Leonardo | ФОТО
Дата и час: Вто Мар 19, 2024 9:22 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 9 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Важно за летенето на Витоша и самолетите
МнениеПубликувано на: Пет Май 13, 2016 10:01 am 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 10, 2007 4:22 pm
Мнения: 173
Местоположение: София
Име: Николай Велев
Както може би повечето от софийските пилоти знаят, от края на Април настъпи кардинална реорганизация на контролираното въздушно пространство на летище София и съответните схеми за отлитане и долитане на самолети по правилата за инструментални полети.

Понеже е твърде вероятно да има хора които не са наясно или пък разполагат с оскъдна или неточна информация, искам да направя няколко бележки, които трябва да се имат предвид.
Темата е важна и всеки, който има намерение да лети на Витоша трябва да знае за какво става дума, защото конфликтите със самолети в определени зони вече стават изключително лесни.

Схемите за отлитане няма да ги коментирам изобщо - първо защото те не са толкова по различни от това което си бяха и преди и второ, защото там конфлички със свободно летящи парапланеристи са на практика невъзможни. Самолетите набират височина доста бързо първо по правата след излитане и после в постоянно изкачване след завой към съответната изходна точка.

Голямата промяна, която ни касае, е в схемите за долитане.
Причината се състои в това, че отпадат "класическите" схеми за кацане, при които самолетите се довеждат от някоя от входните точки почти по права линия първо над центъра на полосата на определена височина и вече оттам изпълняват една стандартна маневра на отлитане под определен ъгъл, обратен завой и кацане.
Сега схемите са пригодени към GPS навигацията и си започват в снижение от съответната входна точка на CTR-a докато доведат самолета до глисадата за кацане. В резултат самолетите обикалят доста нашироко около летището на много по-малки височини отколкото сме ги виждали преди.

Следват две карти описващи пътя на самолетите за кацане съответно на полоса 09 (сравнително рядко - само при осезаема източна компонента на вятъра) и полоса 27 (най-използваната посока за всички останали ветрове вкл и когато изтока е съвсем слаб) както и някои обяснителни бележки какво не трябва вече да правим, макар и да сме го правили съвсем безпроблемно и безопасно в миналото:

Изображение

Когато самолетите използват полоса 09 и захождат за кацане над града (както споменах, най-вече при осезаема източна компонента на вятъра) се формират известни проблемни/конфлитни зони:

Самолетите минават над местността Бай Кръстьо на около 2900-3000м и продължават в снижение в посока Люлинска планина

Т.е. вадене до над 2500 напред пред старта на Комините е нещо което трябва да се избягва на всяка цена. Това да се излезе напред на Драгалевци и там да си бълбука човек и да се вади до 3000м е недопустимо. Летене към Копитото и Люлинската планина, също отпада когато самолетите кацат на полоса 09.
Може да се вади човек до базата само навътре в планината - над старта, над платото, над Резньовете и Черни връх - и естествено тръгвайки назад на прелет.

Изображение

Когато самолетите използват полоса 27 и захождат за кацане откъм Казичане/Кривина (т.е. в преобладаващата част от времето) се получава следното:

Самолетите снижават горе-долу успоредно на планината в посока СЗ-ЮИ и се явяват над Панчарево на около 2500м. Много са ниско !
Оттам продължават в постоянно снижение пред Лозенската планина, над автомагистрала Тракия в посока Вакарел.

Всякакви разходки в посока Панчарево и над Лозенската планина, които съм правил безброй пъти в миналото, вече са зачеркнати с голям черен кръст. Излизане напред и мотане над Младост-4 също. Това да си полетиш на Витоша и после да пуснеш на един глайд с междинно вадене над околовръстното и да си кацнеш на полянката до блока вече не става. Опасността е голяма и не бива да се правят никакви експерименти.

Ако човек си мисли че може да се пробва защото в хубаво време ще може да види и чуе приближаващ самолет отдалеч е в силно заблуждение.
Моля ви не пробвайте такова нещо! Мога да ви уверя, че на практика изобщо не е така.
Самолетите се чуват когато са вече твърде близко и се движат с такава скорост спрямо нашите найлонови торбички, че с времето с което разполага човек за реакция след като ги види, може само да ги изгледа как минават покрай него, без да може на практика да повлияе на сепарацията с тях каквито и екстремни маневри да се опита да направи.

_________________
"Success is a journey, not a destination.
The doing is usually more important than the outcome."
--Ashe, Arthur


Върнете се в началото
  Профил    +14 / -0 
 
 Заглавие: Re: Важно за летенето на Витоша и самолетите
МнениеПубликувано на: Пет Май 13, 2016 4:15 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 26, 2005 7:54 am
Мнения: 175
Местоположение: Варна
Име: Йордан Пенев
Благодаря Ники за споделянето на тази важна инфорамция.
Спазването на ограниченията край летищата е жизнено важнo не само за нас (парапланеристите) но и за нищо не подозиращите пътници и екипажи на самолетите. Всяка игра на 'Руска Рулетка' със самолетите е пълна безотговорност - може да загинат хора и да се забрани свободното летене.

Беше съобщено че се подготвя и подобна реорганизация на контролираното въздушно пространство за летищата Варна и Бургас. Някой знае ли кога ще се въведат променените трасета за кацане?
Проблем са и самолетите прелитащи между Варна и Бургас - често са под 1500 м в зоната на 'традиционния' маршрут Мадара-Морето. През активния летен сезон трябва да го забравим. Над Невша също е ограничена височината на набиране до 900м (ASL).

_________________
SeeYou @ CloudBase
Element - WATER 2+


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Важно за летенето на Витоша и самолетите
МнениеПубликувано на: Пет Май 13, 2016 4:26 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 10, 2007 4:22 pm
Мнения: 173
Местоположение: София
Име: Николай Велев
Ще кача утре и картите на схемите за долитане към морските летища и ще оставя на вас "местните" да добавите важните коментари по отношение на това къде маршрутите на самолетите се пресичат с места където често сме били и ние досега.

_________________
"Success is a journey, not a destination.
The doing is usually more important than the outcome."
--Ashe, Arthur


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Важно за летенето на Витоша и самолетите
МнениеПубликувано на: Съб Май 14, 2016 7:45 am 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 10, 2007 4:22 pm
Мнения: 173
Местоположение: София
Име: Николай Велев
По-долу следват картите на новите схеми за долитане към летищата на Бургас и Варна (съответно полоси 04 и 22 за Бургас, 09 и 27 за Варна)
Промени в схемите за отлитане не са от интерес, тъй като както казахме самолетите набират твърде стръмно височина за да може да се получи какъвто и да било конфликт м/у нас и излитащи самолети.
За сметка на това пък при долитане за кацане обикалят ниско и нашироко и е важно да се знае откъде би трябвало да се движат и на какви ориентировъчни височини за да се избягват тези райони.

Нека по-запознати местни пилоти да обяснят на база на приложените карти, подобно на моите коментари по отношение на летенето на Витоша, какво следва да се промени в поведението на парапланеристите спрямо ситуацията която е била досега.


Изображение

Изображение

Изображение

Изображение

_________________
"Success is a journey, not a destination.
The doing is usually more important than the outcome."
--Ashe, Arthur


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Важно за летенето на Витоша и самолетите
МнениеПубликувано на: Съб Май 14, 2016 5:49 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 12, 2004 10:04 pm
Мнения: 280
Местоположение: Пловдив
Здравей Ники, благодарим за изчерпателната актуализация относно новите схеми на летища София, Бургас и Варна. Имаш ли нещо ново относно летище Пловдив? На срещата в РВД на 8 януари бяха казали, че евентуално новите проекти ще се предоставят за обсъждане със заинтересованите ползватели на долното въздушно пространство. Има ли индикации за нови срещи с тях?
Поздрави:
Димитър

_________________
небесен чергар


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Важно за летенето на Витоша и самолетите
МнениеПубликувано на: Нед Май 15, 2016 9:03 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 10, 2007 4:22 pm
Мнения: 173
Местоположение: София
Име: Николай Велев
В процедурите използвани на летище Пловдив засега няма правени промени.

_________________
"Success is a journey, not a destination.
The doing is usually more important than the outcome."
--Ashe, Arthur


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Важно за летенето на Витоша и самолетите
МнениеПубликувано на: Пон Май 16, 2016 2:52 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Юли 13, 2008 12:39 pm
Мнения: 206
Местоположение: Варна
Име: Адриан Атанасов
Като цяло нещата изглеждат по подобен начин както и преди.
При всички посоки на вятъра, между Долни Чифлик и яз. Цонево, който се вижда на картата ЮЗ от Варна, самолетите летят на около 1200м. Както каза Данчо, това изключва летенето от Мадара при СЗ и З вятър в посока Шкорпиловци, Бяла, Обзор и н.Емине. Виждали сме ги и преди, не е нещо ново. Там трябва или да се лети много ниско - до 700-800м. или да се минава един участък от 30км на височина над 2000м., което никой не може да гарантира за себе си предполагам.

Летене северно от магистралата е същото. Преходи от Мадара, Шумен, Станата, Памкучи към Кранево, Балчик, Калиакра и всичко между тях и границата с Румъния изглежда доста опасно. Самото вадене от всички стартове, освен шуменското плато, излгежда невъзможно над 1000м.

Невша - над самия старт редовно летят 1000-1400м. Захождат при И вятър директно над старта.
Ваденето на Невша е опасно при всички положения.

Единственото безопасно място изглежда Шумен и то при ЮИ до С вятър. При Ю и ЮЗ отново се минава през захода на самолетите, въпреки че аз лично не съм ги виждал толкова ниско там.

На варненци ни остава да си летим на Рогачево и то само в лоши дни, че и там ваденето понякога е до над 1000м.

_________________
Ozone Mantra M6 - червено-черно-бяло
Ozone Zeno - синьо-бяло
Element AIR - Tandem


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Важно за летенето на Витоша и самолетите
МнениеПубликувано на: Пон Юли 11, 2016 1:01 pm 
Offline

Регистриран на: Вто Мар 15, 2011 10:47 am
Мнения: 353
Местоположение: София
Име: Пламен Пунчев
За Пловдив разбрах че няма промяна, ама някой имали картинка?


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Важно за летенето на Витоша и самолетите
МнениеПубликувано на: Пон Юли 11, 2016 7:06 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Май 03, 2010 7:59 pm
Мнения: 440
Име: Георги Джамяров
Нищо не разбирам от тея картинки, НО в четвъртък моля който има връзка с РВД да обяви ВОЗ до 4000 метра над Комините където вероятно ще става.

_________________
Ссса


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -1 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 9 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов