Leonardo | ФОТО
Дата и час: Чет Мар 28, 2024 10:04 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 29 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Серия инциденти
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 27, 2017 5:34 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
За съжаление от началото на месеца сме свидетели на много сериозна серия от лоши инциденти.
За още по голямо съжаление както описа Тихомир в предната тема много от хората които знаят за тях си траят и не се споменава нищо.
Както съм казвал и друг път - аз съм привърженик на описването на инциденти поради простата причина че само чрез анализ можем да повишим собственото си ниво на безопасност.
За съжаление през последните седмици бях зает и нямах възможност да седна да опиша инцидентите - надявах се някой съвестен който има повече знание за някой от тях да добави информация, но това не се случи.
Пак за съжаление ще се наложи да вляза в ролята на черната станция и да опиша поне тези за които знам или съм видял.

Инцидентът на Ицо със запасният над Карловското дере е последният описан при това от самият пилот адмирации за което - иска ми се всички да са достатъчно зрели да си описват инцидентите но уви.

Накратко:

След НШ на Въздухария имаше серия от (за щастие) инциденти с щастлив край - много от тях обаче бяха потенциално фатални!

Описвам следните инциденти като тези на които съм бил свидетел добавям моето лично мнение и виждане за причините!

По време на Въздухария в хронологичен ред:

Ден 1

- Пилот със спиид крило се опитва да направи Barrel Roll относително ниско над гората СИ от кацалката - пренатрупва енергия и прави по-успешен тъмблинг - следва падане до крилото и относително голям крават. Пилота задържа крилото в сривен режим и пада вертикално до земята без въртене - няма хвърлен запасен въпреки че има време (падането трае около 6-8 секунди). За щастие траекторията на пилота съвпада със склона на който пада - пилота се измъква без всякакви травми! - Причина: явна неопитност на пилота особено в изпълнението на маневрата, видима неопитност и в справянето със последвалата ситуация, неправилен подбор на височина.

Ден 2

- Парапланер се врязва в боровете С от кацалката с огромен уинговър и мах - ако не бяха дърветата ударът би бил потенциално фатален - Причина: главна причина неопитност - пилотът е с относително малък нальот особено в активната част на деня - след като бива повдигнат от балон на захода решава да изгуби височина със бърз завой - прекалява с командата и индуцира голям мах

- Още един парапланер във същите дървета 3 ч по-късно (нямам сведения за този)

- Група крила излитат непосредствено пред приближаващият фронт и шквал на ЦБ западно от Сопот - на всички им излиза късмета с изключение на един руснак който бива издухан над Сопот. До последно пилотът не обръща по вятъра в търсене на кацалка, в най-големият дъжд решава да слезе на уши - за щастие каца успешно малко след язовира на Сопот - Причини: - силно неподходящ подбор на условия за летене, серия от грешки който по чудо не свършват с по лош развой на събитията.

Ден 3

- На края на фестивала е обявено масово летене - група пилоти се качват на старта - при едно от излитанията соло пилот излита от по високата част на Ю склон - на тандемният старт тандемен пилот вдига крилото без да погледне назад - тандемното крило е вързано, но вместо да го свали пиотът се опитва да оправи кравата - в този момент соло пилотът влита в тандемното крило - за щастие соло крилото каца бавно и меко - няма наранявания - Причини: Елементарно несапазване на правилата за оглеждане, вторична причина - масовките на пилоти с разнообразни ЛА и нива на подготовка носят повишен риск.

След Въздухария имахме седмица с много хубаво и доста силно термично време - явно подбудени от лошото време в централна Европа на Сопот се появиха само организрани групи от Унгарци и Руснаци.
Унгарците бяха с инструктор, но правиха впечатление с доста интереси техники на пилотиране (правене на уши на 5-10 метра над земята, кацания по вятъра и тн.) Не броя факта че имаше моменти в които се изчакваха да кацат в храстите - в един момент имаше 3 крила едновременно в храстите - кацалката на Сопот е относително трудно и технично място за кацане особено в силно термично време:

- При един от заходите си за кацане - един от унгарските пилоти на средна възраст прави рязък завой за да избегне едно от дръвчетата в началото на поляната - следва твърдо кацане с мах - пилотът видимо има болки в гърба но явно повлиян от адреналина моли приятелите му да му помогнат да стане - става придвижва се до един сгъваем стол и сяда - през това време свидетели на инцидента все пак викат линейка - докторите отвеждат пострадалия и по късно се установява счупване на 2 лумбални прешлена. ЗА щастие при цялото мърдане наляво надясно не е имало засягане на нерви. -Причина и извод - явна неопитност на пилота при полети в термични условия и кацане на ограничени площадки. - При инцидент при който има дори съмнения за гръбначна травма - пострадалият няма други права освен да изчака докторско потвърждение - влиянието на адреналина е лош съветник.

Заедно с унгарците на Сопот летят и 2-ма руски пилоти - отново впечатление правят лошите заходи и трудните "събирания" в поляната.
- Няколко дена след инцидента с унгареца един от руските пилоти излита от високата част на Ю старт, малко след излитането вероятно докато се намества получава асиметричен колапс отдясно - според очевидци около 50 % - крилото е несертифицирано - проектирано за В клас на Para-Avis. Липсва реакция от страна на пилота, като вероятно това включва и изсипване към колапсиралата страна - резултата е завъртане към склона и голям мах на крилото. Крилото удря земята първо а пилотът посреща земята с крака. На място му е оказана първа помощ от пилоти намиращи се на старта а по-късно е извозен до София със хеликоптер. Пилотът е с изключително тежки травми на краката, таза и гръбнака, за съжаление почива 2 дена по-късно в следствие на инфекция развита поради множеството травми. -Причина: вероятно слаб опит при летене в термични условия, комбинация от липса на реакция от страна на пилота и динамична реакция на крилото.

-За инцидентите на Бузлуджа и Мадара все още нямам информация - надявам се някой до добави такава.

Съжалявам че трябва да описвам черната статистика, но както казах, само чрез анализ може да се повиши общата безопасност.

С пожелание да не пишем скоро в този раздел!

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +19 / -0 
 
 Заглавие: Re: Серия инциденти
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 27, 2017 7:03 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Ное 24, 2014 5:17 pm
Мнения: 3
Име: Kiril Ivankov
Въпросът не е "Дали ще се случи?", а "Кога ще се случи с всеки?".
Статистиката го доказва и показва.
Препоръчвам, веднъж годишно СИВ-курс. Всяка година!
Това не е гаранция, но смятам, че голяма част от тежките инциденти (с повече познаване на крилото в екстремен режим), биха били леки инциденти, или никакви.


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -2 
 
 Заглавие: Re: Серия инциденти
МнениеПубликувано на: Сря Сеп 27, 2017 7:40 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Май 03, 2010 7:59 pm
Мнения: 440
Име: Георги Джамяров
para-mania написа:
Въпросът не е "Дали ще се случи?", а "Кога ще се случи с всеки?".
Статистиката го доказва и показва.
Препоръчвам, веднъж годишно СИВ-курс. Всяка година!
Това не е гаранция, но смятам, че голяма част от тежките инциденти (с повече познаване на крилото в екстремен режим), биха били леки инциденти, или никакви.


Коя точно е тая статистика ?
Познавам пилоти които за 20 години нямат и 1 инциден, а също и такива които още по време на курса са претърпяли 4-5.
Относно СИВ курса според мен е важно акро пилотите да го правят два пъти годишно. А тези с барелролите всяка седмица поне по-два пъти.
Пък и след като ще се случи със всеки защо да се тормозим със СИВ?!?

СИВ курсът е необходим и желателен но не е панацеята на безопасното летене.
Мисля че правилната и реалистична оценка на условията, собствените ни възможности, избягване на фактори като пренавиване, адреналин и други стимуланти които повишават нивото на риск, са в пъти по-важни. Разбира се познаването на крилото с което се лети, както и реакциите му в екстремни ситуации е базис, без който да се лети е опасно.

Желая на всички бързо оздравяване.

_________________
Ссса


Върнете се в началото
  Профил    +13 / -0 
 
 Заглавие: Re: Серия инциденти
МнениеПубликувано на: Чет Сеп 28, 2017 7:28 am 
Offline

Регистриран на: Вто Юни 09, 2015 7:17 am
Мнения: 11
Име: Димо Димов
Напълно съм съгласен, че инцидентите трябва да се публикуват и описват подробно. Според мен всеки ще има полза от това, защото човек трябва да си прави изводи от собствените грешки, а умните го правят от грешките на другите... Аз определено май не съм от тях... :) Няма защо да се крием или да се срамуваме от грешките си - на всеки се случва, на мен също.

_________________
DimoV


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Серия инциденти
МнениеПубликувано на: Чет Сеп 28, 2017 11:53 am 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 11, 2013 4:34 pm
Мнения: 24
Име: Кубер Сапарев
Относно Ден 3 (масовото летене), бях пряк свидетел на ситуацията и призовавам всички, особено когато под вас има разпънати крила, крещете бе хора! Извикайте едно силно "излитам" или "takeoff"! Ако не вие, поне "доброволците, които следяха за реда на старта" да го правят. Не разполагаме с контролна кула, така че зависим едни от други да се забележим и разберем взаимно намеренията си. Дори и чисто формално пилотът на земята да е длъжен да се огледа за летящи преди да излети, не пречи да му помогнете да ви чуе и забележи.

В същия ден, но към обяд, имаше и прашен дявол, който завлече тандемен пилот 10 м. по старта и след това ги изстреля директно във въздуха с пасажера. Слава Богу, че пилотът не беше случаен и бяха напълно закопчани.

Спийд крило, кацащо по вятъра вечерта, пилотът се наши с голяма скорост в една от бабуните преди наклонът на кацалката да тръгне надолу... за щастие без сериозни последствия.


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Серия инциденти
МнениеПубликувано на: Чет Сеп 28, 2017 7:54 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Окт 17, 2015 10:12 pm
Мнения: 13
Име: Andrey Manolov
Като се зачетох се сетих че имам оплитането с тандема на видео.
Събрал съм видеото от моята камера и на Цвета.

https://www.youtube.com/watch?v=74h2BCjmJJw


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
 Заглавие: Re: Серия инциденти
МнениеПубликувано на: Чет Сеп 28, 2017 8:42 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Май 03, 2010 7:59 pm
Мнения: 440
Име: Георги Джамяров
Sometimes shit happens!
Хронологично за мен нещата се случват така:
Някой излита в посока 160 градуса.
Тандемът е далече от потенциалната траектория и си го вдига за проба, още повече че пилотът вече е влетателен режим и може да контролира посоката.
Излетелият пилот променя драстично траекторията на полет и се набива в тандемното крило.
Без да се явявам последна инстанция, според мен вина за колизията има единствено и в 90% пилотът на соло крилото. Поне при този трафик. В противен случай когато някой излита на Сопот ще трябва да се пазим. На Златица хахах
ЗабелязАхте ли че 10 секунди по късно излетя спийд крило ?!??

П.С. Въпросното клипче показва до каква степен сме способни да се отпускаме когато не е необходимо да се напъваме
Соло-то го е дал "Яваш". Не тича. Излита с яко обрани управления за максимална подмена сила. В резултат крилото е летящо, но със снижени летателни характеристики.Сравнително неуправляемо. Пилотът знае това и не смее да коригира посоката достатъчно, защото усеща, че ако даде повече ляво уравление ситуацията ще изшезе извън контрол :)
Не е ли така ?!?

ПСПС. А таксито най вероятно трябва да заколи агне. Ако не му се бяха набили вкрилото вероятно щеше да излети с 30% крават.

_________________
Ссса


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -1 
 
 Заглавие: Re: Серия инциденти
МнениеПубликувано на: Чет Сеп 28, 2017 11:27 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Авг 20, 2010 10:10 pm
Мнения: 150
Местоположение: Rousse - Varna - Sofia
Привет,

аз не споделям мнението на Djubaca. Човека, който е на земята може да изчака (да не дърпа, дори и за проба), а този който във въздуха не. Това каква траектория и какви градуси е несериозно. Вярно е, че конкретния случай не е такъв, но винаги може да дойде порив, който да те отклони от курса или да те стовари малко по-надолу. Може излитащия да е неопитен или не летял дълго време пилот. Така, че ако има някой над вас на старта се оглеждайте, както виждаме траекториите се променят :)

Белия джин можеше да изчака малко да се разчисти старта пред него и да вложи малко повече усилия в разтичването. А тандема нищо, че е далеко да хвърля едно око в огледалата.


Върнете се в началото
  Профил    +7 / -0 
 
 Заглавие: Re: Серия инциденти
МнениеПубликувано на: Чет Сеп 28, 2017 11:34 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Ное 17, 2014 9:26 pm
Мнения: 31
Име: Милко Кръстев
Djubaca написа:
... още повече че пилотът вече е влетателен режим и може да контролира посоката.


Djubaca написа:
В резултат крилото е летящо, но със снижени летателни характеристики.Сравнително неуправляемо. Пилотът знае това и не смее да коригира посоката достатъчно, защото усеща, че ако даде повече ляво уравление ситуацията ще изшезе извън контрол


И така според теб, с една дума, може или не може да контролира посоката?

Djubaca написа:
Тандемът е далече от потенциалната траектория и си го вдига за проба


Djubaca написа:
ПСПС. А таксито най вероятно трябва да заколи агне. Ако не му се бяха набили вкрилото вероятно щеше да излети с 30% крават.


Първо пишеш, че е само проба, но след това да заколи агне, че щял да излита. И изводът е, че соло пилотът е виновен :D

DHV изискват предполетен чек, в който последната точка преди да излетиш е да се огледаш и увериш, че няма други вече излитащи или прелитащи около теб. Това в случая е нарушено от тандемния пилот.


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -0 
 
 Заглавие: Re: Серия инциденти
МнениеПубликувано на: Пет Сеп 29, 2017 8:16 am 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 26, 2016 2:51 pm
Мнения: 8
Име: Veselin Pavlov
До инцидента с тандема се стига поради серия от грешки, както обикновено става. Лош контрол от моя страна - > не извиках, че излитам, а пред мен имаше доста крила -> тандемният пилот не се огледа преди да вдигне крилото. Всяко от тези 3 неща можеше да предотврати инцидента. Грешка при контрола направих още в началото, когато допуснах при развъртане крилото да завие в ляво от желания курс. Насочи се към спийда. Разчитах, че като го държа по-обрано управленията ще станат ефективни на време. Станаха, но точно на косъм да му згазя крилото. След това се вижда как си прибирам лявата ръка, да не ударя пилота и съответно завивам прекалено в дясно. Там вече изниква ново препядствие :) и преценявам, че мога да се мушна между линиите и да се приземя по-меко от рязко управление и мах в склона. Тандемният пилот трябваше да се огледа, но въпреки това приемам вината за основно моя, защото по-голямата част от грешките са си мои. Обстановката на старта преди инцидента беше много приятна и лежерна. Беше краят на много хубав фестивал и имаше гайда във въздуха. Вероятно се отпуснах повече от допустимото. Взимам си редица поуки.


Върнете се в началото
  Профил    +11 / -0 
 
 Заглавие: Re: Серия инциденти
МнениеПубликувано на: Пет Сеп 29, 2017 9:29 am 
Offline

Регистриран на: Съб Окт 17, 2015 10:12 pm
Мнения: 13
Име: Andrey Manolov
Винаги съм вярвал че най-мъжко ( и трудно ) е човек да си признае грешката.
Винаги е много рисково и стресово на масовките особенно ако не се познават групата.
Живи и здрави и безопасно летене!


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Серия инциденти
МнениеПубликувано на: Пет Сеп 29, 2017 2:29 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Авг 09, 2015 9:28 pm
Мнения: 124
Име: Georgi Stanchev
Беше ме срам да си публикувам аварийното кацане, но като сме почнали с клипчетата от неделя...

https://www.youtube.com/watch?v=iHeCCzYpwv4

При излитане от най-високата част на старта колега ми подсказа, че имам връзване при дясното ухо. С няколко припомпвания го оправих и реших, че всичко е наред и излетях.
Веднага щом краката ми се отлепиха от земята крилото пое курс на запад към неработещата линия на лифта - за мое учудване лявото управление беше омотано 3 пъти около колана, а дясното беше блокирано при майона.
Изображение
Клекът омекоти удари и нямах никакви наранявания. Събрах крилото на розичка и се върнах на старта, за да направя най-дългия си полет от Сопот :)


Причина - лоша предполетна подготовка.
За реакциите ми не мога да твърдя, че са правилни или добри, но в тази ситауция реагирах така както се вижда от клипа.

_________________
https://www.instagram.com/georgistanchev/
https://vimeo.com/georgistanchev


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: Серия инциденти
МнениеПубликувано на: Пет Сеп 29, 2017 5:19 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Радвам се че се провокира хубава дискусия и благодаря на всички които се включват и имат смелостта да споделят собствените си инциденти - вярвам че всички виждат как можем да си извлечем поуки от всяка една ситуация.

Относно инцидента с тандема - правилата казват - хората във въздуха са с предимство пред хората на земята - тоест тандема е длъжен да направи проверка преди напълване - от друга страна отклонението на соло пилота е наистина голямо - вината в 90 % от случаите е споделена!

Поздрави.

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: Серия инциденти
МнениеПубликувано на: Вто Окт 03, 2017 6:03 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Сеп 26, 2005 11:35 am
Мнения: 677
Местоположение: София
Име: Христо Джамбов
Жоро Станчев :-) аз съм излитал няколко пъти с подобно намотано управление. Не чак толкова де. Хващам веднага Ц или Д коланите в зависимост от стъкмовката на крилото и се отдалечавам най-много от баира, по най благоприятната траектория. И тогава започваш да отмотаваш. Не знам дали такъв сценарий е бил възможен за теб в този случай. Редовно излитам с отворен чохъл, а на моята сбруя гадно да се затвори във въздуха .. че са едни сиджимки сандукус.

В случая ако не се лъжа е източен вятъра и ти се остави да те издуха на запад , може би ротор да има там при по силен вятър или някаква турболенция.

_________________
телефони : 0886 216 096, 0888 433 126
Axis Venus 4 - woody valley x alps
Axis Sirius II tandem


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Серия инциденти
МнениеПубликувано на: Пет Окт 06, 2017 8:34 am 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 15, 2010 9:10 am
Мнения: 721
Местоположение: Дупница
Име: Петьо Кюркчийски
И преди съм го казвал, но ще го кажа пак. Основната причина за множеството инциденти в парапланеризма е надценяването на собствените възможности на пилота. Това включва избора на екипировка и условия за летене.
Наблюдавам една тенденция през последните пет години, която е свързана със стремглавото развитие на парапланеризма и тя е навлизането на нови пилоти търсещи високи нива на адреналин. Ники Йотов писа много хубава тема по въпроса viewtopic.php?f=18&p=60437
Интересен е факта, че въпреки развитието на техническата част (съвременните парапланери за несравнимо с по-добри летателни характеристики и устойчивост на външни влияния и грешки от страна на пилота), инцидентите не намаляват. Разбира се това е пряко свързано и с броя на пилотите, които в днешно време са в пъти повече, от колкото в зората на парапланеризма, но въпреки това за толкова години би трябвало натрупания опит в процеса на обучение да даде положителен резултат и инцидентите да бъдат сведени до минимум.
Последните няколко години не ми остава много време за свободно летене, но за сметка на това летя доста моторно с различни ВС и от както минах процеса на лицензиране ми светна защо пилотите на тези моторни ВС гледат с пренебрежение на парапланеристите като цяло.
Съжалявам, че трябва да го кажа, но сред нашата общност авиационната грамотност е на много ниско ниво и това включва всички аспекти.
В днешно време е изключително лесно човек да се сдобие с екипировка за парапланеризъм за сума дори и от 500 лв., а факта, че дори и магаре да вържеш, ако се затича ще излети, кара много хора да си мислят, че веднъж вдигнали крилото над главата си са станали пилоти.
В България имаме един много съществен проблем и той е почти пълната липса на клубна среда. Имаме много добри училища и индивидуални инструктори, но повечето хора след началния курс късат връзката с тях и започват да се лутат самостоятелно в най-опасния период от тяхното развитие, а именно след завършване на началния курс и първата година.
Точно в този период новия пилот има нужда от среда в която да продължи да се учи, докато натрупа опит и познания сам да преценява обстановката и да взима самостоятелни решения.
Риск от инциденти винаги има, при това не само в парапланеризма а и във всяка друга дейност извършвана от човека, но при качествено обучение и малко мисъл от страна на човека, този риск може да бъде сведен до пренебрежителен минимум.
По-горе колегата para-mania казва "Въпросът не е "Дали ще се случи?", а "Кога ще се случи с всеки?".". Това би трябвало да означава, че всеки един от нас се е примирил с факта, че един ден рано или късно ще пострада заради това, което прави.
Аз не мога да се съглася с този тип мислене и именно за това преди да излетя се опитвам да взема максимално трезво решение базирано на моите познания и опит, за да не изпадам в ситуация в която губя контрол.
Разбира се, човек трябва да познава собствените си възможности и от време на време да "надскача" себе си, за да се развива, но трябва да го прави с умерени темпове.
Преди време ми се роди една мисъл "Колкото повече летя, толкова повече осъзнавам, колко повече трябва да летя за да продължавам да летя!"

_________________
"Там, където има авиация има дух, има българщина!" Ген. Румен Радев - Президент на България

http://www.skyhike-bg.com


Върнете се в началото
  Профил    +12 / -5 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 29 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов