Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 3:45 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 27 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Скъсана сбруя
МнениеПубликувано на: Съб Юни 15, 2013 12:17 am 
Offline

Регистриран на: Пет Сеп 10, 2010 8:01 am
Мнения: 63
По-подробна информация:

- сбруята Ava Sport Eiger се скъсва по време на полет на 09.06.2013,

- закупена е от Цветан Цолов - Пастора - verticaldemention.com преди около 1,5-2 години

- летяна е около 20 пъти, няма кацания по гъз, няма повреди.

- По време на скъсването летях с мини крило Little Cloud, Spiruline XL EN:B едно двойка

- към сбруята имше закачен Ava Sport Air bag който става на раничка

Ситуацията:

Реших да кацам защото всичко зад Витоша беше черно и щеше да вали дъжд. Излезнах с около 500-600м над кацалката на царско село. Направих един wingover, след това 1 витка 360/спирала, и на излизане разложих енергията със голям wingover с истинско минаване над крилото - тогава сбруята се скъса. Изпаднах на една страна, додадох неволно още повече тежест и се затегнах в спирала. Изплашх се много, че ще изпадна от сбруята и се хванах здраво за коланите на крилото, помислих си за запасен но си казах, че може да стане още по-зле ако се доскса от отварянето на запасния. В следващия момент си казах, че задължително трябва да излезна от спиралта, пуснах коланите на крилото и по някакъв начин излезнах, след това контрирайки завиването, което се получаваше от тежеста която давам на една страна си кацнах нормално.

В последствие видях, че доста трудно бих изпаднал от сбруята, защото има колани който ще ме задържат - да ама повреме на спиралата не го знаех това и бях доста изплашен.

Натоварване в спирала:

При спеед и мини крилата натоварването (g-force силата) е зачитално по-малко в сравнение с един нормален парапланер, причината е в късите върви между пилота и крилото и парашутния профил на самите крила. Имам операция на гърба на Л4 до С1 дискова хедния преди 5 месеца и не бих си позволил маневра с голямо натоварване.

Една седмица преди скъсването,

но със bobcat 13m имах друг инцидент - най-якия колапс който съм имал със спеед крило. Обикновенно колапсите на спеед крилата излизат още преди да си го видял за части от секундата, но този не излезе почти 2-3 сек и щях да се ударя в земята - http://youtu.be/FkjQeTa01hU

Конструктивни проблеми в модела Eiger:

Според мен има проблем в конструкцията на тази сбруя, който е довел до скъсването. На снимките се вижда добре разликата в Bobcat и Eiger сбруйте

Ava Sport отговориха, че тази сбруя не е предназначена за акро и ще ми я зашият, не не смятат, че има проблем със сбруята.

Пастора ми каза, че е кацано по гъз или сбруята е имала някаде някакъв проблем за да се скъса така.

Изводи:

От разговорите ми със Ава спорт и Пастора разбрах, че аз съм виновен за случката! Аваспорт не желаят да направят оглед на сбруята, искат да я закърпят и да си ми я върнат.

При скъсването извадих късмет, че това се случи със Spirulin-a и имах височина 500-600м Ако бях с 13-ката или 11ката, кадето полета обикновено е близо до земята, не се знае дали при такова изпадане може да се спре завъртането и да се поддържа прав полет.

Щях да се размажа със спирала в земята, заради тази сбруя и дори никой нямаше да разбере защо се е случило това.


Изображение
Изображение
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +20 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скъсана сбруя
МнениеПубликувано на: Съб Юни 15, 2013 9:10 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 05, 2007 5:21 pm
Мнения: 103
Местоположение: София
Добре че си се оттървал, защото най-вероятно тази сбруя не е предназначена и за размазване в земята със спирала - от аваспорт можеше много да ти се разсърдят!


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скъсана сбруя
МнениеПубликувано на: Сря Юни 19, 2013 9:31 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 15, 2007 8:19 am
Мнения: 79
Местоположение: Varna
http://avasportcentral.com/site/products/eiger
Ами тя тази сброя е 800 г. :shock: Не знам какво точно здравина очаквате? Очевидно е е че тази сбруя не е за акро.

_________________
Element AIR2 червено-син (мноо як)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -2 
 
 Заглавие: Re: Скъсана сбруя
МнениеПубликувано на: Сря Юни 19, 2013 10:04 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 15, 2011 10:47 am
Мнения: 353
Местоположение: София
Име: Пламен Пунчев
FlyWithGAS написа:
http://avasportcentral.com/site/products/eiger
Ами тя тази сброя е 800 г. :shock: Не знам какво точно здравина очаквате? Очевидно е е че тази сбруя не е за акро.

Здравината на една сбруя идва от коланите. Лека или тежка, трябва да е еднакво здрава. Тежи 800 грама без карабинери защото няма протектор, седалка, контейнер за запасен и раница. Това си е съвсем нормално за една спиидрайдерска сбруя, каквато при Аваспорт е единствено Eiger. По тази логика една катераческа сбруя не трябва да държи хич.

Познавам сбруята добре защото беше моя преди да я дам на Виктор. Уинговъри в спиидрайдинга не трябва да се считат за нещо екстремно защото се правят с десет сантиметра команда. Тъй като вървите са къси дори не се усещат като при парапланер. Един нормален полет с малко крило е серия от уинговъри от старта до кацалката с цел да се поддържа постоянна височина до терена.


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скъсана сбруя
МнениеПубликувано на: Нед Юни 30, 2013 8:14 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
Знае ли се колко време е стояла на слънце тази сбруя? Възможно е да е отслабена и заради UV. Каквото и да е, всеки такъв случай трябва да се разгледа внимателно и производителя да си направи изводите. Дори и да не е за акро, и в нормални условия е възможно да се създаде ситуация с високо претоварване.Човекът е издържал на претоварването, а сбруята -не ! Щом се е скъсала, трябва да се разбере причината.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скъсана сбруя
МнениеПубликувано на: Пон Юли 01, 2013 8:39 am 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 05, 2007 5:21 pm
Мнения: 103
Местоположение: София
Доколкото ми е известно Виктор и предишния собственик - Пламен - нямат навика да ходят на плаж със сбруите си за летене. Също така при продължително излагане на слънце черният плат си променя цвета - тук това не се забелязва. Ако се загледате внимателно в снимките - проблемът е повече от ясен - според мен комбинация от конструктивен недостатък и лошо изпълнение. При сбруите наистина най-важни са коланите, но платът също е подложен на напрежение - особено в тази част под задните части, където директно се пренася силата от центъра на тежестта на пилота при по-голямо ускорение/натоварване. За да е лека, тази сбруя е ушита от 2 слоя тънък плат, между които има слой уплътнение за комфорт, като и двата нямат конструктивна якост. При повечето сбруи в зоната на сгъвката се зашиват странични платки, осигуряващи здравина, стабилност и комфорт на пилота, но в много от леките модели такива няма. За да се компенсира слабия плат, сбруята се поръбва с лента, която би трябвало да е достатъчно здрава и добре зашита за носещите елементи (колани, по-здрави платки). В случая скъсването започва там, където поръбващата лента е зашита за друга платка - ясно се вижда как е разнищена. Това означава че или е слаба или най-вероятно не е зашита добре като шевът е захванал само края на лентата, който не е издържал при малко по-голямо натоварване и се е разнищил - след това няма какво да спре скъсването.


Върнете се в началото
  Профил    +7 / -1 
 
 Заглавие: Re: Скъсана сбруя
МнениеПубликувано на: Пон Юли 01, 2013 10:31 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Сеп 08, 2010 3:16 pm
Мнения: 277
Местоположение: София
Име: Боян Евстатиев
А на АВА Спорт им пука за това скъсване толкова, колкото на нашите управници - за протестите... Може да си ритаме, да си протестираме, да драпаме за правата си /любопитно, защо никой не се бори за задължения, а всички се борят за права/... Файда - йок.

_________________
Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -1 
 
 Заглавие: Re: Скъсана сбруя
МнениеПубликувано на: Вто Юли 02, 2013 3:49 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
Не знам какво има предвид Viik като казва че G-форcе силата е по-малка.

Цитат:
При спеед и мини крилата натоварването (g-force силата) е зачитално по-малко в сравнение с един нормален парапланер, причината е в късите върви между пилота и крилото


G-форсе е мярка за ускорението, усетено като тежест. А ускорението при движение по окръжност зависи от скоростта на квадрат, разделена на радиуса. Ако вървите са по-къси, радиуса ще е по-малък. Ако радиуса е по-малък, ускорението ще се увеличи (при еднакви други условия). Поправете ме ако греша.

А колкото до производителя, мисля че на всеки производител му пука ако негов продукт е показал дефект. Особено ако се разчуе в медиите. Така че колкото по-сериозно се отнесат към случая, толкова по-добре и за тях, и за клиентите.
Колкото до репликата ми че пилота издържал, а сбруята не, трябва да се коригирам. Човешкото тяло всъщност може да издържи за кратко време много големи ускорения.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скъсана сбруя
МнениеПубликувано на: Вто Юли 02, 2013 5:02 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 15, 2011 10:47 am
Мнения: 353
Местоположение: София
Име: Пламен Пунчев
krassi написа:
Не знам какво има предвид Viik като казва че G-форcе силата е по-малка.

Цитат:
При спеед и мини крилата натоварването (g-force силата) е зачитално по-малко в сравнение с един нормален парапланер, причината е в късите върви между пилота и крилото


G-форсе е мярка за ускорението, усетено като тежест. А ускорението при движение по окръжност зависи от скоростта на квадрат, разделена на радиуса. Ако вървите са по-къси, радиуса ще е по-малък. Ако радиуса е по-малък, ускорението ще се увеличи (при еднакви други условия). Поправете ме ако греша.

А колкото до производителя, мисля че на всеки производител му пука ако негов продукт е показал дефект. Особено ако се разчуе в медиите. Така че колкото по-сериозно се отнесат към случая, толкова по-добре и за тях, и за клиентите.
Колкото до репликата ми че пилота издържал, а сбруята не, трябва да се коригирам. Човешкото тяло всъщност може да издържи за кратко време много големи ускорения.


Не мога да извадя формула, но най-лесно става като си представиш два крайни варианта. При първия правиш няколко оборота около остта си (0 метра радиус) и няма центробежна сила. Представи си втория вариант при който правиш същите тези обороти със 100 метра радиус. Какво ще е усещането?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скъсана сбруя
МнениеПубликувано на: Вто Юли 02, 2013 6:23 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
Според мене не редно да говорим за обороти, а за скорост. Защото крилото има горна граница на скоростта все пак. "Същите тези обороти" означава еднакъв брой обиколки в секунда, което при по-голяма дължина на окръжността означава по-голяма скорост. Ако имаш по-голяма скорост, тогава и ускорението ще даде друг резултат.

Да речем че обикаляш със скорост 10 м/с по окръжност с радиус 30 метра.

10 на квадрат =100, делено на 30 прави 3.33 m/s2..
Сега нека да увеличим радиуса на 100 метра. Летим със същите 10 м/с , на квадрат, прави 100, делено на радиуса 100, прави 1 m/s2.

Да пробваме с къси върви, да речем 4 метра. Да приемем че пилота се движи по радиус 4 метра. 10 на квадрат=100, делено на 4 прави ускорение 25 m/s2

Разбира се, това е само теоретично разсъждение, приемайки че скоростта е една и съща. На практика нещата сигурно са различни, но доколкото знам, известни аеробатични пилоти говорят за ускорения от сорта на 6-7 G. ( 1 G = 9.80665 m/s2)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скъсана сбруя
МнениеПубликувано на: Вто Юли 02, 2013 7:20 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юни 14, 2009 10:06 pm
Мнения: 184
Мисля, че ще е полезно за всеки да прочете тази лекция:

http://elearning-phys.uni-sofia.bg/~gch ... cialni.pdf

Попаднах на нея опитвайки се да проверя дали сте прави в горните си разсъждения!
Има обяснение за центобежните сили ... и разни други сили :)


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скъсана сбруя
МнениеПубликувано на: Вто Юли 02, 2013 9:06 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
http://vimeo.com/40467538

На това филмче се виждат долу-горе какви ускорения се случват при какъв маньовър.

Според мен въпроса тук е дали пилота е превишил някакви препоръчителни граници за маньовър с конкретната екипировка. Ако производителя твърди че тази сбруя не е за аеробатика, а пилотът е извършил нещо което се квалифицира като аеробатика, тогава няма смисъл да обсъждаме.
Ако обаче сбруята се е скъсала при ускорение, което може да се случи и при не-аеробатични условия, тогава сбруята има проблем.

Аз не знам какви са изискванията за здравина на парапланерите и на сбруите. При делтапланерите например крилото се сертифицира типично за + 6, -3 G.
Но при модерните делтапланери производителите не препоръчват аеробатика, защото със скорости от порядъка на 120-130 km/h при резки команди могат да се постигнат много лесно ускорения над границите и естествено крилата се чупят.
Това естествено не спира пилотите да си правят аеробатиките, но то си е на тяхна отговорност.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скъсана сбруя
МнениеПубликувано на: Вто Юли 02, 2013 9:22 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 24, 2011 12:56 am
Мнения: 91
krassi написа:
Според мене не редно да говорим за обороти, а за скорост. Защото крилото има горна граница на скоростта все пак. "Същите тези обороти" означава еднакъв брой обиколки в секунда, което при по-голяма дължина на окръжността означава по-голяма скорост. Ако имаш по-голяма скорост, тогава и ускорението ще даде друг резултат.

Да речем че обикаляш със скорост 10 м/с по окръжност с радиус 30 метра.

10 на квадрат =100, делено на 30 прави 3.33 m/s2..
Сега нека да увеличим радиуса на 100 метра. Летим със същите 10 м/с , на квадрат, прави 100, делено на радиуса 100, прави 1 m/s2.

Да пробваме с къси върви, да речем 4 метра. Да приемем че пилота се движи по радиус 4 метра. 10 на квадрат=100, делено на 4 прави ускорение 25 m/s2

Разбира се, това е само теоретично разсъждение, приемайки че скоростта е една и съща. На практика нещата сигурно са различни, но доколкото знам, известни аеробатични пилоти говорят за ускорения от сорта на 6-7 G. ( 1 G = 9.80665 m/s2)



В примера ти линейната скорост е еднаква, но не и ъгловата. Колкото повече се отдалечаваш от центъра на окръжността при въртеливо движение толкова по-голяма става линейната скорост, докато ъгловата скорост не се променя. Представи си една точка в края на грамофонна плоча извършва една обиколка за същото време като точка близо до центъра, но трябва да измине по-голям път. С увеличаване на радиуса расте центробежната сила, защото при дадена ъглова скорост линейната расте с отдаличаването от центъра.

_________________
Владислав Борисов
Ozone Alpina 4

"Колкото по-високо летим, толкова по-малки изглеждаме в очите на тези, които не могат да летят."
Ф. Ницше.


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скъсана сбруя
МнениеПубликувано на: Вто Юли 02, 2013 9:34 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Апр 20, 2004 4:30 am
Мнения: 610
Така е, Владо, но аз затова казвам че трябва да се гледа скоростта (имам предвид линейната) , а не оборотите, , защото парапланера не може да увеличава линейната си скорост до безкрайност, сигурно има все пак максимална линейна скорост.
Сега, при влизане в спирала става интересно, защото центъра на въртенето застава някъде посредата между крилото и пилота, и те се балансират взаимно около точката на въртене. Каква линейна скорост може да се постигне при това въртене ?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Скъсана сбруя
МнениеПубликувано на: Вто Юли 02, 2013 10:10 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юни 14, 2009 10:06 pm
Мнения: 184
От моите бедни наблюдения смятам, че центъра на въртене при спирала е извън отсечката крило - пилот.
При една друга фигура центъра на въртене е между крилото и пилота.
Поправете ме, ако греша :)


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 27 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов