DVD написа:
Ангеле, като е толкова страшно това летене - що не се откажеш от него и да се успокоиш?!?
Даниеле, аз искам вие да се откажете, че станаха много претъпкани стартовете. Това е проблем за решаването на който както виждаш действам съвсем методично и системно. Няма нужда да ми благодариш за патриотизма.
dimitar.miladinov написа:
EN В - класа крила взе да се "разширява" някъде 2009-2010 година, когато някой даде тон и повечето фирми напускаха low-end и high-end B крила. Според теб Ангеле това е голям проблем.
Добре тогава, не би ли трябвало последните 5 години рязко да се е покачил броят на ранените и загинали пилоти летящи такива крила? Ако погледнеш статистиките, те остават общо взето непроменени в годините.
Стакмистиката е интересно нещо - къде е тази статистика, кой я води, кои географски области обхваща (в БГ не се води никаква статистика)? На скоро имаше един уикенд в който загинаха 5 пилота в областта на Алпите - това как ще се отрази на статистиката ми е интересно и дали въобще не поставя под съмнение самата статистика? Трябва да се има в предвид, че има много фактори - прогрес при запасните парашути, протектори на сбруи, обучение, както и случайността като мощен играч (не си прочел книгата Миладинов, аз вече съм на 42-ра страница. Да знаеш, че ще ти се обидя така кат не четеш). Ако вземем например големите колапси, които се получават годишно как са разпределени в височина. Ясно е че тези които водят до инциденти трябва да са на ниско. Всяка година техния брой остава постоянен или варира значително. Едно крило след колапс и липса на контрол от пилото може да се възстанови срещу склона или в чисто пространство - случайност. В какъв процент от критичните колапси пилотите наистина не реагират адекватно за дадена година. Това, че неопитен пилот лети на кофти крило не означава, че при инцидент няма да реагира адекватно както и обратното. В какъв процент от колапсите пилотите тотално ще объркат нещата в рамките на година - пълна случайност.
Проблемът е етически. Примерно купуваш си кола с въздушна възглавница. Много хубава кола. Караш я цял живот и никога не катастрофираш. Ми за кво ти е тая глупост? Да ама ако се треснеш и се окаже, че не работи - ми това си е измама. При тези крила са ти казали, че има нещо, което трябва да те покрие при най-лошия сецнарий ако се наложи. Нещо като застраховка, която може никога да не ти потрябва, но на която ти разчиташ взимайки решения. Да ама DHV заставайки като хора, които поназнайват нещо, а и няква статистика въртят казват, че тая рабора с пасивната безопасност дето се рекламира е пълна глупост. Пасивна безопасност друг път. Всички тези видиа, които пуснах перфектно демонстрирарат това , което DHV са написали в съответните DHV safety class. Тази застраховка дето некой хора си мислят, че имат я няма. Просто ако искат да я има трябва да си земат крило със съответния DHV safety class, а не с маркетинговите глупости на производителите. Има и едно друго нещо - ако тествате две крила, за които са твърди, че са с еднаква безопасност примерно EN-B low тинтири минтири познайте, кое ще ви хареса повече - ами това което има по-висок (по-ниска пасивна безопаснот) DHV safety class. Крилата с висока пасивна безопаснот са скучни и тъпи.
Когато пилота е активен и реагира бързо, точно и адекватно (тук вече изцяло зависим от дизайнера - до колко крилото е безопасно при активен пилот - няма такива тестове) - пасивната безопасност на крилото няма никакво отношение. Аз твърдя даже, че крила с ниска пасивна безопасност дават по-лоши шансове на активни пилоти - тоест тук статистиката на инцидентите може да се влияе положително.
Все пак етичния проблем остава. Пилота на това долното видео според мен опира до обещаната му пасивна безопаснот. Изтевглил е късата клечка. Ясно се вижда как другарите му си летят безпроблемно. Той получава кофти колапс в лош момент и се предполага, че крилото ще го покрие. Това крило е DHV class 4 - демек пасивна безопасност само на хартия (или ако се върнем на примера със колата - само лепенка Air Bag). Производителя е написал други неща "ANAKIS 2 will make you feel comfortable with high passive safety and a great amount of usable performance." Той дори не е допускал, според мен че лети на крило при което всичко е в негови ръце. Това не е ОК. :
http://www.turkiyegazetesi.com.tr/video/v300.aspxВижте каква огромна разлика има от етична гледна точка. Долното видео е също фатален инцидент, но с някво акро крило май, реализиран от пилот който е напълно наясно какво става - човека се очиства геройски, не е в ролята на жертва, a и никой не го е излъгал за нищо. Това е неговия автентичен прочит на нещата.
http://youtu.be/XDOjrFkd7Sk