Leonardo | ФОТО
Дата и час: Сря Яну 16, 2019 8:31 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 16 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: качество на курсовете и допълнително обучение
МнениеПубликувано на: Сря Яну 02, 2019 9:14 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1999
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
През ноември една ученичка изкара курс за начинаещи, последван от курс за среднонапреднали към Скайномад училището. Гмурна се в парапланериските среди и самостоятелно реши, че едно летене покрай другите в Колумбия ще й се отрази добре. От трети лица разбрахме, че още на първия полет се е окичила на дърво и е скъсала новото си крило. Това предизвика коментари, колко лошо е обучението в Скайномад и тук би било добре открито да обсъдим проблемите на обучението при нас и като цяло и препоръките за неговото подобряване. За мен особено полезни ще бъдат мненията на бивши наши ученици.
Какво мислят, че още е могло да им дадем при обучението им?
Има ли нещо ненужно - например теорията много ли е или малко?
Има ли нужда от някакъв допълнителен курс за по-безопасно, бързо и успешно навлизане в летенето?
Полезно ще е и мнението на конкурентни училища и инструктори, както и на всички пилоти, които виждат отстрани достатъчно.

Допускам, че в коментари колко е лошо обучението при нас, как на нищо не учим курсистите, как обучаваме на конвейр, колко сме комерсиални и ткн. има доза завист и интриганство или най-малкото опростяване и мързел да се вникне в сложността на процеса (който не работи, той не греши). Но приемам критиките сериозно, защото все още искаме да сме по-добри в това, което правим. Искаме да се развиваме.

Въпроса за качеството на обучението поражда 2 под въпроса:
Скайномад има ли ниско качество на обучение, което може да се направи по-добре от друг инструктор, училище и методика?
Курсовете на Скайномад не са ли твърде кратки и съoтветно недостатъчни за бързото и безопасно навлизане на нови пилоти в летенето?

От началото на училището сме критикувани за 6 дневните ни курсове за начинаещи. Други колеги пробваха различни схеми - ще те обучавам докато се научиш, но ще си купуваш екипировка от мен; ще те обучавам месец или година, но парите напред; ще гледаме да си засечем твойто и мойто свободно време с хубавото време за летене; ще кайтваш един месец, после два на учебния баир и после от високо. Факта е че повечето вариации на обучение отпаднаха през годините, а ние останахме с нашите 6 дневни курсове, вероятно не защото сме толкова известни и добри, а защото навреме се адаптирахме към правилата на пазара.
Да, за съжаление, обучението по парапланеризъм, освен свещенна мисия е комерсиална услуга, която трябва да задоволява някакви прищевки на обществото и да се подчинява на пазарни правила. Поне, ако искаш да го правиш устойчиво години наред.

Първоначално, Скайномад училището бе създадено да обучава и води чужденци в България. Тогава българските пилоти масово се обучаваха от приятели и пазара на курсове и екипировка бе нищожен. Постепенно си създадохме международно име и след повишаване благосъстоянието на българите, почнаха да ни търсят и нашенци (в една статия на Капитал пишеше, че класическата схема да пробиеш в България е първо да пробиеш навън). Получаваха се и продължават да се получават смесени курсове от българи и чужденци с приятен дух и прогрес.
Само, че лъснаха някои разлики.
Чужденците, особено тези, които живеят на смотани за летене места, имат проблем със свободното време и малка част могат да си позволят да дойдат да се обучават за повече от 1-2 седмици. После масово могат да заделят 1-2 седмици за летене за годината и толкова. Не е малък дела и на тези, които се отказват, защото разбират че нямат достатъчно свободно време за безопасно практикуване на летенето. Отказват се, но все пак са доволни, че са опитали нещо хубаво.
Българите, от друга страна имат хубави места и условия за летене почти всеки уикенд и увлечени от летящи приятели и летящото общество искат бързо да навлезат в летенето.
И едните и другите получават една и съща услуга. И едните и другите са предупреждавани, че по време на 6 дневния курс за начинаещи няма време за учене на гръбен старт, защото полетите от високо и тренирането на заходите са по-важни. И на едните и на другите сме препоръчвали да кайтват на поляна или стадион като си купят екипировка. Но, докато чужденците нямат големи очаквания, то част от българите отиват на следващия ден на старта, виждат или чуват че морето не е до колене и почват да разбират, че не може да си самостоятелен пилот за 6 дни обучение. Въпреки, че още в началото на курса натъртваме, че това е дълъг процес и на този курс ще се запознаят с основни техники на излитане, заходи и кацане.
В последствие се опитваме да компенсираме българите с платено или безплатно допълнително наблюдение, отзивчиви сме за въпроси и съвети, посочваме им към кого да се присъединят и къде е добре да летят.
Но явно това не е достатъчно.
Основна слабост на първоначалното ни обучение е липсата на кайтване и добрия контрол на крилото. За сега не смятаме да променяме структурата и продължителността на курсовете си. Най-малкото, защото понякога ни се появяват ученици от произволни места по света, за които 1-2 седмици курс при нас може да е единствената възможност за обучение преди да се приберат в къщи и това да ги научим на заходи, как да се справят с колапси и да бягат от Цб е по-важно от това да имат добър гръбен старт.
Това, което можем да направим е допълнително 2-3 дневно обучение по кайтване и гръбни стартове.
Друг вариант е да взаимстваме от солидарната английска система. Там между другото, еквивалента на курса ни за начинаещ и курса за средно напреднал са съответно Elementary Pilot и Club Pilot курс и са с малко по-малка продължителност и взискателност от това което ние предлагаме. Та в Англия има много клубове и към почти всички от тях има т.нар. coaches - треньори - това са пилоти, които минават безплатно обучение и безплатно помагат на младите пилоти да навлязат безопасно в летенето, запознават ги с особеностите на местните стартове и ткн. Английската федерация постоянно им организира курсове и ги насърчава, защото те са връзката между училищата и клубовете (групичките пилоти) т.е. връзката между нас и вас - пилотите. Да, скептиците ще кажат, къде са англичаните, къде сме ние. То няма държава, пък камо ли национален аеро клуб. Егоистите ще кажат, да бе, едва се освободих уикенда да летя, а не да кибича на поляната да кайтвам с някакъв новобранец. Завистниците ще добавят, да бе, аз да уча някой на неблагодарното кайтване, докато тия от Скайномад си правят кефа по баирите, че и кинти изкарват.

Да, обучението е сложно, трудоемко и неблагодарно. Трудно е да мотивираш някой да бъде инструктор, когато като тандемен пилот изкарва в пъти повече и то с минимален риск. Все пак отстъпете назад и вижте голямата картина. Както Европа не може да бъде безучастна към давенето на хиляди устремени към нея имигранти, така и вие не може да се фукате с полети по соц мрежите, пък да очаквате че няма да имате последователи, които понякога да ви развалят пейзажа.
Огледайте се около вас, помислете за решения. Във всяка голяма група пилоти фенове на даден старт все ще има някой, който би помогнал в приобщаването на нов пилот, би го посъветвал, предпазил (дори и да не му търсят съвета).
Ако е нужно, може да организираме някакво обучение или стажуване при нас за подобни треньори/помощник инструктори.
Мисля, че ако помощта им при въвеждането на млад пилот или преподаването на кайтване е на ниво, то може да им се плаща за усилията и времето.

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -0 
 
 Заглавие: Re: качество на курсовете и допълнително обучение
МнениеПубликувано на: Чет Яну 03, 2019 10:51 am 
Offline

Регистриран на: Нед Май 15, 2011 11:01 pm
Мнения: 135
Местоположение: Плевен - София
Име: Тихомир Иванов
Мнението си по темата го дадох още с първия си пост във форума в тази тема - viewtopic.php?f=12&t=4999

Какво бих могъл да кажа през погледа на изминалите години - 6 дни обучение не могат да създадат навици и кой знае какви умения, но могат да дадат нагласа от това как човек възприема полета до това как смята да се развива в това противоестествено за нас хората начинание, наречено летене. Нещо като първите 7 години от развитието ни като индивиди. Никой не очаква чудеса от първолаците, но пък все ще се сетим да укорим някой възрастен, че е "изтърван" в този период от живота си.

Без да познавам въпросната парапланеристка и да съм пряк свидетел на случката й само като изредя следните факти ще стане сигурно като резюме от всеки учебник какво не трябва да прави начинаещият:
- първи самостоятелен полет преди месец и половина -два - ок;
- полети в ламинарни/инверсионни есенни условия под ръководството на инструктор - ок;
- самостоятелно летене от непознат старт на другия край на света в силни термични условия в отсъствието на инструктора й - е, тц тц ...;
Според мен е извадила късмет, че е пострадала само екипировката.

Колкото и да трае (организирано) един първоначален курс, ако човек "излезе" от него с нагласата, че е хванал бога за шлифера и от там ако попадне в среда обикновено от по-опитни пилоти, които вече имат навика да поемат повече рискове и не им се занимава да обгрижват новобранци едва ли инструктора от учебния баир ще трябва да поема вината, ако стане някой сакатлък.

По отношение на самия курс - може би ще е добре да се удължи, примерно от една на две седмици, на куп или през една примерно. За 6 дни първите 3-4 обикновено емоциите взимат връх и човек по-трудно възприема или осъзнава нещата. Лично за себе си смятам, че си тръгнах с правилната нагласа от 6-дневния курс в Скайномад. Давах си сметка, че това хоби ще го практикувам доста нерегулярно и вероятно за това бях доста предпазлив в развитието си и напредвах сравнително бавно. Но за мен е най-важното, че не прекрачих нито за миг своите възможности, а и тези на екипировката ми и постепенно летенето започна да ми носи истинско удоволствие, като винаги съм се чувствал в безопасност във въздуха.

_________________
I believe I can fly..
________________
Gin Atlas / Apple XL
Skywalk Chili4 / Limited edition "Yellow"


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: качество на курсовете и допълнително обучение
МнениеПубликувано на: Чет Яну 03, 2019 7:27 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юни 20, 2013 6:03 pm
Мнения: 13
Име: Zhivko Atanasov
Здравей, Ники.

Мое лично мнение, като страничен наблюдател е, че трябва да обърнете внимание на гръбния старт, дори и за няколко часа. Просто да покажете техниката. Нека след завършване на курса всеки един ученик да продължава да я развива на поляната за кайтване.

Много е страшно когато дойде някой на Скалско и знае само челния старт....

Поздрави!


Върнете се в началото
  Профил    +7 / -0 
 
 Заглавие: Re: качество на курсовете и допълнително обучение
МнениеПубликувано на: Чет Яну 03, 2019 10:31 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Ное 17, 2014 9:26 pm
Мнения: 25
Име: Милко Кръстев
niki написа:
През ноември една ученичка изкара курс за начинаещи, последван от курс за среднонапреднали към Скайномад училището. От трети лица разбрахме, че още на първия полет се е окичила на дърво и е скъсала новото си крило. Това предизвика коментари, колко лошо е обучението в Скайномад и тук би било добре открито да обсъдим проблемите на обучението при нас и като цяло и препоръките за неговото подобряване.


Не мисля, че каквото и да е начално обучение може да подготви човек толкова бързо за летене в Колумбия в разгара на лятото. И тук Скайномад няма вина. През 2014 като карах курса при Иво Геров, ми отне около 2 месеца, от началото на Август до края на Септември и включваше ~20 летателни дни. Само от Витоша бях направих 16 полета под инструкторски контрол. След това половин година летях под наблюдение. И не съм ходил в Колумбия през това време.

Тук идва и първата препоръка. Необходимо е завършилите курсовете да летят покрай инструкторите си известно време. Да, това не е икономически изгодно, но по-умните курсисти с дългосрочни амбиции в летенето биха оценили тая възможност и биха си платили. Под формата на допълнителни термични / XC курсове или пък на ден срещу обучение и транспорт. Както при ски инструкторите. Според мен реалната цена на качествен курс по парапланеризъм с 10 летателни дни и екипировка от училището е поне 1500 лева. С удоволствие бих си платил за един 7 дневен XC курс с ритрийвъл на Тенерифе в края на Януари, началото на Февруари, организиран от Скайкамп / Скайномад. За съжаление, такива XC екскурзии няма и хората ходят в Колумбия сами вместо това, притиснати от тягостната зима и ниските температури ... :wink:

Втора препоръка - преименувайте курса за "среднонапреднали" в модул II или нещо подобно. Елементите от курса за "среднонапреднали" реално би трябвало да са част от базовия курс за парапланеристи. Моето разбиране за "среднонапреднал" (intermediate) са мнозинството уикенд пилоти с от 100 до 500 часа и прелети в порядъка 50-100-200 км, летящи B/C крила.

Трета препоръка. Не виждам какво сложно има в гръбния старт, че да не е част от базовия курс. На мен първия ми полет от Витоша беше на 4-5 ден от обучението и излетях на гръбен старт. А само на чело да можеш да излиташ не е схема.


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
 Заглавие: Re: качество на курсовете и допълнително обучение
МнениеПубликувано на: Чет Яну 03, 2019 11:01 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Дек 04, 2015 11:17 am
Мнения: 3
Име: ivo mihaylov
При ръкостискането за успешно завършения курс ,на наперилия гребен от адреналина млад пилот, му даваш разпечатан, https://www.groundhandlingchallenge.com/ , на А1 формат и не препоръчително , а задължително минимум 50 часа или до пълно усвояване техниките, преди да дойде на курс за напреднали, или преди да ходи да лети в Колумбия, Бразилия или на Скалско. Нямам право да давам акъл, но при един от първите си полети имах късмета да го срещна и да ми го каже Весо Овчаров послушах го, правих го сам и с опитни пилоти и съм много благодарен. Две думи помогнаха толкова много, че се осмелявам да пиша . Успешна нова година на всички.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: качество на курсовете и допълнително обучение
МнениеПубликувано на: Пет Яну 04, 2019 1:44 am 
Offline

Регистриран на: Нед Авг 21, 2016 10:21 am
Мнения: 9
Местоположение: София
Име: Иван Матеев
Здравейте! Като пилот все още почти новобранец ще изкажа и аз моите виждания за обучението:
За мен най-важното, което трябва да се усвои от учениците в първоначалния курс е какви са граничните условия, при които не трябва да се излита. За да стане това ученика трябва да се води да кайтва и да лети на различни места при различна скорост на вятъра, за да може да усети предела на възможностите си. Едно влачене от крилото по земята и цамбурването в пълна вада е много ползотворно упражнение по въпроса :) Личен опит :wink: Според мен кайтването трябва да се практикува докато пилота започне да излита на гръбен старт без глупави фалстартове. Кайтването не е заместител на времето, прекарано във въздуха и губенето на прекалено много време за кайтване ще ограничи уменията, които ще придобие ученика в полет.
Гръбния старт в моя курс при Иво Геров започнахме да го тренираме още от ден 1 след няколкочасово кайтване на поляните около Бистрица. След като го усвоих на около петия ден от курса никога вече не съм излитал на челен старт, даже съм го забравил. Според мен излитането на челен старт е измамно лесно, но всъщност носи риск от излитане с оплетени тревички и клечки във вървите, или пък с крават. За западноевропейци, летящи на добре поддържани и окосени стартове може и да е приемливо, но за България не е. Според мен да се пуска новобранец да лети сам от високо на челен старт е рисково. Съдейки по моя прогрес смятам, че 6 дни са недостатъчни за каквото и да е, освен ако пилота не е природен талант. На мен ми трябваха 15, въпреки, че имам опит в други спортове (ски, ВМХ, планинско колоездене, ролкови кънки) и имам някаква двигателна култура и психическа нагласа.

Най-важно е бъдещия пилот да се научи да мисли самостоятелно, да може да разпознава опасностите, да може да напредва сам на база на собствените си знания без да поема рискове. Задължително е според мен да се даде на бъдещия пилот да чете книгата Understanding the sky, или поне на избрани от инструктора по-важни глави от нея. Хубаво е ученика ако е българин да прочете раздел Инциденти на този форум, което аз направих преди да се запиша на курс. Също така е важно ученика да се научи да разчита сондаж, както и да може работи с най-популярните метео сайтове като Windy например. В противен случай той ще бъде зависим от други пилоти, които обаче преценяват условията по собствените си умения, или пък ще звъни постоянно на инструктора си, който ако е някой с голям "оборот" ученици ще рискува да се превърне в оператор на кол център.

Заради моето сравнително трудно напредване, в комбинация с лошо време моя курс за начинаещи се проточи от края на февруари до края на април 2016, като за това време имах около 20 дни занятия. За тези 20 дни летяхме на Витоша, Расник, Витановци, Златица, Мощанец и Чепан и така аз успях да си набия добре в главата при какви условия да не излитам. Тази година на Охрид успях да изтренирам неизлитането, въпреки че цялата група, включително и жени отидоха да излитат. А да надмогнеш егото си и да останеш в буса на бай Иван когато момичетата излитат не е от лесните неща :oops: Резултата от този ден беше едно цамбурване във водата и група аварийно кацнали над Тарпейца. :!:
На моя курс също така имах възможност да тренирам pitch и roll контрол, както и големи уши. Това бяха нещата, които ми бяха най-полезни след като си купих крило и започнах да летя сам в термични условия.

Летенето с други хора на вече завършилия курс пилот може да е както плюс, така и минус. Пилота трябва да може да определи на кого може да се довери. В моя случай след курса отидох да летя на Расник и там опитните пилоти ми се накараха че не излитам и ги бавя. Излетях по съвет на един от местните "опитни" пилоти и резултата беше единственото ми досега (да чукна на дърво) придървяване малко след старта в първия полет на чисто новото ми тогава крило, последен модел ниско ЕN B. Чувствах се тъпо :( Впоследствие на същото място чух доста глупости от "опитни" пилоти и взех решение повече да не ходя там и да летя на база на това, което съм усвоил от курса за начинаещи и на база на метео знанията, които съм получил от четене в интернет. Летенето с инструктор след курса не е много добра опция, защото инструктора обикновено е и тандемен пилот, води и други ученици и не е длъжен да се занимава с вече завършилите. А и летейки покрай учениците трудно ще се научиш как да въртиш термика и как да стигнеш от точка А до точка Б.
В моя случай след завършване на курса летейки сам и по собствени прогнози за 2016 година направих около 30 часа без абсолютно никакъв инцидент, като най-хубавото беше, когато в началото на септември прелетях от Беласица до селския стадион~20 километра :shock: Така цялото село видя, че освен трактор мога да карам и парапланер :mrgreen:

Желая на всички през новата година да се опазят от инциденти, да уцелват по-често летателно време и да навъртят много време и километри във въздуха :)

_________________
NOVA Mentor 5


Върнете се в началото
  Профил    +4 / -0 
 
 Заглавие: Re: качество на курсовете и допълнително обучение
МнениеПубликувано на: Пет Яну 04, 2019 7:57 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1999
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Благодаря за препоръките.
За сега не виждам възможност да вмъкнем гръбен старт в рамките на 6 дневния курс, защото чак в края на курса повечето от учениците изчистват етапа на контрола и техниката на излитането.
Иначе предлагаме услугата "асистирано летене", но и на никого не сме му отказали да го наглеждаме и напътстваме безплатно покрай другите ученици (само трябва да има радио).
Относно името на курса за среднонапреднали - съгласен съм че е подвеждащо, защото никой не знае къде е средата в безкрайността на ученето. Обмислял съм името "курс за активно летене", защото там действително се учат техники за активно летене - пич, рол, уши, колапси, тъкове.
Тази година ще създадем двудневен курс "наземно обучение", който учениците да карат преди или след курса за начинаещи. Би било добре, ако повече пилоти развият инструкторски умения в тази посока и го предлагат като безплатна или платена услуга за новобранците (ведно със запознаване особеностите на местните стартове и кацалки). Може идеята да се развие и да организираме периоднични семинари за споделяне на знания и опит (на мен лично излитането рязко ми се подобри, като почнах да го преподавам на учебния баир :-)

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -3 
 
 Заглавие: Re: качество на курсовете и допълнително обучение
МнениеПубликувано на: Нед Яну 06, 2019 3:28 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Яну 20, 2011 1:15 pm
Мнения: 38
За много години Ники
Проблема не е във вас а в спецификата на пазара
Идват хора от кол и въже и искат ,за седмица да станат пилоти.Навремето ходихме в аероклуба една година преди да полетим.Различни способности,а едно и също време.При мен се получава подобен проблем,когато се опитвам да обясня на някой,че трябва да си избере по нисък клас крило,защото нивото му е ниско.Обикновенно не се получава,защото егото му казва,че трябва да се равнява на Петкан ,с когото заедно са започнали да летят.
Това което трябва да се внушава,за да разберат всички курсисти е,че летенето е сериозна работа и трябва да му отделят достатъчно време.Особенно важи за днешните хора със слаба двигателна култура.Живота в триизмерно пространство, не е като в плоското в което сме се разплули.Някой дори не са се качвали през живота си на дърво.Много от учениците приемат летенето като игра,която могат да играят три пъти годишно.Има санитарен минимум, под който си загубваш малкия птичи мозък,особенно ако си начинаещ.Недопустимо е да започнеш да летиш няколко месеца след като си искарал курса.Това е равно да започнеш от нула.Не трябва да гледат на параплана ,като на сърфа в гаража.
Курса им дава начални умения,но не ги прави пилоти.Това означава,че трябва да продължат под някакъв надзор и да летят в прости условия.Не в Колумбия на термика,а в ламинарни условиа със удобни стартове и широки кацалки.
Мисля че един по широк кръг от инструкции,как да продължат развитието си, ще е много полезно.Нещо като приложение към сертификат,подписано от двете страни.

Митко Елемент


Върнете се в началото
  Профил    +8 / -0 
 
 Заглавие: Re: качество на курсовете и допълнително обучение
МнениеПубликувано на: Нед Яну 06, 2019 3:35 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Яну 20, 2011 1:15 pm
Мнения: 38
Нещо като : Преди да летиш прочети листовката :lol:


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: качество на курсовете и допълнително обучение
МнениеПубликувано на: Пон Яну 07, 2019 6:19 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Авг 17, 2017 4:55 pm
Мнения: 10
Име: Diana Neeva
А пещерния ни курс ни трае 6 месеца … :)
Ники мисля,че ако отделите просто 3 часа,дори 2 часа на една поляна,да им покажете как да се закачат и развъртат как да застават под крилото е достатъчно,да им дадете началото....
След това един пилот млад може да отиде и сам на поляната да се закачи и вече има основата.Може да съкратите малко от някоя лекция и да внесете 2-3 часа основа на кайтването … :)
Да не говорим,че те не знаят и как да се развъртат,как да знаят как да тренират на поляна.Лесно е да кажеш ,ходи и кайтвай,а то малко показно трябва .. :)
Преди да изкарам курса при вас излитах гръбно,след курса имам над 100 излитания само челно.
Никога не отказвам на по млади птички помощо,мисля ,че и други пилоти са така!
За двудневния курс,смятам,че е абсурдна идея.. :)
За помощник-помощник инструкторите ......... :) Успех
Поздрави


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: качество на курсовете и допълнително обучение
МнениеПубликувано на: Пон Яну 07, 2019 8:14 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Окт 11, 2013 4:34 pm
Мнения: 16
Име: Кубер Сапарев
Нямам цялостно наблюдение, но според мен ученето на гръбен старт е абсолютно задължително. Не може да учиш пилот да лети и да каца, но не и да излита. Съжалявам, но не бих препоръчал на никого вашите курсове, ако това не се промени. Въпросната ваша ученичка дори не знае как да си нагласи коланите и кръстоса управленията, така че да започне да се упражнява сама с кайтенето. Поне дайте някаква база, от която човек сам да почне да надгражда в това отношение. По спомен моят курс не беше с по-голяма продължителност, но всичко това ми беше показано. Не твърдя, че съм го усвоил идеално веднага, но поне ми беше обяснено и демонстрирано - кое, как се прави, а не да тръгна да импровизирам на старта и да излетя насукан като магаре. Тя е изкарала не един, а два курса, единият от които за средно-напреднали!? Не говорим за rocket science, все пак.

Съвсем отделен е въпросът, че тя не е за тукашните условия и конкретно този старт - Aguapanela, който изисква много фино обработване и на най-малките балончета, за да може да се надлетят дървета, жици и бананови плантации. В този смисъл, това придървяне на първия ден (за което и ние носим вина), на ниско дърво близо до път, беше най-доброто, което можеше да й се случи. Опитваме да й помагаме с каквото можем, след като вече е тук, и засега се справя много добре, макар и да я предупреждавахме многократно, че Колумбия (и конкретно Ролданийо) не е най-доброто място за нея на този етап от развитието й като пилот.


Върнете се в началото
  Профил    +7 / -1 
 
 Заглавие: Re: качество на курсовете и допълнително обучение
МнениеПубликувано на: Пон Яну 07, 2019 9:30 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Май 15, 2011 11:01 pm
Мнения: 135
Местоположение: Плевен - София
Име: Тихомир Иванов
Безспорно добрият наземен контрол е условие за безопасни излитания при различни условия, но не мисля, че е най-важното, на което трябва да набляга начинаещият. Не по-малко важен е разчетът за кацане и самото кацане. И ако с кайтване човек може да си подобри техниката на излитане, то за правилната преценка при захода си трябва летене под напътствие за да се добие представа и усет за неща като вятър при земята и градиента му, избор на площадка за кацане, оценка на препятствията и наличния глайд - дали ще може да се долети до избраната площадка или ще се прелети и т.н. Че грешките в тази фаза крият доста повече рискове като се почне от придървяване та до кацане по вятъра с голяма скорост и съответно опасност от по-сериозни травми.

_________________
I believe I can fly..
________________
Gin Atlas / Apple XL
Skywalk Chili4 / Limited edition "Yellow"


Върнете се в началото
  Профил    +3 / -0 
 
 Заглавие: Re: качество на курсовете и допълнително обучение
МнениеПубликувано на: Вто Яну 08, 2019 11:57 am 
Offline

Регистриран на: Чет Яну 20, 2011 1:15 pm
Мнения: 38
Проблемът не е в Скайномад,а в спецификата на пазара ,който не търси едномесечни курсове,а едноседмични.Който не се нагоди на пазара просто отпада.Днешният човек иска за едно лято да стане водолаз,сърфист,пещерняк и ако му остане време и парапланерист.При мене са идвали доста такива,които искат, да им покажа само как става и те ще се оправят нататък.Днешният човек иска всичко сега и веднага,мислейки,че всичко е като в интернет.Това обаче не е най големия проблем.Най големият е,че всеки има нужда от различно време ,за да усвои материяла.В последствие от различно,за да го доразвие до самостоятелно занимание.Поставяйки всеки в един калъп е опасно.
Според мен трябва да има индивидуална отценка и препоръки за допълнителни часове,за по слабите.Също инструкции за следкурсовото самостоятелно летене.Защо за Аспирина да има"преди да използваш прочети листовката",а за летенето да няма.

Митко Елемент


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: качество на курсовете и допълнително обучение
МнениеПубликувано на: Вто Яну 08, 2019 12:13 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1034
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Аз лично винаги когато имам възможност показвам на учениците гръбен старт, но не наблягаме на него били то поради липсата на време или на условия. Колко процента от учениците след това го доупражняват е друг въпрост и честно казано извън моят контрол.
Не че нещо ама гръбният страт изобщо не е камъчето което обръща колата а по скоро отношението на човек към спорта. На всичките си ученици в първите часове от курса изрично казвам че не същетвува курс който ще ги направи завършени пилоти - курсът има за цел да спести онези моменти в които може да бъде най опасно за теб - моментите в които трябва да се научиш на оценка на най-простите и безопастни условия (в които да можеш да излиташ и на челен старт) и да получиш базови знания са които да си безопасен за себе си пилот!
Нека поясня и още нещо - неученето на челен старт е еднаква грешка със неученето на гръбен -абсурдно е да има хора които казват - "аз челен не мога да правя" при положение че именно челният страт развива усета за крилото особено когато не си с лице към него -нагледал съм се на омазани стартове които започват като идеален гръбен и свършват със суркане диагонално по склона защото човека няма идея къде му е крилото след като се обърне. Така че честно казано вида на старта няма особено значение ако техниката е правилна, естествено челният страт ограничава условията в които можеш да излиташ на него, но това единствения главен недостатък.
Имал съм ученици които подождат изключително сериозно към летенето и напредват много бързо имал съм и такива които считат летенето за поредното нещо дето е "мноо яко" и изкарват курса общо взето за да могат да казват че летят на парапланер и са "мноо яки", и считат за нормално да поддържат опит с един полет на 3 месеца.
Втория тип го има при всички методи на обучение и излизат от всички курсове без значение кои са им инструктори!

За съжаление отношението към летенето се възпитава най-трудно и най-серозно афектирани са тези които не го развият достатъчно рано - те са тези и които обикновенно почват да търсят грешката, в условията, екипировката, курса, инструктора си ... но не и в себе си!

Та по отношение на знанията които предавам честно казано аз съм с чиста съвест - не мисля че спестявам каквото и да е... по отношение на това какво влиза на някого в главата и как той избира да го използва или не - ами пак ми е чиста съвеста!

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -1 
 
 Заглавие: Re: качество на курсовете и допълнително обучение
МнениеПубликувано на: Вто Яну 08, 2019 2:34 pm 
Offline

Регистриран на: Чет Юли 31, 2014 9:05 am
Мнения: 36
Местоположение: София
Име: Александър Шопов
Като ученик на Скайномад, минал май през всички курсове, мога да кажа, че нещото, което най-много ми липсваше в началото беше именно гръбния старт. Смятам, че той е задължителен. Също както и челния, впрочем, не може само единия - за всеки си има условия и места - макар и рядко в момента продължавам да използвам челен.
Другото е, че страшно много научих покрай обикновените разговори на старта докато чакахме условията или в колата докато пътувахме. Нещо, което ако ученикът е по-свит или темерутест няма да получи като знание. Или ако инструкторът не е достатъчно отракан да подхваща такива теми докато кара, гледа за условия, чака да се наядат и пр. и пр. непредразполагащи ситуации, т.е. тук има много силен субективен фактор, който не знам как може да се избегне. Казвам това, защото колега, който кара първия курс няколко години след моя първи курс, при другиго пак в Скайномад, беше пропуснал много от това, което аз научих на моя първи курс. За съжаление нямам никаква идея как цялата тази информация може да се систематизира и предаде.
Разбира се, не може веднага след първия курс да се ходи в Колумбия, тук ми се струва че дамата като начало има много нереалистична преценка за себе си и възможностите си. Ако това е случаят, въобще не става дума за качеството на курса.


Върнете се в началото
  Профил    +6 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 16 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов