Leonardo | ФОТО
Дата и час: Пет Мар 29, 2024 12:29 pm

Часовете са според зоната UTC + 2 часа




Напиши нова тема Отговори на тема  [ 18 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща
Автор Съобщение
 Заглавие: Предполетна проверка
МнениеПубликувано на: Вто Апр 13, 2021 7:12 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
От дълги години, с моят колега инструктор, имаме спор за подредбата на елементите от предполетната проверка, която преподаваме на начинаещите ученици.
Любопитно ми е да чуя всякакви мнения, дори от нелетящи...

В първият вариант, логиката на проверката е "от вътре - навън":
- Каска - закопчана
- Бедрени колани - закопчани
- Гръден колан - закопчан
- Карабинери - заключени
- Спирачки - свободни
- А-върви и атакуващ ръб - чисти
- Въздушно пространство - чисто
- Вятър - еди какъв си

Вторият вариант се различава от първият по това, че първо се проверяват бедрените колани, а проверката на каската се вмъква някъде по-късно.

Съгласен съм, че бедрените колани са потенциално най-отговорният елемент от проверката. Незакопчаването им гарантира проблем и не са рядко явление. Само, че има едно старо правило, явно и то добито чрез инциденти, и то е да не се закачаш за крилото преди да си сложиш каската. Защото дори без полет, още на земята, докато си улисан в това или онова, порив на вятъра може да ти активира неочаквано крилото, да те хвърли на земята и да си удариш главата в някой камък. Също така, почването с каската пасва най-добре на логиката на проверката - "от вътре - навън"

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Предполетна проверка
МнениеПубликувано на: Сря Апр 14, 2021 1:16 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
И тъй като аз съм другата страна на спора само да поясня моята логика за започване от бедрени колани - за мен няма значение дали е отвътре навън, а от това което е по-вероятно да те убие към това което е най-малко вероятно.

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Предполетна проверка
МнениеПубликувано на: Сря Апр 14, 2021 6:46 am 
Offline

Регистриран на: Пет Мар 05, 2004 4:52 am
Мнения: 2296
Местоположение: Сопот
Име: Николай Йотов
Viper_Weasel написа:
за мен няма значение дали е отвътре навън, а от това което е по-вероятно да те убие към това което е най-малко вероятно.
По тази логика, карабинерите и вятърът трябва да са следващ елемент след бедрените колани. Ако ползваме мъглявината на вероятностите от нараняване, като логика за подредбата на елементите, то ще настане каша от проверка на близки и далечни елементи и пак ще се увеличи вероятността от инцидент.
От педагогическа гледна точка намирам за важно да има някакъв естествен ход на подредба на елементите, който да е ефективен и да помага за запомнянето им. Логиката "от вътре - навън" е сходна с логиката "от частното - към общото", която прилагаме в най-различни сфери от живота си, особено като учим. Проверяването на съседни по местоположение елементи пести енергия и време, отколкото превключването между близки и далечни елементи, което носи риск от пропускане на някоя проверка.

Благодарение на свободата в България, сме имали възможност да експериментираме с хора, докато стигнем до сегашният вариант на проверката. Дори и сега сме отворени за критики и модификации.

Когато обучаваме англичани, трябва да следваме английската BHPA система, където предполетната проверка е сведена до мнемониката - Will Gordie Have His Cat Aboard (Today)
Will - wind
Gordie - glider, leading edge, lines
Have - helmet
Has - harness
Cat - controls
Aboard - airspace
Today - turning direction (for reverse launch)

Не мога да убедя една федерация с няколко хиляди члена да си сменят системата за предполетна проверка, но виждам следните проблеми:
- проверката няма логическа последователност. За непропускане на елемент се разчита на назубряне на мнемониката, вместо мисълта да се лее по естествен ход
- проверката няма подредбата според вероятността за инцидент
- проверяването на нещо сложно съставно, като сбруята, която включва подпроверки на бедрени колани, гръден колан и карабинери води до опасност от пропускането на някой от под елементите. Има объркване да проверяваш единични и сложно съставни неща, които изискват под проверки
- проверката на вятъра трябва да се прави най-накрая, защото той често се променя, докато пилота се мота с другите проверки. Все пак вятърът е този, който ни дава зелена светлина за излитане

_________________
www.nest.bg


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Предполетна проверка
МнениеПубликувано на: Сря Апр 14, 2021 8:34 am 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 24, 2016 7:03 pm
Мнения: 37
Име: Михаел Манолов
Аз не разбирам много, но не е ли по-важно кое е по-присъщо на ученика (ако става въпрос само за обучение)?
Ако метода е по-интуитивен за ученика, вероятността да го запомни е по-голяма (стига да не си го е съчинил свободно).
Все пак инструкторите няма да са винаги с ученика и ще трябва да разчита на себе си в един момент.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Предполетна проверка
МнениеПубликувано на: Сря Апр 14, 2021 8:54 am 
Offline

Регистриран на: Пон Юни 15, 2009 10:00 am
Мнения: 427
Местоположение: София
Име: Георги Стефанов
Ако съм на старта с шапка съм склонен да си забравя каската. Интересното, е че ми се е случвало и при мотора :) - явно това, че усещам нещо на главата си (за вътре в нея е друга тема :) ) ми дава илюзията че съм си сложил каската.

Последните няколко пъти гледам хората процедират така:
-отиват на старта и наблюдават известно време условията
-решават да излитат, оправят си крилото - проверяват го
-слагат си сбруята - проверяват си я (аз се опитвам да обръщам внимание и на запасния - проверявам си шпилките, отлепям и залепям велкрото на дръжката му наново, хвърлям и по едно око на карабинерите - но още не ми е навик)
-връзват се за крилото - излитат

Но точно преди самото "дърпане" за излитане - малко хора правят проверка
Аз проверката си я правя понякога и мислено, понякога я "подчертавам", понякога я забравям. Интересното при мен е че след фалстарт(някакъв тип замятане) си проверявам в повечето случаи посоката на развъртане(при гръбен старт) и вятър, а не цялостна проверка.

При фалстарт овъргалване се стремя да си поглеждам запасния, но не се овъргалвам често, та тая проверка не ми е навик

Ники, Иво, след фалстарт учите ли учениците да си правят пак проверката ?


Върнете се в началото
  Профил    +2 / -0 
 
 Заглавие: Re: Предполетна проверка
МнениеПубликувано на: Сря Апр 14, 2021 9:48 am 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
Моята поредност е следната:
1. вадя всичко от раницата и го слагам където ще е най-добре - крилото над сбруята и на няколко метра разстояние така че да мога да си проверя вървите; вече не откачам крилото от карабинерите - винаги са си закачени правилно; прибирам отзад раницата и другите неща които трябва да се приберат

2. обличане - полар, яке, боне, каска, очила (всяко нещо което слагам върху себе си веднага го закопчавам)

3. слагане на сбруята - веднага като си я сложа на гърба закопчавам всичко (при мен бедрените и гръдния колан са заедно, след това кокпита с роклята които също са заедно); всичко това го правя докато съм обърнат като за челен старт

4. пускане на уредите и евентуално включване на навигацията ако ще летя по задача

5. обръщане за гръбен старт

6. проверка на вървите за нещо закачено или пресукано

7. оглеждане и излитане

8. викам "успех на всичкиииии" (ако съм на състезание) ;-)


Върнете се в началото
  Профил    +5 / -0 
 
 Заглавие: Re: Предполетна проверка
МнениеПубликувано на: Сря Апр 14, 2021 2:39 pm 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Ники, явно не си забелязал че при моят подход логиката не е само от по-вероятно да те убие към по-малко вероятно, но просто е и отдолу нагоре! Бедрените са най-отдолу във физическото пространство, над ттях е гръдния, до него са карабинерите, коланите, управленията, а каската и радиото са най-отгоре - тоест при моят предпочитан метод няма разцъкване между раздалечени елементи - отдолу нагоре и от по-опасното към по-безопасното - факт е че ако си забравил бедрените и пробваш да излетиш няма никаво значение как е преминалат останалата част от проверката - за каската не е същото, както и за всеки друг елемент.

Говориш за близки елементи а при теб започваме от най-отгоре и све връщаме обратно най-отдолу.

Мнемониките са полезен начин за запомняне на проверки- знам го от безмоторното летене, за жалост на български не работят трудно, при мнемоника няма значение дали последователноста е логична - последователноста там се следва от подредбата на буквите в мненмониката - това улесняв запомнянето. Между другото от британците и в безмоторното и в парапланеризма нормална мнемоника не съм чувал - всичките са леко идиотски, за съжалени и на български не работят добре.

GeorgiDobrich написа:
Ники, Иво, след фалстарт учите ли учениците да си правят пак проверката ?


Преди всяко дърпане на крилото за излитане - тоест след всеки фалстарт или дори след прекъсване на проверката по кавато и да е причина!

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +1 / -0 
 
 Заглавие: Re: Предполетна проверка
МнениеПубликувано на: Сря Апр 14, 2021 3:23 pm 
Offline

Регистриран на: Съб Сеп 14, 2013 1:11 am
Мнения: 219
Местоположение: Бургас
Име: Христо Димитров
Като слагам сбруя винаги броя, дори някой в момента да ми говори броя на глас през него. Старата ми сбруя имаше 6 закопчалки новата 7. Рядко се сещам да погледна ръчката на запасния преди да сложа сбруята пък, ако ти падне запасния след старта определено ще е доста тъжно. Крило не откачам, но понякога спийда се откача сам така, че си го проверявам. Да го закачиш във въздуха е много голям филм особено в турбо условия.

_________________
Skywalk Mint


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Предполетна проверка
МнениеПубликувано на: Чет Апр 15, 2021 11:15 am 
Offline

Регистриран на: Вто Ное 17, 2015 5:39 pm
Мнения: 17
Име: Иво Марков
Относно кукучките за спийда, аз ги елиеминирам вече. Първо ми се откачат често, второ - може да ти скъсат връв. На мен при кайтване ми прокъсаха, за щастие само, оплетката на стабилото.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Предполетна проверка
МнениеПубликувано на: Чет Апр 15, 2021 2:09 pm 
Offline

Регистриран на: Сря Авг 31, 2005 8:40 am
Мнения: 1980
Име: Даниел Димов
markovivo написа:
Относно кукучките за спийда, аз ги елиеминирам вече. Първо ми се откачат често, второ - може да ти скъсат връв. На мен при кайтване ми прокъсаха, за щастие само, оплетката на стабилото.


Ако не си разкачате крилото - може да си оставите кукичките, но просто да увиете сглобката с Бишоп-лента. Така ако се наложи да се откачат - може да се направи лесно, но няма възможност връв да влезе там по случайност.


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Предполетна проверка
МнениеПубликувано на: Чет Апр 15, 2021 11:01 pm 
Offline

Регистриран на: Пет Юли 15, 2011 1:45 pm
Мнения: 45
Местоположение: Drama GREECE
Име: Dimitris Iordanidis
Аз предприемам че каската ми е част от облеклото така че винаги преди да се закача за крилото гледам да съм готов за излитане, т.е нося каската, след това започвам проврката с бедрените колани и т.н Крилото ми е закачено винаги за збруята


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Предполетна проверка
МнениеПубликувано на: Пет Апр 16, 2021 9:51 am 
Offline

Регистриран на: Сря Мар 22, 2006 12:23 pm
Мнения: 49
Местоположение: Varna
Да споделя и моят опит - ще си позволя да направя паралел и с водолазенето, защото и там нещата са подобни.
И там в дайв центровете по света масово обучават хората да ползват мнемоника (която е идиотска според мен) и тя не работи добре. Докато работех като водолазен инструктор започнах да прилагам проста система, която ползвам и при летенето. Идеята е да се помни само ЕДНО нещо - една цифра - броя на нещата, които трябва да провериш - 5 или 7 или 8 - после просто всеки път проверяваш в какъвто искаш ред и просто отброяваш (отмяташ) каквото си проверил (свиваш по един пръст) и така обикновено нищо не се пропуска, защото просто ако забравиш нещо - не ти излиза бройката.............ами като не излезе - в най-лошия случай ще започнеш отначало. Тази система върши работа за рутинни проверки с до 7-8 точки за проверяване (ако са повече, са възможни повторения и грешки - там трябва чек лист)
Върши добра работа и при план за дневни задачи - помниш (от вечерта примерно) че имаш да свършиш 4 неща през деня..................:)
Това го измислих някога - когато бях по-умен и помнех повече - и сега като поодъртях ми върши чудесна работа! :):):)

_________________
Never need DHV!


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Предполетна проверка
МнениеПубликувано на: Съб Апр 17, 2021 1:00 am 
Offline

Регистриран на: Нед Апр 23, 2006 6:04 pm
Мнения: 1183
Местоположение: Велико Търново
Име: Ивелин Калушков
Това с броенето ми харесва като идея, но мисля и че потенциала за грешки е по-голям от мнемониката.
Виждал съм ученик да повтаря част от проверката 3 пъти и всеки от тях като за 1-ви път и същевременно да пропуска друга част.
Дори на 7-8 неща няма гаранция като стигнеш до 7-мото няма да повториш 1-вото като 8-мо .
Мнемониките макар и идиотски образуват логическа връзка - буква от мнемониката с буква на нещо от проверката, това дава последователност която пък предотвратява грешки.
Ако мнемониката е от логическа дума - шансът за грешки е минимален.
Примерно в безмоторното летене в Австралия мнемониката за проверки преди излитане е CHAOTIC (хаотичен), преди акробатика е Hassl (като hassle - досада) - все логически неща които ти идват на ум. Има и мнемоники които ползват брой на букви защото не са могли да ги измислят логически - и те работят - например при извън-летищно кацане мнемониката е SSSSSLL - 5 пъти S и 2 L.

_________________
"Успехът не е траен, провалът не е окончателен, важна е волята да продължиш напред!" - сър. Уинстън Чърчил

Independence Dragon 3 M (бяло, черно, червено)/Advance Impress 2+
Aerodyne Massai M (червено, жълто, оранжево)/Advance Impress 2+
Advance Omega 8 - 27 (бяло, жълто, зелено)/Advance Impress 2+

Advance Omega X-Alps - 25 (зелено, бяло, синьо)/Advance Impress 2+

Изображение


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Предполетна проверка
МнениеПубликувано на: Съб Апр 17, 2021 7:32 am 
Offline

Регистриран на: Чет Авг 17, 2017 4:55 pm
Мнения: 19
Име: Diana Neeva
Моят ритуал на излитане е продиктуван от вашето обучение за което благодаря на Ивчо и Пецана и до ден днешен така си правя проверката .(може би съм си я моделирала )
1.Когато отида на старта и почна да разопаковам багажа от раницата ,първото нещо което правя е да се облека ,гледайки условията след това слагам каската.Каската е нещо от тоалета ми за излитане и с риск от изтъркулване по склона я слагам веднага след като съм се облякла.
2.Вадя крилото от чохъла,поглеждам шпилките на запасния ,ако са Ок слагам сбруята закопчавам .
3.Преглеждам върви на крилото позиционирам си го ,ако има вятър вдигам един два пъти за да съм сигурна в чистите линии.
4.Закачам се (винаги се закачам като за челен старт) и тогава започвам проверка от бедрени колани нагоре до гръден след това отивам към майоните,а след тях и към вървите на управленията,ако ще излитам на челен. Естествено според условията тук тази проверка може да се случи отново преди самото закачане за крилото
5.Поглеждам пак шпилките на запасния тъй като е имало време в което съм могла да закача някоя .
6.Пускам вариото си .Накрая си отделям време за вятъра .Отбелязвам ,че пред мен е чисто пространството и излитам .Юхуууу

Дано успеете да балансирате характерите си и идеитe за начина на обучение на курсистите.Моята логика е да започна от бедрата нагоре по ред ,но рядко правя проверка за каска .Просто за мен има по-голям смисъл една последователност която тръгва от долу на горе по ред на всеки елемент .


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
 Заглавие: Re: Предполетна проверка
МнениеПубликувано на: Съб Апр 17, 2021 10:41 am 
Offline

Регистриран на: Съб Сеп 14, 2013 1:11 am
Мнения: 219
Местоположение: Бургас
Име: Христо Димитров
Viper_Weasel написа:
Това с броенето ми харесва като идея, но мисля и че потенциала за грешки е по-голям от мнемониката.
Виждал съм ученик да повтаря част от проверката 3 пъти и всеки от тях като за 1-ви път и същевременно да пропуска друга част.

Иво, броенето не е при проверка броиш докато закопчаваш

_________________
Skywalk Mint


Върнете се в началото
  Профил    +0 / -0 
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
Напиши нова тема Отговори на тема  [ 18 мнения ]  Отиди на страница 1, 2  Следваща

Часовете са според зоната UTC + 2 часа



Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Преведено от: SEO блог на Йоан Арнаудов