Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 6:52 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 52 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Re: Градиент на вятъра
МнениеПубликувано на: Вто Мар 26, 2013 11:21 am 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
DVD написа:
трябва да се разграничават случаите на градиент на вятъра и ротор/срез/ветрова сянка

в първия случай става едно, а в другите случаи става това което са показали на сайта para2000

Прав е Даниел, при рортор и при срез се получават различ въздействия върху парапланера. При ротор, въздуха се завихря в дадена посока, като оста на въртене може да бъде хоризонтална или вертикална. От това можем да очакваме различни негативни въздействия върху крилото, посоката и скоростта на летене. Разбира се това зависи от силата и посоката на вятъра и начина по който се обтича препятствието, както и от формата и размерите на същото.
При срез на вятъра, два погранични слоя от въздушни маси с различна посока и скорост, при контакт една с друга предизвикват завихрянре на въздушния поток в този пограничен слой.
Относно ветрова сянка и градиенд, според мен именно ветровата сянка е причина за този градиент в дадената графика (промяна на скоростта на вятъра предизвикана от блокирането на въздушния поток от дърветата)
Аз лично имах период, при които имах голям проблем с кацането след един инцидент и спирах крилото прекалено много и няколко пъти съм се издрусвал яко при приближаването на земята. Това се случваше, докато Калоян не ме видя един ден да кацам и не ме накара да кацна без да дърпам управленията. Когато го направих, разбрах колко е важно да имам хоризонтална скорост при кацането, което е пряко свързано с по-висока въздушна скорост на крилото. Няколко пъти ми се е случвало да кацам в ротор и зад големи дървета и в тези случай много добре се усеща колко е уязвимо крилото и колко дозирано трябва да се работи с командите. Кацания от типа "Майстор на целно кацане" са доста рисковани и често водят до неприятни травми поради "предобряне". Speed, speed, this is what i need :)

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на вятъра
МнениеПубликувано на: Вто Мар 26, 2013 11:30 am 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
да минем на задачки, че е по-интересно и стимулира мисленето... вижте картинката и нека всеки сам да си отговори без да гледа другите какво са отговорили, на кой ветрови профил коя траектория на планиране ще отговаря без пилота да пипа управленията?

http://forum.skynomad.net/gallery/displayimage.php?album=35&pid=12496#top_display_media


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на вятъра
МнениеПубликувано на: Вто Мар 26, 2013 12:05 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Яну 12, 2011 6:11 pm
Мнения: 144
Местоположение: София
Име: Светослав Такев
Много полезна дискусия се получава!Мисля,че абсолютно всеки научи по нещо.
За мен изводите са:
- въздушната скорост и височината над земята са енергията на крилото ми

-докато намалява(независимо плавно или скокообразно)скоростта на вятъра,намалявайки и въздушната скорост на крилото,дотогава крилото ще компенсира с разходване на височина=недолитане или по-стръмна траектория,различна от първоначалната.Неслучайно втората картинка е без препятствие-на летище-без ветрова сянка,а вятърът забавя линейно чак до земята.Този януари имах полет обаче,при който като кацах над заснежено равно и гладко поле нищо не потрепваше,а 100 метра нагоре надуваше 7-8м/с Ю.Но това е друга тема,кой вятър кога как и защо слиза до долу.

-надлитане или по-плоска траектория от първоначалната,когато вятърът вече не намалява скоростта си(примерно във ветрова сянка или в инверсия) и крилото възстанови въздушната си скорост(с цената на някаква височина)

-ден с ден не си прилича и трябва постоянно да разпознавам и да се пригаждам към различните и променящи се условия,да разпознавам опасностите,за да не бъда изненадан(за тази работа си трябва и акъл :D )
Ако пак бъркам,поправете ме пак:wink:

И аз благодаря на всички!

П.П.Ами какво правят планеристите като съвсем спре вятъра? :D

_________________
"В това да превъзхождаш другите няма нищо благородно.
Истинското благородство е в това да превъзхождаш предишния си аз."
Индийска поговорка


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на вятъра
МнениеПубликувано на: Вто Мар 26, 2013 12:26 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Яну 12, 2011 6:11 pm
Мнения: 144
Местоположение: София
Име: Светослав Такев
A-7 B-5 C-8 D-4

_________________
"В това да превъзхождаш другите няма нищо благородно.
Истинското благородство е в това да превъзхождаш предишния си аз."
Индийска поговорка


Последна промяна svetliowind на Вто Мар 26, 2013 12:35 pm, променена общо 1 път

Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на вятъра
МнениеПубликувано на: Вто Мар 26, 2013 12:34 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Ное 03, 2011 9:16 pm
Мнения: 36
Местоположение: София
Име: Георги Гълъбов
А-7
В-6
С-1
D-2


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на вятъра
МнениеПубликувано на: Вто Мар 26, 2013 1:15 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
също така може да кажете в кои от ситуациите има "градиент на вятъра" и в кои нещо друго? :)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на вятъра
МнениеПубликувано на: Сря Мар 27, 2013 12:06 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
верните отговори са:

А-7 - това е лесно - един и същи вятър във всички слоеве, нищо не се променя с намаляването на височината и качеството спрямо земята е едно и също => траекторията е с един и същи наклон

B-6 - линеен градиент - скоростта на вятъра равномерно намалява с намаляването на височината, няма срезове => качеството на планиране спрямо земята равномерно ще се увеличава което на траекторията ще се отрази като наклона и плавно ще става по-малък

C-8 - силен вятър във височина и рязко спадане на вятъра от едно ниво надолу - тук ще се получи точно това което се дискутира в цялата тема - докато крилото планира в силния вятър на пилота ще му изглежда че ще кацне на мястото в пример №7, но като достигне среза на вятъра крилото ще попадне в по-бавен слой (по-ниска скорост на обтичане), ще се гмурне за да набере скорост и когато си я възстанови ще планира с по-голямо качество спрямо земята. в зависимост от това на каква височина от земята е среза може да се получи допиране преди или след първоначалната точка на проектиране

D-2 - това е подобно на профил B, но всичко е "изтеглено" малко по-надолу


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на вятъра
МнениеПубликувано на: Сря Мар 27, 2013 12:28 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Яну 12, 2011 6:11 pm
Мнения: 144
Местоположение: София
Име: Светослав Такев
За B и D ,освен че да се подобри,качеството на планиране може и да се влоши,както и да остане едно и също.Всичко зависи от скоростта на промяна скоростта на вятъра и от качествата на конкретното хвърчило.Неслучайно примерите в Para2000 са дадени като права траектория,сключваща определен ъгъл със земята,а само при началото на промяна скоростта на вятъра има чупки.
Аз съм дал отговори съответно B-5 и D-4 като по-малко грешни,защото в темата се коментира именно влошаване на траекторията.

_________________
"В това да превъзхождаш другите няма нищо благородно.
Истинското благородство е в това да превъзхождаш предишния си аз."
Индийска поговорка


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на вятъра
МнениеПубликувано на: Сря Мар 27, 2013 12:37 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
това са моите наблюдения за 13 години летене


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на вятъра
МнениеПубликувано на: Сря Мар 27, 2013 12:47 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Яну 12, 2011 6:11 pm
Мнения: 144
Местоположение: София
Име: Светослав Такев
Като твоите са и моите за 2г.,но явно го има и обратния вариант.
Като се замисля,със старото крило,което нямаше много скорост за подлитане,съм кацал понякога неочаквано малко по-твърдо,но съм го отдавал на низходящи или на собствените си умения.

_________________
"В това да превъзхождаш другите няма нищо благородно.
Истинското благородство е в това да превъзхождаш предишния си аз."
Индийска поговорка


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на вятъра
МнениеПубликувано на: Сря Мар 27, 2013 1:14 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
условието на задачката беше да не се пипат управленията ;)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на вятъра
МнениеПубликувано на: Сря Мар 27, 2013 1:20 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Яну 12, 2011 6:11 pm
Мнения: 144
Местоположение: София
Име: Светослав Такев
Според мен точно като не ги пипам ще се друсна,в другия случай ще отида малко по-напред,в крайната фаза,но зависи колко ще е стръмен градиента,дали няма да съм вече в срив :wink:

_________________
"В това да превъзхождаш другите няма нищо благородно.
Истинското благородство е в това да превъзхождаш предишния си аз."
Индийска поговорка


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на вятъра
МнениеПубликувано на: Пет Мар 29, 2013 12:02 am 
Offline

Регистриран на: Сря Яну 12, 2011 6:11 pm
Мнения: 144
Местоположение: София
Име: Светослав Такев
Забравяме да споменем обратния случай,при усилването на вятъра какво се случва?Въздушната скорост на крилото се увеличава,увеличава се ъгълът на атака и пропадането намалява,а в зависимост от скоростта на усилване,преминава и в качване.В този случай планерът ще стигне по-бавно и по-високо точката на допиране от първоначалната траектория,ама аз предпочитам при кацане да не ми се случва :roll:
Досега не знаех,как летят албатросите :oops: http://www.whoi.edu/oceanus/viewImage.d ... aid=144090

_________________
"В това да превъзхождаш другите няма нищо благородно.
Истинското благородство е в това да превъзхождаш предишния си аз."
Индийска поговорка


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на вятъра
МнениеПубликувано на: Пет Мар 29, 2013 8:07 am 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 26, 2005 7:54 am
Мнения: 175
Местоположение: Варна
Име: Йордан Пенев
Моите отговори съвпадат с тези на Даниел.

Само да предупредя, че винаги може да има изненади. Например към градиента на вятъра се добавя неочаквано и низходящо. При подобна ситуация се наложи да откачам крилото си от сливата в края на поляната до паркинга в Сопот :oops:

Динамичното реене на албатросите използва градиента на вятъра, но е необходимо голямо качество (над 25) , големи скорости и яко претоварване при маневрите. Само безмоторниците могат да реят динамично зад някой хребет, а моделите достигат невероятни скорости (докато се разпаднат)

_________________
SeeYou @ CloudBase
Element - WATER 2+


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Градиент на вятъра
МнениеПубликувано на: Пет Мар 29, 2013 8:34 am 
Offline

Регистриран на: Сря Яну 12, 2011 6:11 pm
Мнения: 144
Местоположение: София
Име: Светослав Такев
Да смятам ли,че и тези грешат:? http://www.chgpa.org/H3_StudyGuide/grad2a.gif
http://www.chgpa.org/H3_StudyGuide/h3.study.guide.html
А аз се сетих как отвесно ме спусна в житото до кацалката на SKYNOMAD.Нямах никаква скорост за подлитане и в опитите си да го надлетя,сривайки се на финала си седнах на г...,а съм чувал,че низходящите не се удрят в земята.

_________________
"В това да превъзхождаш другите няма нищо благородно.
Истинското благородство е в това да превъзхождаш предишния си аз."
Индийска поговорка


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 52 мнения ]  Отиди на страница Предишна  1, 2, 3, 4  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов