Както може би повечето от софийските пилоти знаят, от края на Април настъпи кардинална реорганизация на контролираното въздушно пространство на летище София и съответните схеми за отлитане и долитане на самолети по правилата за инструментални полети.
Понеже е твърде вероятно да има хора които не са наясно или пък разполагат с оскъдна или неточна информация, искам да направя няколко бележки, които трябва да се имат предвид.
Темата е важна и всеки, който има намерение да лети на Витоша трябва да знае за какво става дума, защото конфликтите със самолети в определени зони вече стават изключително лесни.
Схемите за отлитане няма да ги коментирам изобщо - първо защото те не са толкова по различни от това което си бяха и преди и второ, защото там конфлички със свободно летящи парапланеристи са на практика невъзможни. Самолетите набират височина доста бързо първо по правата след излитане и после в постоянно изкачване след завой към съответната изходна точка.
Голямата промяна, която ни касае, е в схемите за долитане.
Причината се състои в това, че отпадат "класическите" схеми за кацане, при които самолетите се довеждат от някоя от входните точки почти по права линия първо над центъра на полосата на определена височина и вече оттам изпълняват една стандартна маневра на отлитане под определен ъгъл, обратен завой и кацане.
Сега схемите са пригодени към GPS навигацията и си започват в снижение от съответната входна точка на CTR-a докато доведат самолета до глисадата за кацане. В резултат самолетите обикалят доста нашироко около летището на много по-малки височини отколкото сме ги виждали преди.
Следват две карти описващи пътя на самолетите за кацане съответно на полоса 09 (сравнително рядко - само при осезаема източна компонента на вятъра) и полоса 27 (най-използваната посока за всички останали ветрове вкл и когато изтока е съвсем слаб) както и някои обяснителни бележки какво не трябва вече да правим, макар и да сме го правили съвсем безпроблемно и безопасно в миналото:
Когато самолетите използват полоса 09 и захождат за кацане над града (както споменах, най-вече при осезаема източна компонента на вятъра) се формират известни проблемни/конфлитни зони:
Самолетите минават над местността Бай Кръстьо на около 2900-3000м и продължават в снижение в посока Люлинска планина
Т.е. вадене до над 2500 напред пред старта на Комините е нещо което трябва да се избягва на всяка цена. Това да се излезе напред на Драгалевци и там да си бълбука човек и да се вади до 3000м е недопустимо. Летене към Копитото и Люлинската планина, също отпада когато самолетите кацат на полоса 09.
Може да се вади човек до базата само навътре в планината - над старта, над платото, над Резньовете и Черни връх - и естествено тръгвайки назад на прелет.
Когато самолетите използват полоса 27 и захождат за кацане откъм Казичане/Кривина (т.е. в преобладаващата част от времето) се получава следното:
Самолетите снижават горе-долу успоредно на планината в посока СЗ-ЮИ и се явяват над Панчарево на около 2500м.
Много са ниско !Оттам продължават в постоянно снижение пред Лозенската планина, над автомагистрала Тракия в посока Вакарел.
Всякакви разходки в посока Панчарево и над Лозенската планина, които съм правил безброй пъти в миналото, вече са зачеркнати с голям черен кръст. Излизане напред и мотане над Младост-4 също. Това да си полетиш на Витоша и после да пуснеш на един глайд с междинно вадене над околовръстното и да си кацнеш на полянката до блока вече не става. Опасността е голяма и не бива да се правят никакви експерименти.
Ако човек си мисли че може да се пробва защото в хубаво време ще може да види и чуе приближаващ самолет отдалеч е в силно заблуждение.
Моля ви не пробвайте такова нещо! Мога да ви уверя, че на практика изобщо не е така.
Самолетите се чуват когато са вече твърде близко и се движат с такава скорост спрямо нашите найлонови торбички, че с времето с което разполага човек за реакция след като ги види, може само да ги изгледа как минават покрай него, без да може на практика да повлияе на сепарацията с тях каквито и екстремни маневри да се опита да направи.