SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

Спирала
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=9&t=902
Страница 1 от 5

Автор:  fsi [ Пет Юни 02, 2006 11:40 pm ]
Заглавие:  Спирала

Сори за закъснението ама..сопот...много летене..хаха


Нека първо да кажем няколко думи за фигурите като цяло. Има два вида фигури - SIV и акробатика.
SIV – сигурност в полет. Тоест всеки пилот(независимо дали е акро или кроскънтри) трябва да ги владее и познава отлично. Това са фигури, които изграждат правилните реакции на пилота. Под правилни реакции се има в предвид не да се замислиш върху ситуацията и да действаш, а директно да реагираш. Тоест да стане инстинкт, нещо от теб. SIV включва в себе си контрол на маховете на крилото(напред, назад и настрани), всички видове колапси(със и без спийд система) Б-срив, различните видове спирали, wingover-и, пълен срив и негативна спирала. Владеенето на всички тези фигури позволява на пилота да управлява крилото си на максимум. Владеенето на фигурите не означава да направиш 5 пъти Б-срив или негативна спирала и да си мислиш, че вече ги познаваш, а да ги правиш съзнателно и без страх.
Акробатиката като сат, хеликоптер, тъмблинг... са основно за fun, но благодарение на тях можеш да изучиш различните граници на крилото си, да го контролираш в различни състояния и да трансформираш различните видове енергии.
Спиралата е една от основните фигури и всеки, който мисли да лети трябва много добре да я владее. Това е най-ефективната фигура за губене на височина, събиране и разлагане на енергия.
Можем да разграничим 3 вида спирали – плоска, стръмна и асиметрична. В тази тема ще опишем плоска и стръмна. Асиметричната е малко по- трудна за изпълнение, затова ще я обсъдим в отделна тема.

Как се влиза в спирала?

Излизате срещу вятъра, накланяте тялото надясно и започвате бавно, прогресивно да опъвате дясното управление. В началото се получава завой на 360 градуса с голям радиус, но постепенно радиуса намалява, а скоростта нараства. Тук е момента да обясним разликата между плоска и стръмна спирала.
При плоската спирала крена на крилото спрямо хоризонта е от 45 до 60 градуса и вертикална скорост от 5 до 9 м/с (пропадане). В това положение крилото се опитва да излезе, затова трябва да се компенсира с управление и тяло. Компенсирането трябва да е с много тяло и по-малко управление. (управление = губене на енергия и скорост).
Кога спиралата става стръмна? Още малко управление и крилото се завърта с камерите към земята. Скоростта и претоварването рязко нараства и тенденцията за излизане изчезва. Вече е достатъчно съвсем малко управление, за да задържите крилото в това състояние. Доста често срещано явление при крилата от DHV клас 1 и ½ е да се самозаключат в стръмна спирала, което е доста неприятно ако нямате опит и тренинг с претоварването.
Спиралата трябва да се изучава постепенно! Първоначално започнете с леки завои с много тяло и малко управление, за да се научите как да излизате от нея (най-важната част).

Как се излиза от спирала?

В следствие от спиралата вече сме събрали доста скорост и енергия, затова трябва да разложим тази енергия плавно. Повечето крила излизат като центрираш тялото и отпуснеш постепенно управлението. Ако много сме затегнали спиралата крилото прави още един завой и преминава към плоска спирала. При прехода между двете спирали, сте натрупали доста скорост, затова е добре да дадете много тяло и малко управление надясно, за да разложите енергията в още един завой.
Ако излезем бързо енергията, която сме натрупали може да ни изиграе лоша шега. Какво става ? Спираме въртенето, но разполагаме с голям излишък от скорост, която се преобразува във височина. Крилото е изостанало зад нас, губи скорост(опасност от сриване и парашутиране) и след това се изстрелва напред. Трябва да сме готови да спрем гмуркането (опасност от челен тък).


Внимание!!!
Тази фигура трябва да се изучава постепенно и внимателно под наблюдението на инструктор или поне от някой, който я познава добре. Има няколко неща, с които трябва да се внимава – претоварването (възможно е да стигне до над 4G), излизането и плавно разлагане на скоростта.

Автор:  Iceman [ Вто Юни 06, 2006 1:27 pm ]
Заглавие: 

Звучи страшно.....

Автор:  pa4o [ Вто Юни 06, 2006 2:25 pm ]
Заглавие: 

http://paragliding-bulgaria.com/article ... g=bg&pg=50
Предполага се ,че сте чели и това.
Още по страшно ,ако съдим по заглавието.

Автор:  thefly [ Вто Юни 06, 2006 6:50 pm ]
Заглавие:  мдам...

в зората на авиацията се е смятало за опасно завоите да се правят с крен, лупинга е бил фигура за самоубийци, свределът се е считал за неминуема смърт.

опровергаването на тези фундаментални истини е спасило много животи :)

фърча от една година и ми стана любопитна фразата за крила DHV 1 и 1-2 да се 'самозаключват' в спирала. а коментарите 'много страшно' нещо малко информация подават.

та.. как става 'отключването'? :)))

Автор:  songbird [ Вто Юни 06, 2006 8:10 pm ]
Заглавие: 

от скромния ми опит ...
връщаш тежеста в средата и много плавно и едновременно отпускаш вътрешното управление и дърпаш външното. Ако го направиш по-бързо, крилото спира, ти излизаш напред=>опасност от срив, да речем че го избегнеш, крилото се стрелва напред => опасност от тък. Даже както е написал Фози, може и без външно управление. така ще излезеш в широк завой обратно към глайд.
Важно е да се знае, че управленията стават изключително чувствителни. Поне на моето крило е така /Gradient Golden 28/.

Автор:  Yuli [ Вто Юни 06, 2006 9:20 pm ]
Заглавие: 

ako izleze6 mnogo burzo i v lu4aq kakto ti kazva6,te istrelq napred togava ako iska6 moje6 da drupne6 upraleniqta do dolu )) tva se kazva dinami4en sriv :P

Автор:  seal [ Сря Юни 07, 2006 6:43 am ]
Заглавие: 

Здравейте всички, радвам се да видя грамотна дискусия за спиралата и в нашия форум. Браво Фозка добре си описал фигурата. Абе красива работа е спиралата,
вероятно за това е толкова популярна сред пилотите навсякъде по света.
Обаче както всяко красиво нещо (въобще не си мислете че правя сравнение с жените :D) и тука опасностите ги има и то в изобилие(Фозката вече спомена за огромните G които могат да бъдат генерирани изключително бързо).
Напоследък за по малко от месец трима пилоти загинаха в резултат на “заключване” в спирала в USA, Italy и Spain. Тази тъжна статистика възбуди сериозна дискусия в http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=6902 за причините поради които пилота не е в състояние да излезе от спиралата и остава заключен до земята......
Вярно е че звучи страшно, но така е с всяко нещо което не се познава достатъчно добре. Аз съмият съм правил спирала два пъти, нищо екстремно, само изучавах реакцията на крилото и физическото усещане във фигурата, за по-дълбоките експерименти обаче смятам да запиша SIV курс! Мисля че четенето и споделяне на опит също много помага и е добре да го направим тук във форума, за да има всеки достъп до него. Живота не е толкова дълъг, а и торбата с късмет едва ли е толкова голяма за всеки от нас, че да успее да научи всичко сам.
От написаното в www.paraglidingforum.com могат да се извадят няколко мнения и препоръки които ще перефразирам и ще се радвам ако всеки изрази становището си:

1. Крилата от клас DHV1, DHV 1-2 създават фалшиво чувство за сигурност в спирала – при нормална (не много стръмна) се съпротивляват на спиралата и излизат лесно дори и без намеса на пилота (ръцете горе, тежестта на тялото в средата на сбруята), но когато нещата отидат към зле и крилото се заключи в стръмна спирала излизането става изключително трудно. В тази ситуация стабилността на крилата от DHV1, DHV 1-2 се превръща в недостатък. Поради по-малката разпереност в сравнение със спортните те се завъртат по-лесно.
2. Заключени в стръмна спирала DHV1, DHV 1-2 крила излизат по-трудно в сравнение със спортните крила!?
3. Паника на пилота и неадекватни реакции kaто причина- обикновено след асиметричен колапс водещ до влизане на крилото в спирала и много бързата й ескалация до самозаключване в стръмна спирала. Препатили споделят че това става много бързо и силата която трябва да се приложи на спирачките за забавяне и излизане от това състояние е ОГРОМНА!
4. Препоръчва се да се изтеглят двете управления едновременно като първоначална реакция за бързо излизане от стръмна спирала, тук да се има предвид опасността от динамичен срив – от двете злини по-малката. (А French instructor (Marc Boyer IIRC) recommends pulling BOTH brake handles as an initial corrective measure to return the wing to normal flight)
5. Когато нещата излезат извън контрол – хвърляй резервния парашут. Колкото по-бързо, толкова по-добре особено ако не си много високо. Всяка секунда забавяне те води все по-бързо и по-близо до земята.....!

Искрено пожелавам на никого да не се случва да попадне в такава ситуация, със сигурност обаче само добри пожелания не са достатъчни, нужни са теоретични знания и много много полети без да надценяваме летателните си способности!
Предполагам, че по-опитните летатели ще има какво да споделят, така че дискусията е отворена.......

Хайде със здраве и да се пазите
:wink:
пък аз да ходя да си карам сърфа в океана, че при тези силни ветрове и зимни условия за друго не става :D

Автор:  thefly [ Сря Юни 07, 2006 7:59 am ]
Заглавие:  спирала с DHV-1

Моята малка практика:

Нормална спирала с учебно крило: крилото постоянно имаше тенденция да излиза от фигурата и малко трудно му намерих правилното съотношение спирачка/пренасяне на тежестта, но когато стана - фигурата се закова.

Стръмна спирала с учебно крило: след първите 3 витки реших да изляза. Знаех, че излизането трябва да е постепенно, затова само пренесох тежестта в средата и отпуснах вътрешната команда. Възможно е да съм дал леко и външна команда за малко. След това изчаках. След 2-3 витки крилото си излезе нормално.

Изводи: фигурата не ме изненада с претоварването - преди това бях в тандемен полет с Емо, който кацна след спирала. Имах достатъчно височина, за да изчакам крилото да си излезе. Въобще... мисля, че Орлин обобщи много вярно начина да се управлява - целта на управлението е не да получиш точна траектория в момента, а да получиш точната тенденция.

И понеже съм инженер, казано с езика на механиката - управлява се, като се променя не скоростта, а ускорението :)

Моля по-опитните да коригират ако има нужда!

И две любопитни нещица, които научих покрай тази тема - за спирането с двете управления при излизане от спирала и техниката за бързо слизане - спирала с уши. Някой правил ли е такава? Твърдеше се, че претоварването е много по-малко, а слизането е възможно най-голямо. Коментари?[/b]

Автор:  fsi [ Сря Юни 07, 2006 2:29 pm ]
Заглавие:  ...

асенка и не само хаха
не с всяко крило може да направиш спирала с уши, тоест можеш, но не е много готино. Попринцип в спирала с уши претоварването е по-малко, но пропадането не. Проблема на спиралата с уши е крилното натоварване, има вече доста случки, когато пилот прави спирала с уши и му гръмва крилото. Идеята на този вид спирала е за компе крилата(С компе крило - Б-Срив е много труден, почти невъзможен). Като направиш уши и летиш направо, пропадането ти е около -5м/с, а като правиш 360та (тоест мазни завои) пропрадането скача до -10м/с. Но е доста трудно да го задържиш в мазни леки завои, защото има тенденция да закопава, а това не трябва да става. Затова не се препоръчва, освен ако не си сигурен, че крилото ти е доста здраво, а и доста трудно се вади от стръмна спирала. Ок някои може ли да обясни защо претоварването е по-малко или да напиша и една тема като цяло за динамиката на фигурите, летенето и пиенето на алкохол...хаха аре аз отивам да си поркам уиски(откраднах го от ники хаха - cutysark - не ми е фаво ама като няма какво друго да си цокам и това е ок) аре и пишете няма нищо срамно да си кажеш каква грешка си направил...напротив така показваш нещо ....

Автор:  Viper_Weasel [ Чет Юни 08, 2006 9:54 am ]
Заглавие:  моят скромен опит

Да споделя и аз моят скромен опит или по точно експеримент.
Бях решил да не правя спирала освен ако нямам мин. 500 м и ако я правя да е само в мазни, спокоини условия и да гледам да излизам до 300 м. Първите ми опити бяха с плавно влизане колкото да се усети G-то и не повече от 1-2 витки. Постепенно започнах да правя все по стръмни спирали и така докато стигнах до спирала "с камерите към земята", имал съм честта да се въртя в центофуга (кандидатсвах за пилот в Долна Митрополия) но беше извън официалните тестове и не беше повече от 4 G, та с две думи имах си представа що е ускорение, въпреки всичко ме изненада ускорението при спирала, може би защото трябва едновременно с усещането че двама сумиста са седнали отгоре ти трябва да преценяваш много други неща като височина и тн. При първият ми опит пуснах плавно управлението и излязох без проблем, бях подготвен за гмуркането и го контрирах, при втората подобна спирала обаче достигнах точка на въртене при която започнах да отпускам вътрешното управление и при началният ход крилото не тръгна веднага да излиза само (малко се стреснах :shock: ), наложи се да опъна съвсем леко и външното при което крилото "тръгна" след което излезе по стандартният начин.
Като цяло не мисля да пробвам спирала в скоро време освен ако не ми се наложи, но мога да кажа че си направих следните изводи: 1: колкото повече височина толкова по добре; 2: колкото по- бързо излезеш толкова по добре; 3: стреми се да излизаш на не по-малко от 300м след 300м ако видиш че ще имаш проблем с излизането или усетиш че си се заключил най - доброто решение е запасния отколкото да се мъчиш да излизаш; 4:"с камерите към земята" е доста X-treem мярка, наклон до към 45 градуса е достатъчен .
Това разбира се са моите изводи и моето менение ако някой смята че греша нека ме поправи :) .
Стана ми интересно обаче следното нещо, да речем че си в спирала с камерите към земята, и се въртиш с 3G примерно това не значи ли че си станал 3 пъти по тежък тоест не надвишаваш ли максималното полетно тегло на крилото и не го ли натоварваш прекалено много, и също така щом на теб деиства 3G според закона на физиката на крилото не действа ли същото ускорение в противоположна посока тоест силата която деиства на крилото и силата която действа на теб са равни по големина и пртивоположни по посока, ако това е така това не значи ли че крилото се натоварва двоино?
Надявам се че се изразих правилно и става ясно като се чете :) :oops:
Това е от мен, леки и безавариини полети!!!
P.S. Същия ден когато направих спиралата гледах и Фози как прави хеликоптер, тъкмо се бях ентусиазирал от спиралата и тя избледня пред мйсторството :):):) respect bro, keep it up!!!:):):)

Автор:  fsi [ Чет Юни 08, 2006 1:55 pm ]
Заглавие:  ...

Viper_Weasel написа:
Стана ми интересно обаче следното нещо, да речем че си в спирала с камерите към земята, и се въртиш с 3G примерно това не значи ли че си станал 3 пъти по тежък тоест не надвишаваш ли максималното полетно тегло на крилото и не го ли натоварваш прекалено много, и също така щом на теб деиства 3G според закона на физиката на крилото не действа ли същото ускорение в противоположна посока тоест силата която деиства на крилото и силата която действа на теб са равни по големина и пртивоположни по посока, ако това е така това не значи ли че крилото се натоварва двоино?

ами да натоварвасе...хаха..но това което е готино, че натоварването се разпределя равномерно навсякъде(почти равномерно) смисъл леко асиметрично, но това не е толкова голям проблем защото натоварването не е динамично :] Примерно при динамичен сат е много по-гадно защото едно от полу крилата е разтоварено, а другото поема цялото претоварване...и то динамично(тоест разтоварва и натоварва), а при спиралата то е постоянно...

Автор:  Iceman [ Чет Юни 08, 2006 6:28 pm ]
Заглавие: 

Готино е описано всичко. Бравос.
Само бих добавил следните ми наблюдения. Може да са ви полезни...

1. Подгответе се за влизането, т.е. подгответе си тялото за претоварването, което рязко ще нарастне и може да ви изненада. Това значи, ако сте с легнала сбуя се поизправяте в нея, главата напред, а не отпуснат назад, краката прибрани под сбруята или поне не опънати в стремето. Стегнете си мускулите на тялото.

Ако това не се спази се създава опастност (особено ако сте изморени от дълъг полет) спиралата с претоварването си да разлепи тялото на пилота по сбруята - главата да се килне назад, краката да се размятат, контрола над крилото рязко да намалее... Изненадата е доста внезапна и неприятна. Аз лично съм се мълчил да си вдигна главата при едно залепяне назад в сбуята и не можах. А главата ми падна там, защото след 3 часа доста брутален полет, преди кацане реших да врътна една спирала ама както съсм си в положение за крайцерски полет... Резултата беше, че претоварването рязко скочи и ме изненада, като мускулите на врата отказаха да ми държат главата където и е мястото и тя просто се лепна назад. Почна да ми причернява. За щастие бях правил доста стръмни спирали преди това и знаех какво да правя, за да изляза нормало.... леко-леко и се извадих....

2. Очаквайте повишаването на G-тата. Ако искате даже дишайте по бързо и равномерно, като пилоти на изтребители. Може да звучи смешно, но върши работа. Не се оставяйте повишаването на теглото да ви изненада.

3. Как се влиза и как се излиза от спиралата горе пичовете са го описали перфектно, но въпроса със заключването в спирала виси. Според мен зависи от особеностите на крилото, също както не всяко крило става за хеликоптер например. Някои се заключват лесно, други по-трудно, но май всички отиват натам, когато камерите сочат надолу. Така че тези които не са сигурни в спиралите си да не прекаляват със сецането отначало...

Автор:  songbird [ Чет Юни 08, 2006 9:12 pm ]
Заглавие: 

Гледах едно филмче по Дискавъри, за това как тренират военните пилоти на щатите.
при покачване на натоварването /G/ трябва да се започне със съкращаване на големите мускули в горната част на тялото, гърди, гръб както и по учестено дишане, както споменава Iceman. Целта е да се поддържа изпомпване на кръв към горната част на тялото и в частност главата за да не загубим съзнание.

в същото филмче един се подложи на моментно натоварване от 15G, със специално обурудване разбира се.

Автор:  Александър [ Чет Юни 08, 2006 10:31 pm ]
Заглавие: 

там говорим за претоварване над 5 G и то за продължително време

ако парапланерите бяха направени за такова претоварване щеше да им трябват върви от по 3-5мм

Автор:  Iceman [ Пет Юни 09, 2006 6:53 am ]
Заглавие: 

На необучен човек, който претоварване не е виждал му стигат и 3 G, които да го изненадат в една стръмна спирала...

А можеш да бъдеш сигурен, че 3ката се достига без проблем ако камерите са към земята...

Освен това точно спиралата е единствената фигура, в която претоварването се запазва и/или нараства през цялото време.

Така са умирали хора пред нас.

Що се отнася до вървите, Сашо май не си прочел какво пише Фоз малко по-нагоре

Страница 1 от 5 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/