SkyNomad
http://forum.skynomad.net/

4.11.2018 SIV на Сопот. Запасен от упражняване на пълен срив
http://forum.skynomad.net/viewtopic.php?f=9&t=9967
Страница 1 от 2

Автор:  vvi1g12 [ Пон Ное 05, 2018 2:27 pm ]
Заглавие:  4.11.2018 SIV на Сопот. Запасен от упражняване на пълен срив

Понеже имаше доста интерес ще покажа и опиша преживяването си от вчера. Мислех, да пиша в Безопасност, но мисля AcroMad повече подхожда на случката.
Какво се случи:
От доста време ми беше интересно да направя пълен срив и да си вкарам крилото в бекфлай и контролирано парашутиране. Вчера събрах достатъчно смелост и около 10:00 излетях от старта на Сопот. Стигнах с известна височина въпреки низходящото което хванах преди да прелетя кацалката. С достатъчно височина започнах да изпълнявам упражнението което стотици пъти съм разигравал в главата си:
Забавяне на крилото
Бързо и решително издърпване на двете управления до долу. Чакане крилото отново да застане над мен. Доста дълбоко бях го дръпнал, защото отворената част бе едва около 2 метра всичко останало се мяташе отпуснато.
Бавно и симетрично вдигах ръце. Имаше лека борба, но успях да нацеля "мястото" (sweet spot) и го задържах за няколко секунди. После нова порция борба и когато крилото беше що годе спокойно над мен, вдигнах бързо ръце до горе. Последва светкавично гмуркане на крилото - "лети му се на дзверо!" Спрях гмуркането и видях двете закачливи краватчета от всяка страна - "за домашно да науча как точно се пуска, за да не се краватят типовете!". Вече бях изял повечето си височина и се насочих с игриви заклащания към кацалката.
Събрал увереност с първият си успешен опит се качих отново с Ванката (Иван Илиев). И докато чаках да излетя той подхвана интересна тема за зверски кравати, насуквания, негативни спирали и запасни. За това, че при настоящият вятър зоната за отваряне на парашут е източно след стадиона Аз му казах, че не му е времето и мястото за подобна дискусия. Но явно духът вече бе пуснат от бутилката.
Излетях. Изчаках да вляза във визуализираният от мен "box" - розовата градина над амфитеатъра ми беше маркер. И отново:
Забавих крилото
С рязко издърпване на 2-те управления го сринах (леко несиметрично).
Крило над мен. Отпускане, борба, борба. Sweet spot! Задържах го по-дълго.
И тогава сгреших. Добих излишна увереност. Помислих, че морето ми е до колене. И свалих леко гарда.
Неволно вкарах лека несиметрия. Корекция от едната страна. Корекция от другата. Борба. Несиметрия. НАСУКВАНЕ. Времето се забавя. "Мамка му - Ванката ще ме скъса от бъзици!"
Второ. Трето усукване. Тенденция за влизане в спирала. Вместо да я спра предобрям и заключвам едното управление. Борба с насукването. Невъзможно. Ок - не мога да го оправя. 0 контрол над крилото. ЗАПАСЕН! Времето сякаш е спряло.
Изтеглям и го хвърлям. НИЩО! В купола е. Стоим и се гледаме с него. Издърпвам въжетата за да го изкарам. С първите дръпвания той се отваря. И изскача между вървите. Спира въртенето. Правя някакво премятане с цялата сбруя и увисвам на запасният добре. Хващам и тегля върви на крилото. Нямам идея какви просто дърпам. Междувременно виждам контейнера с дръжката. Защо подяволите падаме с еднаква скорост!?! Осъзнавам къде съм - точно над кацалката и приближавам бързо. Кацалката? Храстите? Резервната? В реката! Дърво! Счупвам тънко клонче със сбруята. Стъпвам меко на крака. ОРЕХ! Жив съм! Добре съм! Времето започва отново да тече нормално. Чувам хора да тичат и да викат - отвръщам им с най-радостният възглас на който съм способен.
Намира се трион и след съвсем малки модификаций в короната на ореха всичко е на земята. Има няма 20 минути след приземяването всичко е разстлано на поляната. Благодарности на Камен, Стефан, Ваня и всеки друг който помогна. Любо идва щастлив с находката си - контейнерът и дръжката спасени от удавяне в басейна! Екипировката няма поражения. Пилотът е увреден в главата, но и това сякаш не е ново. Ванката пристига и естествено обвинявам него за всичко. Все пак кой говори за запасни на старта, подяволите! :D
Време за бира!
Ето и видео на цялата ситуация:
https://youtu.be/a9ynNq68oDw

Автор:  Иван Матеев [ Пон Ное 05, 2018 7:11 pm ]
Заглавие:  Re: 4.11.2018 SIV на Сопот. Запасен от упражняване на пълен

Поздравления за споделения ценен опит и най-вече за видеото. Страхотно е, че всичко се е разминало без наранявания. Лично според мен обаче е много, ама много голям риск да упражняваш за първи път пълен срив над суша. Явно си доста смел човек, но първо го оттренирай над вода, защото следващия път нещата може да загрубеят. Тази година на Охрид се нагледахме на потенциално опасни ситуации след пълен срив, самият аз след един пълен срив излязох насукан :mrgreen:

ПС: Не мога да разбера що за хора са сложили минуси и с какъв мотив :?: Именно това ме накара да пиша в темата :!:

Още веднъж поздрави и пожелания за безаварийни полети оттук нататък :)

Автор:  Ivan Iliev [ Пон Ное 05, 2018 8:19 pm ]
Заглавие:  Re: 4.11.2018 SIV на Сопот. Запасен от упражняване на пълен

Аз като стара орисница само го наплаших ,мисля че адекватно действаш но малко повече запасни сложи и не бързай

Автор:  ognian [ Пон Ное 05, 2018 10:31 pm ]
Заглавие:  Re: 4.11.2018 SIV на Сопот. Запасен от упражняване на пълен

Иван Матеев написа:

ПС: Не мога да разбера що за хора са сложили минуси и с какъв мотив :?: Именно това ме накара да пиша в темата :!:



Преди години един млад герой реши да прави спирали пред старта на Добростан.
Освен че загуби живота си, съсипа уикенда на 100-200 човека.

https://www.dnes.bg/crime/2011/06/19/pa ... tan.121734

Единият минус е мой !

Автор:  Иван Матеев [ Пон Ное 05, 2018 11:36 pm ]
Заглавие:  Re: 4.11.2018 SIV на Сопот. Запасен от упражняване на пълен

ognian написа:

Преди години един млад герой реши да прави спирали пред старта на Добростан.
Освен че загуби живота си, съсипа уикенда на 100-200 човека.

https://www.dnes.bg/crime/2011/06/19/pa ... tan.121734

Единият минус е мой !



Според мен заслужава похвала, а не минус факта, че човека е надмогнал егото си, споделя и описва подробно преживяното от него във въздуха и грешките си. Вместо да се слагат минуси, най-добре е по-знаещите да напишат защо не трябва да се прави така и какви могат да са последствията. Най-малкото ако някой неопитен пилот чете написаното ще може хубаво да си направи сметката преди да опитва да прави пълен срив над твърда земя, при това за пръв път. На всички трябва да е ясно, че това е потенциално смъртоносна ситуация. Колкото повече такива неща се описват, толкова по-добре за хората, които сега навлизат в спорта и четат форума, сред които се причислявам и аз. Минусите под такова мнение просто биха отказали някой следващ, преживял подобно нещо да го опише и да лиши останалите от ценен опит. А в нашия спорт познанието и уменията могат да спасяват живот :!:

Автор:  ognian [ Пон Ное 05, 2018 11:49 pm ]
Заглавие:  Re: 4.11.2018 SIV на Сопот. Запасен от упражняване на пълен

Иван Матеев написа:
ognian написа:

защо не трябва да се прави така и какви могат да са последствията. :!:


''Освен че загуби живота си, съсипа уикенда на 100-200 човека"
ето ти отговора....

Мисля, че темата е за новата порода ученици... :) :)

Автор:  архитекта [ Вто Ное 06, 2018 8:42 am ]
Заглавие:  Re: 4.11.2018 SIV на Сопот. Запасен от упражняване на пълен

Жалко. че по така поставената тема от автора й, няма реакция от наистина опитни в сривните режими пилоти - напр. SIV инструктори или акро пилоти. Сривовете по същество са излизане от нормалния режим на обтичане на крилото и откъсване на въздушния поток. Такава ситуация може да се случи в полет, но не без участието на пилота - едно здраво и балансирано крило не се срива самичко, а в следствие на довеждането му до твърде голям ъгъл на атака или твърде голямо намаляне на скоростта на обтичане. С други думи - от твърде много дърпане на управленията от страна на пилота ;)
В общия случай, това е ситуация, от която се излиза и това трябва да се оттренира. Но е добре, когато ти е за пръв път, да се прави над вода (или гора) и под радио-водене от опитен инструктор. Щото и на мен ми се случи в началото на летателната ми практика да срина крилото и да падна от около 30м - в резултат имам 2 счупени ребра, руптура на диафрагмата и пр. екстри, които и до сега ме тормозят. Много други пилоти влязоха в клуба "Титаниев задник". Други, за жалост загинаха... Така че - умната със "сецането"!
А иначе - без активното използване на сривните режими, нямаше да има акро :wink:
Колкото до минусите - не ги приемайте лично, моля! Минусът под мнението Ви означава, че някой не е съгласен с него, а не че ви отрича правото да го изразите. Още повече, че темата - поне от моя гледна точка беше започната точно с доста много его. А егото (Чувството за собствена важност), както казваше Карлос Кастанеда, е нашият най-голям враг!
Прочее - първият минус по темата е поставен от мен ...

Автор:  mtk [ Вто Ное 06, 2018 9:37 am ]
Заглавие:  Re: 4.11.2018 SIV на Сопот. Запасен от упражняване на пълен

Иван Матеев написа:
Според мен заслужава похвала, а не минус факта, че човека е надмогнал егото си, споделя и описва подробно преживяното от него във въздуха и грешките си. Вместо да се слагат минуси, най-добре е по-знаещите да напишат защо не трябва да се прави така и какви могат да са последствията.


Иване, преди по-малко от месец на Виктор му казахме в колата при едно ходене до Околчица, че акро самообучение над земя е опасно. Ефектът от това казване явно е нула. И Пол Такач да пише, полза няма, ако човек не е готов да слуша. Нали всеки е специален и е над опита на другите ...

Относно смелостта да споделиш. Ами доста лесно е, като ти се е разминало. Трудно е, когато пострадаш, боли, и се чувстваш прецакан. В случая има голяма доза късмет, че този некадърно хвърлен запасен въобще се отвори.

Във видеото и коментара на Виктор се усеща някакво имплицитно, дразнещо героизиране на случката. Може би неволно. Но това може да подведе други "talented beginners" като Виктор да се учат да сецат сривове и хелита над земя. Сривовете и хелитата изглеждат измамно лесни, но не са. Правилният подход е човек да прояви търпение, да поработи през зимата и лятото да си вземе месец отпуск и да отиде на Охрид или Гарда, където ще дръпне мощно ако лети всеки ден под вещо ръководство. Чувал съм, че да почнеш да правиш читави хелита, отнема едно лято. Та най-вероятно ще ти свърши късметът, ако се пробваш над земя колкото и внимателно да си избираш "бокса".

Автор:  vvi1g12 [ Вто Ное 06, 2018 3:29 pm ]
Заглавие:  Re: 4.11.2018 SIV на Сопот. Запасен от упражняване на пълен

mtk написа:
Иване, преди по-малко от месец на Виктор му казахме в колата при едно ходене до Околчица, че акро самообучение над земя е опасно. Ефектът от това казване явно е нула. И Пол Такач да пише, полза няма, ако човек не е готов да слуша. Нали всеки е специален и е над опита на другите ...

Относно смелостта да споделиш. Ами доста лесно е, като ти се е разминало. Трудно е, когато пострадаш, боли, и се чувстваш прецакан. В случая има голяма доза късмет, че този некадърно хвърлен запасен въобще се отвори.

Във видеото и коментара на Виктор се усеща някакво имплицитно, дразнещо героизиране на случката. Може би неволно. Но това може да подведе други "talented beginners" като Виктор да се учат да сецат сривове и хелита над земя. Сривовете и хелитата изглеждат измамно лесни, но не са. Правилният подход е човек да прояви търпение, да поработи през зимата и лятото да си вземе месец отпуск и да отиде на Охрид или Гарда, където ще дръпне мощно ако лети всеки ден под вещо ръководство. Чувал съм, че да почнеш да правиш читави хелита, отнема едно лято. Та най-вероятно ще ти свърши късметът, ако се пробваш над земя колкото и внимателно да си избираш "бокса".


Истината е, че уважавам Милко. Уважавам възгледите му за живота и за летенето. Но не ги споделям. В крайна сметка няма само моето мнение и грешното. Има нюанси и разнообразие. Още тогава вежливо изслушах всичко което имаше да кажеш. Задавах въпроси, търсих информация която може да ми дадеш. Видях загриженост и желание да ми помогнеш. Благодарен съм ти. Оценявам помощта ти. Това е и причината да простя тънките иронични подмятания и да не се сърдя за тежките думи по мой адрес (малкото тук и многото, които ще останат зад гърба ми - we are cool bro ;) )

Всеки от нас търси различни неща в полетите си, но все пак искам да попитам критиците си:
Без дързост, приключенски дух, мечти, свобода и удоволствие има ли изобщо смисъл да летим? Защото без тях остава само жалкото пишкомерене за време/километри...

Виктор OUT!
П.П. Не съм влагал "имплицитно, дразнещо героизиране на случката", но нескрито се радвам, че с темата си създавам вълни.

Автор:  dimitar.miladinov [ Вто Ное 06, 2018 3:56 pm ]
Заглавие:  Re: 4.11.2018 SIV на Сопот. Запасен от упражняване на пълен

Ако държиш да правиш сривове сам и над земя, опитай се да избереш по-безопасно място за целта - открита гола местност или гъста гора. В района на кацалката на Сопот има твърде много опасности за теб и околните - лифта, сгради, паркинг и автоморга, стълбове и единични дървета.

Вероятно в оцеляването ти сега има голяма доза късмет, а не добра преценка по отношение на мястото за изпълнение.
Хубаво е, че няма контузии и щети :)

Автор:  Кирил Игнатов [ Вто Ное 06, 2018 8:10 pm ]
Заглавие:  Re: 4.11.2018 SIV на Сопот. Запасен от упражняване на пълен

Викторе,отскоро те познавам,но от последния път на Околчица ми направи впечатление,че още ще не можеш да излиташ....(правеше много фалстартове и пречеше на хората да излитат)Незнам за какво по дяволите си правил Акро изпълнения,аз не съм опитен пилот,не казвам,че мнението ми е правилно,но си мисля,че преди да минеш в групата на Акро пилотите трябва няколко години подред да участваш в пишкомеренето на часове и километри :D

Автор:  niki [ Сря Ное 07, 2018 7:59 am ]
Заглавие:  Re: 4.11.2018 SIV на Сопот. Запасен от упражняване на пълен

В края на миналия век, когато работех в Добрич и летях редовно с варненци решихме една ранна пролет да отидем в Сопот и да правим сривове. Бяхме по на 2-3 години опит, а крилата ни бяха DHV 2-3 или 3. Някой бе научил от някъде, че за срив трябва да се дърпат управленията здраво до долу и това бе единствената информация с която разполагахме.
Така по време на първия срив бях изненадан от това колко рязко настъпва, от първоначалното падане назад с краката нагоре и от зверската сила с която крилото се опитваше да отскубне управленията от ръцете ни при опитите си за самовъзстановяване.
На втория третия срив разбрахме, че за излизане трябва да се отпуска плавно и на степени за да се избегне агресивното гмуркане на крилото. Оцеляхме щастливи от нашето невежество.
След 5-6 години хвърлих запасен при опити за САТ, когато дръпнах твърде силно и насуках коланите. После друг запасен при опит за срив с Омегата (при подковата назад, едно от ушите се заплете в спортните върви и постоянно ме държеше в срив). После още един запасен, когато силна турбуленция в Етиопия ми вкара и върза 40% от крилото под другите 60%. И тая година на чешкото, когато на 250 метра над земята получих колапс вързване на крилото, летейки на спийд малко преди финала.
...
Мисля, че не е проблем да се прави СИВ и акро на Сопот заради добрата височина с която се излиза и заради отдалечеността на Охрид или другите места с вода и височина. Естествено е добре при възможност да се натрупа първоначален опит над безопасни места с вода и тук да се отработват само детайлите. Добре е да се лети с 2 запасни, единия от които да е с по-голям размер. Добре е да се избира мястото за експериментите за да се падне в гората ако се оплескат нещата (Викторе представи си че запасния не бе сработил и се бе изпльокал по средата на манастирската поляна - там минават майки с деца, непрекъснато кацат колеги, а може да развалиш обяда на някой от ресторанта). Боровата гора над вилната зона и големите поляни е достатъчно широка и за директно падане и за отнасяне по вятъра със запасен.
.....
Въпреки опита си, не считам че тренирането на сривове с каквото и да е крило, трябва да е ежедневно занимание, защото хаотичното подмятане на крилото винаги може да сътвори нещо неприятно. Направи достатъчно сривове за да добиеш увереност, но не търси прецизност и хореография - просто няма ред в хаоса.
...
От видеото прави впечатление, че ръцете ти доста мърдат в опита да напипаш т.нар. sweet spot на т.нар. back fly. Следващия път пробвай да хванеш коланите на крилото, за да фиксираш позицията на ръцете?
По време на самият back fly (летене назад или стабилизиран срив) имаше явна тенденция крилото да негативи на една и друга страна и имаше достатъчно време да го разпознаеш и пуснеш за да не те насучи.
Аз нямам опит в back fly, но ми изглежда относително нестабилен като маньовър или крилото ти не е много подходящо или ти не го държиш стабилно. За излизане от срив, като че ли предпочитам излизане с отпускане на спирачките на 2-3 степени, отколкото да се мъча да стабилизирам нещо, което непрекъснато флатерира и произвежда вихри.

Автор:  Diana.neeva [ Сря Ное 07, 2018 8:44 am ]
Заглавие:  Re: 4.11.2018 SIV на Сопот. Запасен от упражняване на пълен

Направи ми впечатление,колко бързо падаше Вики със запасния.....И бързо калкулирах, събрах мисли в главата и си махнах запасния за който събирах пари толкова времеее,но нито аз нито някой ме светна ,че трябва за 80 кг ,които съм с екипировката да си взема запасен до 100кг.И сега си представям почти свободно падане с моя запасен..Мисля че при Виктор нещата са 90кг тегло на 100кг запасен.Виждала съм и друг път запасен и пилот ,но това беше неестествено бързо.Мнението споделиха и други пилоти ,които видяха случката...:)))) Запасния е Niviuk Octagon 2.
Вики извади късмет с дръвчето и нагледен тест на запасния ....От към клатушкане беше стабилен.....

Автор:  ivan_j [ Сря Ное 07, 2018 10:17 am ]
Заглавие:  Re: 4.11.2018 SIV на Сопот. Запасен от упражняване на пълен

От висотата на огромния ми опит:) (ИЛИ МАЙ БЕШЕ СКРОМНИЯ), не мога да си позволя да давам съвети за летенето му. Виктор е достатъчно умен да си направи сам изводите, предполагам след седмица или две (от собствен опит зная). Само две неща-дебелата гора да ти е под краката и второ: Мисля, че никой опитен не би ти отказал да гледа, Любо беше на поляната и имаше радио, а чифт очи повече не е излишен особено ако знаят какво да гледат.

Автор:  Xaoc [ Чет Ное 08, 2018 9:16 pm ]
Заглавие:  Re: 4.11.2018 SIV на Сопот. Запасен от упражняване на пълен

Най-добре си е над вода. Несравнимо е чувството да цопне човек безопасно в езеро, море (нека е солено, затова пък е меко - знам от опит). Не ми се мисли, ако вместо вода ме посрещне камък да кажем. Или както е било възможно в случая - кола от паркинга, постройка някаква, бетон. Има само 1-2 сценария, които са потенциално опасни, до смъртоносни над вода. И десетки - над суша.

Страница 1 от 2 Часовете са според зоната UTC + 2 часа
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/