Angel_Sim написа:
Кога се ползва западния старт и въобще съществува ли като такъв?
Западния старт се ползва при западен вятър, който би създал турбуленция при излитания на юг. Турбулентната зона обикновено е под нивото на скалния ръб и при по-леки З ветрове може да се прескочи с излитане от по-висока позиция на Ю склон.
Ако вятърът засили, то излитането от тази по-висока позиция е рисково, защото страничния вятър може да те избута в дерето на Манастирска река и турбулентата зона на целия рид на старта, а не само на западното му разклонение.
Тогава е по-добре да се излита от З старт, който има 1-2 оптимални позиции за разпъване на крило. Нужна е добра преценка на поривите на вятъра, за избиране момента на излитане - трябва да се избягват тези със С компонента и да се предпочитат тези с Ю, въпреки, че има съмнения за турбуленция, защото идват от към лифта и западната скала (досега не съм виждал проблеми с турбуленция от тях). По-важното е че Ю компоненти на порива обикновено са възходящи, а С компоненти - низходящи. Добре е да се излита във възходящи пориви (стига да не са турбулентни), защото те отдалечават по-бързо от земята. На З трябва да се прескочи лифта и електропроводите, за да се мине пред З ръб, а не зад него. След пресичане на лифта и жиците се завива веднага наляво, за да не се попадне в ротора на следващия ръб от З. Този ръб понякога докарва вихри до З старт и летенето след излитане често е инфарктно, защото причинява внезапни вдигания/спускания и притеснения дали ще прелетиш жиците. Понякога, низходящите фази дори приземяват пилоти по склона преди пътя, лифта и жиците, но досега не съм виждал размазвания при тях. Ако вятърът не е зъл, а е сравнително постоянен, то може да се опита излитане отново (въпреки знаците на съдбата).
З старт позволява излитания и при ветрове с леко С компонента, но те трябва да не са силни и поривисти, защото избутва траекторията ти ЮИ на З ветропоказател и трябва да имаш добра височина, за да прескочиш или преживееш турбулентата му зона.
При още по С компоненти просто не можеш да излетиш отначало и след няколко замятания и отъркалвания може да се сетиш че не става за летене.
...
В деня на инцидентите вятъра на трите ветропоказателя бе променлив, различен и не много силен. Това обикновено се получава при умерен СЗ (каквато бе прогнозата) с добър градиент (влагата помага), който създава нещо като капсула от безвъздушно пространство (както казват някой лаици), в която проникват Ю пориви и създават усещане че става за летене. Проблемите обикновено са след излитането, когато се излезе от кораба майка и се пресече турбулентната ивица на З старт.
Характерен признак за криминалния характер на условията са необичайни възходящи и низходящи, вероятно причинени от големи вихри, но понякога е трудно да се разпознаят от деня с обикновени термични цикли. Поривите във височина вероятно създават моменти на частичен вакуум, който благоприятсва образуването на вихрушки и навлизането на произволни пориви (разхерметизиране на капсулата). Вихрушки могат да се образуват и когато през старта минава силна термика в нормален за летене ден. До инцидента ми не наблюдавах вихрушки, но в случая грешката ми бе че не сглобих пъзъла от останалите признаци - прогноза за усилващ СЗ, произволни пориви, необичайни възходящи и низходящи. Откровено се повлиях от стадния ефект - на старта периодично излитаха пилоти от 2 училища, тандеми и групата, която водех. Излетях също и защото не ми се даваха 10 лева за лифта надолу. Полета след случката не оправда очакванията - СЗ вече подтискаше условията отпред, а долу бе пробил З вятър (друг признак че времето е проблематично).