dimitar.miladinov написа:
Ако си изправен пред избор на крило от клас EN B вероятно това ще ти помогне да разбереш, че има голяма разлика между крилата в този клас.
Че и Buzz Z4 и Carrera са например EN B, но изискванията към пилота са много различни. Кой начинаещ не е изкушен да вземе най-летящото крило, но все пак в клас В?
Аз съм съгласен с Ангел, че EN сертификацията отдавна не е достатъчна и точна. Не мисля обаче, че производителите лъжат или прикриват истинското поведение на крилата. Напротив - повечето имат описан профил на пилота за всяко крило. Често проблемът е, че самите ние не сме честни в самооценката си при избор на крило.
по принцип най-правилно е да се гледа кво се случва. тестовете и дрън дрън дават само насока какво може да се очаква. проблемът е че пилота трябва да знае предварително. основното разделение е дали трябва да играе водеща роля или консервативна. При първата ситуация трябв да се намеси на момента агресивно и да оправи нещата. при втората трябва консервативно - крилото се справя само - ролята на пилота е да не му пречи и ако е сигурен какво прави може да му помогне. Разбира се ситуацията трябва да е напълно ясна преди първия полет, при колапс в критична позиция нещата се случват мигновенно и пилота трябва да има готов план - в главата си, който просто да задейства. това означава, че ако очаква крилото да свърши работата - той чака да види какво ще стане, когато обаче крилото не е такова - просто изпуска шанса да се спаси.
Ето сега видео на въпросното крило на Озон Mojo3. Описанието на производителя предполага пасивно поведение на пилота - крило за гъбки.
http://youtu.be/JE36VIFmpIUТова което се вижда на видеото не отговаря на описанието на Озон. Описанието на DHV кореспондира с видеото DHV калс 4 крило, което 100% изисква контрол и намеса на пилота при ситуация - адекватна, навременна намеса липсваше. Проблемът е че разни фирмици произвеждат пилоти-глупаци които вярват в глупости, които им пречат да реагират адекватно в ситуация ако могат разбира се (ако не могат просто трябва да летят с други крила). В случая глупакът беше късметлия да е достатъчно високо и да не се изреже в терена със спирала. Това което спасява тези фирми е че такива колапси са рядко явление, хората по-принцип имат проблем да разбират рядки явления. Когато стане инцидент всички в хор (дори пилоти, които не искат да приемат, че това може да се случи и на тях) ревът, че става въпрос за пилотска грешка.
Сега това което се случи, е че DHV леко се изрязаха срещу цялата индустрия и то по непоправим начин. Ясно е че или DHV са глупаци или че всъщност Nova не предлагат EN_B крило просто щото и двата им парашута са в DHV class 4 и DHV class 5, което не предполга EN-B пилот. Да ги нахраним и тях малко - идеята да се целиш в FAI триъгълници(маркетинговия слоган на другарите от Нова) и в същото време да си пилот, който е зависим от пасивната безопасност на крилотo си - това е неква гавра. ясно е, че един пилот независимо дали е глупак или не трябва да направи избор - на кого да вярва (на Бойко или той па тоя изчезна другия) и на каво да базира летателната си практика. Най- добре е разбира си сам да си тества крилото - това не е толкова лесно и безопасно и ако можете според мен EN-B крило не ви требва.
На кого да вярваме на ГЕРБ или БСП - това е риторичне въпрос. другия не е.
P.S.
Kitte разбрах - издадоха те колеги, че си земал професионален цертифкът за пруфесионенормален тандемен пилот. Първо искам да те поздравя - явно си се потрудил и език си понаучил, ама сеа кажи ми чесно - Не те ли е срам, не се ли срамуваш от себе си? Как си легаш вечер и заспиваш спокойно?