Здравейте
Сега малко ще ви изненадам.
Платовете и вървите като всички полимери се свиват с времето.Това както навярно знаете става ,защота полимерната молекула се нагъва и начупва от стареенето.УВ лъчите силно влияят на това.Инфрачервените и водата също имат отрицателно влияние.Доказателство е и нашата практика.Ние кроим крилата на компютаризиран лазер ,който работи с точност до стотни от мм.Когато сменяме платка на крило за ремонт,ясно се вижда,че новия плат е очебиино по дълъг от ремонтираната платка.Същото е и със вървите,които се свиват равномерно,но поради различното натоварване на линиите ,задните се свиват повече.
Свиването не важи за порите в плата.Те се разтеглят от свиващия се материял около тях.
Не трябва да се забравя,че нагъването първоначално прави плата по еластичен,защото нагънатата молекула се изправя при опън.В следващия етап от стареенето тази молекула започва да се начупва и плата става крехък,тоест слаб и лесно се пори.Всички сме виждали как се разпада стара найлонова торбичка.Преди години дойде за ремонт старо крило,което според пилота се е скъсало само...!При теста плата се късаше като вестник.Обеща да го ползва само за кайтване
По отношение на влиянието на порьозитета върху летателните качества ,ще ви дам си направите следния експеримент:Вземете плажна топка и я пробиите с игла.Ще констатирате че потока на изтичане е перпендикулярен на повърхноста.Същото налягане и посока на изтичане е при крилата.При повишаване на изтичането е логично съпротивлението на изтичащия и обтичащия поток на крилото да се зблъскват и като резултат да се покачва съпротивлението.Ето защо пада скороста на старите крила,дори когато върнем тримовката на вървите в първоначално състояние.Да не забравяме ,че се променя и сривната скорост.Особенно при спиране на крилото потока се къса по рано.Затова пилотите на такива крила се оплакват ,че крилото по рано тръгва да парашутира.
Следващата изненада е със цветовете.Противно на очакването наситените цветове стареят по бавно.Така черния цвят запазва по дълго добри стойности на порьозитет от белия.Иво може да потвърди това от многобройните тестове.Когато преди години изработвахме самолети от композитни материяли влагахме така наречените Фталати в смолите за пластификатори пречещи на стареенето.Мисля че багрилата играят подобна роля,за по добрите резултати на наситените цветове.
И на края не забравяйте ,че стареенето е проблем и за здравината на материялите.
Надявам се да съм бил полезен.
Митко Перката Елемент