камерите към земята" е доста X-treem мярка, наклон до към 45 градуса е достатъчен .
Това разбира се са моите изводи и моето менение ако някой смята че греша нека ме поправи :) .
Стана ми интересно обаче следното нещо, да речем че си в спирала с камерите към земята, и се въртиш с 3G примерно това не значи ли че си станал 3 пъти по тежък тоест не надвишаваш ли максималното полетно тегло на крилото и не го ли натоварваш прекалено много, и също така щом на теб деиства 3G според закона на физиката на крилото не действа ли същото ускорение в противоположна посока тоест силата която деиства на крилото и силата която действа на теб са равни по големина и пртивоположни по посока, ако това е така това не значи ли че крилото се натоварва двоино?
Надявам се че се изразих правилно и става ясно като се чете :) :oops:
Това е от мен, леки и безавариини полети!!!
P.S. Същия ден когато направих спиралата гледах и Фози как прави хеликоптер, тъкмо се бях ентусиазирал от спиралата и тя избледня пред мйсторството :):):) respect bro, keep it up!!!:):):)

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: ...
МнениеПубликувано на: Чет Юни 08, 2006 1:55 pm 
Viper_Weasel написа:
Стана ми интересно обаче следното нещо, да речем че си в спирала с камерите към земята, и се въртиш с 3G примерно това не значи ли че си станал 3 пъти по тежък тоест не надвишаваш ли максималното полетно тегло на крилото и не го ли натоварваш прекалено много, и също така щом на теб деиства 3G според закона на физиката на крилото не действа ли същото ускорение в противоположна посока тоест силата която деиства на крилото и силата която действа на теб са равни по големина и пртивоположни по посока, ако това е така това не значи ли че крилото се натоварва двоино?

ами да натоварвасе...хаха..но това което е готино, че натоварването се разпределя равномерно навсякъде(почти равномерно) смисъл леко асиметрично, но това не е толкова голям проблем защото натоварването не е динамично :] Примерно при динамичен сат е много по-гадно защото едно от полу крилата е разтоварено, а другото поема цялото претоварване...и то динамично(тоест разтоварва и натоварва), а при спиралата то е постоянно...


Върнете се в началото
     +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Юни 08, 2006 6:28 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Мар 27, 2006 10:14 am
Мнения: 81
Местоположение: ROTOR - UAE
Готино е описано всичко. Бравос.
Само бих добавил следните ми наблюдения. Може да са ви полезни...

1. Подгответе се за влизането, т.е. подгответе си тялото за претоварването, което рязко ще нарастне и може да ви изненада. Това значи, ако сте с легнала сбуя се поизправяте в нея, главата напред, а не отпуснат назад, краката прибрани под сбруята или поне не опънати в стремето. Стегнете си мускулите на тялото.

Ако това не се спази се създава опастност (особено ако сте изморени от дълъг полет) спиралата с претоварването си да разлепи тялото на пилота по сбруята - главата да се килне назад, краката да се размятат, контрола над крилото рязко да намалее... Изненадата е доста внезапна и неприятна. Аз лично съм се мълчил да си вдигна главата при едно залепяне назад в сбуята и не можах. А главата ми падна там, защото след 3 часа доста брутален полет, преди кацане реших да врътна една спирала ама както съсм си в положение за крайцерски полет... Резултата беше, че претоварването рязко скочи и ме изненада, като мускулите на врата отказаха да ми държат главата където и е мястото и тя просто се лепна назад. Почна да ми причернява. За щастие бях правил доста стръмни спирали преди това и знаех какво да правя, за да изляза нормало.... леко-леко и се извадих....

2. Очаквайте повишаването на G-тата. Ако искате даже дишайте по бързо и равномерно, като пилоти на изтребители. Може да звучи смешно, но върши работа. Не се оставяйте повишаването на теглото да ви изненада.

3. Как се влиза и как се излиза от спиралата горе пичовете са го описали перфектно, но въпроса със заключването в спирала виси. Според мен зависи от особеностите на крилото, също както не всяко крило става за хеликоптер например. Някои се заключват лесно, други по-трудно, но май всички отиват натам, когато камерите сочат надолу. Така че тези които не са сигурни в спиралите си да не прекаляват със сецането отначало...


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Юни 08, 2006 9:12 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 26, 2005 11:35 am
Мнения: 676
Местоположение: София
Име: Христо Джамбов
Гледах едно филмче по Дискавъри, за това как тренират военните пилоти на щатите.
при покачване на натоварването /G/ трябва да се започне със съкращаване на големите мускули в горната част на тялото, гърди, гръб както и по учестено дишане, както споменава Iceman. Целта е да се поддържа изпомпване на кръв към горната част на тялото и в частност главата за да не загубим съзнание.

в същото филмче един се подложи на моментно натоварване от 15G, със специално обурудване разбира се.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Чет Юни 08, 2006 10:31 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Юни 15, 2005 2:45 pm
Мнения: 525
Местоположение: Ямбол/Бургас
Име: Александър Рунев
там говорим за претоварване над 5 G и то за продължително време

ако парапланерите бяха направени за такова претоварване щеше да им трябват върви от по 3-5мм


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие:
МнениеПубликувано на: Пет Юни 09, 2006 6:53 am 
Offline

Регистриран на: Пон Мар 27, 2006 10:14 am
Мнения: 81
Местоположение: ROTOR - UAE
На необучен човек, който претоварване не е виждал му стигат и 3 G, които да го изненадат в една стръмна спирала...

А можеш да бъдеш сигурен, че 3ката се достига без проблем ако камерите са към земята...

Освен това точно спиралата е единствената фигура, в която претоварването се запазва и/или нараства през цялото време.

Така са умирали хора пред нас.

Що се отнася до вървите, Сашо май не си прочел какво пише Фоз малко по-нагоре


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 66 мнения ]  Отиди на страница 1, 2, 3, 4, 5  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов