Leonardo | ФОТО
Дата и час: Сря Сеп 19, 2018 1:35 am

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 3 мнения ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Прелети в силни условия с малки крила
МнениеПубликувано на: Пон Авг 27, 2018 10:07 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1976
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Днес на Глуфишево засили вятърът и един пилот ми даде да му литна Little Cloud Goose Mk2 L размер със 17 м2 проектна площ. Аз съм 75 кг.

Първото впечатление бе, че нямах никакви проблеми с вятъра, докато с едно нормално крило щях да имам ония моменти дето ще се чудя дали ще пробия, уши ли да правя да снижавам в по-слабите ветрове, да набера ли максимално докато ме издухва и да пусна назад и ткн. С това крило просто режех вятъра и термиките и се разхождах контролируемо пред склона.

Следващото впечатление бе скоростта и ефективността на управленията. Дето се вика - помисляш си за завой и то вече е във завой. В началото динамиката на реагиране на външни условия и управляемостта бяха ангажиращи, но почти веднага свикнах с логиката им и почнах да се забавлявам. Все едно пробваш нов вид наркотици :mrgreen:

После дойде естествената идея да го пробвам и за термики и тъй като бяха доволно силни, с лекота набрах няколко стотин метра над старта. Въпреки, че рязането на вертикалните и хоризонталните пориви на вятъра изяждаше от ефективността на катерене, всъщност печелех от свободното обхождане на качванията и бързото намиране на по-хубавите - особено срещу вятъра. Отдолу и от моя гледна точка, обработването на термиката бе грубовато, в сравнение с грациозността на класическите крила, но се съмнявам че и те ще изкарат много грация сред силните термики в компресирания въздух пред хълма. Силните ъперкъти, крошета и прави удари водят до частични загуби на въздушна скорост и временни деактивирания на класическите крила, докато при малките крила това не се забелязва (не случайно на спийд пилотите не им пука много от турбуленцията - особено на кацалката, където в по-силни дни трябва да полагаме доста старания). Естествено, в свободната атмосфера класическите крила са по-ефективни, независимо дали вятъра е 30 или 60 км/ч, но в зоната на хълма, малките крила имат явни преимущества.
...

На 20.07.2007 Петко загина с малко крило - Shockwave на Nova. Бе повярвал на идеята да се лети с малко крило в силни условия. За съжаление, крилото реагираше агресивно на турбуленция и го хвърли в бърза спирала до земята след колапс. След други подобни инциденти, от Nova спряха разработката, но преди няколко години почнаха масово да намаляват размерите на крилата и изведнъж крилата за нашите килограми станаха с 2-3 м2 по-малки. Тази вълна на намаляване на размера се последва и от други производители - особено при парамоторните крила, където 39 m2 Т-ride на Mac Para вози до 400 кг товар, а масовия 42 м2 тандем вози до 240 кг.
Предполагам, че вълната от намаляване размера на крилата е продиктувана от следната логика - щом успяхме да подобрим профилите и да повишим аеродинамичното качество т.е. крилото лети по-бързо и пропада по-малко, то можем малко да му намалим размера и съвсем незабележимо да повишим пропадането, което ще се усети само в редки случаи на определен тип слаби условия. Така, пилотите ще имат по-стабилни крила, с по-голяма куполна устойчивост, но най-вече ще имат по-добро пробиване при по-силни ветрове.

Паралелно с тази промяна при стандартните XC крила, почнаха да се разработват mini и speed крила за търсачите на адреналин. За да се избегнат агресивни реакции на крилата в турбуленция, почна да се търси компромис между размера и активността на профила т.е. почнаха да се "скопяват" профилите, за да не работят толкова добре в посока създаване на голяма подемна сила и аеродинамично качество. Фирми като Little Cloud започнаха да се специализират изцяло в това направление, но за съжаление и те трябва да се съобразяват с пазара и да продават flying 'n fun.
Въпреки нарастването на средната възраст на практикуващите парапланеризъм, пазара все пак е голям и се надявам да се появят достатъчно клиенти и разработки на крила специализирани за по-силни условия т.е. да се помисли как зверските условия да станат приятни и за обикновените пилоти.

п.с. след като облетях крилото и уверих собственика му, че няма проблем да лети в тези условия, той все пак реши да не лети.

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Прелети в силни условия с малки крила
МнениеПубликувано на: Сря Авг 29, 2018 2:26 pm 
Offline

Регистриран на: Пон Май 03, 2010 7:59 pm
Мнения: 330
Име: Георги Джамяров
Ники, познавам поне трима души, пилоти, които са се отказали от крилата си след като си ги летял ти.
Смятам, че е време да дадеш курбан и да идеш да ти леят куршум.

_________________
Ссса


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -1 
 
 Заглавие: Re: Прелети в силни условия с малки крила
МнениеПубликувано на: Сря Авг 29, 2018 6:10 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 1976
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Djubaca написа:
Ники, познавам поне трима души, пилоти, които са се отказали от крилата си след като си ги летял ти.
Нищо лично, просто аеродинамика!
...
благодаря за идеята за курбана. Мисля, че му е дошло времето. Надявам се гнездото да е готово за Нова Година, та може да си организираме някакво посрещане, равносметка на старата, може и нещо като церемония за Окрилен, а защо не и едно общо събрание на клуб Скайномад, че има разни идеи за разискване.

_________________
Николай Йотов


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 3 мнения ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов