За тези, които не са наясно с качествата на Змей 10, да поясня. Змей 10 беше разработен по времето когато еволюцията на крилата с единична повърхност беше към своя край, и започнаха да излизат крила с двойна повърхност.
Говорим за 1983-4 та година. Т.е. Змей 10 имаше за цел да постигне възможно най-високо аеродинамично качество, бидейки все пак крило с открита напречка. Поради това мога смело да твърдя, че дори и днес трудно ще се намери крило с единична повърност, което да бие Змея по показател качество. Змей 10 беше и доста здраво крило. Спомням си как един пилот от Казанлък попадна в Cb и стигна до 5000 метра със Змей-10 на едно състезание и Змея издържа успешно на претоварванията и пилотът оцеля. Змей -10 беше и отличен термичар, много лесно се набираше с него в термика. За управляемост да не говорим, Стоян Миланов прави склоново реене на съвсем малък склон-(Каптажа) с него.
Това което се произвежда днес с единична повърхност е в класа на крилата за начално обучение , примери за такива са Falcon на Wllswing и Таргет на Aeros, като качеството им е около 7. За сравнение, Змей-10 имаше качество 10. Текма Медиум е дизайн също от 1985 година, ако говорим за стар и нов дизайн.
Ако има съвременно крило с открита напречка, което да има високо качество, това е
Freedom на North Wings.
http://www.northwing.com/freedom-hang-glider.htm Останалите крила с открита напречка са назад по качество. Единствената причина , поради която не бих одобрил Змей 10 за мото вариант е фактът че Змей просто не е проектиран за моторен вариант. Може и да може лети с моторна количка, но това си е на отговорността на този , който иска да рискува. Иначе, дори и да е музеен експонат, ако излезе на баира, Змея ще бие всяко друго крило с открита напречка, гаранция. Жалко че Емо Кърлев не е вече между нас, иначе най-вероятно Змей 10 щеше да се произвежда все още. Факт е че "Freedom" се появи точно в отговор на тенденцията застаряващите пилоти да искат да летят на леко, управляемо и с все пак много добро аеродинамично качество крило. Така че Змея би се вместил в тази категория идеално.
PS. Ето мнение за Текма Медиум от следния уебсайт:http://www.delta-club-82.com/bible/155-hang-glider-medium.htm
A must for beginners. Unbeatable light handling due to its floating crossbar. very forgiving. very tight turning circles and easy to land in small fields. Although it can be flown in almost any kind of weather, attention should be paid to the fact that you won't move ahead much against strong headwind and it also gets bumpy in thermals. when pulling the bar, you move down, not forward.
The finish is ok, but with minimalistic rigging. beware of the crossbar tensionnig wire that wears out very quickly. Also, be careful that the crossbar doesn't pop out in your face while derigging, a frequent cause of accident with this wing.
Задължително за начинаещи. Много леко управление поради плаваща напречка. много прощаващо. много тесни завои и лесно да се приземи в малки площадки. Макар че може да се лети в почти всякакво време, трябва да се обърне внимание на факта, че няма да се движи напред при силен насрещен вятър и става доста подскачащо в термики. когато издърпате рамката, се движите надолу, не напред.
Изработката е ОК, но с минималистична конструкция. Внимавайте въжето което държи напречката се износва много бързо. Също така, бъдете внимателни, напречката да не изскочи в лицето ви, докато разглобявате, честа причина за инцидент с това крило.