С голямо прискърбие научих за инцидента на Расник при който загина нашият колега и приятел Иван Костов. Не искам написаното тук да прозвучи като извинение или оправдание на трагичният случай. Нека всеки от нас да си вземе поука от нещастният случай и дано подобни грешки да не се повтарят за напред. Както по нагоре беше споменато сигурно стечението на няколко лоши обстоятелства са причини за инцидента ( не съм бил пряк свидетел на случилото се и мога да коментирам само това което ми разказаха колегите ).
Същият ден на Расник е било хубаво време, като условиятя са били слаби. Много от пилотите, между който и ученици, са се "удавяли" от старта при котата на върха на хълма, докато Иван и Пешо са били на долният старт на североизточната част на Расник където 150 м. по надолу се намира учебен старт с много малка денивелация и наклон.
Иван не е бил облечен, обут и с поставена екипировка на себе си за летене ( разбирай че е бил по сандали, къси гащи, без сбруя и каска ) и е искал само да види крилото си за да направи оглед дали няма повреди по него от предишният му инцидент на Витоша -
http://www.skynomad.com/forum/viewtopic.php?t=466.
Поради слабите условия в момента, Пешо решава да се качат на горният старт и му казва да събира крилото и да тръгват нагоре. Обръща се да си вземе багажа и не го е следил с поглед за 10 тина секунди, през което време порив на вятъра е вдигнал Иван на около 5 - 10 метра от земята. Пешо незабавно му е викнал да пусне единият колан, но изглежда Иван се е вцепенил и не е реагирал въобще на виковете и командите подавани му от земятя. Виждал съм и други такива случай при който хората се вцепеняват и просто не реагират на команди, викове и крясъци подавани от земята или по радиостанция. ( спомням си случилият се инцидент преди няколко години на състезание на Коняво при който загина друг пилот ) Прелитайки около 150 - 200 м. по хоризонтала на височина около 10 м. Иван се изпуска от крилото и пада за съжаление директно на земята без да може да умекоти удара в храст или дърво който изобилстват на Расник. Следва незабавна помощ оказана му от почти всички пилоти и лекарски екип пристигнал от Перник. За съжаление Иван почива на път за болницата от тежките травми получени при падането. Това е в общи линий фактологията за инцидента.
За съжаление веднага се появиха коментари по адрес на клуба и "инстукторите" в него. ( типичен балкански манталитет )
Иван Костов беше наш ученик и преди 6 месеца завърши курса с няколко безаварийни полета от Витоша. Закупи си собствена екипировка и лети самостоятелно без инструктор. Справяше се добре с полети в различни метео условия и на различни терени. Гледал е всички учебни филми, включително и филмче за подобна ситуация, когато порив на вятъра вдига във въздуха кайтист на кайт сърв. ( препоръчвам го на всички който не са го гледали ) -
http://www.crestlinesoaring.org/cyphor/show.php?fid=8&id=122&PHPSESSID=ea769b7f06a0989d25cd27582c66eb77Разликата от кайтиста и парапланериста вдигнат от вятъра е в:
1. Крилто на кайта е максимално 16 кв.м. до като едно нормално крило за летене е 26 - 28 кв.м.
2. Кайтиста освен че се държи на ръце е и закачен с трапец за себе си, докато парапланериста ако не е седнал в сбруятя просто трябва да разчита на Сезифова сила за да издържи повече от 5 мин. увиснал на ръце.
3. Много по вероятно е с кайта да паднеш във водата отколкото с парапланер, където се лети предимно над сушата.
По време на курса по никакъв повод Иван не вдигал крилото си без да е бил закъчен за сбруятя и с пълна екипировка по себе си. Говоря за случай даже и при игра с крилото на равен терен е бил задължително със сбруя и каска на главата. Това че някой около него се е правил на майстор да кайтва крило не закъчено за сбруя не влиза в учебната програма на клуба. За съжаление може би младоста и придобиването на излишно самочуствие в завърващите курса млади пилоти е причината за такива грешки.
По мое скромно мнение болшинството пилоти у нас, не претърпяли сериозни инциденти страдат от чуството за недосегаемост и безсмъртие. Това в голяма степен се отнася и за някой от гореспоменалите се, като не им пожелавам да изпадат в подобни ситуаций. Човек се учи от грешките си докато и жив ! Колкото да втълпяваш на "някого" да не лети при дадени обстоятелства, ако не го заболи много или не скъса крилото си в повечето случай не взима под внимание казаното му. За голямо съжаление не всеки може да надскочи себе си и да осъзнае че отговорноста за собствените му действия и живот е лично негова.
Поклон пред паметта на Иван.
Иван Братоев - "Летете с нас"