Вчера доста хора отидохме на Миладиновци. Вятъра на старта беше много добър дори от време на време засилваше, така че беше трудно да се излети, но след като се озовеш във въздуха - нямаше проблем с пробиването. Излетяхме 4-ма души, между които и Веско, и започнахме да чакаме за хубава термика да се извадим... След известно време реене и въртене на късащи се отделни балони, дойде и термиката, която тръгна доста рязко. Веско получи малък колапс от дясно и реагира доста остро на колапса в следствие на което цялото крило се срина и влезе в парашутиране. Това състояние се задържа 4-5 секунди, като през това време крилото му се въртеше бавно по часовниковата стрелка около вертикалната си ос (нещо като негативна, но с изцяло сринато крило, а не само с едната половина). След като изгуби така някакво време и височина явно Веско реши, че е време за запасен и като отпусна дясното управление за да хвърли запасния - крилото се напълни и скочи напред и на ляво (първо му се напълни дясната полвина) и влезе в лека спирала на ляво. Понеже вече нямаше височина - запасния дори не успя да вземе въздух. Веско посрещна склона с дясната си част на тялото точно в момента в който вървите на запасния се разгънаха максимално. Хората, които първо стигнаха при него казаха по радиото, че ситуацията не е никак добра и всички кацнахме и отидохме да помагаме... Единствено Жиро, който не видя какво се случи, а и нямаше радио да чуе, се извади и тръгна на прелет. След това събитията не са кой-знае-колко интересни - викане на линейка (добре че в Добрич разполагаха с по-проходима линейка 4х4 !), внимателно махане на сбруята и дрехите, след това внимателно качване на носилката и в линейката и т.н. В крайна сметка Веско е със счупена ръка и счупен таз и всички сме убедени, че ще се възстанови напълно. Съмненията, които имахме в началото за счупени/набити прешлени не се потвърдиха. Снощи са го изследвали и за някакви вътрешни разкъсвания, но не са открили нищо. В Понеделник ще ходим да дадем кръв защото ще трябва да му се направят две операции.
Анализа на тази случка няма да каже нищо ново - подобни случки е имало доста. Директната причина за инцидента е пререагирането на колапса и след това вероятно паниката от непознатата ситуация, която последва. По-общата причина да се стигне до това е (пак според моето лично мнение) че Веско, въпреки че е много опитен пилот, с много часове и с много прелети - не е тренирал аварийни ситуации.
Моя съвет към всички пилоти включително и тези които се считат за опитни е: ТРЕНИРАЙТЕ АВАРИЙНИ СИТУАЦИИ НАД ВОДА !!!
Това е много важно за да си имате представа какво прави крилото като се срине, изнегативи, върже и т.н. всички неприятни неща които могат да се случат! Трябва много добре да можете да усещате (дори и без да гледате нагоре) какво става с крилото, как се обтича, какво иска да направи и т.н. Този усет се придобива с многократни тренировки над вода и при реене в ламинарни условия. Най-добрия вариант е да отидете на SIV курс на Oludeniz или на Охрид! Като допълнение на SIV курса може да си тренирате предсривни режими когато реете на склон - за да стане по-безопасно това трябва потока да е ламинарен (например покрай морето или както става всяка вечер на Шуменското плато), да сте над гора и да правите всичко много внимателно и на малки стъпки.
Нещата, които трябва да се научите да правите с крилото са: - да го докарате в предсривен режим и да го задържите в тоя режим колкото може по-дълго - да го сринете (леко парашутиране) и да го задържите стабилно без клатене/мятане в тоя режим - да го извадите от сривния режим като контролирате напълно излизането - тоест да няма неконтролирани скачания на крилото напред, омеквания на вървите, издрусвания и т.н. - да го вкарате в пълен срив (с голямо пропадане) и да можете да го удържите в тоя режим колкото е необходимо - да можете да излизате контролирано от пълния срив при голяма вертикална скорост (тоест да можете да подберете правилния момент на пускане и да не допуснете скок и омекване на вървите)
Пак повтарям: всички тези съвети се отнасят както за новобранците, така и за опитните пилоти, както за младите, така и за тези които са по-стари от мен или летят по-отдавна от мен!
|