Долния превод е опит за импровизация на малка част от по-важните правила засягащи парапланеристите, взети от “Hang Gliding Federation of Australia Operations manual”. Надявам се да ви бъдат от полза при формулиране на правилата за пилотите в България.
Летете високо и безопасно.
Поздрави,
Илин
.....
6.7 Правила във въздуха
6.7.1 Правила за даване на предимство
- Не пресичай над, под или пред друг летателен апарат ако няма достатачно дистанция помежду както е посочено в 6.7.3
- Дай предимство на летателния апарат намиращ се от дясно на теб.
- Моторно задвижваните летателни апарати трябва да дават предимство на безмоторните самолети (вкл. делта и парапланерите), въздушните балони и самолетите теглещи на буксир други летящи апарати.
6.7.2 Предотвратяване на сблъсък
- Когато два летателни апарата се движат в насрещен (или близък до насрещен) курс в открито въздушно пространство и двата трябва да направят завой на дясно с цел избягване на сблъсък.
- Когато се движат в насрещен курс при склоново реене летателният апарат летящ с дясно крило към склона има предимство. Летателните апарати с ляво крило към склона трябва да дадат предимство завивайки в посока обратна на склона.
- Когато влизаш в термика завъртай в същата посока както намиращите се вече в нея безмоторни самолети, делта/парапланери.
- При летене в термика делта и парапланерите дават предимство на тези летящи под тях в термиката.
- Да се има предвид че правилото за предимство в термика при безмоторните самолети изисква те да дават предимство на тези, които летят над тях в термиката.
- Горните различия в правилата за предимство в термика между делта и парапланерите от една страна и безмоторните самолети от друга е обусловена от различната степен на ограничение на видимостта на пилотите на делта/парапланери (огранечена видимост над тях) и безмоторните самолети (ограничена видимост под тях).
6.7.3 Летене в близост до други летателни апарати
- Непрекъснато се оглеждай наоколо за други летящи
- Не предприемай резки промени в посоката на летене и скоростта когато летиш в непосредствена близост до други летателни апарати.
- Бъдете особено внимателни когато друг делта/парапланер лети с ЧЕРВЕНА лента закачена за крилото или подвесната система, което е индикация че пилота е неопитен.
- Летателен апарат не бива да лети твърде близо до друг когато може да създаде опасност от сблъсък.
- Ако не са уговорени специални правила за летене в непосредствена близост (например при някой състезания), следните общи правила за минимална дистанция между делта/парапланери трябва да бъдат спазвани по всяко време:
а) между парапланери и/или делтапланери – 20м. хоризонтална дистанция и 50 фута* (15м.) вертикална
б) между моторни делтапланери, свръх леки самолети и/или буксирни самолети теглещи делтапланери – 30м. хоризонтална дистанция и 100 фута (30м.) вертикална
в) между безмоторни самолети и буксирни самолети теглещи друг безмоторен самолет - 60м. хоризонтална дистанция и 200 фута (60м.) вертикална
г) между останалите самолети – не по-малко от 600м хоризонтална дистанция и 500 фута (150м.) вертикална
* Основен принцип във въздухоплаването (или поне в англо-саксонскя свят)- прието е хоризонталите разстояния да бъдат измервани в метричната система (метри, километри ...), а височината във футове (feet) – imperial system.
6.7.4 Правила за изпреварване:
- При изпреварване на друг летателен апарат, изпреварваният има предимство.
- Парапланер или делтапланер летящи на склоново реене трябва да изпреварват между склона и другия летателен апарат. Във всички останали случаи изпреварващият минава от дясно на изпреварвания.
6.7.5 Правила за приземяване:
- Когато няколко делта/парапланера се насочват за приземяване, този който е по-напред (и по-ниско) има предимство.