niki написа:
Отново да приветствам идеята!
Застрахователните дружества се интересуват от печалба, докато ние се интересуваме от някакви помощни механизми в случай на инцидент. Застрахователните дружества инвестират в скъпи адвокати, чрез които да избегнат всевъзможни плащания. Те също инвестират в политици, които да лобират за тях и да принудят обществото да се застрахова за какво ли не насила. Този бизнес модел върви ръка за ръка с лицензиращите и сертифициращи организации, чиято крайна цел е пълен контрол върху всяка човешка дейност (представете си че ви трябва лиценз как се завива болтче с отверка или сертификат за въртене на термика).
Ето защо ние имаме най-голям интерес да си помагаме и да го правим целенасочено т.е. парите да отиват за нещо конкретно, а не в инвестиции по създаване и уедряване на някакъв бизнес модел.
Предполагам че преди, сега и в бъдеще ще има застърахователи, които ще предложат по-добри условия от нашите. Те имат тази възможност заради мащабите на бизнеса им (напр. да преливат пари от застраховане срещу пожари към застраховане на парапланеристи). Но те пак ще го правят поради бизнес интерес - напр. застраховайки ви като парапланерист, те ще очакват да им станете клиент и по другите схеми - автомобили, влогове и прочие. Но те няма да търпят дълго дейност на загуба. Например компанията БУПА спря да застрахова парапланеристи след зачестилите инциденти.
Така че вместо да си губим времето във временно изгодни оферти, то можем да го използваме да създадем и тестваме собствен продукт.
Ентусиазма който чета тук е хубав, но за да просъществува идеята, тя не трябва да разчита на нашата моментна милосърдност и благосъстояние, а трябва да се развие въз основа на същите механизми които се използват при застраховането. Разликата ще е че ние няма да гоним печалба, а само ефективен механизъм за взаимопомощ.
Ето защо ще са ни нужни експерти в застраховането и взаимопомощта (мисля че Юри бе шеф на взаимоспомагателна каса).
Ще се наложи да се позамислим и да си сметнем риска когато летим.
Например аз не бих застраховал хора, които летят под 1 година или под 100 полета.
Следващите са тези под 3-500 полета или 3-4 години опит и те би трябвало да участват с най-голяма вноска.
Повечето пилоти със стаж над 5 години са сравнително безопасни, така че тяхната вноска трябва да е най-малка, особено ако владеят основните елементи за безопасност (СИВ курс) и ако са се доказали с прелети на трудни (планински) места.
Ако пилотите се занимават с акро или изследователска дейност, то би трябвало да плащат повече (дори препоръчвам да няма застраховане в случаи на акробатики).
Добре е застраховката да е насочена най-вече към разумните уикенд пилоти.
Виждайки тяхната осигуреност, би трябвало и пилотите от другите групи да се стремят към разумното летене.
С цел оценяване на рисковете, актуализации и тенденции, препоръчвам всеки застрахован да си описва инцидентите задължително (в този форум или в друга форма за целта) и да губи право за помощ ако не го прави. Това е нещо като самоконтрол - когато накараш някой да си опише и анализира инцидента, то ще го накараш да се замисли и вероятно да избегне риска от друг по-сериозен инцидент.
До тук, освен разработчиците на взаимозастраховането, виждам работа за:
- касиер / титуляр на сметка
- оценител на рисковете
Ако не можем да привлечем експерти за разработване на взаимозастраховането, може да пробваме със следните параметри:
- средно 2 серозни инцидента на година с по 2000 лева разход. Ако съберем по-малко пари, то покритието за всеки ще бъде по-малко, ако изхарчим парите, а има трети инцидент, то ще правим ново събиране на пари, но най-вече всички застраховани трябва да са съгласни с риска че може да не останат пари за тях при по-голям брой инциденти
- минимум 100 полета за включване в застраховката
- 1-ва група риск - до 300 полета с вноска от 60 лева
- 2-ра група риск - над 300 полета, ПараПро 5 (или 5 полета над 30 км в планински терен), правил поне 3 пъти срив, негативна, колапси, хвърлял запасен симулативно, не летящ с прототип (Air може, Fire - не) с вноска от 20 лева
Допълнително ще е нужно да категоризираме инцидентите (може да се вземе от ДХВ и ткн)
Тъй като идеята е насочена основно за помощ при по-тежките случаи, когато трябва да се събират спешно средства за импланти или операции, то нека взаимозастраховането да важи само за такива. Да не пилеем средства, защото някой го боляла ръката повече от другия.
Титуляра на сметката може да са двама (ако единия отиде на ексурзия в чужбина). Не вярвам някой да си присвои парите, защото е тежко да бъдеш отритнат от другите.
Ако се страхуват от нуждата да декларират приходи, то не виждам проблем да си правим вноските извън банките (на ръка) и пак да си публикуваме всичко тук.
Ако има инцидент с някой симпатичен незастрахован, няма проблем да го правим в отделна кампания тук както досега.
Ако парите за някой застрахован не са достатъчно при тежък инцидент (напр. има нужда от два импланта вместо един), то можем да направим допълнителна кампания по събиране на пари. Така ще поддържаме идеята за взаимозастраховането и ще избегнем спекулациите че не работи, защото не осигурява достатъчно пари в сравнение с еди кой си застраховател.
Аз приветствам идеята, но това да класифицираш риска на даден пилот е много трудна работа и със сигурност ще има сърдити. Отделно класификацията ще бъде направена според гледната точка на един крос кънтри пилот, един акро или спеед..
кой е по-безопасен пилот:
пилот който е изкарал курса и лети от няколко месеца но никога през живота си не се е занимавал със никакви дргуги спортове.
пилот който е изкарал курса и лети от няколко месеца но има много опит в други спортове като кайт сърф, маунтайн байк, мотокрос и тн..
пилот с 20 години стаж с чисто ново дхв2 крило във ужасна физическа форма (трудно се затичва по старта за да излети, не кайтва адекватно и тн.)
пилот с 10 години стаж летял на дхв 1 във всякакви условия в добра физическа форма
пилот с 10 години стаж, който си лети 2-ка във всякакви условия в голяма увереност
пилот с 10 години стаж сив, акро, хц, спеед, скайдайвинг и тн. ама жена му се е накарала точно преди летене и стажа е на кино...
акро -
пилотите се набеждават, като най рискови! Истината обче не е точно такава, фаталните инциденти в крос кънтри летенето са много повече от тези в акрото, не ми е известно за фатален инцидент последните години в акро състезание докато XC-то има репорти .. ако греша моля ме поправете
спиид -
пилот със спиид крило - е да ама там няма сертификация... има спеед крила, който са като парашути - направено безопасно да те свали бързо на земята и доста трудно ще получиш колапс има и крила който са като wingsute с подобни скорости и изискващи подходящи условия и опит.
а какво правим ако приемем тази оценка на риск, и пилота си смени крилото от 1-ца на 2-ка или реши, че ще прави wingoveri или ще пробва на някой друг крилото ?
Какво правим с тази който имат повече крила, летят соло и тандеми ? С тандемите изкарват пари и това си е бизнес така, че е редно да им е по-висока таксата ? Какво правим акко тандемния пилот и пасажера имат нужда от касата (пасажера не е застрахован) ?