Най-хубавият ми полет за 2022 бе този от този от Содо до Арба Минч. Ако някой се пита как стават чудесата, то ще му кажа, че късметът спохожда този, който е готов да го улови, който е подготвен.
Първата стъпка от подготовката е да си освободиш съзнанието от земни грижи. В случая, имах достатъчно пари, свободно време и увереност в общуването ми с местните, че да се справя в случай на два дена прибиране от някое затънтено място. Нямах вода, храна или survival kit – Етиопия е гъсто населена, хората са гостоприемни - прочитат в очите ми моята непредубеденост, дори любов към тях и ме приемат подобаващо. Естествено, винаги може да ме застрелят погрешка, или да попадна в неправилния момент на неправилното място, но преценявам, че шансовете са малки, редовно чета и проверявам къде какви конфликти стават, дали са от битово, етническо или политическо естество. А с идването на свободата и демокрацията Етиопия си бълбука. Все някъде нещо се случва. Ето например, близо до Арба Минч преди 2 месеца, властите бяха застреляли без съд и присъда около 40 военнопленника от далечната бунтовна Тигрия. Засега се въздържам от изследвания на планините около източния бряг на Рифтовата долина, където са активни бунтовниците от Фронта за Освобождение на Оромия и където има случаи на масови арести и екзекуции на по-будни младежи , активисти и старейшини от страна на армията и полицията.
Друга важна стъпка в подготовката за хубав полет е непрекъснатото изучаване на терените и прогнозите. Това става дистанционно от Google Earth и MeteoBlue, но също така видяното от предишен полет наоколо, като конвергентна линия, синя дупка, силен вятър, също ми помагат в оформяне на идеята. Миналата година шефа на полицията в Арба Минч ми забрани да летя по време на военното положение, но аз си направих няколко разходки в планината и набелязах къде какви ветрове и облаци се формират.
Най-важното нещо за хубавият полет е желанието да скъсаш синджира.
I want to break free – както пее Фреди Меркюри. Тъжно е, когато имаш възможност, но нямаш желание. Така, че не пречете на желанията на околните, особено на децата. Може да изглеждат егоистични, но живота спира, когато никой нищо не иска. Учителят казва, че изкуството на живеенето е изкуството да си създаваш перспектива, очакване, че нещо хубаво предстои. Не е проста тая работа. Фантазьорското самонадъхване, издигането на кухи пиедестали, фалшивото копиране на чужди идеи не работят дългосрочно. Трябва първо да си намерил себе си сред важните, истинските неща в живота. Колкото са по-ценни, толкова си по-дребен и готов да им служиш. Нататък, както казва Вапцаров е просто - Какво тук значи някаква си личност? Поставяш си голяма цел, забравяш за себе си и влизаш в потока…
Планината Дамота над Содо бе бая зор за изкачване. Около 1000 метра висок бивш вулкан с обли хълмове на върха, накъдрени като мозъчни гънки. В началото на пътеката един дребен, но жилав мъж ми предложи да ми носи раницата. Спазарихме се за 300 бира, метна тежката раница на главата и отпраши нагоре. Почти подтичваш за да мога да го следвам. 3-4 пъти го накарах да спре за да си почина и пия вода. Накрая му дадох 400 бира и му подарих резервната си фланелка от министерството на туризма.
На върха на планината има училище. Представих се на учителите, обясних им за парапланеризма, бяха ме видели миналата седмица, когато прелетях отгоре. Проверих за места за излитане, но зачаках да напече и раздуха в двора на училището, че бе пълно безветрие, пък и нещо засенчи наоколо. За съжаление почна да се появява гръбен вятър от североизток. Разпънах малко по-ниско, но нещо се усещаше низходящ въздух. Тълпата почна да се разочарова. Събрах крилото и се преместих по-горе, зад класните стаи. Там уж трябваше да съм по-изложен на гръбния вятър, отпред имах по-малко пространство заради дърветата, но вятърът като че ли се завихряше от сградата на училището по подходящ начин и макар и рядко, пускаше нещо като челен полъх. Не бе достатъчно силен за излитане с дърветата отпред, та зачаках още. По едно време листата отпред се поразшаваха, сякаш идваше термика. Тълпата усети концентрираните ми погледи и замлъкна. Дойде слаб полъх, вдигнах крилото и се хвърлих напред. Тълпата изригна с изненада и възторг, сякаш бе чудо. Не бе термика, но бе достатъчно да профуча между дърветата и да продължа в падащия вятър напред и надолу. Натиснах спийда за да прекося по-бързо низходящата зона и пред планината бях награден с добър 4+ , която ме изкара до отчетливия северен ръб на облака отгоре. Очаквах трудно излитане и затова прибрах тежкият апарат в багажното, да не ми се подмята около тялото. Няма да има хубави снимки, но пък ще мога да се съсредоточа и насладя на полета.
Содо бе в сянка, но облаците бяха навързани и работеха добре, явно се хранеха от по-далеч. Това, което ми харесва в тая част на Етиопия са слабите ветрове и конвергентните улици, които тръгват в различни посоки. Кеф ти на север към Дураме, на изток към Хауаса, на запад към дивотията или на юг към Арба Минч. Беше към 12, но от предните полети знаех, че следобеда ще излезе бриза от 70 километровото езеро Абая, който ще прекъсне връзката с планината на юг. Мисля, че уцелих добър момент, защото въпреки изсиняването около езерото, засилването на слънчевото греене, пусна няколко междинни кумулуса. Трудно бе около Тебела, където се лутах под добре изглеждащ облак. Изкушавах се да пусна към съседната планинка – Солко, но намерих нещо преди нея и хайде пак до базата. Планинката Солко ми допадна – около 300 метра висока със ЮИ и СЗ склонове, изцяло тревиста в горната си част с църква на върха. Щом има църква, значи има Бог, ще има и термики

И во истина така беше. На другият ден я пробвах и направих нов етиопски рекорд, летейки 5 часа в обратната посока до Уараби, преди Бутаджира:
leonardo/flight/39419Сутринта хванах междуградския автобус от Арба Минч за Содо, помолих да ме оставят в Тебела, поръчах си омлет с три яйца, но не ме разбраха и ми докараха три омлета. Споделих ги с околните. Най-много дадох на един еднокрак мъж. Обясних им за парапланеризма. Бяха ме видели предния ден. Помолих ги да ми намерят печен шофьор с мотор да ме закара до планината. Спазарихме се за 400 бира, разстоянието е около 10-15 км сред лабиринт от черни пътища през нивята и къщите на хората. Пътят не е стръмен, но набира достатъчно височина, закара ме съвсем близо до баира и за мен остана да катеря около половин час по приятно тревистото било. Вятърът духаше от подходящата посока – ЮИ, но бе само вятър – не се усещаше да има термики. Слънцето прежуряше и потърсих сянката на едно разкривено дърво. Под него – изненада. Бяха насядали четирима младежа. Какво ли правят тука в нищото? Поздравих ги и седнах на сянка до тях. По едно време един почна да припява. Друг разлисти книга. Трети съзерцаваше панорамата. Разбрах че са тук за уединение и молитва. Сигурно всеки е преживял по нещо и търси помощ, отговор, сила. Оттеглих се тихо и продължих нататък. На върха имаше къща, вероятно това е църквата. Наоколо имаше разпилени избелели изпокъсани платнища. Под едно от тях видях крака, човек, сигурно и той се моли, спотаен на сянка. Подминах нататък и стигнах до едно по-голо петно сред високата твърда трева. Изненадах три кози, всяка със сгънат и вързан преден ляв крак – да не бягат надалече. Отдръпнах се да не ги плаша. Те се успокоиха, но за всеки случай заподскачаха към църквата, следвани от мекащите ярета. Явно няма свободна сянка за мен, приех Слънцето, събух си обувките и чорапите, прилегнах подпрян на крилото и зачаках облаците и вятъра. По едно време две жени се приближиха към мен. Не исках да ги плаша, затова ги поздравих отвреме със „селам“ (мир). Все пак се стреснаха. Явно не очакваха някой сред тревата, още повече бял. Едната извика с изненада „Исусе“. Импулсивно й отговорих „але“ (има, има го, съществува) и това едновременно я успокои и разсмя. Красив момент. Красива жена. Някъде около 40-50 годишна. Сигурно и тя си има своята история, радости и мъки. Както и другата. И всички дошли в планината. В храма. Близо до Бога.
Обясних, че ще летя - „Парашут, мъбрай, нефас, терара“ (парашут, летене, вятър, планина). Донесоха ми от църквата паница с „коло“ (печено жито). Разлистиха една библия с рисунка на хипопотам. Говориха ми нещо, нищо не разбирах, но нямаше значение – надделяваше чувството за близост и доброта. По едно време искаха да си тръгват, помолих ги да изчакат – да им покажа полета. Върнахме се към църквата, където вятъра бе по-хубав. Разпънах, вдигнах крилото, леко се сепнаха, успокоих го над главата и им се усмихнах. Те се зарадваха. Помахах им за довиждане и излетях.
Знаех, че рано излитам. Имаше някакъв вятър, но склона не работеше. От сянката на група дървета отдолу изкочи човек с Библия в ръката. Помахах му и продължих напред. Зачудих се дали да не кацна на склона и да изчакам още, но накрая изтекох в обтичането на ЮИ вятър. Зад склона намерих класическо качване в поветрената конвергентна линия, плюс очакваното леко преупване на вълната с проверки срещу вятъра. Над планинката се появи кумулус, но ми беше срещу твърде много срещу вятъра. Недалеч, по вятъра, ме чакаше върхът на обширен равнобедрен триъгълник пълен с облаци. После бе лесно. Прелетях пак над планината Дамота до Содо. Почнах да се набирам над нея. Учениците избягаха от час и тръгнаха да ме гонят. Тлъстият кумулус ме засмука в себе си. Излязох отстрани и продължих на североизток. Често бях изкушаван от сочни облачни улици на изток, към Хауаса, но добре че не им се вързах, защото бриза и стабилността около езерото Абая разширяваха обхвата си и след време изчезваха. Най-интересната част от полета бе мега конвергенцията, която се оформи по средата на Рифтовата долина, подхранвана от преобладаващите СИ ветрове засилени в стеснението около Адама, южно от Адис, от Ю ветрове от езерото Абая и от З ветрове, които духат в района в края на дъждовния период.
Навремето, при първото си посещение в Хауаса бях описал едно интересно явление – нещо като Цб с изключително висока база – около 4-5000 метра и горе долу такова вертикално развитие. Направи си дъжд с класически шквал, подсилен или поне като проводник на преобладаващият СИ вятър. Но преди това най-впечатляващо бе високият огромен самотен облак – приличаше на гигантски купол, катедрала. Представяш си как катериш яко под него - въртиш, въртиш… до безкрай. Възнасяш се нагоре. Все по-нагоре. Към Рая. Близо до Бога.
Е, на този полет видях как се правят катедралите. Почват с мега конвергенцията по средата на Рифтовата долина. Тя докарва голямо количество топъл въздух от далече, а долу е достатъчно сухо и напечено за високите бази...
Но да се върнем към полета от Содо до Арба Минч.
След като се набрах над бъдещият старт с църквата, пуснах към началото на сто километровата планина Гуге, която върви успоредно на езерата Абая и Чамо. Леко се прицелих към СЗ й край, за да съм по-далеч от бриза на Абая.
Глайда ми бе добър, имаше нещо като конвергентна линия на високо, сред синьото. В началото на западния ръб на планината ме чакаше първият кумулус. Не работеше. Продължих, навлизайки в планината и губейки още височина. Пред мен имаше зона с напечени кафяви ниви, досами ръба. Ако не работеха, трябваше или веднага да кацам горе или да изтека надясно по стръмния склон. Проработиха. Качването бе силно и игриво, както обикновено е по периферията на нестабилните зони. За съжаление не ме изкара до базата и пуснах по-навътре в планината. Западния ръб растеше, което ми намаляваше работната височина. Един пушек показваше нещо като падащ вятър. Облаците отгоре бяха с отчетлива граница от запад и ме подканяха да напусна планината и да навляза в обширната дупка на запад. Синьото над нея растеше, не ми се рискуваше да търся по края на облака, защото ако не работеше, щях да се удавя и изсъхна в безпътица.
Добре, че имаше изобилие от термики. Те ме намериха и ме изритаха нагоре нагоре. Отчетливия западен ръб на облака все пак работеше мощно, но това може да е на по-голяма височина, по-ниско долу пак може да се удавиш, независимо колко добре изглежда над главата ти.
Нещата временно се подобриха. Бях в началото на обширен облак, но напред, на юг, планината продължаваше да се издига, което ми намаляваше височината над терена. Опитвах се да държа И части на облака, да бутам по-към източните части на планината, въпреки че главният път покрай Абая ми бе недостижимо далеч. Разпознах град Ченча, близо до туристическото село Дорзе, с едни характерни кръгли африкански къщи. Леко си отдъхнах, защото поне имаше път по който да се прибера ако кацна. Предната година СИ от Ченча бях набелязал един склон за старт, но планината ставаше все по-засенчена, а едно езерце показваше някакъв миш маш със вятъра. Избрах една огромна нива за кацане, близо до билото на планината. Отгоре изглежда огромна и равна, но като я приближиш разпознаваш обратни склонове и препятствия, което рязко намалява големината на безопасната зона за кацане. Нивата все още имаше някакво слънце, наоколо бе плътна сянка, отгоре облаците тъмнееха и се размиваха. Тъкмо мислех къде точно да кацна, когато хванах някакво качване. Разгадах, че се получава конвергенция на СИ със ССЗ вятър, което ме обнадежди да последвам качването, дори и да ме отдалечава от кацалката и пътя. Наоколо терена бе изключително живописен и хармоничен с къщички, нивя, дървета, хълмове. Над мен се формираха рехави кумулуси под безжизнената облачна пита отгоре. Рискувах да се отдалеча още от удобствата на цивилизацията, но се приближих до друго слънчево петно и накрая намерих отвърстието на облачната пита, намерих от къде се захранва. Преди я бях проверил от север. Бе огромна и тъмна, но хич не работеше. Лека стъпка в базата ми подсказа коя е работещата линия на облачната пита. Вече бях над тревистото високо, стръмно и дълго ребро, което обхождах миналата година в търсене на старт и опипване на вятъра. Облакът вплътни и се синхронизира с терена отдолу. Насочих се към източният му край. Там вече качванията отслабваха, облакът се раздробяваше на отделни облачета. Все пак имах достатъчно височина за дългият глайд до главният път покрай езерото. Даже и да ме подпре някакъв бриз ще успея да стигна асфалта. Натиснах спийда. Напуснах втория етаж, следвайки дългото ребро към Арба Минч. Имаше някакви слаби балони, които само ме подлъгваха да ги завъртам, но все пак помагаха с дългият глайд към Арба Минч. Около летището разни пушеци показваха слаби ветрове. В основата на дългото ребро, там където го разсича каменистата река хванах изразено качване. Ято птици също го потвърдиха. Беше многоядрено, те си въртяха тяхната част, аз моята, всички катерихме, доволни и щастливи. Е, нямаше шанс да се върна във високата планина. Бях вече избрал първият етаж и нямаше как да се издигна в по-висока каста. Все пак височината ми бе достатъчна да прехвърля Арба Минч. Наслаждавах се на ивицата земя, която разделя езерото Абая от езерото Чамо. И в двете са известни с крокодилите си. По нататък е паркът Неч Сар, който също има интересна планина за изследване. Изкушавах се да кацна на някой стадион в Арба Минч или до лъскавите хотели на ръба на парка. Но не ми се разправяше с тълпата и с полицията след тоя полет мечта. Продължих нататък. Имаше някакви вечерни кумулуси, но след тях се отваряше широка долина и реших да се върна и кацна в една слабо населена местност, да съм по-близо до квартала Шеча и хотела ми Дерит от миналата година. Кацнах, събра се рехава тълпа. Един ми предложи да ме закара с мотор, но почна да надува цената към 300-400 бира, та се наложи да скоча от мотора, когато намаляше скоростта за да се включи в главния път. Наблизо имаше полицейски пост. Спряха ми една маршрутка и за 50 бира ме оставиха близо до хотела. Нощувката е 600 бира. В стаята има мрежа против комари над леглото, но тях ги мързеше да се качват до третия етаж. Вечерята с прясна риба (леб леб) и сладък сок от ананас бе вкусна. Какво повече да искам за днес? След години, този 100 километров маршрут от Содо до Арба Минч ще стане класика:
leonardo/flight/39418